Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 62 din 27 ianuarie 2011  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 28 alin. (2) lit. j) din Legea camerelor de comert din Romania nr. 335/2007    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 62 din 27 ianuarie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 28 alin. (2) lit. j) din Legea camerelor de comert din Romania nr. 335/2007

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 195 din 21 martie 2011

    Ion Predescu - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent-şef

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 28 alin. (2) lit. j) din Legea camerelor de comerţ din România nr. 335/2007, excepţie ridicatã de Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România în Dosarul nr. 42.519/3/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a IX-a civilã şi pentru cauze privind proprietatea intelectualã.
    La apelul nominal se prezintã autorul excepţiei, prin directorul Departamentului juridic, dna Ana Bontea, şi Camera de Comerţ şi Industrie a României, prin consilierul juridic dna Lavinia Ambrus, lipsind Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mãrci, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
    Cauza este în stare de judecatã.
    Autorul excepţiei susţine cã dispoziţiile legale criticate încalcã prevederile constituţionale cuprinse în art. 9 referitor la sindicate, patronate şi asociaţii profesionale, întrucât acordã exclusivitate Camerei de Comerţ şi Industrie a României de a organiza "Topul naţional al firmelor din România", iar aceastã atribuţie trebuia stabilitã prin statutul asociaţiei, şi nu prin lege. Pe de altã parte, autorul excepţiei considerã cã dispoziţiile legale criticate aduc atingere dreptului de asociere liberã în patronate şi dreptului membrilor patronatelor de a stabili în mod liber activitãţile organizaţiei.
    Reprezentantul Camerei de Comerţ şi Industrie a României apreciazã cã stabilirea în exclusivitate a atribuţiei acestei instituţii cu privire la organizarea topului naţional al firmelor respectã prevederile art. 53 din Constituţie, referitoare la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, arãtând cã autorul, prin critica sa, vizeazã modificarea textului de lege, respectiv extinderea sferei subiectelor care pot organiza topuri naţionale.

                                    CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 13 martie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 42.519/3/2008, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a IX-a civilã şi pentru cauze privind proprietatea intelectualã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 28 alin. (2) lit. j) din Legea camerelor de comerţ din România nr. 335/2007, excepţie ridicatã de Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã dispoziţiile criticate contravin prevederilor constituţionale cuprinse în art. 9 referitor la sindicate, patronate şi asociaţii profesionale, art. 11 alin. (1) şi (2) privind dreptul internaţional şi dreptul intern, art. 40 alin. (1) referitor la dreptul de asociere, art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi şi în art. 135 alin. (2) lit. a) referitor la principiile de funcţionare a economiei naţionale, întrucât acordã exclusivitate Camerei de Comerţ şi Industrie a României de a organiza "Topul naţional al firmelor din România", iar aceastã atribuţie trebuia stabilitã prin statutul instituţiei, şi nu prin lege. Pe de altã parte, autorul excepţiei considerã cu dispoziţiile legale criticate aduc atingere dreptului de asociere liberã în patronate şi dreptului membrilor patronatelor de a stabili în mod liber activitãţile organizaţiei, restrângerea acestui drept neîncadrându-se în prevederile art. 53 din Constituţie.
    Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a IX-a civilã şi pentru cauze privind proprietatea intelectualã apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, întrucât existenţa unei exclusivitãţi legale a Camerei de Comerţ şi Industrie a României de a organiza un top al firmelor nu contravine dreptului acesteia de a decide asupra activitãţii proprii şi nici libertãţii comerţului, concurenţei loiale, dreptului la liberã asociere sau tratatelor internaţionale la care România este parte.
    În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
    Avocatul Poporului apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, textele de lege criticate fiind în deplinã concordanţã cu prevederile constituţionale invocate.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 28 alin. (2) lit. j) din Legea camerelor de comerţ din România nr. 335/2007, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 836 din 6 decembrie 2007, care au urmãtorul conţinut: "Camera Naţionalã îndeplineşte urmãtoarele atribuţii principale: [...]
    j) organizeazã "Topul naţional al firmelor din România" şi alte topuri de anvergurã naţionalã şi internaţionalã;".
    Autorul excepţiei susţine cã dispoziţiile legale criticate încalcã prevederile constituţionale cuprinse în art. 9 referitor la sindicate, patronate şi asociaţii profesionale, art. 11 privind dreptul internaţional şi dreptul intern, art. 40 alin. (1) referitor la dreptul de asociere, art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi şi în art. 135 alin. (2) lit. a) referitor la principiile de funcţionare a economiei naţionale.
    Analizând critica autorului excepţiei, Curtea observã cã aceasta vizeazã interpretarea şi aplicarea textului de lege criticat în sensul ca organizarea "Topului naţional al firmelor din România" şi a altor topuri de anvergurã naţionalã şi internaţionalã sã nu aparţinã în exclusivitate Camerei de Comerţ şi Industrie a României. Or, în ceea ce priveşte sesizãrile ce au ca obiect constatarea neconstituţionalitãţii unei anumite interpretãri date de instanţele judecãtoreşti prevederilor legale, Curtea a constatã cã, în conformitate cu prevederile <>art. 2 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, aceasta asigurã controlul de constituţionalitate a legilor, a ordonanţelor Guvernului, a tratatelor internaţionale şi a regulamentelor Parlamentului, prin raportare la dispoziţiile şi principiile Constituţiei. Aşadar, nu intrã sub incidenţa controlului de constituţionalitate exercitat de Curte aplicarea şi interpretarea legii, acestea fiind de resortul exclusiv al instanţei de judecatã care judecã fondul cauzei, precum şi, eventual, al instanţelor de control judiciar, astfel cum rezultã din prevederile coroborate ale art. 126 alin. (1) şi (3) din Constituţie. Astfel fiind, excepţia de neconstituţionalitate apare ca inadmisibilã şi urmeazã sã fie respinsã ca atare.

    Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                În numele legii
                                    DECIDE:
    Respinge, ca inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 28 alin. (2) lit. j) din Legea camerelor de comerţ din România nr. 335/2007, excepţie ridicatã de Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România în Dosarul nr. 42.519/3/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a IX-a civilã şi pentru cauze privind proprietatea intelectualã.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 27 ianuarie 2011.


                                  PREŞEDINTE,
                                  ION PREDESCU

                            Magistrat-asistent-şef,
                            Mihaela Senia Costinescu

                                     -----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016