Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 625 din 28 aprilie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 si   art. 10 din Legea nr. 421/2002 privind regimul juridic al vehiculelor fara stapan sau abandonate pe terenuri apartinand domeniului public sau privat al statului ori al unitatilor administrativ-teritoriale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 625 din 28 aprilie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 si art. 10 din Legea nr. 421/2002 privind regimul juridic al vehiculelor fara stapan sau abandonate pe terenuri apartinand domeniului public sau privat al statului ori al unitatilor administrativ-teritoriale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 447 din 30 iunie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Carmen Cãtãlina Gliga - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 şi <>art. 10 din Legea nr. 421/2002 privind regimul juridic al vehiculelor fãrã stãpân sau abandonate pe terenuri aparţinând domeniului public sau privat al statului ori al unitãţilor administrativ-teritoriale, excepţie ridicatã de Mariana Doina Ioan în Dosarul nr. 16.520/3/2008 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilã, întrucât autorul acesteia criticã împrejurãri de fapt, fãrã a aratã în ce constã contrarietatea textului de lege cu Constituţia.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 17 noiembrie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 16.520/3/2008, Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 şi <>art. 10 din Legea nr. 421/2002 privind regimul juridic al vehiculelor fãrã stãpân sau abandonate pe terenuri aparţinând domeniului public sau privat al statului ori al unitãţilor administrativ-teritoriale, excepţie ridicatã de Mariana Doina Ioan.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul susţine cã dispoziţia primarului, prin care autoturismul proprietate personalã a fost declarat ca abandonat, este abuzivã şi nelegalã şi constituie "expresia materializatã a unei legi greşite şi, totodatã, greşit interpretatã şi aplicatã", prin care se încalcã dreptul de proprietate asupra unui bun, prin suprimarea libertãţii de dispoziţie a titularului dreptului.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, întrucât dispoziţia legalã criticatã nu încalcã dreptul de proprietate, procedura de trecere în domeniul privat al unitãţii administrativ-teritoriale fiind aplicabilã exclusiv bunurilor fãrã stãpân sau abandonate pe domeniul public ori privat al unitãţilor administrativ-teritoriale.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, textele de lege criticate stabilind sensul unor noţiuni din actul normativ, termenele şi procedura de trecere a vehiculelor abandonate în proprietatea unitãţilor administrativ-teritoriale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 2 şi <>art. 10 din Legea nr. 421/2002 privind regimul juridic al vehiculelor fãrã stãpân sau abandonate pe terenuri aparţinând domeniului public sau privat al statului ori al unitãţilor administrativ-teritoriale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 482 din 5 iulie 2002, texte de lege care au urmãtorul conţinut:
- Art. 2: "În sensul prezentei legi, urmãtoarele noţiuni se definesc astfel:
a) vehicul fãrã stãpân - vehiculul de orice categorie, fãrã plãcuţã de înmatriculare sau alte marcaje oficiale, staţionat pe domeniul public sau privat al statului ori al unitãţilor administrativ-teritoriale, al cãrui proprietar sau deţinãtor legal este necunoscut;
b) vehicul abandonat - vehiculul de orice categorie, aflat pe domeniul public sau privat al statului ori al unitãţilor administrativ-teritoriale de cel puţin un an, al cãrui proprietar sau deţinãtor legal este cunoscut, însã existã indicii temeinice, determinate de starea improprie circulaţiei acestuia pe drumurile publice, din care rezultã intenţia neechivocã a proprietarului sau a deţinãtorului legal de a renunţa la exercitarea drepturilor sale asupra vehiculului."
- Art. 10: "(1) Dacã proprietarul sau deţinãtorul legal al vehiculului abandonat nu rãspunde somaţiei primite, devin aplicabile prevederile art. 4 alin. (2). Dupã expirarea unui termen de 5 zile de la data somaţiei adresate proprietarului sau deţinãtorului legal, vehiculul trece de drept în proprietatea unitãţii administrativ-teritoriale pe a cãrei razã teritorialã se aflã şi va fi predat unei unitãţi de colectare şi valorificare a deşeurilor.
(2) Trecerea vehiculului în proprietatea unitãţii administrativteritoriale se constatã prin dispoziţie a primarului. Dispoziţia se comunicã de îndatã proprietarului sau deţinãtorului legal al vehiculului. Dispoziţia primarului poate fi atacatã, în termen de 5 zile de la comunicare, la instanţa de contencios administrativ, în condiţiile legii."
În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, prevederile legale criticate contravin dispoziţiilor constituţionale cuprinse în art. 44.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã dispoziţiile criticate prevãd, pe de o parte, definiţiile unor noţiuni cu care opereazã legea şi, pe de altã parte, procedura trecerii vehiculului abandonat din proprietatea titularului sau deţinãtorului legal în proprietatea unitãţii administrativ-teritoriale.
Împrejurarea cã în practicã, aşa cum aratã autorul excepţiei, pot apãrea abuzuri ale instituţiilor abilitate sã aplice legea, cu consecinţe prejudiciabile pentru proprietarul autovehiculului, constituie exclusiv o problemã de fapt, asupra cãreia urmeazã a se pronunţa instanţele judecãtoreşti ordinare.
Potrivit competenţei Curţii Constituţionale, aşa cum este ea prevãzutã în <>art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , şi respectând principiul constituţional al separaţiei puterilor, Curtea Constituţionalã nu este competentã a decide cu privire la interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor legale supuse controlului, astfel încât excepţia de neconstituţionalitate apare ca inadmisibilã şi urmeazã sã fie respinsã ca atare.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 şi <>art. 10 din Legea nr. 421/2002 privind regimul juridic al vehiculelor fãrã stãpân sau abandonate pe terenuri aparţinând domeniului public sau privat al statului ori al unitãţilor administrativ-teritoriale, excepţie ridicatã de Mariana Doina Ioan în Dosarul nr. 16.520/3/2008 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 28 aprilie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016