Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 61 din 20 aprilie 1999  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   Ordonantei Guvernului nr. 13/1998 privind modificarea si completarea Codului de procedura civila    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 61 din 20 aprilie 1999 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 13/1998 privind modificarea si completarea Codului de procedura civila

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 222 din 20 mai 1999
Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 13/1998 privind modificarea şi completarea Codului de procedura civilã, ridicatã de Boboc Valeria în Dosarul nr. 2.767/1998 al Tribunalului Vrancea.
La apelul nominal rãspunde Sau Dorina, în calitate de mandatar al lui Sau Costica. Lipsesc celelalte pãrţi: Boboc Valeria, Consiliul Local al Comunei Vanatori şi Comisia judeteana de aplicare a <>Legii nr. 18/1991 din cadrul Prefecturii Judeţului Vrancea. Procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecata, se da cuvântul mandatarului Sau Dorina, care solicita respingerea exceptiei de neconstituţionalitate.
În cuvântul sau, reprezentantul Ministerului Public, arãtând ca domeniile rezervate legii organice sunt expres şi limitativ reglementate în Constituţie, între care nu figureazã dispoziţiile legale privind procedura civilã, pune concluzii de respingere a exceptiei invocate.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 6 octombrie 1998, pronunţatã în Dosarul nr. 2.767/1998, Tribunalul Vrancea a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 13/1998 privind modificarea şi completarea Codului de procedura civilã, excepţie ridicatã de Boboc Valeria cu ocazia judecãrii apelului declarat impotriva Sentinţei civile nr. 2.167 din 26 martie 1998, pronunţatã de Judecãtoria Focsani.
În motivarea exceptiei se susţine ca, potrivit art. 74 din Constituţia României, nu se poate reglementa prin ordonanta a Guvernului în domeniul legii organice, iar Codul de procedura civilã fiind lege organicã, modificarea sa nu poate fi reglementatã decât prin lege adoptatã de Parlament.
Exprimandu-şi opinia, instanta de judecata apreciazã ca "excepţia invocatã este neîntemeiatã pentru argumentul de text constituţional prevãzut la art. 72 alin. (3) lit. a)-r), potrivit cãruia prin legi organice se reglementeazã domenii expres şi limitativ enumerate şi pentru care în Constituţie se prevede adoptarea de legi organice", procedura civilã de soluţionare a cauzelor nefiind însã prevãzutã între domeniile rezervate legii organice. În continuare se arata ca "acolo unde legiuitorul a considerat ca un domeniu de activitate trebuie reglementat prin lege organicã, a prevãzut-o în mod expres, distinct de dispoziţiile art. 72 din Constituţie, respectiv ale art. 79 alin. (2), art. 116 alin. (3), art. 117 alin. (2) etc."
Potrivit <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, au fost solicitate punctele de vedere ale preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului.
Preşedintele Camerei Deputaţilor, în punctul sau de vedere, considera ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, invocand în acest sens Decizia Curţii Constituţionale nr. 718 din 29 decembrie 1997. De asemenea, arata ca "din examinarea conţinutului <>Ordonanţei Guvernului nr. 13/1998 se poate constata ca aceasta nu a depãşit limitele rezervate legii organice, modificãrile şi completãrile aduse Codului de procedura civilã referindu-se doar la reglementarea unor prevederi care dau expresie principiului celeritatii .....".
Guvernul, în punctul sau de vedere, considera ca excepţia invocatã este neîntemeiatã, insusindu-şi motivarea opiniei formulate de instanta de judecata. De asemenea, arata ca "la <>art. 1 lit. t) din Legea nr. 221/1997 s-a prevãzut abilitarea Guvernului de a adopta prin ordonanta modificarea şi completarea dispoziţiilor Codului de procedura civilã. Aceasta lege a fost declarata constituţionalã prin Decizia Curţii Constituţionale nr. 718 din 29 decembrie 1997, care totodatã a statuat ca reglementãrile relative la procedura civilã, în ansamblul lor, nu fac parte din domeniul legilor organice".
Preşedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale preşedintelui Camerei Deputaţilor şi Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile atacate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 ,
retine urmãtoarele:
Potrivit art. 144 lit. c) din Constituţie şi <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Excepţia de neconstituţionalitate vizeazã întregul conţinut al <>Ordonanţei Guvernului nr. 13/1998 privind modificarea şi completarea Codului de procedura civilã, cu motivarea, în esenta, ca au fost incalcate prevederile art. 72 alin. (3) şi ale art. 114 alin. (1) din Constituţie, întrucât reglementãrile Codului de procedura civilã aparţin domeniului legii organice, astfel ca nu pot fi modificate şi completate printr-o ordonanta a Guvernului.
Curtea Constituţionalã retine ca, potrivit sistemului Constituţiei din 1991, calificarea legilor ca fiind organice se face expres prin textele constituţionale şi nu pe cale de interpretare. Art. 72 alin. (3) din Constituţie prevede majoritatea domeniilor care sunt supuse reglementãrii prin lege organicã. Atât în acest text, cat şi în celelalte articole ale Constituţiei, în care se specifica necesitatea adoptãrii de legi organice, nu se prevede ca procedura civilã este supusã reglementãrii prin asemenea legi. Pe de alta parte, potrivit art. 125 alin. (3) din Constituţie, "Competenta şi procedura de judecata sunt stabilite de lege". În consecinta, art. 125 alin. (3) din Constituţie nu prevede domeniile procedurii de judecata şi ale competentei instanţelor printre cele supuse reglementãrii prin lege organicã şi, ca atare, este neîntemeiatã susţinerea ca au fost incalcate dispoziţiile art. 114 alin. (1) din Constituţie, care exclud posibilitatea Guvernului de a reglementa prin ordonanta, în baza unei legi de abilitare, în domeniul legilor organice.
De altfel, prin Decizia Curţii Constituţionale nr. 718 din 29 decembrie 1997, prin care s-a soluţionat, în condiţiile art. 144 lit. a) din Constituţie, obiecţia de neconstituţionalitate referitoare la unele prevederi ale <>Legii nr. 221/1997 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe, Curtea Constituţionalã a constatat ca "din cuprinsul prevederilor art. 72 alin. (3) din Constituţie şi al celorlalte dispoziţii constituţionale nu rezulta ca reglementãrile relative la procedura civilã, în ansamblul lor, fac parte din domeniul legilor organice", retinand totodatã ca în Constituţie sunt reglementate expres şi limitativ domeniile rezervate legilor organice, între care nu figureazã dispoziţii legale privind procedura civilã.
În sfârşit, din examinarea tuturor dispoziţiilor ordonanţei criticate nu rezulta ca aceasta ar cuprinde norme referitoare la organizarea şi funcţionarea instanţelor judecãtoreşti, care, potrivit art. 72 alin. (3) lit. h) din Constituţie, aparţin domeniului legii organice pentru care Guvernul nu poate reglementa prin ordonanta, conform art. 114 alin. (1) din Constituţie.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 13/1998 privind modificarea şi completarea Codului de procedura civilã, ridicatã de Boboc Valeria în Dosarul nr. 2.767/1998 al Tribunalului Vrancea.
Definitiva.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 20 aprilie 1999.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent,
Doina Suliman

--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016