Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 613 din 21 septembrie 2006  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 149/2005 privind unele masuri pentru asigurarea continuarii activitatii Consiliului National pentru Studierea Arhivelor Securitatii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 613 din 21 septembrie 2006 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 149/2005 privind unele masuri pentru asigurarea continuarii activitatii Consiliului National pentru Studierea Arhivelor Securitatii

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 856 din 19 octombrie 2006

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Serban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Iuliana Nedelcu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconsti-tuţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 149/2005 , excepţie ridicatã de Gheorghe Zbârlea în Dosarul nr. 2/S/2006 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilã şi pentru cauze privind conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
La apelul nominal rãspunde autorul excepţiei, constatându-se lipsa celorlalte pãrţi, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, se dã cuvântul autorului excepţiei, care solicitã admiterea acesteia, reiterând aspectele invocate în faţa instanţei de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiatã, întrucât dispoziţiile de lege criticate sunt în concordanţã cu prevederile constituţionale.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin încheierea din 29 martie 2006, pronunţatã în Dosarul nr. 2/S/2006, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilã şi pentru cauze privind conflicte de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 149/2005 privind unele mãsuri pentru asigurarea continuãrii activitãţii Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii. Excepţia a fost ridicatã de Gheorghe Zbârlea într-o cauzã având ca obiect anularea unui act administrativ în contradictoriu cu intimatul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii. în speţã, petentul contestã, în temeiul <>art. 16 alin. (1) din Legea nr. 187/1999 , Decizia nr. 185 din 14 octombrie 2005 a Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã prin adoptarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 149/2005 au fost încãlcate dispoziţiile art. 115 alin. (6) din Constituţie (delegarea legislativã), precum şi art. 53 (restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi), art. 57 (modalitatea privind exercitarea drepturilor şi libertãţilor), respectiv art. 41 (dreptul la muncã). Astfel, se aratã cã, potrivit <>art. 50 lit. j) din Legea nr. 188/1999 privind statutul funcţionarilor publici, nu poate fi funcţionar public persoana care a desfãşurat activitate de poliţie politicã. Autorul excepţiei aratã cã prin adoptarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 149/2005 , prin care se prelungeşte activitatea Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, se încalcã, pe de o parte, prevederile constituţionale privitoare la delegarea legislativã, deoarece a fost voinţa Guvernului, şi nu a Parlamentului privind prelungirea acestei activitãţi, iar aceasta s-a realizat prin încãlcarea art. 115, care împiedicã emiterea de ordonanţe de urgenţã în anumite domenii, iar pe de altã parte, se încalcã dreptul la muncã, deoarece aceastã ordonanţã de urgenţã, prin efectul sãu şi prin raportare la prevederile din Statutul funcţionarilor publici, determinã ca o persoanã ce a fãcut poliţie politicã sã nu mai poatã fi funcţionar public, ceea ce, în opinia autorului excepţiei, constituie o restrângere a dreptului cu caracter permanent, ceea ce nu poate fi permis.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilã şi pentru cauze privind conflicte de muncã şi asigurãri sociale considerã cã dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 149/2005 sunt constituţionale în raport cu prevederile art. 115 din Constituţie.
In conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, apreciind, în esenţã, cã este de competenţa legiuitorului sã stabileascã, pentru fiecare categorie profesionalã, condiţiile generale pentru a accede într-o anumitã funcţie sau profesie.
Avocatul Poporului apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, deoarece interdicţia reglementãrii în domenii ce fac obiectul legilor organice este prevãzutã de art. 115 alin. (1) din Constituţie pentru ordonanţele emise de Guvern în baza unei legi speciale de abilitare adoptate de Parlament. Aceastã interdicţie nu opereazã în cazul ordonanţelor de urgenţã care se adoptã de Guvern în temeiul prevederilor art. 115 alin. (4) din Constituţie, situaţie în care Guvernul este obligat sã motiveze urgenţa în cuprinsul ordonanţei. Mai mult, <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 149/2005 a fost adoptatã prin <>Legea nr. 126/2006 , astfel încât conţinutul sãu normativ a devenit lege, iar reglementarea iniţialã instituitã prin ordonanţã a devenit exclusiv actul legiuitorului, expresia voinţei sale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 149/2005 privind unele mãsuri pentru asigurarea continuãrii activitãţii Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.008 din 14 noiembrie 2005, aprobatã prin <>Legea nr. 126/2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 415 din 15 mai 2006, care au urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - Desfãşurarea activitãţii Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii se prelungeşte pentru o perioadã de 6 ani de la data expirãrii termenului prevãzut la <>art. 22 din Legea nr. 187/1999 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea securitãţii ca poliţie politicã.
