Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 675 din 18 mai 2010  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 3 si art. 26 din Legea nr. 50/1991  privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 675 din 18 mai 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 3 si art. 26 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 411 din 21 iunie 2010

Acsinte Gaspar - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Carmen-Cãtãlina Gliga - procuror
Valentina Bãrbãţeanu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 3 şi <>art. 26 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Froni" - S.R.L. din Constanţa în Dosarul nr. 13.118/212/2008 al Judecãtoriei Constanţa - Secţia civilã şi care formeazã obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 8.175D/2009.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Curtea dispune a se face apelul şi în Dosarul nr. 8.518D/2009 având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 3 şi art. 26 din aceeaşi lege, ridicatã de Baczo Ferencz Andras în Dosarul nr. 1.803/337/2009 al Judecãtoriei Zalãu.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Curtea, faţã de identitatea parţialã de obiect al cauzelor, pune în discuţie, din oficiu, conexarea dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea.
Curtea, observând identitatea parţialã de obiect al celor douã cauze, în temeiul art. 14 şi al <>art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, raportate la art. 164 din Codul de procedurã civilã, dispune conexarea Dosarului nr. 8.518D/2009 la Dosarul nr. 8.175D/2009, care a fost primul înregistrat.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca neîntemeiatã a excepţiei de neconstituţionalitate, precizând cã legiuitorul are competenţa de a reglementa cadrul în care titularul unui drept are posibilitatea de a-l exercita, astfel încât sã fie respectat şi interesul public.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, constatã urmãtoarele:
Prin încheierile din 23 iunie 2009 şi 8 decembrie 2009, pronunţate de Judecãtoria Constanţa - Secţia civilã în Dosarul nr. 13.118/212/2008 şi de Judecãtoria Zalãu în Dosarul nr. 1.803/337/2009, Curtea Constituţionalã a fost sesizatã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 3 şi <>art. 26 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii, respectiv a prevederilor art. 3 şi art. 26 din aceeaşi lege. Excepţiile au fost ridicate de Societatea Comercialã "Froni" - S.R.L. din Constanţa şi, respectiv, Baczo Ferencz Andras, în cauze având ca obiect soluţionarea unor litigii generate de nerespectarea prevederilor legii menţionate.
În motivãrile excepţiilor de neconstituţionalitate având un conţinut similar, se susţine în esenţã cã textele de lege criticate sunt neconstituţionale, întrucât creeazã bariere în activitatea societãţilor comerciale, prin impunerea obligaţiei de a obţine avize neconforme cu obiectul lor de activitate. Se aratã cã prevederile de lege ce formeazã obiect al excepţiei fac imposibilã exercitarea dreptului de proprietate şi oferã autoritãţilor locale posibilitatea "de a restricţiona nepermis de mult momentul şi modalitatea în care titularul dreptului de proprietate are dreptul de a-şi edifica o construcţie".
Judecãtoria Constanţa - Secţia civilã considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, având în vedere cã obligaţia persoanelor fizice şi juridice de a obţine autorizaţie de construcţie sau de demolare nu este de naturã sã înfrângã drepturile şi libertãţile consacrate prin textele constituţionale invocate.
Judecãtoria Zalãu apreciazã, de asemenea, cã este neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate, precizând cã textele de lege criticate nu reprezintã altceva decât o reglementare a conţinutului şi limitelor dreptului de proprietate, ceea ce este în conformitate cu prevederile Constituţiei.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 3 şi <>art. 26 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 933 din 13 octombrie 2004, astfel cum au fost modificate şi completate prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 214/2008 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 847 din 16 decembrie 2008, şi prin <>Legea nr. 261/2009 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 214/2008 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 493 din 16 iulie 2009. Textele criticate au, în prezent, urmãtorul conţinut:
"- Art. 3: (1) Construcţiile civile, industriale, agricole, cele pentru susţinerea instalaţiilor şi utilajelor tehnologice, pentru infrastructurã de orice fel sau de oricare altã naturã se pot realiza numai cu respectarea autorizaţiei de construire, precum şi a reglementãrilor privind proiectarea şi executarea construcţiilor, pentru:
