Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 620 din 28 aprilie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 2 si 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor masuri pentru asigurarea, temporar, a locuintelor de serviciu necesare unor categorii de personal din cadrul ministerelor, celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale si institutiilor publice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 620 din 28 aprilie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 si 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor masuri pentru asigurarea, temporar, a locuintelor de serviciu necesare unor categorii de personal din cadrul ministerelor, celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale si institutiilor publice

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 446 din 29 iunie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Carmen-Cãtãlina Gliga - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 2 şi 4 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor mãsuri pentru asigurarea, temporar, a locuinţelor de serviciu necesare unor categorii de personal din cadrul ministerelor, celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi instituţiilor publice, excepţie ridicatã de Joiţa Tãnase în Dosarul nr. 7.810/301/2006 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a III-a civilã.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilã.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 11 noiembrie 2008, pronunţatã în Dosarul 7.810/301/2006, Tribunalul Bucureşti - Secţia a III-a civilã a sesizat Curtea Constituţionalã pentru soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 şi <>art. 4 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor mãsuri pentru asigurarea, temporar, a locuinţelor de serviciu necesare unor categorii de personal din cadrul ministerelor, celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi instituţiilor publice, excepţie ridicatã de Joiţa Tãnase.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul susţine cã prevederile <>art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 80/2001 care fac obiectul sesizãrii de neconstituţionalitate nu constituie norme retroactive, aşa cum aratã instanţa de fond şi reclamantul, în lipsa unei prevederi legale exprese şi derogatorii a legii noi, astfel încât nu poate fi primitã aplicarea lor subiectivã asupra unor situaţii juridice nãscute anterior adoptãrii acesteia. Norma criticatã creeazã aceastã confuzie, dar în aplicarea şi interpretarea sa, raportat atât la norma constituţionalã, cât şi la principiile generale de drept, trebuie subliniat faptul cã excepţiile de la principiul neretroactivitãţii legii civile trebuie sã fie consacrate în mod expres, neechivoc în noua lege, ceea ce, în speţa dedusã judecãţii, nu este cazul. În ceea ce priveşte norma prevãzutã în art. 4 din ordonanţã, încetarea de drept a raporturilor de locaţiune constituie o dispoziţie care vizeazã, neexplicit şi confuz, situaţii juridice din trecut, nãscute şi aflate sub guvernarea <>Legii nr. 114/1996 .
Tribunalul Bucureşti - Secţia a III-a civilã apreciazã excepţia ca fiind neîntemeiatã. Textele de lege criticate stabilesc condiţiile în care anumite categorii de personal din cadrul ministerelor sau al altor autoritãţi publice pot beneficia de locuinţã de serviciu, fãrã ca respectarea acestor condiţii sã fie impusã de legiuitor, cu caracter retroactiv, unor fapte juridice nãscute anterior, ale cãror efecte au încetat anterior intrãrii în vigoare a actului normativ examinat.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 80/2001 nu dispune pentru trecut, nu produce efecte pentru perioada anterioarã, urmând a fi aplicatã de la data intrãrii în vigoare.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 2 şi <>art. 4 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor mãsuri pentru asigurarea, temporar, a locuinţelor de serviciu necesare unor categorii de personal din cadrul ministerelor, celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi instituţiilor publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 313 din 12 iunie 2001, texte de lege care au urmãtorul conţinut:
- Art. 2: "(1) Pot beneficia de locuinţã de serviciu, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã, persoanele care ocupã funcţii de demnitate publicã numite sau funcţii asimilate funcţiilor de demnitate publicã, precum şi secretarii generali, directorii generali şi persoanele care sunt încadrate pe funcţii din cabinetul demnitarului în cadrul ministerelor, celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi instituţiilor publice.
(2) Nu beneficiazã de locuinţã de serviciu persoanele care au domiciliul sau deţin în proprietate imobile cu destinaţia de locuinţã în municipiul Bucureşti.";
- Art. 4: "(1) Contractul de închiriere înceteazã de drept la data încetãrii calitãţii care a determinat atribuirea locuinţei de serviciu.
(2) La data rezilierii contractului de închiriere beneficiarul are obligaţia de a preda locatorului imobilul în starea în care acesta se afla la momentul preluãrii, precum şi de a suporta cheltuielile necesare pentru renovarea acestuia în cazul deteriorãrii din culpa sa."
În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, prevederile legale criticate contravin dispoziţiilor constituţionale cuprinse în art. 15 alin. (2).
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observã cã dispoziţiile <>art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 80/2001 prevãd beneficiarii locuinţelor de serviciu din fondul locativ aflat în administrarea Regiei Autonome "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat" şi a Regiei Autonome "Locato", în condiţiile ordonanţei de urgenţã, prin derogare de la prevederile <>Legii locuinţei nr. 114/1996 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Persoanele cãrora li se pot atribui temporar imobile cu destinaţia de locuinţã de serviciu trebuie sã îndeplineascã cumulativ douã condiţii: prima este aceea ca sã ocupe funcţii de demnitate publicã numite sau funcţii asimilate funcţiilor de demnitate publicã sau sã deţinã funcţiile de secretari generali, directori generali sau funcţii din cabinetul demnitarului în cadrul ministerelor, celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi instituţiilor publice, iar cea de-a doua condiţie o constituie interdicţia de a avea domiciliul sau de a deţine în proprietate imobile cu destinaţia de locuinţã în municipiul Bucureşti. Potrivit legii, îndeplinirea celor douã condiţii nu dã naştere, în patrimoniul persoanei respective, dreptului de a beneficia de o locuinţã de serviciu, ci numai vocaţiei de a beneficia de o astfel de locuinţã, în limita fondului locativ existent.
Dispoziţiile <>art. 4 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 80/2001 prevãd condiţia de reziliere a contractului de închiriere, şi anume pierderea calitãţii care a determinat atribuirea locuinţei de serviciu. Beneficiarul are obligaţia de a preda locatorului imobilul în starea în care acesta se afla la momentul preluãrii, precum şi de a suporta cheltuielile necesare pentru renovarea acestuia în cazul deteriorãrii din culpa sa.
Analizând textele de lege criticate din perspectiva principiului neretroactivitãţii legii civile, Curtea reţine cã formula redacţionalã a prevederilor art. 2 şi <>art. 4 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 80/2001 nu oferã temei unei atare critici, întrucât nu conţine în sine nicio dispoziţie cu caracter retroactiv, textul urmând a-şi gãsi aplicarea exclusiv de la data intrãrii în vigoare a ordonanţei. Cât priveşte determinarea situaţiilor juridice care rãmân supuse vechii reglementãri, precum şi a celor care vor fi guvernate de noua reglementare, aceasta nu constituie o problemã de constituţionalitate, ci de aplicare a legii în timp, de competenţa exclusivã a instanţelor judecãtoreşti.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 2 şi 4 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor mãsuri pentru asigurarea, temporar, a locuinţelor de serviciu necesare unor categorii de personal din cadrul ministerelor, celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi instituţiilor publice, excepţie ridicatã de Joiţa Tãnase în Dosarul nr. 7.810/301/2006 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a III-a civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 28 aprilie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016