Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 626 din 17 noiembrie 2005  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   Decretului Consiliului de Stat al Republicii Socialiste Romania nr. 154/1982 privind exproprierea unor terenuri si constructii, scoaterea din functiune si demolarea unor constructii, precum si realizarea si desfiintarea unor artere de circulatie, situate in municipiul Botosani, judetul Botosani    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 626 din 17 noiembrie 2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Decretului Consiliului de Stat al Republicii Socialiste Romania nr. 154/1982 privind exproprierea unor terenuri si constructii, scoaterea din functiune si demolarea unor constructii, precum si realizarea si desfiintarea unor artere de circulatie, situate in municipiul Botosani, judetul Botosani

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.127 din 14 decembrie 2005

Ioan Vida - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Decretului Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România nr. 154/1982 privind exproprierea unor terenuri şi construcţii, scoaterea din funcţiune şi demolarea unor construcţii, precum şi realizarea şi desfiinţarea unor artere de circulaţie, situate în municipiul Botoşani, judeţul Botoşani, excepţie ridicatã de Romicã Atudoroaia şi Teodora Cazimir în Dosarul nr. 200/C/2005 al Tribunalului Botoşani - Secţia civilã.
La apelul nominal rãspunde Romicã Atudoroaie, personal, lipsind celelalte pãrţi, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, Romicã Atudoroaie solicitã admiterea excepţiei, astfel cum a fost formulatã în faţa instanţei de judecatã, arãtând cã, în faţa instituţiilor statului, Decretul Consiliului de Stat nr. 154/1982 este considerat a fi în vigoare.
Reprezentantul Ministerului Public solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind inadmisibilã faţã de dispoziţiile <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 şi având în vedere cã prevederile legale care fac obiectul excepţiei nu mai sunt în vigoare.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 14 iunie 2005, pronunţatã în Dosarul nr. 200/C/2005, Tribunalul Botoşani - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Decretului Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România nr. 154/1982 privind exproprierea unor terenuri şi construcţii, scoaterea din funcţiune şi demolarea unor construcţii, precum şi realizarea şi desfiinţarea unor artere de circulaţie, situate în municipiul Botoşani, judeţul Botoşani. Excepţia a fost ridicatã de Romicã Atudoroaie şi Teodora Cazimir într-o cauzã civilã având ca obiect soluţionarea cererii formulate de Primãria municipiului Botoşani pentru constatarea nulitãţii absolute a unui ordin al Prefectului judeţului Botoşani, prin care li s-a atribuit autorilor excepţiei în proprietate un teren în municipiul Botoşani.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorii acesteia susţin cã Decretul Consiliului de Stat nr. 154/1982 este unul abuziv, întrucât nu a fost publicat în Buletinul Oficial, fiind un secret de serviciu.
Tribunalul Botoşani - Secţia civilã şi-a exprimat opinia în sensul cã Decretul Consiliului de Stat nr. 154/1982 nu a fost publicat în Buletinul Oficial, deşi, potrivit art. 69 din Constituţia din 1968, în vigoare la acea datã, "Consiliul de Stat emite decrete şi adoptã hotãrâri", iar decretele normative se publicã în Buletinul Oficial. Instanţa apreciazã, totodatã, cã acest decret "are caracterul unui act normativ, câtã vreme conţine prevederi obligatorii ce se adreseazã unui numãr mare de persoane". Cu toate acestea, aratã cã, potrivit <>Legii nr. 47/1992 , Curtea Constituţionalã nu poate analiza acte normative abrogate, "controlul unui astfel de act fiind oricum lipsit de obiect, câtã vreme deciziile Curţii au putere numai pentru viitor".
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã, întrucât, potrivit <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , Curtea Constituţionalã nu se poate pronunţa asupra constituţionalitãţii unui text legal care nu mai este în vigoare. De asemenea, aratã cã prin <>Decizia nr. 136/1998 Curtea a statuat cã este de competenţa instanţelor judecãtoreşti stabilirea dacã, în baza reglementãrilor legale de la data dobândiri bunului, acesta a putut trece în proprietatea statului sau dacã, în lipsa unui titlu legal, o asemenea dobândire a proprietãţii nu a avut loc niciodatã.
Avocatul Poporului apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã, întrucât Decretul nr. 154/1982 nu mai era în vigoare la data sesizãrii Curţii Constituţionale, iar, potrivit <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , Curtea Constituţionalã se pronunţã numai asupra excepţiilor de neconstituţionalitate având ca obiect dispoziţii legale în vigoare.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat Curţii Constituţionale punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2) şi ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile Decretului Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România nr. 154/1982 privind exproprierea unor terenuri şi construcţii, scoaterea din funcţiune şi demolarea unor construcţii, precum şi realizarea şi desfiinţarea unor artere de circulaţie, situate în municipiul Botoşani, judeţul Botoşani, nepublicat.
Autorii excepţiei considerã cã dispoziţiile legale criticate contravin prevederilor art. 78 din Constituţie, care au urmãtorul cuprins: "Legea se publicã în Monitorul Oficial al României şi intrã în vigoare la 3 zile de la data publicãrii sau la o datã ulterioarã prevãzutã în textul ei".
Din examinarea actelor depuse la dosar, Curtea observã cã obiectul acţiunii îl constituie constatarea nulitãţii unui ordin al Prefectului judeţului Botoşani de atribuire a unui imobil expropriat în baza Decretului Consiliului de Stat nr. 154/1982 .
Având în vedere acestea, Curtea constatã cã actul normativ care face obiectul controlului de constituţionalitate a încetat sã mai producã efecte juridice din momentul în care a operat transferul de proprietate, astfel încât acesta nu mai este în vigoare. De altfel, efectele produse de un asemenea act normativ nu constituie o problemã de constituţionalitate, ci o problemã de aplicare a legii, care intrã în competenţa instanţei judecãtoreşti.
Potrivit <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , Curtea Constituţionalã se pronunţã numai asupra excepţiilor privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţã în vigoare, şi, prin urmare, excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este inadmisibilã.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Decretului Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România nr. 154/1982 privind exproprierea unor terenuri şi construcţii, scoaterea din funcţiune şi demolarea unor construcţii, precum şi realizarea şi desfiinţarea unor artere de circulaţie, situate în municipiul Botoşani, judeţul Botoşani, excepţie ridicatã de Romicã Atudoroaie şi Teodora Cazimir în Dosarul nr. 200/C/2005 al Tribunalului Botoşani - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 17 noiembrie 2005.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016