Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 611 din 28 aprilie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 21 alin. (4) si ale   art. 52 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 611 din 28 aprilie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 21 alin. (4) si ale art. 52 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 413 din 17 iunie 2009

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Carmen-Cãtãlina Gliga - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 21 alin. (4) şi ale <>art. 52 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicatã de Ion Aldea în Dosarul nr. 4.343/99/2008 al Tribunalului Iaşi - Secţia civilã şi litigii de muncã.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii Constituţionale acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, arãtând cã <>Legea nr. 164/2001 reglementeazã dreptul la pensie al unei categorii diferite de persoane faţã de cea supusã <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 15 octombrie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 4.343/99/2008, Tribunalul Iaşi - Secţia civilã şi litigii de muncã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 21 alin. (4) şi ale <>art. 52 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de Ion Aldea într-o cauzã având ca obiect soluţionarea unei contestaţii împotriva unei decizii de stabilire a drepturilor de pensie.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã prevederile <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat încalcã principiul nediscriminãrii, deoarece modalitatea de calcul al pensiei pentru limitã de vârstã trebuie sã respecte aceleaşi criterii pentru aceeaşi categorie de salariaţi, diferenţierea existând numai în ceea ce priveşte cuantumul pensiei în raport cu vechimea în muncã. Totodatã, momentul stabilit de art. 52 alin. (1) lit. b) din lege pentru începerea plãţii drepturilor de pensie determinã restrângerea discriminatorie a dreptului la pensie pentru o lunã, deoarece acesta se raporteazã la prima zi a lunii urmãtoare celei în care se depune cererea de pensionare la organul de pensii, şi nu la data îndeplinirii condiţiilor de pensionare, astfel cum prevede <>art. 83 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale. Se creeazã astfel o nouã discriminare în ceea ce priveşte tratamentul juridic aplicabil militarilor faţã de cel destinat personalului civil.
Tribunalul Iaşi - Secţia civilã şi litigii de muncã apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile art. 21 alin. (4) şi ale <>art. 52 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat sunt constituţionale. Legiuitorul este în drept sã stabileascã criteriile şi condiţiile de acordare a pensiei, precum şi modul de calcul al acesteia, având în vedere şi faptul cã, pentru situaţii obiectiv diferite, cum sunt categoriile de militari faţã de celelalte categorii de pensionari, se impune un tratament juridic diferenţiat. Totodatã, fixarea prin lege a datei de la care se stabilesc şi se plãtesc drepturile de pensie nu poate avea caracterul unei restrângeri a exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi fundamentale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 21 alin. (4) şi ale <>art. 52 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 748 din 14 octombrie 2002, completate, în privinţa alin. (4) al art. 21, de <>art. I pct. 6 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 77/2007 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, precum şi pentru modificarea <>Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 444 din 29 iunie 2007. Textele de lege criticate au urmãtorul conţinut:
- Art. 21 alin. (4): "Pentru cadrele militare pensionate în condiţiile art. 15 şi art. 31 alin. (2), baza de calcul folositã pentru stabilirea pensiei militare de stat este cea prevãzutã la alin. (1), actualizatã la data deschiderii dreptului la pensie.";
- Art. 52 alin. (1) lit. b): "(1) Drepturile de pensie se stabilesc şi se plãtesc astfel: (...) b) din prima zi a lunii urmãtoare celei în care cererea, împreunã cu actele necesare, a fost depusã la organul de pensii peste termenul prevãzut la lit. a)."
Dispoziţiile lit. a), la care textul criticat face trimitere, au urmãtorul cuprins: "a) de la data încetãrii plãţii soldelor cadrelor militare sau, dupã caz, a soldei sau pensiei susţinãtorului decedat, dacã cererea, împreunã cu toate actele necesare, a fost depusã la organul de pensii în cel mult 90 de zile de la data ivirii acestor situaţii."
