Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 670 din 30 aprilie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1) si (3), art. 10 lit. b), art. 11 si   art. 14 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 670 din 30 aprilie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1) si (3), art. 10 lit. b), art. 11 si art. 14 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 430 din 24 iunie 2009

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Carmen-Cãtãlina Gliga - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 11 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Nesan Prod" - S.R.L. din Cluj-Napoca în Dosarul nr. 11.774/211/2008 al Judecãtoriei ClujNapoca.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Preşedintele dispune sã se facã apelul şi în Dosarul nr. 423D/2009, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 11 alin. (1) şi <>art. 14 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 28/1999 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Blue Sky Models" - S.R.L. din Târgu Mureş în Dosarul nr. 938/191/2008 al Judecãtoriei Blaj.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
De asemenea, preşedintele dispune sã se facã apelul şi în Dosarul nr. 451D/2009, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 10 lit. b) şi <>art. 14 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 28/1999 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Vital Systems" - S.R.L. din Bucureşti în Dosarul nr. 1.299/303/CV/2008 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Preşedintele dispune efectuarea apelului şi în Dosarul nr. 515D/2009, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1, art. 10 lit. b), art. 11 şi <>art. 14 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 28/1999 , excepţie ridicatã de Magdalena Irina Gh. Mirea în Dosarul nr. 864/212/2008 al Tribunalului Constanţa - Secţia comercialã, contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Preşedintele dispune efectuarea apelului şi în Dosarul nr. 702D/2009, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1, art. 10 lit. b), art. 11 şi <>art. 14 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 28/1999 , excepţie ridicatã de Cati R. Martişca în Dosarul nr. 867/212/2008 al Tribunalului Constanţa Secţia comercialã, contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Curtea, având în vedere cã obiectul excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 401D/2009, nr. 423D/2009, nr. 451D/2009, nr. 515D/2009 şi nr. 702D/2009 este similar, pune în discuţie, din oficiu, problema conexãrii cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, deliberând, în temeiul <>art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 , dispune conexarea dosarelor nr. 423D/2009, nr. 451D/2009, nr. 515D/2009 şi nr. 702D/2009 la Dosarul nr. 401D/2009, care este primul înregistrat.
Cauza este în stare de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, având în vedere jurisprudenţa constantã în materie a Curţii Constituţionale.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 5 decembrie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 11.774/211/2008, Judecãtoria Cluj-Napoca a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 11 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.
Excepţia a fost ridicatã de Societatea Comercialã "Nesan Prod" S.R.L. din Cluj-Napoca cu prilejul soluţionãrii unei plângeri contravenţionale.
Prin Încheierea din 22 ianuarie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 938/191/2008, Judecãtoria Blaj a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 11 alin. (1) şi <>art. 14 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 28/1999 . Excepţia a fost ridicatã de Societatea Comercialã "Blue Sky Models" - S.R.L. din Târgu Mureş cu prilejul soluţionãrii unei cauze în contencios administrativ având ca obiect o cerere de anulare a unui procesverbal de contravenţie.
Prin Încheierea din 20 noiembrie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 1.299/303/CV/2008, Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 10 lit. b) şi <>art. 14 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 28/1999 . Excepţia a fost ridicatã de Societatea Comercialã "Vital Systems" - S.R.L. din Bucureşti cu prilejul soluţionãrii recursului formulat împotriva Sentinţei civile nr. 2.457 din 10 aprilie 2008, pronunţatã de Judecãtoria Sectorului 6 Bucureşti în Dosarul nr. 1.299/303/2008.
Prin Încheierea din 3 decembrie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 864/212/2008, şi Încheierea din 28 ianuarie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 867/212/2008, Tribunalul Constanţa - Secţia comercialã, contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1, art. 10 lit. b), art. 11 şi <>art. 14 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 28/1999 . Excepţia a fost ridicatã de Magdalena Irina Gh. Mirea şi Cati R. Martişca cu prilejul soluţionãrii recursurilor în contencios administrativ formulate împotriva Sentinţei civile nr. 6.537 din 11 aprilie 2008, pronunţatã de Judecãtoria Constanţa în Dosarul nr. 864/212/2008, respectiv împotriva Sentinţei civile nr. 6.538 din 11 aprilie 2008, pronunţatã de Judecãtoria Constanţa în Dosarul nr. 867/212/2008.
