Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 623 din 17 noiembrie 2005  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea   Legii nr. 301/2004 - Codul penal si a   Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 623 din 17 noiembrie 2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea Legii nr. 301/2004 - Codul penal si a Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.114 din 9 decembrie 2005
Ioan Vida - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Iuliana Nedelcu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 58/2005 , excepţie ridicatã de Vasile Dinu în Dosarul nr. 8.557/2005 al Judecãtoriei Sectorului 2 Bucureşti.
La apelul nominal se constatã lipsa autorului excepţiei, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Curtea dispune a se face apelul şi în Dosarul nr. 674 D/2005, având ca obiect aceeaşi excepţie, ridicatã de Mihai Florin Biţu în Dosarul nr. 15.044/2005 al Judecãtoriei Iaşi. La apelul nominal se constatã lipsa autorului excepţiei, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Curtea, din oficiu, pune în discuţie conexarea dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, în temeiul <>art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, dispune conexarea Dosarului nr. 674 D/2005 la Dosarul nr. 619 D/2005, care a fost primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecatã, se dã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei ca nefondatã, întrucât apreciazã cã prevederile de lege criticate nu contravin dispoziţiilor constituţionale invocate ca fiind încãlcate.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, reţine urmãtoarele:
Prin încheierile din 12 iulie şi 16 august 2005, pronunţate în Dosarele nr. 8.557/2005 şi nr. 15.044/2005, Judecãtoria Sectorului 2 Bucureşti şi, respectiv, Judecãtoria Iaşi au sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 58/2005 , excepţie ridicatã de Vasile Dinu şi, respectiv, Mihai Florin Biţu în dosarele menţionate.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine cã dispoziţiile <>art. I din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 58/2005 încalcã prevederile art. 78 din Constituţie, întrucât ordonanţa, care a intrat în vigoare la 28 iunie 2005, dispune amânarea intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 301/2004 - Codul penal pânã la 1 septembrie 2006, deşi în aceastã lege se prevãzuse iniţial cã va intra în vigoare la un an de la data publicãrii sale în Monitorul Oficial al României, Partea I. Totodatã, se aratã cã prevederile legale ce fac obiectul excepţiei încalcã şi dispoziţiile art. 115 alin. (4) din Constituţie, întrucât situaţia în care a fost emisã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 58/2005 nu îndeplineşte condiţia caracterului extraordinar impusã de prevederile constituţionale. Autorii excepţiei mai susţin cã sunt vãtãmaţi prin neaplicarea imediatã a legii penale mai favorabile.
Judecãtoria Sectorului 2 Bucureşti apreciazã cã dispoziţiile <>art. I din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 58/2005 nu intrã în conflict cu prevederile art. 78 din Constituţie, singurul efect al ordonanţei fiind acela al amânãrii intrãrii în vigoare a unei dispoziţii legale.
Judecãtoria Iaşi opineazã cã excepţia este neîntemeiatã. Astfel, pornind de la ideea cã, în realitate, critica autorului excepţiei vizeazã aspecte de neconstituţionalitate extrinseci, interdicţia fundamentalã de a reglementa prin ordonanţe în domeniul legilor organice priveşte numai ordonanţele emise pe baza unei legi de abilitare. În afara acestei delegãri legislative, art. 115 alin. (4) din Constituţie a instituit şi o delegare constituţionalã care conferã Guvernului dreptul de a adopta, în situaţii extraordinare, ordonanţe de urgenţã fãrã vreo intervenţie parlamentarã şi fãrã vreo limitare la domeniul legilor ordinare.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul, arãtând cã prevederile art. 78 din Constituţie nu au nici o relevanţã în cauzã, apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, deoarece "în cauza de faţã este vorba de dispoziţia unei ordonanţe de urgenţã a Guvernului prin care se prorogã un termen de intrare în vigoare a unui alt act normativ, lucru permis de normele de tehnicã legislativã în vigoare". De asemenea, se aratã cã interdicţia de a emite ordonanţe în domeniul legilor organice priveşte exclusiv ordonanţele adoptate în temeiul unei legi speciale de abilitare, iar nu şi ordonanţele de urgenţã, astfel încât nu poate fi reţinutã nici critica textului de lege ce face obiectul excepţiei, în raport de prevederile constituţionale cuprinse în art. 115 alin. (4).
Avocatul Poporului considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. Se aratã cã "dispoziţiile legale criticate nu aduc atingere principiului constituţional privind intrarea în vigoare a legii". În ceea ce priveşte critica textului de lege ce face obiectul excepţiei, în raport de art. 115 alin. (4) din Constituţie, se aratã cã modificarea datei de intrare în vigoare a noului Cod penal este justificatã chiar în cuprinsul <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 58/2005 .
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.

CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. I din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea <>Legii nr. 301/2004 - Codul penal şi a <>Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor şi a mãsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, potrivit cãrora "Articolul 512 din <>Legea nr. 301/2004 - Codul penal, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 575 din 29 iunie 2004, se modificã şi va avea urmãtorul cuprins: «Art. 512 - Prezentul cod intrã în vigoare la data de 1 septembrie 2006»".
