Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 645 din 29 noiembrie 2005  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6, 7, 9 si ale   art. 45 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004 privind reglementarea drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pentru anul 2005    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 645 din 29 noiembrie 2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6, 7, 9 si ale art. 45 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004 privind reglementarea drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pentru anul 2005

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.160 din 21 decembrie 2005
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Claudia Margareta Niţã - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstitu-ţionalitate a dispoziţiilor art. 6, 7, 9 şi ale <>art. 45 lit. c) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 92/2004 privind reglementarea drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici pentru anul 2005, excepţie ridicatã de Camelia Dima în Dosarul nr. 780/2005 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca nefondatã.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 15 iunie 2005, pronunţatã în Dosarul nr. 780/2005, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor "art. 6, art. 7, art. 9 şi ale <>art. 45 lit. c) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 92/2004 privind reglementarea drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici pentru anul 2005, aprobatã prin <>Legea nr. 76/2005 ". Excepţia de neconstituţionalitate a fost invocatã de Camelia Dima într-o cauzã având ca obiect soluţionarea unei acţiuni în contencios administrativ.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine cã dispoziţiile art. 6, 7, 9 şi ale <>art. 45 lit. c) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 92/2004 contravin prevederilor art. 1 alin. (3), ale art. 16, 20, 53, ale art. 73 alin. (3) lit. j) şi ale art. 126 alin. (6) din Constituţie, ale art. 14 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale şi ale art. 26 din Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice.
În esenţã, se aratã urmãtoarele: dispoziţiile art. 6 şi 7 încalcã principiul constituţional al separaţiei puterilor în stat, prevederile art. 16, 20 şi ale art. 126 alin. (6) din Legea fundamentalã, "tratatele internaţionale ratificate de România şi Codul muncii", deoarece "anuleazã implicit dispozitivul unei hotãrâri judecãtoreşti definitive şi irevocabile"; dispoziţiile art. 9 contravin art. 16 alin. (1) şi art. 20 alin. (1) din Constituţie, prin raportare la art. 14 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale şi la art. 26 din Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice, precum şi la <>art. 29 alin. (3) din Legea nr. 188/1999 şi la <>art. 1 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 , întrucât, fãrã o justificare raţionalã, creeazã diferenţe de salarizare între funcţionarii publici aflaţi în corpul de rezervã şi funcţionarii publici promovaţi, pe de o parte, precum şi între aceştia şi persoanele care nu au avut anterior calitatea de funcţionar public; dispoziţiile art. 9 alin. (1^2) sunt "neconstituţionale în mãsura în care dreptul prevãzut de acestea nu este recunoscut tuturor categoriilor de persoane care ocupã în anul 2005 un post de conducere"; prevederile art. 45 lit. c) contravin normelor constituţionale ale art. 73 alin. (3) lit. j), deoarece "abrogã dispoziţiile contrare prevãzute de o lege organicã (<>Legea nr. 188/1999 ) cu o forţã juridicã superioarã", în condiţiile în care, potrivit avizului Comisiei juridice, de disciplinã şi imunitãţi a Camerei Deputaţilor nr. PLX 48 din 22 februarie 2005, proiectul de aprobare a ordonanţei criticate "face parte din categoria legilor ordinare"; mai mult, dispoziţiile art. 45 lit. c) "ignorã cele patru criterii legale de evaluare profesionalã consacrate de <>art. 2 din Ordinul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici nr. 21/2003 , punând semnul egalitãţii între treapta profesionalã şi gradul de salarizare de la prima zi de angajare".
În sfârşit, menţioneazã cã prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 92/2004 nu respectã "recomandãrile de la punctul nr. 10 din Avizul Consiliului Legislativ nr. 1.808 din 9 noiembrie 2004, referitoare la respectarea dispoziţiilor <>art. XVI alin. (1) lit. c) din Legea nr. 161/2003 şi reîncadrãrile efectuate de autoritãţile locale şi centrale pânã la data de 15 iulie 2003".
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã dispoziţiile de lege criticate nu contravin prevederilor art. 16, 20 şi ale art. 126 alin. (6) din Constituţie.