În motivarea excepţiei autorii acesteia susţin, în esenţã, cã dispoziţiile <>art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 28/1999 au o redactare "ambiguã", care lasã loc unor interpretãri contradictorii, întrucât nu menţioneazã cazurile în care nu este obligatorie emiterea de facturi fiscale. Ca atare, agenţii economici, pentru a nu fi sancţionaţi, emit facturi fiscale pentru toate livrãrile, fapt ce, potrivit textului criticat, exclude obligaţia utilizãrii aparatelor de marcat electronice fiscale, în timp ce organele de control financiar îi sancţioneazã, considerând obligatorie emiterea de bonuri fiscale prin aparatele de marcat electronice. De asemenea, şi prevederile alin. (3) al art. 1 au o formulare "ambiguã şi subversivã, deoarece dispoziţiile ordonanţei de urgenţã nu precizeazã care sunt excepţiile de la obligaţia agenţilor economici de a emite bonuri fiscale pentru bunurile vândute cu amãnuntul şi facturi fiscale pentru vânzãrile cu ridicata, excepţii la care face trimitere textul de lege criticat". Astfel se încalcã dispoziţiile art. 135 alin. (1) şi (2) lit. a) din Constituţie, potrivit cãrora "Statul trebuie sã asigure libertatea comerţului (...) ". De asemenea, <>art. 11 alin. (3) teza întâi din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 28/1999 este neconstituţional, întrucât reclamã agentului economic sã justifice faptul cã sumele de la punctul de lucru au fost dobândite în mod licit, în condiţiile în care raţiunea art. 44 alin. (8) din Constituţie este tocmai aceea de a scuti proprietarul de o astfel de probã, ce este de multe ori anevoioasã. Ca urmare, nu se respectã dreptul la un proces echitabil şi prezumţia de nevinovãţie. În plus, autorii excepţiei considerã cã aplicarea amenzilor prevãzute de textele de lege criticate are ca efect distrugerea agentului economic şi preluarea de cãtre stat a patrimoniului acestuia, ceea ce echivaleazã cu o expropriere. De asemenea, amenzile aplicate au un cuantum nejustificat în raport cu pericolul social al faptelor contravenţionale. În ceea ce priveşte <>art. 14 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 28/1999 , aratã cã acesta contravine art. 45 din Constituţie, deoarece, prin suspendarea activitãţii, se interzice accesul liber la activitatea economicã şi exercitarea acesteia.
Judecãtoria Cluj-Napoca, Judecãtoria Blaj, Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal şi Tribunalul Constanţa - Secţia comercialã, contencios administrativ şi fiscal considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã în ceea ce priveşte prevederile <>art. 1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 28/1999 , întrucât autorii excepţiei criticã redactarea anterioarã ultimei republicãri a ordonanţei, iar în urma republicãrii textul de lege criticat nu mai conţine aspectele criticate ca fiind neconstituţionale. În ceea ce priveşte celelalte texte de lege criticate, având în vedere jurisprudenţa constantã în materie a Curţii Constituţionale, apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã.
Avocatul Poporului, invocând considerentele reţinute de Curtea Constituţionalã în jurisprudenţa sa referitoare la prevederile art. 1, art. 10 lit. b), art. 11 şi <>art. 14 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 28/1999 , considerã cã aceste texte de lege sunt constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Potrivit încheierilor de sesizare, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 1, art. 10 lit. b), art. 11 şi <>art. 14 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 din 21 ianuarie 2005, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Din examinarea excepţiei de neconstituţionalitate Curtea constatã cã, în realitate, critica de neconstituţionalitate a art. 1 se referã doar la conţinutul alin. (1) şi (3), astfel cã doar aceste alineate vor fi supuse controlului de constituţionalitate.
Textele de lege criticate au urmãtorul conţinut:
- Art. 1 alin. (1) şi (3): "(1) Agenţii economici care efectueazã livrãri de bunuri cu amãnuntul, precum şi prestãri de servicii direct cãtre populaţie sunt obligaţi sã utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.[...]
