Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 61 din 18 ianuarie 2007  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. II alin. (1) si (3) din Legea nr. 249/2006 pentru modificarea si completarea   Legii nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 61 din 18 ianuarie 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II alin. (1) si (3) din Legea nr. 249/2006 pentru modificarea si completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 116 din 15 februarie 2007

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor "<>art. II alin. (3) din Legea nr. 249/2006 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali", excepţie invocatã din oficiu de Tribunalul Mehedinţi - Secţia comercialã, contencios administrativ şi fiscal în Dosarul nr. 8.221/CAF/2006.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publicã din 11 ianuarie 2007 şi au fost consemnate în încheierea de la acea datã, iar în urma deliberãrilor Curtea a dispus amânarea pronunţãrii pentru data de 18 ianuarie 2007.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 22 august 2006, pronunţatã în Dosarul nr. 8.221/CAF/2006, Tribunalul Mehedinţi - Secţia comercialã, contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor "<>art. II alin. (3) din Legea nr. 249/2006 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali", excepţie ridicatã din oficiu de cãtre aceastã instanţã.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate instanţa de judecatã susţine cã textul de lege criticat este neconstituţional prin raportare la prevederile art. 15 alin. (2) din Legea fundamentalã, privind principiul neretroactivitãţii <>legii civile. Astfel, se aratã cã prin Legea nr. 249/2006 s-a introdus o nouã cauzã de încetare de drept a mandatului de consilier local, respectiv pierderea calitãţii de membru al partidului politic sau al organizaţiei minoritãţilor naţionale pe a cãrei listã a fost ales [<>art. 9 alin. (2) lit. h^1) din Legea nr. 393/2004 ], iar din redactarea art. II alin. (3) din lege rezultã cã cel în cauzã urmeazã sã fie supus rigorii dispoziţiilor art. 9 alin. (2) lit. h^1), "pentru o conduitã manifestatã anterior intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 249/2006 ".
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. Astfel, precizeazã cã dispoziţiile <>art. II alin. (1) din Legea nr. 249/2006 instituie obligaţia aleşilor locali de a-şi declara apartenenţa politicã, în termen de 45 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a legii, "iar, în ipoteza în care persoana care are statutul de ales local declarã cã nu mai face parte din partidul pe a cãrui listã a fost ales, la aceeaşi datã devin aplicabile dispoziţiile art. 9 alin. (2) lit. h^1)", adicã încetarea de drept a mandatului, constatatã prin hotãrârea consiliului local sau a consiliului judeţean, dupã caz. Aşadar, "încetarea, de drept, a calitãţii de ales local este corelatã cu obligaţia de declarare a apartenenţei politice, astfel cã susţinerea potrivit cãreia cel în cauzã este supus rigorilor legii - dispoziţiile art. 9 alin. (2) lit. h^1) - pentru o conduitã manifestatã anterior intrãrii în vigoare a legii nu poate fi reţinutã, dispoziţiile ce instituie obligaţia declarãrii apartenenţei politice fiind în vigoare". Mai menţioneazã cã "poate redactarea dispoziţiilor legale criticate este deficitarã, dar, în niciun caz, nu se poate susţine cã acestea încalcã principiul neretroactivitãţii legii instituit de dispoziţiile art. 15 alin. (2) din Constituţie".
Avocatul Poporului considerã cã prevederile <>art. II alin. (3) din Legea nr. 249/2006 sunt constituţionale. Astfel, "faptul cã dispoziţiile supuse controlului de constituţionalitate stabilesc ca datã de intrare în vigoare a dispoziţiilor din <>Legea nr. 393/2004 , referitoare la încetarea de drept a mandatului de consilier judeţean sau local, de primar şi viceprimar, data depunerii declaraţiei de apartenenţã politicã nu contravine principiului neretroactivitãţii legii, cu excepţia legii penale sau contravenţionale mai favorabile". Se apreciazã cã prevederile legale criticate dispun pentru viitor şi nu sunt aplicabile situaţiilor anterioare intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 249/2006 .
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţilor, concluziile procurorului şi dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. II alin. (3) din Legea nr. 249/2006 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 554 din 27 iunie 2006, având urmãtorul cuprins: "Dispoziţiile art. 9 alin. (2) lit. h^1), alin. (2^1) şi ale <>art. 15 alin. (2) lit. g^1) din Legea nr. 393/2004 intrã în vigoare la data depunerii declaraţiei prevãzute la alin. (1)."
Potrivit art. 9 alin. (2) lit. h^1) şi <>art. 9 alin. (2^1) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, la care textul de lege criticat face trimitere, calitatea de consilier local sau de consilier judeţean, precum şi calitatea de viceprimar înceteazã, de drept, înainte de expirarea duratei normale a mandatului, ca urmare a pierderii calitãţii de membru al partidului politic sau al organizaţiei minoritãţilor naţionale pe a cãrei listã aceştia au fost aleşi. De asemenea, potrivit art. 15 alin. (2) lit. g^1) din aceeaşi lege, calitatea de primar înceteazã, de drept, înainte de expirarea duratei normale a mandatului, ca urmare a pierderii, prin demisie, a calitãţii de membru al partidului politic sau al organizaţiei minoritãţilor naţionale pe a cãrei listã a fost ales.