Astfel, precizeazã cã principiul egalitãţii în drepturi nu este încãlcat, în ceea ce priveşte funcţionarii publici la care se referã ordonanţa, dupã cum nu este nesocotit nici art. 20 din Legea fundamentalã, în condiţiile în care autoarea excepţiei "nu indicã un anume text încãlcat dintr-un tratat internaţi onal". Cât priveşte pretinsa contrarietate faţã de prevederile art. 126 alin. (6) din Constituţie, se aratã cã acestea "devin aplicabile în cauzã dupã pronunţarea Curţii Constituţionale asupra excepţiei de neconstituţionalitate şi în ipoteza declarãrii ordonanţei ca neconstituţionalã".
Instanţa de judecatã apreciazã însã cã dispoziţiile de lege criticate contravin prevederilor art. 53 din Constituţie, deoarece "reîncadrarea dispusã prin art. 6-7 din ordonanţã conduce la o restrângere a exerciţiului profesiei pentru care cei încadraţi au un drept câştigat. Reîncadrarea pe funcţii echivaleazã cu o retrogradare, în condiţiile în care nu are loc o evaluare profesionalã, iar funcţionarul public anterior a urmat o evaluare şi a promovat în funcţie". Aşadar, considerã cã "<>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 92/2004 este neconstituţionalã", iar cât priveşte adoptarea ei, "nu s-a ţinut cont nici de avizul consultativ dat de Consiliul Legislativ", care conţinea recomandãri în acest sens.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor legale criticate este neîntemeiatã.
Dispoziţiile art. 6, 7 şi 9 din ordonanţa criticatã, referitoare la încadrarea funcţionarilor publici în categorii, clase şi grade profesionale conform noului sistem de salarizare, precum şi la stabilirea salariilor de bazã potrivit acestei încadrãri, se aplicã, deopotrivã, tuturor funcţionarilor publici aflaţi în aceeaşi situaţie, astfel cã nu se poate susţine instituirea vreunei discriminãri interzise de art. 16 din Constituţie.
Dispoziţiile de lege criticate nu pun în discuţie nici restrângerea exerciţiului vreunor drepturi constituţionale, prevãzutã de art. 53 din Constituţie şi nici nu încalcã normele art. 20 alin. (1) din aceasta, prin raportare la art. 14 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale şi art. 26 din Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice. Se menţioneazã, de altfel, cã în acest sens este şi jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie (deciziile nr. 289/2005 şi nr. 305/2005).
Textele de lege atacate nu conţin norme care sã îngrãdeascã controlul judecãtoresc al actelor administrative ale autoritãţilor publice, exercitat pe calea contenciosului administrativ, astfel cã nu sunt încãlcate nici prevederile art. 126 alin. (6) din Constituţie.
Cât priveşte critica de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 45 lit. c) din ordonanţã faţã de prevederile art. 73 alin. (3) lit. j) din Legea fundamentalã, apreciazã cã şi aceasta este neîntemeiatã, deoarece, "potrivit acestor norme constituţionale, numai statutul funcţionarilor publici se reglementeazã prin lege organicã, iar nu şi sistemul de salarizare a acestora, astfel cum rezultã şi din dispoziţiile <>art. 29 alin. (3) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici".
Avocatul Poporului considerã cã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6, 7, 9 şi ale <>art. 45 lit. c) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 92/2004 nu este întemeiatã.
Dispoziţiile art. 6, 7 şi 9 nu contravin principiului egalitãţii în drepturi, consacrat de art. 16 din Constituţie, deoarece reglementãrile privind reîncadrarea şi salarizarea funcţionarilor publici în funcţie de noi criterii stabilite prin lege se aplicã în mod egal tuturor categoriilor de funcţionari publici aflaţi în ipoteza normelor criticate. Pe de altã parte, atât încadrarea prin lege a diferiţilor funcţionari publici în anumite clase, categorii şi grade profesionale, cât şi salarizarea potrivit acestei încadrãri, "nu reprezintã drepturi fundamentale, care nu s-ar putea modifica pentru viitor prin lege", şi, în consecinţã, art. 53 din Constituţie nu poate fi invocat. De altfel, sistemul de salarizare, ca şi încadrarea în categorii, clase şi grade profesionale a funcţionarilor publici sunt domenii care, prin voinţa legiuitorului, pot fi modificate sau înlocuite, în funcţie de anumite scopuri urmãrite şi resursele financiare disponibile în diferite perioade de timp.
Cât priveşte critica de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 45 lit. c) din ordonanţã faţã de art. 16 şi 53 din Constituţie, se aratã cã acestea din urmã nu au relevanţã în cauza de faţã.