(3) Aparatele de marcat electronice fiscale sunt livrate prin distribuitori autorizaţi. În sensul prezentei ordonanţe de urgenţã, prin distribuitor autorizat se înţelege agentul economic pe numele cãruia a fost eliberat avizul prevãzut la art. 5 alin. (2). Distribuitorul autorizat are dreptul de a comercializa aparatele de marcat electronice fiscale, inclusiv produsele complementare acestora, pentru care a obţinut avizul, precum şi obligaţia sã asigure service la aceste aparate atât în mod direct, cât şi prin alţi agenţi economici acreditaţi de cãtre acesta, denumiţi în continuare unitãţi acreditate pentru comercializare şi/sau service. Distribuitor autorizat nu poate fi decât producãtorul sau importatorul aparatului respectiv. În situaţia defectãrii aparatelor de marcat electronice fiscale utilizatorii sunt obligaţi ca în momentul constatãrii defecţiunii sã anunţe distribuitorul autorizat care a livrat aparatul sau, dupã caz, unitatea de service acreditatã a acestui distribuitor autorizat.";
- Art. 10 lit. b): "Constituie contravenţii urmãtoarele fapte dacã, potrivit legii penale, nu sunt considerate infracţiuni:[...]
b) neîndeplinirea obligaţiei agenţilor economici de a se dota şi de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale avizate conform art. 5 alin. (2), la termenele stabilite la art. 6, cu excepţia prevãzutã la art. 1 alin. (4), neemiterea bonului fiscal pentru toate bunurile livrate sau serviciile prestate ori emiterea de bonuri cu o valoare inferioarã celei reale, precum şi nereintroducerea datelor înscrise pe rola jurnal privind tranzacţiile efectuate de la ultima închidere zilnicã pânã în momentul ştergerii memoriei operative;";
- Art. 11: "(1) Amenzile pentru contravenţiile prevãzute la art. 10 se aplicã operatorilor economici, cu excepţia celor prevãzute la art. 10 lit. d), astfel:
a) faptele prevãzute la art. 10 lit. c), e), f), g) şi o) se sancţioneazã cu amendã de la 2.000 lei la 4.000 lei;
b) faptele prevãzute la art. 10 lit. a), b), h^1), i), j), l) şi m) se sancţioneazã cu amendã de la 8.000 lei la 40.000 lei;
c) faptele prevãzute la art. 10 lit. h), k) şi n) se sancţioneazã cu amendã de la 40.000 lei la 100.000 lei.
(2) Contravenţiile prevãzute la art. 10 lit. d), aplicabile persoanelor fizice, se sancţioneazã cu amendã de la 800 lei la 4.000 lei.
(3) Sumele gãsite la punctele de vânzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor aparţinând agenţilor economici prevãzuţi la art. 1 alin. (1), care nu pot fi justificate prin datele înscrise în documentele emise cu aparate de marcat electronice fiscale, în registrul special, menţionat la art. 1 alin. (4), ori prin facturi fiscale, dupã caz, sunt considerate fãrã provenienţã şi se confiscã, fãcându-se venit la bugetul de stat. De asemenea, se confiscã sumele încasate din livrarea de bunuri ori prestarea de servicii dupã suspendarea activitãţii agenţilor economici, potrivit art. 14.";
- Art. 14: "(1) Neîndeplinirea obligaţiei agenţilor economici prevãzuţi la art. 1 de a se dota cu aparate de marcat electronice fiscale la termenele prevãzute la art. 6 atrage şi suspendarea activitãţii unitãţii pânã la momentul înlãturãrii cauzelor care au generat aceasta.
(2) Nerespectarea de cãtre agenţii economici a prevederilor art. 10 lit. b), referitoare la neutilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale, neemiterea bonurilor fiscale pentru toate bunurile livrate sau serviciile prestate, emiterea de bonuri cu o valoare inferioarã celei reale şi nereintroducerea datelor înscrise pe rola-jurnal privind tranzacţiile efectuate de la ultima închidere zilnicã pânã în momentul ştergerii memoriei operative, atrage şi suspendarea activitãţii unitãţii pe o perioadã de 3 luni."
