Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 64 din 27 februarie 2001  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 64 din 27 februarie 2001 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 186 din 11 aprilie 2001
Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Gabriela Ghita - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protecţia chiriaşilor şi stabilirea chiriei pentru spaţiile cu destinaţia de locuinţe, excepţie ridicatã de Ştefan Cosaila, Anastasia Cosaila şi Oana Cosaila în Dosarul nr. 3.526/2000 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a V-a civilã.
La apelul nominal se prezintã, pentru autorii excepţiilor, avocat Svetlana Gorcea, precum şi celelalte pãrţi - Ilie Mandreanu şi Paul Mandreanu.
Reprezentantul autorilor exceptiei solicita admiterea acesteia, arãtând ca dispoziţiile <>art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protecţia chiriaşilor şi stabilirea chiriei pentru spaţiile cu destinaţia de locuinţe contravin prevederilor art. 73 alin. (2) lit. k) şi ale art. 114 din Constituţie. Se apreciazã ca instituţia ordonanţei preşedinţiale este reglementatã prin lege organicã, respectiv prin dispoziţiile art. 581 din Codul de procedura civilã, de esenta acesteia fiind ordonarea unor mãsuri vremelnice în condiţii expres prevãzute de lege, pe când evacuarea chiriaşului, dispusã în temeiul textului de lege criticat, este o mãsura cu caracter definitiv. Se mai arata ca, potrivit art. 114 din Constituţie, Guvernul poate emite ordonanţe numai în baza unei legi de abilitare adoptate de Parlament şi numai în domenii care nu fac obiectul legii organice.
Celelalte pãrţi prezente - Ilie Mandreanu şi Paul Mandreanu - solicita respingerea excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate, ca fiind neintemeiate. În acest sens se arata ca prin mai multe decizii Curtea Constituţionalã a statuat asupra constituţionalitãţii prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 .
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei ca fiind nefondata, invocand în acest sens jurisprudenta Curţii Constituţionale referitoare la prevederile legale criticate.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 7 septembrie 2000, pronunţatã în Dosarul nr. 3.256/2000, Tribunalul Bucureşti - Secţia a V-a civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protecţia chiriaşilor şi stabilirea chiriei pentru spaţiile cu destinaţia de locuinţe, excepţie ridicatã de Ştefan Cosaila, Anastasia Cosaila şi Oana Cosaila într-o cauza având ca obiect soluţionarea apelului declarat de aceştia impotriva Sentinţei civile nr. 3.139/2000, pronunţatã de Judecãtoria Sectorului 2 Bucureşti în Dosarul nr. 17.896/1999.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se susţine ca prevederile legale criticate, care permit evacuarea chiriaşilor pe calea ordonanţei preşedinţiale reglementate de art. 581 din Codul de procedura civilã, contravin dispoziţiilor art. 72 alin. (3) lit. k) şi l) şi ale art. 114 din Constituţie, care stabilesc ca regimul proprietãţii se reglementeazã prin lege organicã şi, în consecinta, Guvernul nu poate emite ordonanţe în domenii care fac obiectul legilor organice.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a V-a civilã, exprimandu-şi opinia, considera ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. Astfel se arata ca <>art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 nu contravine dispoziţiilor art. 72 alin. (3) lit. k) şi l) din Constituţie, care privesc regimul general al proprietãţii şi protecţiei sociale, iar nu aspecte concrete ale protecţiei sociale, cum este cazul chiriaşului sau al fostului chiriaş, la încheierea unui nou contract de închiriere.
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Preşedintele Camerei Deputaţilor, în punctul sau de vedere, considera ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, deoarece <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 a fost emisã în temeiul delegarii legislative prevãzute la art. 114 alin. (4) din Constituţie şi nu reglementeazã vreunul dintre domeniile prevãzute la art. 72 alin. (3) din Constituţie, referitoare la legile organice. Se mai arata ca în legatura cu textul de lege criticat Curtea Constituţionalã s-a pronunţat în repetate randuri, de exemplu prin deciziile nr. 110/2000, nr. 111/2000 şi nr. 136/2000.
Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. În susţinerea acestui punct de vedere se arata ca "raporturile locative dintre proprietari şi chiriaşi prevãzute de art. 11 alin. (2), invocat ca neconstitutional, nu formeazã obiectul reglementãrii legii organice, potrivit art. 72 alin. (3) din Constituţie". De asemenea, se invoca jurisprudenta Curţii Constituţionale referitoare la constituţionalitatea prevederilor legale criticate.
Preşedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale preşedintelui Camerei Deputaţilor şi Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţilor şi concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protecţia chiriaşilor şi stabilirea chiriei pentru spaţiile cu destinaţia de locuinţe, dispoziţii al cãror conţinut este urmãtorul: "Lipsa unui rãspuns scris sau refuzul nejustificat al chiriaşului sau al fostului chiriaş de a încheia un nou contract de închiriere în termen de 60 de zile de la primirea notificãrii îl indreptateste pe proprietar sa ceara în justiţie evacuarea necondiţionatã a locatarilor, cu plata daunelor-interese, pe calea ordonanţei preşedinţiale."
Autorii exceptiei de neconstituţionalitate susţin ca aceste prevederi legale contravin dispoziţiilor constituţionale ale art. 72 alin. (3) lit. k) şi l) şi ale art. 114, dispoziţii care prevãd:
- Art. 72 alin. (3) lit. k) şi l): "Prin lege organicã se reglementeazã: [...]
k) regimul juridic general al proprietãţii şi al moştenirii;
l) regimul general privind raporturile de munca, sindicatele şi protecţia socialã;";
- Art. 114: "(1) Parlamentul poate adopta o lege specialã de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonanţe în domenii care nu fac obiectul legilor organice.
(2) Legea de abilitare va stabili, în mod obligatoriu, domeniul şi data pana la care se pot emite ordonanţe.
(3) Dacã legea de abilitare o cere, ordonanţele se supun aprobãrii Parlamentului, potrivit procedurii legislative, pana la împlinirea termenului de abilitare. Nerespectarea termenului atrage încetarea efectelor ordonanţei.
(4) În cazuri excepţionale, Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenta. Acestea intra în vigoare numai dupã depunerea lor spre abrobare la Parlament. Dacã Parlamentul nu se afla în sesiune, el se convoacã în mod obligatoriu.
(5) Aprobarea sau respingerea ordonanţelor se face printr-o lege în care vor fi cuprinse şi ordonanţele ale cãror efecte au încetat potrivit alineatului (3)."
În esenta autorii exceptiei de neconstituţionalitate susţin ca dispoziţiile <>art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 , care permit evacuarea chiriaşilor pe calea ordonanţei preşedinţiale reglementate de art. 581 din Codul de procedura civilã, contravin prevederilor constituţionale ale art. 72 alin. (3) lit. k) şi l), conform cãrora regimul juridic general al proprietãţii se stabileşte prin lege organicã, precum şi dispoziţiilor art. 114 din Constituţie, potrivit cãrora Guvernul nu poate emite ordonanţe în domenii care fac obiectul legilor organice.
Analizând aceste sustineri, Curtea retine ca prin Decizia nr. 718 din 29 decembrie 1997, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 396 din 31 decembrie 1997, a statuat ca "din cuprinsul prevederilor art. 72 alin. (3) din Constituţie şi al celorlalte dispoziţii constituţionale nu rezulta ca reglementãrile relative la procedura civilã, în ansamblul lor, fac parte din domeniul legilor organice; fãrã indoiala, în conţinutul unor asemenea reglementãri pot exista şi norme de domeniul legii organice care atrag deci adoptarea lor cu majoritatea prevãzutã de Constituţie pentru astfel de legi. Aceasta însã nu înseamnã transformarea tuturor dispoziţiilor Codului de procedura civilã în prevederi de natura legii organice, deoarece astfel s-ar ajunge, practic, la completarea Constituţiei, care reglementeazã expres şi limitativ domeniile rezervate acestei categorii de legi, între care nu figureazã dispoziţii legale privind procedura civilã".
În acelaşi sens este, de exemplu, şi Decizia nr. 111 din 13 iunie 2000, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 388 din 21 august 2000.
Întrucât nu au intervenit elemente noi care sa determine schimbarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, aceasta soluţie îşi menţine valabilitatea şi în cauza de fata şi, în consecinta, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 urmeazã sa fie respinsã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protecţia chiriaşilor şi stabilirea chiriei pentru spaţiile cu destinaţia de locuinţe, excepţie ridicatã de Ştefan Cosaila, Anastasia Cosaila şi Oana Cosaila în Dosarul nr. 3.526/2000 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a V-a civilã.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 27 februarie 2001.

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu
-----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016