Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 652 din 28 iunie 2007  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic si ale   art. 78 alin. (8) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 652 din 28 iunie 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic si ale art. 78 alin. (8) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 587 din 27 august 2007

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic şi ale <>art. 78 alin. (8) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Gheorghe Bãlãşoiu în Dosarul nr. 9.673/2/2006 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se prezintã consilierul juridic Florentina Hagiolu pentru partea Ministerul Muncii, Familiei şi Egalitãţii de Şanse. Lipsesc autorul excepţiei şi pãrţile Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului şi Casa Naţionalã de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Având cuvântul, reprezentantul Ministerului Muncii, Familiei şi Egalitãţii de Şanse solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, sens în care aratã cã textele de lege criticate nu contravin dispoziţiilor constituţionale invocate de autorul excepţiei.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiatã. În acest sens, aratã cã dispoziţiile care obligã cadrele didactice de a se pensiona doar la sfârşitul anului şcolar sau universitar au ca scop ocrotirea interesului general, respectiv asigurarea continuitãţii procesului de învãţãmânt.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 6 februarie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 9.673/2/2006, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic şi ale <>art. 78 alin. (8) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale. Excepţia a fost ridicatã de Gheorghe Bãlãşoiu cu prilejul soluţionãrii contestaţiei formulate împotriva deciziei de pensionare.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã dispoziţiile legale criticate, permiţând pensionarea cadrelor didactice numai la sfârşitul anului şcolar, obligã la muncã forţatã, iar majorarea punctajului de pensie numai pentru cei care au realizat stagii de cotizare dupã pensionare îngrãdeşte exerciţiul drepturilor celor care anterior pensionãrii au realizat un stagiu de cotizare mai mare decât cel minim obligatoriu. Pentru aceste motive, solicitã abrogarea <>art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 sau modificarea acestuia în sensul ca "orice cadru didactic sã se poatã înscrie la pensie oricând în timpul anului şcolar" şi completarea <>art. 78 alin. (8) din Legea nr. 19/2000 "în scopul ca şi cotizanţii care au realizat mai mulţi ani de muncã şi cotizare faţã de maximul cerut de anexa nr. 3 la lege sã beneficieze de punctajul suplimentar de 3,60% puncte, indiferent de când au fost acumulaţi aceşti ani suplimentari, înaintea sau dupã ieşirea la pensie".
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã excepţia ridicatã nu este întemeiatã, deoarece dispoziţiile legale criticate nu obligã la muncã forţatã şi nu îngrãdesc exerciţiul vreunor drepturi. În acest sens, aratã cã prevederile <>art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 sunt justificate de necesitatea asigurãrii continuitãţii procesului de învãţãmânt. De asemenea, aratã cã dispoziţiile <>art. 78 alin. (8) din Legea nr. 19/2000 nu încalcã, prin sistemul de calcul impus, prevederile art. 42 şi art. 53 din Constituţie.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã. Astfel, considerã cã <>art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 nu instituie o constrângere la desfãşurarea unei munci forţate sau obligatorii, având în vedere complexitatea şi importanţa activitãţii cadrelor didactice în cadrul procesului de învãţãmânt care are ca unicã formã organizatoricã anul şcolar sau universitar. De asemenea, aratã cã efectele prevãzute de textul de lege criticat nu sunt ope legis, deoarece drepturile şi obligaţiile au ca izvor însuşi acordul liber de voinţã al pãrţilor, expresie a principiilor de bazã în cadrul raporturilor juridice de muncã.
Avocatul Poporului considerã cã dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale, având în vedere cã întreruperea activitãţii cadrelor didactice înainte de terminarea anului şcolar ar perturba buna desfãşurare a procesului instructiv-educativ, iar condiţiile de majorare a punctajului nu pun în discuţie restrângeri ale exerciţiului unor drepturi sau libertãţi fundamentale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 158 din 16 iulie 1997, precum şi ale <>art. 78 alin. (8) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, modificate prin pct. 23 al articolului unic din <>Legea nr. 338/2002 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, lege publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002.
Aceste texte de lege au urmãtorul conţinut:
- <>Art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 : "Personalul didactic poate fi pensionat numai la data încheierii anului şcolar sau universitar."
- <>Art. 78 alin. (8) din Legea nr. 19/2000 : "Asiguraţii care, dupã îndeplinirea condiţiilor de pensionare pentru limitã de vârstã, reglementate de prezenta lege, contribuie o anumitã perioadã la sistemul public, regãsindu-se în una dintre situaţiile prevãzute la art. 5, beneficiazã de majorarea punctajului realizat în aceastã perioadã cu 0,3% pentru fiecare lunã, respectiv cu 3,6% pentru fiecare an suplimentar."
În opinia autorului excepţiei dispoziţiile legale criticate încalcã prevederile art. 42 şi ale art. 53 din Constituţie, referitoare la interzicerea muncii forţate, respectiv la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã dispoziţiile <>art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 nu impun munca forţatã, ci stabilesc una dintre condiţiile speciale de înscriere la pensie a unei categorii de titulari ai dreptului la pensie aflate într-o situaţie specialã, respectiv înscrierea la pensie a cadrelor didactice numai la terminarea anului şcolar. Stabilirea unor condiţii sau criterii speciale pentru acordarea drepturilor de asigurãri sociale, în considerarea situaţiei deosebite în care se aflã anumite categorii de beneficiari, fãrã a aduce atingere dreptului însuşi, intrã în competenţa exclusivã a legiuitorului, potrivit prevederilor art. 47 alin. (2) din Constituţie.
De altfel, Curtea observã cã <>art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 nu conţine o interdicţie absolutã, având în vedere cã alin. (2) al aceluiaşi articol prevede posibilitatea pensionãrii cadrelor didactice şi în timpul anului şcolar, pentru motive întemeiate şi cu aprobarea inspectoratului şcolar. Curtea Constituţionalã a statuat în jurisprudenţa sa cã regula generalã referitoare la pensionarea cadrelor didactice numai la terminarea anului şcolar este justificatã şi cerutã de interesul general legat de asigurarea continuitãţii, fãrã perturbãri, a procesului instructiv-educaţional. În acest sens este şi <>Decizia nr. 352 din 28 iunie 2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 769 din 24 august 2005.
În ceea ce priveşte <>art. 78 alin. (8) din Legea nr. 19/2000 , Curtea constatã cã acest text de lege prevede, la modul general, dreptul tuturor asiguraţilor, care dupã îndeplinirea condiţiilor de pensionare pentru limitã de vârstã mai contribuie la sistemul public o anumitã perioadã, de a beneficia de majorarea punctajului realizat în aceastã perioadã, fãrã a face distincţie între situaţiile în care contribuţia suplimentarã s-a realizat înainte sau dupã înscrierea la pensie. Astfel, susţinerile autorului excepţiei potrivit cãrora acest text de lege nu ar fi aplicabil persoanelor care au realizat stagiul de cotizare suplimentar anterior datei înscrierii la pensie sunt neîntemeiate.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic şi ale <>art. 78 alin. (8) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Gheorghe Bãlãşoiu în Dosarul nr. 9.673/2/2006 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 28 iunie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016