Autorii excepţiei considerã cã aceste texte de lege sunt contrare dispoziţiilor constituţionale cuprinse în art. 135 alin. (1) şi (2) lit. a) referitoare la economia României, art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau libertãţi, art. 56 referitoare la contribuţiile financiare, art. 57 privind exercitarea cu bunã-credinţã a drepturilor şi libertãţilor, art. 44 privind dreptul de proprietate privatã şi art. 45 referitoare la libertatea economicã. De asemenea, considerã cã este încãlcat şi art. 20 din Constituţie prin raportare la prevederile art. 6 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale prin care se instituie prezumţia de nevinovãţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 1 alin. (1) şi (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 28/1999 , Curtea constatã cã autorii excepţiei au în vedere conţinutul normativ al textelor de lege în redactarea anterioarã ultimei republicãri a ordonanţei criticate. Astfel, se susţine cã aceste dispoziţii de lege nu conţin precizãri cu privire la "cazurile în care nu este obligatorie emiterea de facturi fiscale de cãtre agenţii economici care efectueazã livrãri de bunuri direct cãtre populaţie", ceea ce, în opinia autorilor excepţiei, încalcã prevederile art. 135 alin. (2) lit. a) din Constituţie. Într-adevãr, în urma republicãrii <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 28/1999 în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 381 din 5 iunie 2002, dispoziţiile alin. (1) şi (3) ale art. 1 prevedeau cã "Agenţii economici care efectueazã livrãri de bunuri sau prestãri de servicii direct cãtre populaţie, pentru care nu este obligatorie emiterea de facturi fiscale, sunt obligaţi sã utilizeze aparate de marcat electronice fiscale", respectiv "În cazul în care agenţii economici efectueazã atât activitãţi de vânzare cu amãnuntul, cât şi cu ridicata, aceştia au obligaţia sã emitã bonuri fiscale pentru bunurile vândute cu amãnuntul şi facturi fiscale pentru vânzãrile cu ridicata, cu excepţiile prevãzute de lege". Prin <>art. I pct. 1 din Legea nr. 116/2004 privind aprobarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 29/2004 pentru reglementarea unor mãsuri financiare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 353 din 22 aprilie 2004, prevederile alin. (1) ale <>art. 1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 28/1999 au fost însã modificate, în sensul înlãturãrii oricãrei excepţii de la obligaţia utilizãrii aparatelor de marcat electronice fiscale, iar prevederile alin. (3) au fost abrogate. Ca atare, dispoziţiile art. 1 alin. (1) şi (3), astfel cum au fost modificate prin legea amintitã şi preluate în ultima republicare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 28/1999 în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 din 21 ianuarie 2005, nu mai conţin aspectele criticate ca fiind neconstituţionale. Întrucât, în temeiul <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , Curtea Constituţionalã se pronunţã asupra unor dispoziţii dintr-o lege sau ordonanţã în vigoare, rezultã cã susţinerile de neconstituţionalitate ce vizeazã dispoziţii care nu se mai regãsesc în conţinutul actual al actului normativ nu pot fi examinate de instanţa de contencios constituţional, critica de neconstituţionalitate fiind, în acest caz, fãrã obiect.
Având în vedere aceste aspecte, în temeiul <>art. 29 alin. (6) din Legea nr. 47/1992 , excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 1 alin. (1) şi (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 28/1999 urmeazã a fi respinsã ca fiind inadmisibilã.
În ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate a prevederilor art. 10 lit. b), art. 11 şi <>art. 14 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 28/1999 , Curtea constatã cã acestea au constituit în numeroase rânduri obiect al excepţiei de neconstituţionalitate.
Astfel, examinând excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 10 lit. b), prin Decizia nr. 565 din 15 mai 2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 580 din 1 august 2008, ori <>Decizia nr. 355 din 2 mai 2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 497 din 8 iunie 2006, Curtea a reţinut cã stabilirea unei contravenţii şi a unor sancţiuni reprezintã o opţiune legitimã a legiuitorului, care dã expresie, în contextul <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 28/1999 , preocupãrii statului pentru a asigura libertatea comerţului, protecţia concurenţei loiale şi crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie. În situaţia textului de lege criticat, reglementarea contravenţiei este justificatã de imperativul protejãrii interesului social şi al ordinii de drept prin adoptarea unor mãsuri specifice de preîntâmpinare şi sancţionare a faptelor care genereazã sau ar putea genera fenomene economice negative, cum ar fi evaziunea fiscalã. Agentul economic în activitatea cãruia s-a constatat sãvârşirea unei contravenţii nu poate invoca principiul libertãţii economice, în condiţiile în care acesta nu respectã prevederile legale.