În sfârşit, se apreciazã cã nici dispoziţiile art. 20 şi ale art. 126 alin. (6) din Constituţie nu au relevanţã în prezenta cauzã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului şi dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi celor ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 6, 7, 9 şi ale <>art. 45 lit. c) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 92/2004 privind reglementarea drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici pentru anul 2005, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.091 din 23 noiembrie 2004, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 76/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 324 din 18 aprilie 2005, cu modificãrile ulterioare. Dispoziţiile de lege criticate au urmãtorul conţinut:
- Art. 6: "(1) Funcţionarii publici de execuţie salarizaţi potrivit <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 82/2004 privind unele mãsuri în domeniul funcţiei publice, la categoria A, B sau C, clasa III, gradul 3 se reîncadreazã în gradul profesional asistent şi beneficiazã de salariul de bazã prevãzut de prezenta ordonanţã de urgenţã în anexele nr. I-IV, pentru funcţia publicã de execuţie deţinutã, gradul profesional asistent, treapta 3 de salarizare.
(2) Funcţionarii publici de execuţie salarizaţi potrivit <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 82/2004 , la categoria A, B sau C, clasa III, gradul 2 se reîncadreazã în gradul profesional asistent şi beneficiazã de salariul de bazã prevãzut de prezenta ordonanţã de urgenţã în anexele nr. I-IV, pentru funcţia publicã de execuţie deţinutã, gradul profesional asistent, treapta 2 de salarizare.
(3) Funcţionarii publici de execuţie salarizaţi potrivit <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 82/2004 , la categoria A, B sau C, clasa III, gradul 1 se reîncadreazã în gradul profesional asistent şi beneficiazã de salariul de bazã prevãzut de prezenta ordonanţã de urgenţã în anexele nr. I-IV, pentru funcţia publicã de execuţie deţinutã, gradul profesional asistent, treapta 1 de salarizare.
(4) Funcţionarii publici de execuţie salarizaţi potrivit <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 82/2004 , la categoria A, B sau C, clasa II, gradul 3 se reîncadreazã în gradul profesional principal şi beneficiazã de salariul de bazã prevãzut de prezenta ordonanţã de urgenţã în anexele nr. I-IV, pentru funcţia publicã de execuţie deţinutã, gradul profesional principal, treapta 3 de salarizare.
(5) Funcţionarii publici de execuţie salarizaţi potrivit <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 82/2004 , la categoria A, B sau C, clasa II, gradul 2 se reîncadreazã în gradul profesional principal şi beneficiazã de salariul de bazã prevãzut de prezenta ordonanţã de urgenţã în anexele nr. I-IV, pentru funcţia publicã de execuţie deţinutã, gradul profesional principal, treapta 2 de salarizare.
(6) Funcţionarii publici de execuţie salarizaţi potrivit <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 82/2004 la categoria A, B sau C, clasa II, gradul 1 se reîncadreazã în gradul profesional principal şi beneficiazã de salariul de bazã prevãzut de prezenta ordonanţã de urgenţã în anexele nr. I-IV, pentru funcţia publicã de execuţie deţinutã, gradul profesional principal, treapta 1 de salarizare.
(7) Funcţionarii publici de execuţie salarizaţi potrivit <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 82/2004 , la categoria A, B sau C, clasa I, gradul 3 se reîncadreazã în gradul profesional superior şi beneficiazã de salariul de bazã prevãzut de prezenta ordonanţã de urgenţã în anexele nr. I-IV, pentru funcţia publicã de execuţie deţinutã, gradul profesional superior, treapta 3 de salarizare.
(8) Funcţionarii publici de execuţie salarizaţi potrivit <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 82/2004 , la categoria A, B sau C, clasa I, gradul 2 se reîncadreazã în gradul profesional superior şi beneficiazã de salariul de bazã prevãzut de prezenta ordonanţã de urgenţã în anexele nr. I-IV, pentru funcţia publicã de execuţie deţinutã, gradul profesional superior, treapta 2 de salarizare.