Art. II alin. (3) din legea criticatã face, de asemenea, trimitere la alin. (1) al aceluiaşi articol, care prevede cã: "În termen de 45 de zile de la publicarea prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, aleşii locali care intrã sub incidenţa art. 9 alin. (2) lit. h^1), alin. (2^1) şi <>art. 15 alin. (2) lit. g^1) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali sunt obligaţi, sub sancţiunea încetãrii mandatului, sã îşi declare apartenenţa politicã, prin declaraţie scrisã, pe propria rãspundere, depusã la secretarul unitãţii administrativ-teritoriale."
Textul constituţional invocat de Tribunalul Mehedinţi - Secţia comercialã, contencios administrativ şi fiscal, ca fiind încãlcat, este art. 15 alin. (2), potrivit cãruia "Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale sau contravenţionale mai favorabile".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea constatã cã aceasta este întemeiatã şi urmeazã sã fie admisã pentru urmãtoarele considerente:
I. Un prim aspect de neconstituţionalitate constã în contradicţia dintre textul de lege criticat şi dispoziţiile art. 78 din Constituţie. Art. 78 prevede cã "Legea se publicã în Monitorul Oficial al României şi intrã în vigoare la 3 zile de la data publicãrii sau la o datã ulterioarã prevãzutã în textul ei". Or, contrar acestor prevederi, <>art. II alin. (3) din Legea nr. 249/2006 precizeazã în mod expres cã "dispoziţiile art. 9 alin. (2) lit. h^1), alin. (2^1) şi ale <>art. 15 alin. (2) lit. g^1) din Legea nr. 393/2004 intrã în vigoare la data depunerii declaraţiei prevãzute la alin. (1)". Alin. (1) menţionat stabileşte cã aleşii locali care intrã sub incidenţa prevederilor enunţate au obligaţia, sub sancţiunea încetãrii mandatului, sã îşi declare apartenenţa politicã în termen de 45 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Rezultã, aşadar, cã dispoziţiile legii se aplicã înainte de intrarea sa în vigoare, care, însã, potrivit art. 78 din Constituţie, nu poate fi decât la 3 zile de la publicare sau la o datã ulterioarã prevãzutã în textul ei. Mai mult decât atât, întrucât dispoziţiile <>art. II alin. (3) din Legea nr. 249/2006 raporteazã intrarea lor în vigoare la momentul depunerii declaraţiei de apartenenţã politicã [care, potrivit art. II alin. (1), trebuie sã fie depusã în termenul de 45 de zile de la publicarea legii], rezultã cã intrarea lor în vigoare are loc la date diferite, în funcţie de momentul depunerii declaraţiei privind apartenenţa alesului local la un anumit partid politic, şi nu la o datã fixã, generalã pentru toţi destinatarii legii şi care nu poate fi decât aceea a intrãrii ei în vigoare, potrivit art. 78 din Constituţie.
II. Curtea constatã cã dispoziţiile <>art. II alin. (3) din Legea nr. 249/2006 încalcã principiul constituţional al neretroactivitãţii, consacrat de art. 15 alin. (2). Aşa cum în mod întemeiat susţine instanţa de judecatã care a sesizat Curtea Constituţionalã cu soluţionarea prezentei excepţii de neconstituţionalitate, prin <>Legea nr. 249/2006 este introdusã o nouã cauzã de încetare de drept a mandatului de consilier local sau de consilier judeţean, viceprimar ori primar, respectiv pierderea calitãţii de membru al partidului politic sau al organizaţiei minoritãţilor naţionale pe a cãrei listã a fost ales, iar cei în cauzã sunt supuşi noilor reglementãri "pentru o conduitã manifestatã anterior intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 249/2006 ". Astfel, <>art. I pct. 3, 4 şi 6 din Legea nr. 249/2006 completeazã dispoziţiile art. 9, respectiv <>art. 15 alin. (2) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, în sensul introducerii - prin lit. h^1) la alin. (2) şi alin. (2^1) la art. 9, respectiv prin lit. g^1) la art. 15 alin. (2), - a unui nou caz privind încetarea, de drept, înainte de expirarea duratei normale a mandatului, a calitãţii de consilier local sau de consilier judeţean, viceprimar ori primar, şi anume aceea a pierderii calitãţii de membru al partidului politic sau al organizaţiei minoritãţilor naţionale pe a cãrei listã a fost ales. Dispoziţiile <>art. II alin. (3) din Legea nr. 249/2006 , având caracter tranzitoriu, dispun cu privire la intrarea în vigoare a noilor prevederi introduse, condiţionând acest moment de data depunerii declaraţiei de apartenenţã politicã prevãzute la alin. (1) al aceluiaşi articol, respectiv într-un termen de 45 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a <>Legii nr. 249/2006 .
