Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 613 din 20 iunie 2007  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 164 alin. (7) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 613 din 20 iunie 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 164 alin. (7) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 569 din 20 august 2007

Ioan Vida - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 164 alin. (7) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Vasile Ioan în Dosarul nr. 7.877/3/AS/2006 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã, asigurãri sociale, contencios administrativ şi fiscal.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publicã din 17 mai 2007 şi au fost consemnate în încheierea din aceeaşi datã, când, având nevoie de timp pentru a delibera, Curtea a amânat pronunţarea la 31 mai 2007. Având în continuare nevoie de timp pentru a delibera, Curtea a amânat pronunţarea la 7 iunie 2007, iar apoi, la 19 iunie şi 20 iunie 2007.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 7 martie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 7.877/3/AS/2006, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã, asigurãri sociale, contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 164 alin. (7) din Legea nr. 19/2000 , excepţie ridicatã de Vasile Ioan într-o cauzã având ca obiect soluţionarea contestaţiei la decizia de stabilire a pensiei.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã <>art. 164 alin. (7) din Legea nr. 19/2000 , astfel cum a fost modificat, instituie o discriminare între diferite categorii de titulari ai drepturilor la pensie, întrucât nu mai prevede, pentru persoanele care au muncit şi anterior anului 1949, stabilirea punctajului mediu anual pe acea perioadã în funcţie de salariile efectiv primite, în baza cãrora au plãtit şi contribuţia la fondul de asigurãri sociale. Actuala redactare prevede determinarea punctajului mediu anual pentru persoanele respective, pe baza unor salarii stabilite arbitrar. Considerã cã acest text de lege ar trebui sã fie abrogat pentru revenirea la redactarea sa iniţialã.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã, asigurãri sociale, contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã excepţia ridicatã este neîntemeiatã, având în vedere cã textul de lege criticat se aplicã în mod egal pentru toţi cetãţenii care au realizat stagii de cotizare anterior anului 1949, nefiind încãlcat principiul egalitãţii în drepturi.
În conformitate cu prevederile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciazã cã textul de lege criticat este constituţional întrucât nu instituie discriminãri pe criterii arbitrare între diferitele categorii de pensionari aflaţi în situaţii identice.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie <>art. 164 alin. (7) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, text introdus prin articolul unic pct. 40 din <>Legea nr. 338/2002 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 19/2000 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002, având urmãtorul conţinut:
- Art. 164: "(7) Pentru perioadele anterioare anului 1949 se va utiliza salariul minim corespunzãtor anului 1949."
În opinia autorului excepţiei, dispoziţiile legale criticate sunt contrare prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie, referitoare la egalitatea în drepturi a cetãţenilor.
Examinând critica de neconstituţionalitate a <>art. 164 alin. (7) din Legea nr. 19/2000 , Curtea constatã cã este neîntemeiatã, deoarece nu se poate reţine încãlcarea principiului egalitãţii în drepturi, consacrat de art. 16 alin. (1) din Constituţie. Textul de lege se aplicã în mod egal pentru toţi cetãţenii care se aflã într-o situaţie identicã, prevãzutã în ipoteza acestei norme juridice, şi anume au realizat stagii de cotizare şi în perioade anterioare anului 1949. Comparaţia nu se poate face cu tratamentul juridic instituit pentru persoane care, în raport cu perioadele în care au realizat stagiul de cotizare, se aflã într-o situaţie diferitã.
Analizând <>art. 164 din Legea nr. 19/2000 , Curtea observã cã, anterior completãrii prin <>Legea nr. 338/2002 , avea numai douã alineate, care stabileau perioadele în care se iau în calcul salariile brute ori, dupã caz, salariile nete. Alineatele (3)-(7) nou introduse stabilesc sporurile de vechime care se iau în calcul pe lângã salariile de bazã, salariile medii şi minime pe economie, brute sau nete, precum şi salariile medii şi minime corespunzãtoare anului 1938, respectiv anului 1949, care se utilizeazã pentru perioadele anterioare anului 1938, între 1938-1946 şi pentru cele anterioare anului 1949.
Aceste reglementãri au fost implicit modificate prin alin. (3), (4) şi (5) introduse la <>art. 161 din Legea nr. 19/2000 , completare dispusã de <>art. I pct. 4 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 19/2007 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 19/2000 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 208 din 28 martie 2007, care au urmãtorul cuprins:
- Art. 161: "(3) Fac excepţie de la aplicarea prevederilor alin. (2) perioadele anterioare datei de 1 ianuarie 1963 pentru care, la determinarea punctajului mediu anual, se utilizeazã:
a) un punct pentru fiecare lunã de stagiu de cotizare realizat în perioadele anterioare datei de 1 septembrie 1947, indiferent de nivelul drepturilor salariale înregistrate în carnetul de muncã sau dovedite ori pentru care în carnetul de muncã nu sunt înregistrate drepturile salariale;
b) un punct pentru fiecare lunã de stagiu de cotizare realizat în perioadele cuprinse între data de 1 septembrie 1947 şi data de 31 decembrie 1962 şi pentru care în carnetul de muncã nu sunt înregistrate drepturile salariale şi nici nu sunt dovedite;
c) un punct pentru fiecare lunã de stagiu de cotizare realizat în perioadele cuprinse între data de 1 septembrie 1947 şi data de 31 decembrie 1962, în situaţia în care prin valorificarea drepturilor salariale din actele doveditoare rezultã, pentru fiecare lunã de stagiu de cotizare, un numãr de puncte mai mic decât cel prevãzut la lit. b).
(4) În situaţia în care, pentru perioade ulterioare datei de 31 august 1947, în documentele doveditoare sunt înregistrate drepturi salariale nedenominate, acestea vor fi denominate în funcţie de reformele monetare.
(5) Prevederile alin. (3) şi (4) se aplicã pentru toate perioadele care constituie stagiu de cotizare în sistemul public, cu excepţia perioadelor asimilate prevãzute de lege."
Aceste reglementãri stabilesc punctul de pensie care se acordã numai pentru situaţiile în care salariile realizate nu sunt înregistrate în cartea de muncã şi nu sunt dovedite ori sunt mai mici decât cele corespunzãtoare unui punct de pensie. În aceastã situaţie, Curtea reţine cã, în cauzã, nu se ridicã probleme de constituţionalitate, ci numai de aplicare a reglementãrilor legale succesive.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 164 alin. (7) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Vasile Ioan în Dosarul nr. 7.877/3/AS/2006 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã, asigurãri sociale, contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 20 iunie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016