(9) Funcţionarii publici de execuţie salarizaţi potrivit <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 82/2004 , la categoria A, B sau C, clasa I, gradul 1 se reîncadreazã în gradul profesional superior şi beneficiazã de salariul de bazã prevãzut de prezenta ordonanţã de urgenţã în anexele nr. I-IV, pentru funcţia publicã de execuţie deţinutã, gradul profesional superior, treapta 1 de salarizare.";
- Art. 7: "(1) Funcţionarii publici de conducere salarizaţi conform <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 82/2004 , potrivit unei funcţii publice de execuţie din categoria A, clasa III, gradul 1 beneficiazã de salariul de bazã prevãzut pentru funcţia publicã respectivã gradul profesional asistent, treapta 1 de salarizare, la care se adaugã indemnizaţia de conducere.
(2) Funcţionarii publici de conducere salarizaţi conform <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 82/2004 , potrivit unei funcţii publice de execuţie din categoria A, clasa III, gradul 2 beneficiazã de salariul de bazã prevãzut pentru funcţia publicã respectivã gradul profesional asistent, treapta 2 de salarizare, la care se adaugã indemnizaţia de conducere.
(3) Funcţionarii publici de conducere salarizaţi conform <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 82/2004 , potrivit unei funcţii publice de execuţie din categoria A, clasa III, gradul 3 beneficiazã de salariul de bazã prevãzut pentru funcţia publicã respectivã gradul profesional asistent, treapta 3 de salarizare, la care se adaugã indemnizaţia de conducere.
(4) Funcţionarii publici de conducere salarizaţi conform <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 82/2004 , potrivit unei funcţii publice de execuţie din categoria A, clasa II, gradul 1 beneficiazã de salariul de bazã prevãzut pentru funcţia publicã respectivã gradul profesional principal, treapta 1 de salarizare, la care se adaugã indemnizaţia de conducere.
(5) Funcţionarii publici de conducere salarizaţi conform <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 82/2004 , potrivit unei funcţii publice de execuţie din categoria A, clasa II, gradul 2 beneficiazã de salariul de bazã prevãzut pentru funcţia publicã respectivã gradul profesional principal, treapta 2 de salarizare, la care se adaugã indemnizaţia de conducere.
(6) Funcţionarii publici de conducere salarizaţi conform <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 82/2004 potrivit unei funcţii publice de execuţie din categoria A, clasa II, gradul 3 beneficiazã de salariul de bazã prevãzut pentru funcţia publicã respectivã gradul profesional principal, treapta 3 de salarizare, la care se adaugã indemnizaţia de conducere.
(7) Funcţionarii publici de conducere salarizaţi conform <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 82/2004 , potrivit unei funcţii publice de execuţie din categoria A, clasa I, gradul 1 beneficiazã de salariul de bazã prevãzut pentru funcţia publicã respectivã gradul profesional superior, treapta 1 de salarizare, la care se adaugã indemnizaţia de conducere.
(8) Funcţionarii publici de conducere salarizaţi conform <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 82/2004 , potrivit unei funcţii publice de execuţie din categoria A, clasa I, gradul 2 beneficiazã de salariul de bazã prevãzut pentru funcţia publicã respectivã gradul profesional superior, treapta 2 de salarizare, la care se adaugã indemnizaţia de conducere.
(9) Funcţionarii publici de conducere salarizaţi conform <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 82/2004 , potrivit unei funcţii publice de execuţie din categoria A, clasa I, gradul 3 beneficiazã de salariul de bazã prevãzut pentru funcţia publicã respectivã gradul profesional superior, treapta 3 de salarizare, la care se adaugã indemnizaţia de conducere.
(10) Pânã la adoptarea sistemului unitar de salarizare pentru funcţionarii publici, funcţionarii publici din categoria înalţilor funcţionari publici şi a funcţionarilor publici de conducere îşi pãstreazã funcţiile publice de execuţie corespunzãtoare.";
- Art. 9: "(1) Salariile de bazã ale funcţionarilor publici aflaţi în corpul de rezervã şi care în cursul anului 2005 sunt redistribuiţi într-o funcţie publicã, în condiţiile legii, se stabilesc la nivelul treptei 3 de salarizare, corespunzãtoare categoriei, clasei şi gradului profesional în care sunt încadraţi.
(1^1) Salariile de bazã ale persoanelor care ocupã în anul 2005 o funcţie publicã de execuţie, în condiţiile legii, se stabilesc la nivelul treptei 3 de salarizare, corespunzãtoare categoriei, clasei şi gradului profesional în care sunt numite.
(1^2) Funcţionarii publici care ocupã în anul 2005, în condiţiile legii, o funcţie publicã de conducere beneficiazã de salariul de bazã prevãzut pentru funcţia publicã de execuţie deţinutã anterior, la care se adaugã indemnizaţia de conducere.