a) lucrãri de construire, reconstruire, consolidare, modificare, extindere, reabilitare, schimbare de destinaţie sau de reparare a construcţiilor de orice fel, precum şi a instalaţiilor aferente acestora, cu excepţia celor prevãzute la art. 11;
b) lucrãri de construire, reconstruire, extindere, reparare, consolidare, protejare, restaurare, conservare, precum şi orice alte lucrãri, indiferent de valoarea lor, care urmeazã sã fie efectuate la construcţii reprezentând monumente istorice, inclusiv la anexele acestora, identificate în acelaşi imobil - teren şi/sau construcţii, la construcţii amplasate în zone de protecţie a monumentelor şi în zone construite protejate, stabilite potrivit legii, ori la construcţii cu valoare arhitecturalã sau istoricã deosebitã, stabilite prin documentaţii de urbanism aprobate;
c) lucrãri de construire, reconstruire, modificare, extindere, reparare, modernizare şi reabilitare privind cãile de comunicaţie de orice fel, drumurile forestiere, lucrãrile de artã, reţelele şi dotãrile tehnico-edilitare, branşamente şi racorduri la reţele de utilitãţi, lucrãrile hidrotehnice, amenajãrile de albii, lucrãrile de îmbunãtãţiri funciare, lucrãrile de instalaţii de infrastructurã, lucrãrile pentru noi capacitãţi de producere, transport, distribuţie a energiei electrice şi/sau termice, precum şi de reabilitare şi retehnologizare a celor existente;
d) împrejmuiri şi mobilier urban, amenajãri de spaţii verzi, parcuri, locuri de joacã şi agrement, pieţe şi alte lucrãri de amenajare a spaţiilor publice;
e) lucrãri de foraje şi excavãri necesare pentru efectuarea studiilor geotehnice şi a prospecţiunilor geologice, proiectarea şi deschiderea exploatãrilor de cariere şi balastiere, a sondelor de gaze şi petrol, precum şi a altor exploatãri de suprafaţã, subterane sau subacvatice;
f) lucrãri, amenajãri şi construcţii cu caracter provizoriu necesare în vederea organizãrii executãrii lucrãrilor, în condiţiile prevãzute la art. 7 alin. (1) şi (13);
g) organizarea de tabere de corturi, cãsuţe sau de rulote;
h) lucrãri de construcţii cu caracter provizoriu: chioşcuri, tonete, cabine, spaţii de expunere, corpuri şi panouri de afişaj, firme şi reclame, copertine şi pergole situate pe cãile şi spaţiile publice, anexe gospodãreşti, precum şi anexele gospodãreşti ale exploataţiilor agricole situate în extravilan;
i) cimitire - noi şi extinderi.
(2) În vederea simplificãrii procedurii de autorizare a executãrii lucrãrilor de construcţii provizorii prevãzute la alin. (1) lit. d), g) şi h), autorizaţia de construire se emite în baza documentaţiilor tehnice - D.T. cu conţinut simplificat în raport cu conţinutul-cadru prevãzut în anexa nr. 1."
- Art. 26: "(1) Constituie contravenţii urmãtoarele fapte, dacã nu au fost sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii, sã fie considerate infracţiuni:
a) executarea sau desfiinţarea, totalã ori parţialã, fãrã autorizaţie a lucrãrilor prevãzute la art. 3, cu excepţia celor menţionate la lit. b), de cãtre investitor şi executant;
b) executarea sau desfiinţarea, cu nerespectarea prevederilor autorizaţiei şi a proiectului tehnic, a lucrãrilor prevãzute la art. 3, cu excepţia celor prevãzute la lit. b), precum şi continuarea executãrii lucrãrilor autorizate fãrã solicitarea unei noi autorizaţii de construire în situaţiile prevãzute la art. 7 alin. (15), de cãtre investitor şi executant;
c) aprobarea furnizãrii de utilitãţi urbane, ca urmare a executãrii de lucrãri de branşamente şi racorduri la reţele pentru construcţii noi neautorizate;
d) menţinerea dupã expirarea termenului prevãzut prin autorizaţie sau dupã terminarea lucrãrilor autorizate ori adaptarea în alte scopuri faţã de cele prevãzute în autorizaţie a construcţiilor, lucrãrilor şi amenajãrilor cu caracter provizoriu;
e) neaducerea terenului la starea iniţialã de cãtre investitor, dupã terminarea lucrãrilor prevãzute la art. 3 lit. c), precum şi nerealizarea lucrãrilor de curãţare, amenajare ori degajare, dupã caz, a amplasamentului şi/sau a terenurilor adiacente ocupate temporar pe durata execuţiei, o datã cu încheierea lucrãrilor de bazã;
f) împiedicarea ori sustragerea de la efectuarea controlului, prin interzicerea accesului organelor de control abilitate sau prin neprezentarea documentelor şi a actelor solicitate;
g) neanunţarea datei începerii lucrãrilor de construcţii autorizate, în conformitate cu prevederile art. 7 alin. (8);
h) neemiterea certificatelor de urbanism în termenul prevãzut la art. 6 alin. (2), precum şi emiterea de certificate de urbanism incomplete ori cu date eronate, care nu conţin lista cuprinzând avizele şi acordurile legale necesare în raport cu obiectivul de investiţii, sau eliberarea acestora condiţionat de elaborarea prealabilã a unei documentaţii de urbanism sau a oricãror documentaţii tehnice de definire a scopului solicitãrii, cu depãşirea termenului legal, sau refuzul nejustificat ori condiţionarea furnizãrii informaţiilor de interes public prevãzute la art. 6 alin. (1);