În ceea ce priveşte art. 56 din Constituţie, Curtea constatã cã acesta nu este incident în cauzã, deoarece prevederile de lege criticate nu au ca obiect stabilirea unor impozite şi taxe.
De asemenea, referitor la critica de neconstituţionalitate raportatã la art. 57 din Constituţie, Curtea, având în vedere conţinutul reglementãrilor criticate, apreciazã cã prevederile acestui text constituţional nu au incidenţã în cauzã.
Analizând criticile de neconstituţionalitate raportate la art. 44 alin. (2) şi art. 45 din Constituţie, Curtea constatã cã acestea au în vedere sancţiunile prevãzute de textele de lege care fac obiectul excepţiei de neconstituţionalitate şi care se aplicã agenţilor economici în cazul nerespectãrii obligaţiilor instituite de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 28/1999 .
Referitor la aceste critici, prin <>Decizia nr. 355 din 2 mai 2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 497 din 8 iunie 2006, Curtea a arãtat însã cã sancţiunea confiscãrii este justificatã de încãlcarea prevederilor legale, în acord cu prevederile art. 44 alin. (9) din Constituţie, potrivit cãrora "Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infracţiuni sau contravenţii pot fi confiscate numai în condiţiile legii".
Prin aceeaşi decizie, Curtea a reţinut cã sancţiunea suspendãrii activitãţii unitãţii care nu a respectat obligaţiile instituite de lege reprezintã o mãsurã prin care statul dã expresie obligaţiilor instituite prin art. 135 alin. (2) lit. a), b) şi f) din Constituţie şi nu aduce atingere libertãţii comerţului sau valorificãrii factorilor de producţie.
Cât priveşte critica de neconstituţionalitate referitoare la încãlcarea dreptului la un proces echitabil şi a prezumţiei de nevinovãţie, prin <>Decizia nr. 146 din 20 februarie 2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 162 din 7 martie 2007, şi <>Decizia nr. 530 din 31 mai 2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 423 din 25 iunie 2007, Curtea a arãtat cã textele de lege criticate nu instituie o rãspundere obiectivã, "întrucât, fiind vorba de sãvârşirea unor contravenţii, nu se poate aplica niciodatã o sancţiune contravenţionalã în lipsa elementului vinovãţiei, care este de esenţa acesteia. Existenţa sau inexistenţa vinovãţiei este un element al stãrii de fapt, a cãrei apreciere este de atributul exclusiv al instanţei de judecatã, cãreia persoana sancţionatã contravenţional i se poate adresa fãrã nicio îngrãdire, beneficiind în mod corespunzãtor de toate garanţiile dreptului la un proces echitabil".
Întrucât în speţã nu au intervenit elemente noi de naturã sã justifice reconsiderarea jurisprudenţei în materie a Curţii Constituţionale, soluţiile şi considerentele deciziilor amintite îşi pãstreazã valabilitatea şi în prezenta cauzã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 alin. (1) şi (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, excepţie ridicatã de Magdalena Irina Gh. Mirea şi Cati R. Martişca în dosarele nr. 864/212/2008 şi nr. 867/212/2008 ale Tribunalului Constanţa - Secţia comercialã, contencios administrativ şi fiscal.
2. Respinge, ca fiind neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 10 lit. b), art. 11 şi <>art. 14 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 28/1999 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Nesan Prod" - S.R.L. din ClujNapoca în Dosarul nr. 11.774/211/2008 al Judecãtoriei Cluj-Napoca, de Societatea Comercialã "Blue Sky Models" - S.R.L. din Târgu Mureş în Dosarul nr. 938/191/2008 al Judecãtoriei Blaj, de Societatea Comercialã "Vital Systems" - S.R.L. din Bucureşti în Dosarul nr. 1.299/303/CV/2008 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal şi de Magdalena Irina Gh. Mirea şi Cati R. Martişca în dosarele nr. 864/212/2008 şi nr. 867/212/2008 ale Tribunalului Constanţa - Secţia comercialã, contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 30 aprilie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea

-------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016