(2) Funcţionarii publici promovaţi în cursul anului 2005 pe o funcţie publicã de execuţie de un grad profesional superior celui deţinut beneficiazã de salariile de bazã prevãzute în anexele la prezenta ordonanţã de urgenţã, pentru gradul profesional în care promoveazã, la treapta 3 de salarizare. Dacã funcţionarul public are un salariu de bazã mai mare decât cel prevãzut la treapta 3 de salarizare, salariul de bazã de care beneficiazã dupã promovarea în gradul profesional se stabileşte potrivit treptei de salarizare imediat superioare care asigurã o creştere salarialã.
(3) Pentru candidaţii declaraţi admişi la concursul pentru ocuparea unei funcţii publice de conducere, organizat în cursul anului 2005, care nu au avut anterior calitatea de funcţionar public, salariul de bazã se stabileşte prin actul administrativ al ordonatorului de credite pânã la nivelul de finanţare prevãzut în statul de funcţii, aprobat potrivit legii.
(4) Funcţionarii publici care se transferã în cursul anului 2005 beneficiazã de un salariu de bazã corespunzãtor treptei de salarizare deţinute, potrivit autoritãţii sau instituţiei publice la care se transferã, conform anexelor la prezenta ordonanţã de urgenţã, cu excepţia cazului în care funcţionarul public se transferã la cerere într-o funcţie publicã de nivel inferior, situaţie în care salariul de bazã şi treapta de salarizare sunt cele prevãzute pentru funcţia publicã vacantã respectivã.";
- Art. 45 lit. c): "La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã se abrogã: (...) c) orice alte dispoziţii contrare."
În motivarea excepţiei ridicate se invocã încãlcarea urmãtoarelor dispoziţii din Constituţie: art. 1 alin. (4) - referitor la principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în stat; art. 16 alin. (1) - referitor la egalitatea cetãţenilor în faţa legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri; art. 20 - referitor la interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor constituţionale privind drepturile şi libertãţile cetãţenilor în concordanţã cu Declaraţia Universalã a Drepturilor Omului, cu pactele şi cu celelalte tratate la care România este parte, precum şi la prioritatea acestora faţã de legile interne nefavorabile, art. 53 - referitor la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi; art. 73 alin. (3) lit. j) - potrivit cãruia statutul funcţionarilor publici se reglementeazã prin lege organicã şi art. 126 alin. (6) - potrivit cãruia "Controlul judecãtoresc al actelor administrative ale autoritãţilor publice, pe calea contenciosului administrativ, este garantat, cu excepţia celor care privesc raporturile cu Parlamentul, precum şi a actelor de comandament cu caracter militar. Instanţele de contencios administrativ sunt competente sã soluţioneze cererile persoanelor vãtãmate prin ordonanţe sau, dupã caz, prin dispoziţii din ordonanţe declarate neconstituţionale." De asemenea, autorul excepţiei invocã şi încãlcarea art. 14 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale şi a art. 26 din Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice, ambele referitoare la interzicerea discriminãrii.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate şi dispoziţiie legale criticate, cu raportare la prevederile constituţionale şi internaţionale invocate, Curtea Constituţionalã reţine urmãtoarele:
Dispoziţiile de lege criticate au mai constituit, parţial, obiect al controlului de constituţionalitate exercitat de cãtre Curtea Constituţionalã. De exemplu, prin <>Decizia nr. 394 din 12 iulie 2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 787 din 30 august 2005, Curtea a examinat constituţionalitatea dispoziţiilor art. 6, 7 şi ale <>art. 45 lit. c) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 92/2004 , prin raportare la prevederile art. 1 alin. (5), art. 16 alin. (1), art. 20, art. 73 alin. (3) lit. j) şi art. 115 alin. (1) şi (4) din Legea fundamentalã şi a statuat în sensul conformitãţii textelor de lege criticate cu normele constituţionale invocate ca fiind încãlcate.