h^1) neemiterea autorizaţiilor de construire în termenul prevãzut la art. 7 alin. (1);
i) emiterea de autorizaţii de construire/desfiinţare:
- în lipsa unui drept real asupra imobilului, care sã confere dreptul de a solicita autorizaţia de construire/desfiinţare;
- în lipsa sau cu nerespectarea prevederilor documentaţiilor de urbanism, aprobate potrivit legii;
- în baza unor documentaţii incomplete sau elaborate în neconcordanţã cu prevederile certificatului de urbanism, ale Codului civil, ale conţinutului-cadru al proiectului pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii, care nu conţin avizele şi acordurile legale necesare sau care nu sunt verificate potrivit legii;
- în lipsa expertizei tehnice privind punerea în siguranţã a întregii construcţii, în cazul lucrãrilor de consolidare;
- în baza altor documente decât cele cerute prin prezenta lege;
j) neorganizarea şi neexercitarea controlului privind disciplina în autorizarea şi executarea lucrãrilor de construcţii de cãtre compartimentele abilitate din cadrul aparatului propriu al consiliilor judeţene şi al primãriilor, în unitãţile lor administrativ-teritoriale, potrivit prevederilor art. 27 alin. (3) şi (4), precum şi neurmãrirea modului de îndeplinire a celor dispuse de Inspectoratul de Stat în Construcţii, potrivit dispoziţiilor art. 29 alin. (3);
k) neîndeplinirea, la termenul stabilit, a mãsurilor dispuse de Inspectoratul de Stat în Construcţii la controlul anterior;
l) refuzul nejustificat sau obstrucţionarea sub orice formã a accesului persoanelor fizice sau al reprezentanţilor persoanelor juridice la documentele prevãzute la art. 34 alin. (7);
(2) Contravenţiile prevãzute la alin. (1), sãvârşite de persoanele fizice sau juridice, se sancţioneazã cu amendã dupã cum urmeazã:
- de la 1.000 lei la 100.000 lei, cele prevãzute la lit. a);
- de la 3.000 lei la 10.000 lei, cele prevãzute la lit. f);
- de 10.000 lei, cele prevãzute la lit. c);
- de la 3.000 lei la 10.000 lei, cele prevãzute la lit. b), d) şi e);
- de la 5.000 lei la 30.000 lei, cele prevãzute la lit. h), h1) şi i);
- de la 1.000 lei la 5.000 lei, cele prevãzute la lit. j) şi k);
- de 2.000 lei, cele prevãzute la lit. l);
- de 1.000 lei, cele prevãzute la lit. g).
(3) Cuantumul amenzilor se actualizeazã anual prin hotãrâre a Guvernului.
(4) Sancţiunea amenzii poate fi aplicatã şi reprezentantului persoanei juridice.
(5) Sancţiunea amenzii pentru faptele prevãzute la alin. (1) lit. h) şi i) se aplicã funcţionarilor publici responsabili de verificarea documentaţiilor care stau la baza emiterii certificatelor de urbanism şi a autorizaţiilor de construire sau de desfiinţare, precum şi semnatarilor, potrivit atribuţiilor stabilite conform legii.
(6) În condiţiile prezentei legi nu se aplicã sancţiunea avertisment."
În opinia autorilor excepţiei, textele de lege criticate contravin urmãtoarelor dispoziţii din Legea fundamentalã: art. 44 privind dreptul de proprietate privatã, art. 45 care consacrã libertatea economicã, art. 53 care dispune cu privire la posibilitatea restrângerii exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi, art. 56 referitor la contribuţiile financiare, art. 57 care impune exercitarea cu bunã-credinţã a drepturilor şi a libertãţilor şi art. 135 alin. (1) şi (2) lit. a) privind economia României şi obligaţia statului de a asigura libertatea comerţului, protecţia concurenţei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observã cã, prin mai multe decizii, ca, de exemplu, <>Decizia nr. 150 din 22 februarie 2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 186 din 19 martie 2007, <>Decizia nr. 4 din 18 ianuarie 2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 244 din 23 martie 2005, sau <>Decizia nr. 694 din 20 decembrie 2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 102 din 2 februarie 2006, s-a mai pronunţat asupra constituţionalitãţii prevederilor de lege criticate, din perspectiva unor critici asemãnãtoare şi prin raportare la aceleaşi dispoziţii din Legea fundamentalã. Cu acele prilejuri, Curtea a constatat constituţionalitatea acestora, pentru motivele reţinute în considerentele deciziilor amintite. Întrucât în prezentele cauze conexate nu au intervenit elemente noi, care sã justifice reconsiderarea acestei jurisprudenţe, soluţia pronunţatã prin acele decizii îşi menţine valabilitatea.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 3 şi <>art. 26 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Froni" - S.R.L. din Constanţa în Dosarul nr. 13.118/212/2008 al Judecãtoriei Constanţa - Secţia civilã şi de Baczo Ferencz Andras în Dosarul nr. 1.803/337/2009 al Judecãtoriei Zalãu.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 18 mai 2010.

PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR

Magistrat-asistent,
Valentina Bãrbãţeanu
____________

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016