Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 68 din 27 aprilie 1999  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 3/1998 privind modificarea accizelor la produsele petroliere    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 68 din 27 aprilie 1999 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 3/1998 privind modificarea accizelor la produsele petroliere

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 323 din 6 iulie 1999
Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 3/1998 privind modificarea accizelor la produsele petroliere, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 100 din 3 martie 1998, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Rom Slav" - S.R.L. Timişoara în Dosarul nr. 1.781/CA/1998 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publica din data de 27 aprilie 1999.
La apelul nominal se constata lipsa autorului exceptiei, precum şi a celorlalte pãrţi: Direcţia Regionala Vamalã Timişoara şi Direcţia Generalã a Vamilor.
Procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentatul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei ridicate, deoarece critica nu vizeazã nici o prevedere din <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 3/1998 , ci numai momentul adoptãrii acesteia de cãtre Guvern. Or, potrivit <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea Constituţionalã se pronunţa asupra dispoziţiilor dintr-o lege sau ordonanta.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Curtea de Apel Timişoara - Secţia comercialã şi de contencios administrativ, prin Încheierea din 3 noiembrie 1998, a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 3/1998 privind modificarea accizelor la produsele petroliere, "referitor la data intrãrii în vigoare", excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Rom Slav" - S.R.L. Timişoara într-o cauza civilã având ca obiect anularea unui act de control vamal.
În motivarea exceptiei se susţine ca, prin publicarea în Monitorul Oficial al României a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 3/1998 în aceeaşi zi în care a fost adoptatã, se incalca principiul neretroactivitatii legii civile, reglementat de art. 15 alin. (2) din Constituţie şi de art. 1 din Codul civil. Se apreciazã ca neconstituţionalitatea ordonanţei priveşte intrarea în vigoare a acesteia începând cu data de 3 martie 1998, data la care a fost adoptatã în şedinţa Guvernului. Data intrãrii în vigoare a ordonanţei ar fi trebuit sa fie 4 martie 1998, ulterior adoptãrii ei. Totodatã se arata ca "momentul luãrii hotãrârii de a emite aceasta ordonanta rezulta din stenograma şedinţei executivului din acea data, precum şi din declaraţiile acordate unor posturi de televiziune de cãtre fosti membri ai Guvernului".
Exprimandu-şi opinia, instanta de judecata apreciazã ca "în situaţia în care aceasta ordonanta a fost adoptatã ulterior publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, respectiv în dupã-amiaza zilei de 3 martie 1998, prematur s-a dispus publicarea ei în aceeaşi data, întrucât în acest mod s-a încãlcat principiul înscris în art. 15 alin. (2) din Constituţie, potrivit cãruia legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale mai favorabile, principiu consacrat de altfel şi de dispoziţiile art. 1 din Codului civil".
Potrivit <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, au fost solicitate punctele de vedere ale preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului.
În punctul de vedere al Guvernului se considera, în legatura cu pretinsa încãlcare a principiului neretroactivitatii legii înscris în art. 15 alin. (2) din Constituţie, ca publicarea în Monitorul Oficial al României a unei ordonanţe de urgenta în aceeaşi zi în care a fost adoptatã nu constituie un impediment constituţional pentru aplicarea ei, câtã vreme sunt respectate dispoziţiile art. 114 alin. (4) din Constituţie, care prevãd ca ordonanţele de urgenta intra în vigoare numai dupã depunerea lor, spre aprobare, la Parlament.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Potrivit art. 144 lit. c) din Constituţie şi <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
În motivarea exceptiei se susţine ca prin intrarea în vigoare a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 3/1998 începând cu data de 3 martie 1998, data la care a fost adoptatã şi publicatã, au fost incalcate dispoziţiile constituţionale cuprinse în art. 15 alin. (2), potrivit cãrora "Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale mai favorabile".
Din examinarea exceptiei de neconstituţionalitate, astfel cum aceasta a fost formulatã, rezulta ca autorul ei nu a adresat nici o critica privind textele ordonanţei de urgenta în discuţie, care, de altfel, nu cuprind dispoziţii cu privire la aplicarea ei în timp, critica de neconstituţionalitate vizând, în exclusivitate, data adoptãrii, publicãrii şi aplicãrii acesteia.
Curtea constata ca analiza conţinutului ordonanţei de urgenta nu pune în evidenta existenta vreunei dispoziţii care sa încalce principiul constituţional al neretroactivitatii legii.
Referitor la intrarea în vigoare, Curtea constata, de asemenea, ca regula enuntata la art. 114 alin. (4) din Constituţie, potrivit cãreia ordonanta de urgenta intra în vigoare numai dupã depunerea ei spre aprobare la Parlament, nu a fost incalcata prin prevederile respectivului act normativ, astfel ca nu se poate retine temeinicia exceptiei de neconstituţionalitate.
Faptul ca data publicãrii ordonanţei de urgenta în Monitorul Oficial al României coincide cu data la care a fost adoptatã nu este de natura sa determine neconstituţionalitatea acesteia, asa cum susţine autorul exceptiei, deoarece textul art. 107 alin. (4) din Constituţie privind publicarea ordonanţelor (şi a hotãrârilor) Guvernului nu exclude posibilitatea publicãrii acestora în aceeaşi zi în care au fost adoptate.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 24 alin. (2) şi al <>art. 25 din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 3/1998 privind modificarea accizelor la produsele petroliere, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Rom Slav" - S.R.L. Timişoara în Dosarul nr. 1.781/CA/1998 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
Definitiva.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 27 aprilie 1999.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016