Curtea constatã cã, astfel redactat, art. II alin. (3) din legea criticatã nu corespunde exigenţelor principiului constituţional al neretroactivitãţii legii. Aceasta deoarece, în lipsa oricãrei menţiuni cu privire la momentul în care alesul local şi-a pierdut calitatea de membru al partidului politic sau al organizaţiei minoritãţilor naţionale pe a cãrei listã a fost ales, legea este susceptibilã a fi aplicatã retroactiv, respectiv asupra celor care, anterior intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 249/2006 , şi-au pierdut aceastã calitate. Nu se poate pretinde unui subiect de drept sã rãspundã pentru o conduitã anterioarã intrãrii în vigoare a unei legi care reglementeazã sau modificã, pentru viitor, aceastã conduitã. Subiectul de drept nu putea sã prevadã conţinutul noilor reglementãri în domeniu adoptate de legiuitor, iar comportamentul sãu este unul normal dacã se desfãşoarã în cadrul ordinii de drept atunci în vigoare. În condiţiile în care legea îşi propune sã modifice statutul dobândit la data începerii mandatului, prin instituirea unui caz nou de încetare a acestuia, legea devine retroactivã. Art. 15 alin. (2) din Constituţie consacrã principiul neretroactivitãţii legii, în sensul cã o lege odatã adoptatã de Parlament va putea produce efecte juridice numai pentru viitor. Aşadar, este neconstituţional, în sensul încãlcãrii art. 15 alin. (2) din Legea fundamentalã, ca printr-o normã legalã sã fie sancţionat un comportament manifestat anterior intrãrii în vigoare a acelei norme.
III. Curtea constatã, de asemenea, cã <>art. II alin. (1) din Legea nr. 249/2006 , potrivit cãruia "În termen de 45 de zile de la publicarea prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, aleşii locali care intrã sub incidenţa art. 9 alin. (2) lit. h^1), alin. (2^1) şi <>art. 15 alin. (2) lit. g^1) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali sunt obligaţi, sub sancţiunea încetãrii mandatului, sã îşi declare apartenenţa politicã, prin declaraţie scrisã, pe propria rãspundere, depusã la secretarul unitãţii administrativ-teritoriale", conţine prevederi de care, în mod necesar şi evident, nu poate fi disociat textul de lege criticat în sesizare, respectiv art. II alin. (3).
În consecinţã, pentru considerentele anterior expuse şi în temeiul <>art. 31 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, aceasta constatã cã şi dispoziţiile <>art. II alin. (1) din Legea nr. 249/2006 contravin art. 78 din Constituţie.
IV. Potrivit competenţei sale, astfel cum este stabilitã prin <>art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , Curtea "se pronunţã numai asupra constituţionalitãţii actelor cu privire la care a fost sesizatã, fãrã a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului".
Cu toate acestea şi fãrã a se erija în legislator pozitiv, Curtea observã cã dispoziţiile legale examinate, prin modul deficitar de redactare, nu corespund exigenţelor de tehnicã legislativã specifice normelor juridice. Or, referitor la aceste cerinţe, Curtea Europeanã a Drepturilor Omului s-a pronunţat în mod constant, statuând cã "o normã este «previzibilã» numai atunci când este redactatã cu suficientã precizie, în aşa fel încât sã permitã oricãrei persoane - care, la nevoie, poate apela la consultanţã de specialitate - sã îşi corecteze conduita" (Cazul Rotaru împotriva României, 2000), iar "[... ] cetãţeanul trebuie sã dispunã de informaţii suficiente asupra normelor juridice aplicabile într-un caz dat şi sã fie capabil sã prevadã, într-o mãsurã rezonabilã, consecinţele care pot apãrea dintr-un act determinat. Pe scurt, legea trebuie sã fie, în acelaşi timp, accesibilã şi previzibilã" (Cazul Sunday Times împotriva Regatului Unit, 1979).
În cazul de faţã, Curtea constatã cã textele legale examinate nu îndeplinesc cele patru criterii de claritate, precizie, previzibilitate şi predictibilitate pentru ca subiectul de drept vizat sã îşi poatã conforma conduita, astfel încât sã evite consecinţele nerespectãrii lor.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (1) şi (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d), al art. 29 şi al <>art. 31 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Admite excepţia de neconstituţionalitate invocatã din oficiu de Tribunalul Mehedinţi - Secţia comercialã, contencios administrativ şi fiscal în Dosarul nr. 8.221/CAF/2006 şi constatã cã dispoziţiile <>art. II alin. (1) şi (3) din Legea nr. 249/2006 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali sunt neconstituţionale.
Definitivã şi general obligatorie.
Decizia se comunicã celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernului.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 18 ianuarie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi
------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016