Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 648 din 10 iunie 2008  referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 51 alin. (3) din   Legea serviciilor comunitare de utilitati publice nr. 51/2006     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 648 din 10 iunie 2008 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 51 alin. (3) din Legea serviciilor comunitare de utilitati publice nr. 51/2006

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 559 din 24 iulie 2008

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 51 alin. (3) din <>Legea serviciilor comunitare de utilitãţi publice nr. 51/2006 , excepţie ridicatã din oficiu de Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal în Dosarul nr. 47.350/3/CA/2007.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Preşedintele dispune sã se facã apelul şi în dosarele nr. 237D/2008, nr. 510D/2008, nr. 511D/2008, nr. 512D/2008, nr. 514D/2008, nr. 879D/2008, nr. 880D/2008, nr. 983D/2008, nr. 984D/2008, nr. 992D/2008 şi nr. 993D/2008, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 51 alin. (3) din <>Legea serviciilor comunitare de utilitãţi publice nr. 51/2006 , excepţie ridicatã din oficiu de Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal în dosarele nr. 45.190/3/CA/2007, nr. 1.660/3/CA/2008, nr. 1.184/3/CA/2008, nr. 3.545/3/CA/2008, nr. 2.550/3/CA/2008, nr. 374/3/CA/2008, nr. 3.630/3/CA/2008, nr. 1.671/3/CA/2008, nr. 1.183/3/CA/2008, nr. 45.674/3/CA/2007 şi nr. 3.543/3/CA/2008.
La apelul nominal se prezintã pãrţile Asociaţia de Locatari Bloc 8A Bucureşti, Asociaţia de Locatari Bloc 58B Bucureşti şi Asociaţia de Locatari Bloc P29 Bucureşti, prin mandatari.
Lipsesc celelalte pãrţi, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Asociaţiei de Locatari Bloc 8A Bucureşti solicitã acordarea unui nou termen în vederea angajãrii unui apãrãtor.
Reprezentantul Ministerului Public solicitã respingerea acestei cereri, având în vedere cã partea a avut timp suficient de la data la care a fost ridicatã excepţia de neconstituţionalitate sã depunã diligenţele necesare angajãrii unui apãrãtor.
Curtea, deliberând, respinge cererea de acordare a unui nou termen.
În continuare, Curtea, având în vedere identitatea de obiect a excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 236D/2008, nr. 237D/2008, nr. 510D/2008, nr. 5.11D/2008, nr. 512D/2008, nr. 514D/2008, nr. 879D/2008, nr. 880D/2008, nr. 983D/2008, nr. 984D/2008, nr. 992D/2008 şi nr. 993D/2008, pune în discuţie, din oficiu, problema conexãrii cauzelor.
Pãrţile prezente nu se opun conexãrii dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, deliberând, în temeiul <>art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 , dispune conexarea dosarelor nr. 237D/2008, nr. 510D/2008, nr. 511D/2008, nr. 512D/2008, nr. 514D/2008, nr. 879D/2008, nr. 880D/2008, nr. 983D/2008, nr. 984D/2008, nr. 992D/2008 şi nr. 993D/2008 la Dosarul nr. 236D/2008, care este primul înregistrat.
Cauza este în stare de judecatã.
Reprezentanţii pãrţilor prezente lasã la aprecierea Curţii soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilã, arãtând cã prevederile de lege criticate au fost modificate prin dispoziţiile <>art. I pct. 51 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 13/2008 , iar soluţia legislativã criticatã a fost îndepãrtatã prin efectul acestei modificãri.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 29 ianuarie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 47.350/3/CA/2007, Încheierea din 29 ianuarie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 45.190/3/CA/2007, Încheierea din 12 februarie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 1.660/3/CA/2008, Încheierea din 12 februarie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 1.184/3/CA/2008, Încheierea din 26 februarie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 3.545/3/CA/2008, Încheierea din 26 februarie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 2.550/3/CA/2008, Încheierea din 22 februarie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 374/3/CA/2008, Încheierea din 4 martie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 3.630/3/CA/2008, Încheierea din 15 februarie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 1.671/3/CA/2008, Încheierea din 15 februarie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 1.183/3/CA/2008, Încheierea din 15 februarie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 45.674/3/CA/2007 şi Încheierea din 29 februarie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 3.543/3/CA/2008, Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 51 alin. (3) din <>Legea serviciilor comunitare de utilitãţi publice nr. 51/2006 , excepţie ridicatã din oficiu de instanţã.