Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 656 din 28 iunie 2007  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 180 alin. (5),   art. 180^1 alin (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale si ale   art. 6 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 656 din 28 iunie 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 180 alin. (5), art. 180^1 alin (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale si ale art. 6 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 587 din 27 august 2007

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 180 alin. (5), ale <>art. 180^1 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 şi ale <>art. 6 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 , excepţie ridicatã de Ovidiu Marinescu Constantin în Dosarul nr. 37.295/3/2006 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilã şi pentru cauze privind conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
La apelul nominal rãspunde autorul excepţiei, lipsind cealaltã parte, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Autorul excepţiei solicitã admiterea excepţiei, deoarece, în baza dispoziţiilor legale criticate, <>Legea nr. 19/2000 se aplicã retroactiv. Se creeazã, astfel, o discriminare între categoriile de pensionari, întrucât punctajul echivalent, la data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 19/2000 , este recunoscut, discriminatoriu, doar pentru o categorie de pensionari.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, arãtând cã efectele <>Legii nr. 19/2000 se produc pentru viitor, iar dispoziţiile legale criticate nu sunt discriminatorii.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 7 martie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 37.295/3/2006, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilã şi pentru cauze privind conflicte de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 180 alin. (5), ale <>art. 180^1 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 şi ale <>art. 6 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 , excepţie ridicatã de Ovidiu Marinescu Constantin în cauza ce are ca obiect judecarea contestaţiei la decizia de pensionare.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã dispoziţiile legale criticate au caracter retroactiv, pentru cã permit modificarea punctajului echivalat pentru pensiile stabilite anterior intrãrii în vigoare a legii şi prevãd calcularea şi plata pensiei dupã o lege care nu exista la data pensionãrii. Totodatã, susţine cã aceleaşi prevederi legale sunt discriminatorii, prin faptul cã recunosc punctajul echivalat la data intrãrii în vigoare a legii numai pentru o anumitã categorie de pensionari.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilã şi pentru cauze privind conflicte de muncã şi asigurãri sociale apreciazã cã dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale, întrucât nu încalcã principiul neretroactivitãţii legii şi al egalitãţii în drepturi.
În conformitate cu prevederile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
Apreciazã cã art. 180 alin. (5) şi <>art. 180^1 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 nu contravin art. 16 alin. (1) din Constituţie, având în vedere situaţiile deosebite în care se aflã diferitele categorii de pensionari. În acest sens, este menţionatã jurisprudenţa Curţii Constituţionale.
Avocatul Poporului considerã cã dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale, deoarece efectele lor se produc numai pentru viitor şi se aplicã în mod uniform tuturor persoanelor aflate în situaţii identice.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile autorului excepţiei şi ale procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 180 alin. (5) şi ale <>art. 180^1 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, modificate prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 49/2001 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 338/2002 , publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001, respectiv nr. 446 din 25 iunie 2002, precum şi ale <>art. 6 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 119 din 7 februarie 2005, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 78/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 301 din 11 aprilie 2005. Aceste dispoziţii legale sunt:
- Art. 180: "[...]
(5) Punctajul mediu anual şi punctajul mediu estimat se pot corecta corespunzãtor recorelãrii prevãzute la art. 168 alin. (3)-(5)."
- Art. 180^1: "[...]
(3) În situaţiile reglementate la alin. (1) şi (2) se pãstreazã în platã drepturile stabilite în baza legislaţiei anterioare intrãrii în vigoare a prezentei legi."
- Art. 6: "[...]
(2) În situaţia în care cuantumul pensiei aferent noului punctaj determinat este mai mic decât cel cuvenit sau aflat în platã, se menţine cuantumul cuvenit sau aflat în platã pânã la data la care, prin aplicarea formulei de calcul prevãzute de <>Legea nr. 19/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se va obţine un cuantum al pensiei mai mare decât acesta."
În opinia autorului excepţiei, dispoziţiile legale criticate contravin prevederilor art. 15 alin. (2) şi ale art. 16 alin. (1) din Constituţie, referitoare la neretroactivitatea legii, respectiv la egalitatea în drepturi a cetãţenilor.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã urmãtoarele:
<>Legea nr. 19/2000 a prevãzut recalcularea pensiilor stabilite anterior în scopul eliminãrii diferenţelor inechitabile între cuantumul pensiilor stabilite pe baza legislaţiei anterioare şi cel rezultat dupã noua metodologie de calcul. Iniţial s-a prevãzut estimarea punctajului pensionarilor existenţi prin raportarea cuantumului pensiilor anterior stabilite la valoarea unui punct de pensie, stabilitã la data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 19/2000 , iar ulterior, în cadrul operaţiunii de recalculare, s-a prevãzut determinarea punctajului conform noii reglementãri legale.
Între punctajul estimat şi cel determinat prin calcul au putut apãrea diferenţe, influenţând şi cuantumul pensiei acordate, dar atât <>Legea nr. 19/2000 , cât şi <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 au prevãzut cã, în toate cazurile, se menţine în platã cuantumul mai avantajos, neputându-se diminua cuantumul cuvenit sau aflat în platã, acesta putându-se menţine pânã la data la care, prin aplicarea formulei de calcul prevãzute de <>Legea nr. 19/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se va obţine un cuantum al pensiei mai mare decât acesta.
Operaţiunea de recalculare a pensiilor a vizat, în mod necesar, trecutul, pentru cã stagiile de cotizare au fost anterior realizate, dar a produs efecte numai pentru viitor, fãrã a aduce atingere principiului neretroactivitãţii legii prevãzut de art. 15 alin. (2) din Constituţie.
Curtea reţine cã este neîntemeiatã şi critica de neconstituţionalitate prin invocarea art. 16 alin. (1) din Constituţie. <>Art. 180^1 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 se referã la magistraţii pensionari ale cãror drepturi de pensie au fost stabilite pe baza unei legi speciale. Potrivit art. 47 alin. (2) din Constituţie, criteriile şi condiţiile acordãrii pensiei şi altor drepturi de asigurãri sociale se stabilesc prin lege. Legiuitorul este în drept ca pentru anumite categorii socioprofesionale, în considerarea situaţiei lor deosebite, sã stabileascã reguli diferite, fãrã ca prin aceasta sã instituie privilegii sau discriminãri. În acest sens este şi jurisprudenţa Curţii Constituţionale.

Potrivit considerentelor expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 180 alin. (5), <>art. 180^1 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale şi ale <>art. 6 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat, excepţie ridicatã de Ovidiu Marinescu Constantin în Dosarul nr. 37.295/3/2006 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilã şi pentru cauze privind conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data 28 iunie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta

------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016