Art. 2. - In perioada desfãşurãrii activitãţii, Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii îndeplineşte orice atribuţii date în competenţa sa prin <>Legea nr. 187/1999 , precum şi prin orice alte legi speciale."
In opinia autorului excepţiei, dispoziţiile de lege menţionate încalcã prevederile art. 115 alin. (6) din Constituţie (delegarea legislativã), precum şi art. 53 (restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi), art. 57 (modalitatea privind exercitarea drepturilor şi libertãţilor), respectiv art. 41 (dreptul la muncã).
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea reţine urmãtoarele:
Potrivit <>art. 22 din Legea nr. 187/1999 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea poliţiei politice comuniste, Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii îşi desfãşoarã activitatea pe o perioadã de 6 ani, cu posibilitatea prelungirii acesteia prin lege. Prin <>art. 1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 149/2005 privind unele mãsuri pentru asigurarea continuãrii activitãţii Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, s-a prelungit desfãşurarea activitãţii consiliului pe o perioadã de 6 ani de la data expirãrii termenului prevãzut de <>art. 22 din Legea nr. 187/1999 (decembrie 2005). De asemenea, prin acelaşi act normativ s-a prevãzut cã, în perioada desfãşurãrii activitãţii, Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii sã îndeplineascã orice atribuţii date în competenţa sa prin <>Legea nr. 187/1999 , precum şi prin orice alte legi speciale.
Conform art. 115 alin. (6) din Constituţie, invocat în motivarea excepţiei, "Ordonanţele de urgenţã nu pot fi adoptate în domeniul legilor constituţionale, nu pot afecta regimul instituţiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertãţile şi îndatoririle prevãzute de Constituţie, drepturile electorale şi nu pot viza mãsuri de trecere silitã a unor bunuri în proprietate publicã".
Curtea constatã cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 149/2005 nu a fost adoptatã într-un domeniu vizat de articolul constituţional enunţat, ci a fost datã în aplicarea dispoziţiilor <>art. 22 din Legea nr. 187/1999 , avându-se în vedere, pe de o parte, cã în luna decembrie 2005 expira termenul de 6 ani prevãzut de lege pentru desfãşurarea activitãţii Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, iar pe de altã parte, cã era necesarã continuãrii activitãţii acestuia datoritã faptului cã, printr-o serie de legi speciale, acestui consiliu i-au fost acordate atribuţii de verificare a apartenenţei anumitor categorii profesionale la organele de securitate, ca poliţie politicã ori de colaborator al acestora.
Mai mult, <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 149/2005 a fost adoptatã prin <>Legea nr. 126/2006 , astfel încât conţinutul sãu normativ a devenit lege, iar reglementarea iniţialã instituitã prin ordonanţã a devenit exclusiv actul legiuitorului, expresia voinţei sale.
Prin urmare, nu se poate susţine cã adoptarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 149/2005 încalcã prevederile art. 115 alin. (6) din Constituţie.
Referitor la susţinerea cã prin prelungirea activitãţii Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii se aduce atingere dreptului la muncã, astfel cum este acesta consfinţit de Constituţie, Curtea reţine cã cerinţa ca cetãţenii români care au desfãşurat activitate de poliţie politicã sã nu poatã face parte din corpul funcţionarilor publici este justificatã de necesitatea ca toţi membrii aparatului administraţiei publice sã fie loiali statului şi principiilor generale de organizare a statului român, asigurându-se în acest mod credibilitatea acestora şi a aparatului administrativ. Aceastã cerinţã nu afecteazã dreptul la muncã, deoarece instituirea prin lege a unor condiţii pentru ocuparea unor funcţii sau exercitarea unor profesii nu reprezintã o încãlcare a dreptului la muncã şi la alegerea profesiei. De altfel, în acest sens s-a mai pronunţat Curtea Constituţionalã prin <>Decizia nr. 41 din 24 ianuarie 2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 180 din 24 februarie 2006, prin care s-a statuat cã "instituirea unei condiţii de natura celei prevãzute de <>art. 50 lit. j) din Legea nr. 188/1999 nu este contrarã art. 41 din Constituţie. De altfel, o asemenea condiţie asigurã funcţionarea administraţiei publice pe baza respectãrii principiilor democraţiei, precum şi credibilitatea şi loialitatea funcţionarilor publici".

Faţã de cele arãtate, în temeiul art. 146 lit. d) şi art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi <>art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 149/2005 privind unele mãsuri pentru asigurarea continuãrii activitãţii Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii, excepţie ridicatã de Gheorghe Zbârlea în Dosarul nr. 2/S/2006 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilã şi pentru cauze privind conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 21 septembrie 2006.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Florentina Geangu

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016