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal susţine, în esenţã, cã textul de lege criticat, care prevede cã este de competenţa instanţelor de contencios administrativ soluţionarea litigiilor patrimoniale şi nepatrimoniale legate de încheierea şi executarea contractelor reglementate de <>Legea nr. 51/2006 , precum şi a celor izvorâte din neplata contravalorii serviciilor furnizate/prestate, este contrar prevederilor art. 52, art. 73 alin. (3) lit. k) şi art. 126 alin. (6) din Constituţie. În acest sens, aratã cã, potrivit <>art. 36 alin. (1) din Legea nr. 51/2006 , raporturile juridice dintre operatorii şi utilizatorii serviciilor de utilitãţi publice sunt raporturi juridice de naturã contractualã şi sunt supuse normelor de drept privat. Or, cum prin efectul prevederilor art. 51 alin. (3) din aceeaşi lege, aceste litigii revin competenţei instanţei de contencios administrativ, se încalcã astfel dispoziţiile constituţionale potrivit cãrora instanţele specializate în materia contenciosului administrativ, constituite prin lege, au competenţa sã cenzureze litigiile vizând actele administrative întocmite de autoritãţile publice, acte vãtãmãtoare pentru drepturile ori interesele unei persoane.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului, menţionând cã dispoziţiile de lege criticate au fost modificate prin <>art. I pct. 51 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 13/2008 , iar soluţia legislativã criticatã a fost înlãturatã, considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţilor prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 51 alin. (3) din <>Legea serviciilor comunitare de utilitãţi publice nr. 51/2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 254 din 21 martie 2006, dispoziţii potrivit cãrora: "Soluţionarea litigiilor patrimoniale şi nepatrimoniale legate de încheierea, executarea contractelor reglementate de prezenta lege, precum şi a celor izvorâte din neplata contravalorii serviciilor furnizate/prestate este de competenţa instanţelor de contencios administrativ şi se face, cu precãdere, în procedurã de urgenţã."
Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal considerã cã acest text de lege este contrar urmãtoarelor prevederi din Constituţie: art. 52, privind dreptul persoanei vãtãmate de o autoritate publicã, art. 73 alin. (3) lit. k), potrivit cãruia contenciosul administrativ este de domeniul legii organice, şi art. 126 alin. (6), care interzice înfiinţarea de instanţe extraordinare.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã textul de lege criticat a fost modificat prin <>art. I pct. 51 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 13/2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 145 din 26 februarie 2008, în sensul cã "Soluţionarea litigiilor contractuale dintre operator şi utilizator, inclusiv a celor izvorâte din neplata contravalorii serviciilor furnizate/prestate, se realizeazã de instanţele competente potrivit legii şi se judecã în procedurã de urgenţã. Cererea se introduce la instanţele de judecatã în a cãror competenţã teritorialã se aflã domiciliul/sediul utilizatorului". Astfel, prin noua formulare datã acestui text de lege se îndepãrteazã motivele de neconstituţionalitate invocate de instanţa de judecatã, astfel încât excepţia de neconstituţionalitate rãmâne fãrã obiect.
Aşa fiind, ţinând cont de data la care a fost sesizatã Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate, urmeazã ca excepţia de neconstituţionalitate sã fie respinsã ca devenitã inadmisibilã, în cazul acelor dosare în care încheierea de sesizare este anterioarã modificãrii <>art. 51 alin. (3) din Legea nr. 51/2006 prin <>art. I pct. 51 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 13/2008 , şi ca fiind inadmisibilã pentru acele dosare în care încheierea de sesizare a Curţii are o datã ulterioarã acestei modificãri.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

1. Respinge, ca devenitã inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 51 alin. (3) din <>Legea serviciilor comunitare de utilitãţi publice nr. 51/2006 , excepţie ridicatã, din oficiu, de Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal în dosarele nr. 47.350/3/CA/2007, nr. 45.190/3/CA/2007, nr. 1.660/3/CA/2008, nr. 1.184/3/CA/2008, nr. 374/3/CA/2008, nr. 1.671/3/CA/2008, nr. 1.183/3/CA/2008 şi nr. 45.674/3/CA/2007.
2. Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia aceloraşi dispoziţii de lege, ridicatã, din oficiu, de aceeaşi instanţã în dosarele nr. 3.545/3/CA/2008, nr. 2.550/3/CA/2008, nr. 3.630/3/CA/2008 şi nr. 3.543/3/CA/2008.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 10 iunie 2008.

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016