Autorii excepţiei de neconstituţionalitate soluţionate prin decizia menţionatã au criticat dispoziţiile <>art. 45 lit. c) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 92/2004 prin raportare la prevederile art. 115 alin. (1) şi (4) din Constituţie, susţinând cã printr-o ordonanţã de urgenţã nu pot fi abrogate texte dintr-o lege organicã. În prezenta excepţie, critica de neconstituţionalitate vizeazã acelaşi aspect, însã prin raportare la prevederile art. 73 alin. (3) lit. j) din Constituţie, autoarea precizând în acest sens cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 92/2004 a fost aprobatã printr-o lege ordinarã - <>Legea nr. 76/2005 - şi, prin urmare, o lege de rang inferior nu poate abroga dispoziţii cuprinse într-o lege organicã.
Cu privire la aceste susţineri, Curtea constatã cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 92/2004 reglementeazã drepturile salariale şi alte drepturi ale funcţionarilor publici. Or, sistemul de salarizare, indiferent de categoria profesionalã vizatã, nu se regãseşte printre domeniile strict şi limitativ, care, conform art. 73 alin. (3) din Constituţie, fac obiectul de reglementare al legii organice. Aprobarea, prin lege ordinarã, a unei ordonanţe de urgenţã ce priveşte materii ce excedeazã domeniului rezervat legii organice este în deplinã concordanţã cu prevederile constituţionale ale art. 73 alin. (3) şi ale <>art. 76 alin. (2). Pe de altã parte, Legea nr. 188/1999 privind statutul funcţionarilor publici nu conţine reglementãri privind sistemul de salarizare a acestora în funcţie de clasele, gradele şi categoria în care se încadreazã, aceste aspecte gãsindu-şi reglementarea în alte acte normative. Prin urmare, dispoziţiile <>art. 45 lit. c) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 92/2004 nu abrogã prevederi cuprinse într-o lege organicã, respectiv <>Legea nr. 188/1999 , ci se referã la acte normative care, datoritã domeniului de reglementare - drepturi de naturã salarialã -, se încadreazã în categoria legilor ordinare.
În ceea ce priveşte dispoziţiile <>art. 9 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 92/2004 , aşa cum au fost completate prin pct. 1 al articolului unic din <>Legea nr. 76/2005 , Curtea observã cã acestea prevãd modul de stabilire a salariului de bazã pentru diferitele categorii de funcţionari publici, respectiv: cei aflaţi în corpul de rezervã, cei ce deţin o funcţie publicã de execuţie sau de conducere, cei promovaţi în cursul anului 2005, cei declaraţi admişi la concursul pentru ocuparea unei funcţii publice de conducere în anul 2005, precum şi funcţionarii publici care, în cursul anului 2005, se transferã la o autoritate sau o instituţie publicã.
Curtea constatã cã aceste dispoziţii nu conţin norme contrare principiilor egalitãţii şi nediscriminãrii, consacrate de art. 16 alin. (1) din Constituţie, de art. 14 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale şi de art. 26 din Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice. Aşa cum Curtea Constituţionalã a statuat şi prin <>Decizia nr. 394 din 12 iulie 2005 , aceste dispoziţii se aplicã în mod unitar tuturor categoriilor de funcţionari publici vizaţi de ipoteza normei, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri, dupã cum, tot în baza principiului egalitãţii, între categorii diferite de persoane este justificat un tratament juridic diferenţiat. Pentru aceste considerente, rezultã cã dispoziţiile art. 20 şi 53 din Constituţie, invocate ca fiind încãlcate, nu sunt incidente în cauzã.
Cât priveşte critica de neconstituţionalitate a <>art. 6 şi 7 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 92/2004 , Curtea constatã cã prevederile art. 1 alin. (4), consacrate principiului separaţiei puterilor în stat, şi ale art. 126 alin. (6) din Constituţie, privind exercitarea controlului judecãtoresc de cãtre instanţe, nu au incidenţã în cauzã.
În ceea ce priveşte susţinerea autoarei excepţiei, potrivit cãreia textele de lege supuse controlului de constituţionalitate contravin prevederilor Codului muncii, Statutului funcţionarilor publici, precum şi altor acte normative, Curtea reţine cã, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 2 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 , controlul de constituţionalitate a legilor şi altor acte normative se exercitã prin raportare la dispoziţiile sau principiile Constituţiei, corelarea legislaţiei în vigoare fiind de competenţa legislativului.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6, 7, 9 şi ale <>art. 45 lit. c) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 92/2004 privind reglementarea drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici pentru anul 2005, excepţie ridicatã de Camelia Dima în Dosarul nr. 780/2005 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 29 noiembrie 2005.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Claudia Margareta Niţã

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016