În susţinerea neconstituţionalitãţii acestui text de lege se invocã încãlcarea prevederilor constituţionale ale art. 78 din Constituţie, potrivit cãrora "Legea se publicã în Monitorul Oficial al României şi intrã în vigoare la 3 zile de la data publicãrii sau la o datã ulterioarã prevãzutã în textul ei", întrucât împiedicã aplicarea unor dispoziţii mai favorabile cuprinse în noul Cod penal. Totodatã se aratã cã prevederile legale ce fac obiectul excepţiei încalcã şi dispoziţiile art. 115 alin. (4) din Constituţie, întrucât situaţia în care a fost emisã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 58/2005 nu îndeplineşte condiţia caracterului extraordinar impusã de prevederile constituţionale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã nu pot fi reţinute criticile autorilor excepţiei.
Prevederile din noul Cod penal, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 575 din 29 iunie 2004, urmau sã intre în vigoare, potrivit art. 521, la un an de la data publicãrii sale, respectiv la 29 iunie 2005. Anterior împlinirii acestei date, prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 58 din 23 iunie 2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 552 din 28 iunie 2005, dispoziţiile <>art. 521 din Legea nr. 301/2004 au fost modificate în sensul stabilirii datei de 1 septembrie 2006 pentru intrarea în vigoare a prevederilor noului Cod penal. Aceastã modificare a fost determinatã, astfel cum rezultã din cuprinsul ordonanţei de urgenţã, de "imposibilitatea juridicã şi materialã a aplicãrii imediate a unor instituţii prevãzute în noul Cod penal şi în <>Legea nr. 294/2004 privind executarea pedepselor şi a mãsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, care urmau sã intre în vigoare la data de 29 iunie 2005, datoratã necorelãrilor existente atât între unele dispoziţii ale noului Cod penal, cât şi între dispoziţiile acestuia şi cele cuprinse în alte legi", precum şi de "necesitatea operãrii unor modificãri structurale ale bazei materiale şi a dezvoltãrii unei baze umane solide, care vor constitui premise ale funcţionãrii unei reforme coordonate în materie penalã".
Curtea constatã cã stabilirea, prin dispoziţiile <>art. I din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 58/2005 , ca datã a intrãrii în vigoare a noului Cod penal a unei date ulterioare publicãrii sale în Monitorul Oficial al României este în deplinã concordanţã cu prevederile art. 78 din Constituţie, potrivit cãrora "Legea se publicã în Monitorul Oficial al României şi intrã în vigoare la 3 zile de la data publicãrii sau la o datã ulterioarã prevãzutã în textul ei".
Totodatã, Curtea constatã cã prevederile legale criticate au fost adoptate de Guvern în exercitarea competenţei sale constituţionale şi cu respectarea dispoziţiilor cuprinse în art. 115 alin. (4) din Legea fundamentalã. În acest sens, Curtea Constituţionalã a reţinut în mod constant în jurisprudenţa sa cã interdicţia reglementãrii în domenii ce fac obiectul legilor organice este prevãzutã de art. 115 alin. (1) din Constituţie pentru ordonanţele emise de Guvern în baza unei legi speciale de abilitare adoptate de Parlament. Aceastã interdicţie nu opereazã şi în cazul ordonanţelor de urgenţã, care se adoptã de cãtre Guvern în temeiul prevederilor art. 115 alin. (4) din Constituţie. Emiterea unor asemenea ordonanţe este condiţionatã de existenţa unor "situaţii extraordinare a cãror reglementare nu poate fi amânatã", iar Guvernul este obligat sã motiveze urgenţa în cuprinsul ordonanţei, ceea ce, astfel cum s-a arãtat, s-a şi realizat. Prin urmare, urgenţa reglementãrilor justificã, în acest caz, existenţa situaţiei extraordinare şi, în consecinţã, dispoziţiile <>art. I din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 58/2005 sunt în deplinã concordanţã cu prevederile constituţionale cuprinse în art. 115 alin. (4).
De altfel, Curtea Constituţionalã s-a mai pronunţat asupra constituţionalitãţii prevederilor <>art. I din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 58/2005 prin <>Decizia nr. 613 din 15 noiembrie 2005 , nepublicatã, respingând excepţia ca neîntemeiatã. Întrucât nu au intervenit elemente noi, care sã determine schimbarea jurisprudenţei Curţii, soluţia şi considerentele acestei decizii îşi pãstreazã valabilitatea şi în prezenta cauzã.

Pentru considerentele arãtate, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea <>Legii nr. 301/2004 - Codul penal şi a <>Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor şi a mãsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, excepţie ridicatã de Vasile Dinu în Dosarul nr. 8.557/2005 al Judecãtoriei Sectorului 2 Bucureşti şi de Mihai Florin Biţu în Dosarul nr. 15.044/2005 al Judecãtoriei Iaşi.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 17 noiembrie 2005.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Florentina Geangu
--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016