Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 683 din 12 iunie 2008  referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 194 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 683 din 12 iunie 2008 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 194 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 559 din 24 iulie 2008

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 194 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Nicolae Enache în Dosarul nr. 43.524/3/2007 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
La apelul nominal se prezintã personal autorul excepţiei. Lipseşte partea Casa de Pensii a Muncipiului Bucureşti, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Autorul excepţiei solicitã admiterea excepţiei de neconstituţionalitate, sens în care aratã cã textul de lege criticat conţine dispoziţii discriminatorii. Astfel, aratã cã persoanele care au realizat stagiul de cotizare atât în sistemul public de pensii, cât şi într-un alt sistem de cotizare sunt defavorizate în raport cu cele care au realizat stagiul de cotizare în întregime în cadrul celui de-al doilea sistem, întrucât acestea din urmã beneficiazã de dreptul de a ieşi la pensie anticipat.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca neîntemeiatã a excepţiei de neconstituţionalitate, sens în care aratã cã textul de lege criticat nu contravine dispoziţiilor constituţionale invocate de autorul excepţiei.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 29 ianuarie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 43.524/3/2007, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 194 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Nicolae Enache cu prilejul soluţionãrii contestaţiei formulate împotriva deciziei de pensionare.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul excepţiei susţine cã textul de lege criticat este discriminatoriu, întrucât prevede cã diferenţa de stagiu de cotizare, respectiv de vechime în muncã sau vechime în serviciu, realizatã într-un alt sistem decât cel public, se ia în considerare în vederea deschiderii dreptului de pensie în sistemul public doar pentru pensia pentru limitã de vârstã, de invaliditate şi de urmaş, iar nu şi pentru pensia anticipatã. Astfel, se creeazã o discriminare între persoanele care au realizat un stagiu complet în sistemul public de pensii şi cele care au realizat doar un stagiu parţial în acest sistem, restul fiind realizat în alte sisteme de asigurãri sociale, aşa cum este în cazul sãu.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã. Astfel, aratã cã egalitatea, în sensul art. 16 din Constituţie, trebuie sã se aplice între situaţii identice, or, în speţã, nu este vorba de situaţii juridice identice. În legãturã cu acestea, aratã cã pensia anticipatã în sistemul public are caracter de excepţie şi de favoare şi este necesarã îndeplinirea anumitor condiţii pentru a obţine acest tip de pensie, respectiv sã se fi realizat un stagiu de cotizare cu cel puţin 10 ani mai mare decât stagiul complet prevãzut de lege, iar vârsta legalã pentru deschiderea dreptului la pensie sã nu fi fost împlinitã. Stabilirea unor condiţii de cãtre legiuitor nu are însã semnificaţia instituirii unui tratament discriminatoriu. A valorifica stagiul de cotizare obţinut de o persoanã într-un alt sistem decât cel public în vederea acordãrii dreptului la pensie anticipatã ar însemna o discriminare pentru cei care au stagiul de cotizare în sistemul public cu 10 ani peste cel complet.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã textul de lege criticat este constituţional, sens în care aminteşte considerentele deciziilor Curţii Constituţionale cu privire la <>art. 194 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 .
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 194 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, dispoziţii modificate prin articolul unic pct. 48 din <>Legea nr. 338/2002 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002.
Textul de lege criticat are urmãtoarea redactare:
- Art. 194 alin. (1): "Între sistemul public şi celelalte sisteme proprii de asigurãri sociale, neintegrate pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, inclusiv sistemul pensiilor militare, se recunosc reciproc stagiile de cotizare, respectiv vechimea în muncã sau vechimea în serviciu, în vederea deschiderii drepturilor la pensie pentru limitã de vârstã, de invaliditate şi de urmaş, precum şi a altor drepturi de asigurãri sociale prevãzute de prezenta lege."
Autorul excepţiei considerã cã acest text de lege este contrar prevederilor constituţionale cuprinse în art. 16 alin. (1), privind egalitatea în drepturi, şi celor ale art. 47 alin. (2), care consacrã dreptul cetãţenilor la pensie, la concediu de maternitate plãtit, la asistenţã medicalã în unitãţile sanitare de stat, la ajutor de şomaj şi la alte forme de asigurãri sociale publice sau private, prevãzute de lege.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã, potrivit dispoziţiilor art. 47 alin. (2) din Constituţie, cetãţenii au dreptul la pensie şi la alte forme de asigurãri sociale şi mãsuri de protecţie socialã, în condiţiile stabilite de lege. În realizarea acestui principiu constituţional, legiuitorul are libertatea sã stabileascã drepturile de asigurãri sociale cuvenite cetãţenilor, condiţiile şi criteriile de acordare a acestora, modul de calcul al lor, în raport cu posibilitãţile create prin resursele financiare disponibile, şi sã le modifice în concordanţã cu schimbãrile ce se produc în resursele economico-financiare. Aceastã prerogativã a legiuitorului nu poate fi consideratã ca o încãlcare a principiului constituţional al egalitãţii cetãţenilor.
În acord cu aceste principii, prin <>art. 50 din Legea nr. 19/2000 a fost reglementat dreptul la pensia anticipatã, drept care, privit în ansamblul reglementãrii sistemului public de pensii, are un caracter de excepţie, incluzând reguli speciale potrivit cãrora pot fi pensionate şi persoanele care nu au împlinit vârsta standard de pensionare, dar au realizat şi depãşit stagiul complet de cotizare, reducerea vârstei operând în raport cu perioada de depãşire a stagiului complet de cotizare. Situaţia deosebitã a persoanelor care solicitã acordarea pensiei anticipate a îndreptãţit legiuitorul sã stabileascã pentru acestea anumite condiţii şi criterii derogatorii, cum sunt şi cele referitoare la includerea în stagiul de cotizare a perioadelor asimilate ori a celor care constituie vechime în muncã ori în funcţie în alte sisteme de asigurãri sociale. Astfel, tratamentul juridic diferenţiat instituit este justificat de situaţia diferitã în care se gãsesc persoanele care nu îndeplinesc condiţiile prevãzute de lege cu privire la stagiul de cotizare în cadrul sistemului public de pensii în raport cu cele care îndeplinesc aceste condiţii. În acelaşi timp, Curtea constatã cã textul de lege criticat nu creeazã discriminãri ori privilegii în cadrul aceleiaşi categorii de persoane, respectiv a celor care au cotizat atât în sistemul public de pensii, cât şi într-un alt sistem de asigurãri sociale.
De altfel, în acest sens s-a mai pronunţat Curtea şi prin <>Decizia nr. 116 din 24 februarie 2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 228 din 18 martie 2005.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 194 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Nicolae Enache în Dosarul nr. 43.524/3/2007 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 12 iunie 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016