Autorul excepţiei invocã încãlcarea prevederilor art. 4 şi ale art. 16 alin. (1), sub aspectul principiului egalitãţii cetãţenilor în faţa legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri, ale art. 47 alin. (2) care garanteazã dreptul la pensie al cetãţenilor şi ale art. 53 alin. (1) din Constituţie, referitoare la condiţiile de restrângere a exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi. Este invocat, de asemenea, art. 14 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, privind interzicerea discriminãrii.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţionalã constatã cã aceasta urmeazã a fi respinsã ca neîntemeiatã, pentru cele ce se vor arãta în continuare:
Dispoziţiile <>art. 21 alin. (4) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, criticate sub aspectul încãlcãrii principiului nediscriminãrii, dispun cu privire la modalitatea de calcul al pensiei militare de stat pentru douã categorii de cadre militare: cele prevãzute la art. 15 care, la data trecerii în rezervã, nu îndeplinesc condiţiile de acordare a unei pensii, dar au o vechime efectivã ca militar de cel puţin 15 ani, şi cele care, potrivit art. 31 alin. (2), la data ivirii invaliditãţii nu mai aveau calitatea de cadru militar în activitate, dar îndeplinesc condiţia de vechime în serviciu corespunzãtoare treptei de vârstã prevãzute la alin. (1) al aceluiaşi articol. Curtea constatã cã textul de lege criticat aplicã regula generalã prevãzute de <>art. 21 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 , potrivit cãreia "Baza de calcul folositã pentru stabilirea pensiei militare de stat este solda lunarã brutã avutã în ultima luna de activitate, care include solda de grad corespunzãtoare la data trecerii în rezervã", şi celor douã categorii de cadre militare enumerate la art. 15 şi art. 31 alin. (2), cu menţiunea - fireascã, de altfel - a actualizãrii bazei de calcul la data deschiderii dreptului de pensie. Curtea nu poate reţine, în consecinţã, instituirea vreunei discriminãri în rândul "aceleiaşi categorii de salariaţi", aşa cum pretinde autorul excepţiei, de vreme ce acelaşi tratament juridic se aplicã pentru aceeaşi categorie de cadre militare enumerate de lege, fiind firesc ca unei categorii care se distinge în mod obiectiv de alta sã i se aplice un tratament juridic diferit.
Tot astfel, Curtea observã cã dispoziţiile <>art. 52 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 164/2001 , criticate, stabilesc momentul de la care se plãtesc drepturile de pensie ale celor care şi-au depus cererea de acordare a pensiei militare de stat peste termenul prevãzut la lit. a) a aceluiaşi text, adicã "de la data încetãrii plãţii soldelor cadrelor militare sau, dupã caz, a soldei sau pensiei susţinãtorului decedat, dacã cererea, împreunã cu toate actele necesare, a fost depusã la organul de pensii în cel mult 90 de zile de la data ivirii acestor situaţii". Aşadar, momentul de la care, de regulã, se calculeazã acordarea drepturilor de pensie este cel prevãzut la art. 52 alin. (1) lit. a), excepţia fiind stabilitã de art. 52 alin. (1) lit. b). Or, în materia acordãrii drepturilor de pensie, regula de drept comun este cea prevãzutã de <>art. 83 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, potrivit cãreia dreptul respectiv este acordat din momentul îndeplinirii condiţiilor de pensionare, dacã cererea a fost depusã în termen de 30 de zile de la aceastã datã. Or, de vreme ce persoana interesatã nu a acţionat în termenul stabilit de <>art. 52 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 , este firesc ca drepturile sale, solicitate prin cerere şi dovedite cu actele necesare, sã fie luate în calcul începând cu urmãtoarea lunã integralã calendaristic.
Aşa fiind, Curtea constatã cã susţinerile de neconstituţionalitate formulate de autorul excepţiei, referitoare la încãlcarea principiilor egalitãţii şi al nediscriminãrii, precum şi la restrângerea nejustificatã a dreptului la pensie, sunt nefondate.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 21 alin. (4) şi ale <>art. 52 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicatã de Ion Aldea în Dosarul nr. 4.343/99/2008 al Tribunalului Iaşi - Secţia civilã şi litigii de muncã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 28 aprilie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi

__________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016