Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 687 din 5 mai 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 26 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 56/2007 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 687 din 5 mai 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 26 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 56/2007 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 411 din 16 iunie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Valentina Bãrbãţeanu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 26 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 56/2007 privind încadrarea în muncã şi detaşarea strãinilor pe teritoriul României, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Jily Import Export Company" - S.R.L. din Bucureşti în Dosarul nr. 6.722/94/2007 al Judecãtoriei Buftea.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere ca neîntemeiatã a excepţiei de neconstituţionalitate, apreciind cã textul de lege ce formeazã obiect al acesteia nu încalcã dreptul la muncã al strãinilor şi nu instituie un regim discriminatoriu al acestora în raport cu cetãţenii români.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Decizia civilã nr. 3.723 din 30 octombrie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 26.388/3/2008, Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal a admis recursul formulat împotriva încheierii prin care Judecãtoria Buftea a respins cererea de sesizare a Curţii Constituţionale cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 26 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 56/2007 privind încadrarea în muncã şi detaşarea strãinilor pe teritoriul României şi a sesizat Curtea Constituţionalã cu soluţionarea acestei excepţii.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de Societatea Comercialã "Jily Import Export Company" - S.R.L. din Bucureşti în Dosarul nr. 6.722/94/2007 al Judecãtoriei Buftea, într-o cauzã având ca obiect soluţionarea plângerii formulate împotriva unui proces-verbal de contravenţie emis de Inspectoratul Teritorial de Muncã Ilfov.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine cã încãlcarea legii privind încadrarea în muncã a strãinilor nu a fost doveditã dincolo de orice dubiu, motiv pentru care textul de lege criticat limiteazã excesiv şi discriminatoriu dreptul constituţional la muncã. De asemenea, se aratã cã prevederile de lege ce formeazã obiect al excepţiei nu îndeplinesc criteriul de calitate prevãzut de Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, în înţelesul dat de jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului, în sensul de a fi suficient de accesibile şi precise încât sã înlãture orice risc de arbitrariu.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul opineazã în sensul respingerii excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiatã.
Avocatul Poporului apreciazã cã prevederile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
În ceea ce priveşte actul de sesizare a Curţii Constituţionale, deşi acesta îl reprezintã o decizie pronunţatã în soluţionarea recursului declarat împotriva încheierii de respingere ca inadmisibilã a cererii de sesizare a Curţii Constituţionale pentru soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate invocate în cauzã, sesizarea este legalã, întrucât Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal nu a fãcut o judecatã pe fondul cauzei, ci s-a pronunţat numai asupra admisibilitãţii cererii reclamantului de sesizare a Curţii Constituţionale cu soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate, acesta fiind chiar obiectul recursului.
Prin urmare, Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. 26 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 56/2007 privind încadrarea în muncã şi detaşarea strãinilor pe teritoriul României, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 424 din 26 iunie 2007. Textul de lege criticat are urmãtorul cuprins:
- Art. 26: "Constituie contravenţii şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) primirea la muncã a unui strãin fãrã autorizaţie de muncã sau permis de şedere în scop de muncã, cu amendã de la 1.500 la 2.000 lei pentru fiecare strãin, fãrã ca amenda sã poatã depãşi 100.000 lei;
b) menţinerea unui strãin în muncã dupã expirarea autorizaţiei de muncã sau a permisului de şedere în scop de muncã, cu amendã de la 1.500 la 2.000 lei pentru fiecare strãin, fãrã ca amenda sã poatã depãşi 100.000 lei;
c) netransmiterea cãtre inspectoratul teritorial de muncã a comunicãrii prevãzute la art. 18 alin. (1) sau a modificãrilor elementelor prevãzute în aceastã comunicare, cu amendã de la 3.000 la 6.000 lei;
d) neîndeplinirea obligaţiilor prevãzute la art. 22 alin. (1) ori art. 24 alin. (1) sau (2), cu amendã de la 1.500 la 3.000 lei."
În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, textul de lege criticat contravine dispoziţiilor art. 41 alin. (1) din Constituţie privind dreptul la muncã şi prevederilor art. 1 din Protocolul nr. 12 adiţional la Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale referitoare la interzicerea discriminãrii.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observã cã textul de lege criticat nu face altceva decât sã instituie sancţiunile aplicabile celor ce nesocotesc normele care reglementeazã relaţiile sociale ce se stabilesc în procesul de încadrare în muncã şi de detaşare a strãinilor pe teritoriul României. Este firesc ca legea sã impunã respectarea regulilor edictate în vederea organizãrii şi disciplinãrii acestui domeniu, stabilind sancţiuni pentru nesocotirea acestora. Dreptul la muncã, garantat la nivel constituţional, nu este îngrãdit în niciun fel prin reglementarea unor sancţiuni la regimul încadrãrii în muncã şi al detaşãrii strãinilor pe teritoriul României, norma criticatã având ca finalitate prevenirea şi evitarea exploatãrii ilegale a muncii, precum şi asigurarea tuturor garanţiilor pentru exercitarea acestui drept.
Curtea constatã cã nu poate reţine critica autorului referitoare la pretinsa neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 26 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 56/2007 determinatã de nedovedirea "dincolo de orice dubiu" a obligaţiilor cuprinse în ordonanţã. Aceasta nici nu constituie o autenticã criticã de neconstituţionalitate, ci reprezintã o simplã nemulţumire legatã de modul în care judecãtorul cauzei a aplicat legea la speţã. Or, Curtea Constituţionalã nu poate sã se pronunţe asupra unor asemenea aspecte, cãci altminteri ar nesocoti principiul constituţional al independenţei judecãtorilor.
Nici critica referitoare la neîndeplinirea criteriului de calitate nu poate fi reţinutã. Se observã cã textul de lege criticat este redactat într-o manierã deosebit de riguroasã, cu suficientã precizie şi claritate, astfel încât permite oricãrui subiect de drept sã înţeleagã conţinutul normativ şi sã îşi adapteze comportamentul potrivit reglementãrilor cuprinse în acesta.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ

În numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 26 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 56/2007 privind încadrarea în muncã şi detaşarea strãinilor pe teritoriul României, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Jily Import Export Company" - S.R.L. din Bucureşti în Dosarul nr. 6.722/94/2007 al Judecãtoriei Buftea.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 5 mai 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Valentina Bãrbãţeanu

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016