Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 607 din 19 iunie 2007  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 23 alin. (4) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 607 din 19 iunie 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23 alin. (4) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 593 din 28 august 2007

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 23 alin. (4) din Legea nr. 19/2000 , excepţie ridicatã de Pavel Petcu în Dosarul nr. 6.786/115/2006 al Tribunalului Caraş-Severin - Secţia civilã.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca nefondatã, arãtând cã aspectele menţionate în susţinerea excepţiei, referitoare la dispoziţiile <>art. 23 alin. (4) din Legea nr. 19/2000 , sunt probleme de aplicare a legii a cãror soluţionare intrã în competenţa instanţei judecãtoreşti.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 16 martie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 6.786/115/2006,Tribunalul Caraş-Severin - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 23 alin. (4) din Legea nr. 19/2000 , excepţie ridicatã de Pavel Petcu într-o cauzã având ca obiect judecarea contestaţiei la decizia de pensionare.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã textul de lege criticat, stabilind cã salariul mediu brut, care se utilizeazã ca bazã de calcul la stabilirea punctajului lunar şi anual, este cel utilizat la fundamentarea bugetului asigurãrilor sociale de stat şi aprobat prin legea anualã a acestui buget, are caracter discriminatoriu, dezavantajând persoanele care în timpul activitãţii au realizat venituri mai mari, având în vedere cã salariul mediu brut este mai mic decât cel realizat şi, astfel, persoanele respective niciodatã nu pot obţine 5 puncte. Considerã cã art. 78 alin. (1) din aceeaşi lege stabileşte în mod corect modul de calcul al punctajului lunar şi anual, situaţie în care dispoziţiile <>art. 23 alin. (4) din Legea nr. 19/2000 intrã în contradicţie cu art. 78 alin. (1).
Tribunalul Caraş-Severin - Secţia civilã apreciazã cã excepţia ridicatã este neîntemeiatã, întrucât dispoziţiile legale criticate nu contravin principiului egalitãţii cetãţenilor în faţa legii şi dreptului la o protecţie egalã împotriva oricãrei discriminãri.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. Aratã cã reglementarea sistemului de pensii, condiţiile şi criteriile acordãrii drepturilor de pensie, modalitãţile de calcul, precum şi celelalte aspecte reglementate în acest domeniu sunt de competenţa exclusivã a legiuitorului.
Avocatul Poporului considerã cã textul de lege criticat este constituţional, deoarece acesta nu conţine în sine nicio reglementare care sã creeze o inegalitate bazatã pe vreun criteriu prevãzut de art. 4 alin. (2) din Constituţie.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 23 alin. (4) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, modificate prin <>art. I pct. 7 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 9/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 167 din 17 martie 2003, aprobatã prin <>Legea nr. 577/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 2004. Potrivit acestor dispoziţii, "(4) Salariul mediu brut este cel prevãzut la art. 5 alin. (3)."
Art. 5 alin. (3) din aceeaşi lege prevede cã "Salariul mediu brut este cel utilizat la fundamentarea bugetului asigurãrilor sociale de stat şi aprobat prin legea bugetului asigurãrilor sociale de stat."
În opinia autorului excepţiei, dispoziţiile legale criticate contravin prevederilor art. 20 şi art. 47 alin. (2) din Constituţie, referitoare la tratatele internaţionale privind drepturile omului, respectiv la dreptul cetãţenilor la pensie, precum şi reglementãrilor art. 7 din Declaraţia Universalã a Drepturilor Omului şi art. 26 din Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice, referitoare la dreptul oricãrei persoane la protecţia egalã a legii împotriva oricãrei discriminãri, art. 9 din Pactul internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale şi art. 23 din Carta socialã europeanã revizuitã, referitoare la dreptul persoanelor vârstnice la securitate şi protecţie socialã.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea constatã urmãtoarele:
<>Art. 23 alin. (4) din Legea nr. 19/2000 , criticat ca fiind neconstituţional, defineşte, prin trimitere la art. 5 alin. (3), salariul mediu brut, care constituie, conform alin. (1) şi (2) ale art. 23 din aceeaşi lege, baza lunarã de calcul a contribuţiei individuale de asigurãri sociale în cazul asiguraţilor. Alin. (3) al art. 23 prevede cã baza de calcul nu poate depãşi plafonul a de 5 ori salariul mediu brut.
Din analiza acestor reglementãri, Curtea observã cã, pentru asiguraţii care realizeazã lunar salarii individuale brute sub plafonul a de 5 ori salariul mediu brut, contribuţia individualã de asigurãri sociale se calculeazã la salariul individual brut realizat în fiecare lunã, iar în cazul depãşirii acestui plafon, contribuţia se calculeazã numai la nivelul plafonului. Totodatã, aceste dispoziţii legale au relevanţã şi la stabilirea pensiei, prin înmulţirea punctajului mediu anual al asiguratului cu valoarea unui punct de pensie, având în vedere cã, potrivit <>art. 78 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 , punctajul anual se determinã prin împãrţirea la 12 a punctajului rezultat în anul respectiv din însumarea numãrului de puncte realizat în fiecare lunã, calculat prin raportarea salariului brut lunar individual care a constituit baza de calcul a contribuţiei individuale de asigurãri sociale la salariul mediu brut lunar din luna respectivã. Între prevederile art. 23 şi cele ale art. 78 din lege existã, într-adevãr, diferenţe, întrucât contribuţia individualã de asigurãri sociale se calculeazã pe baza salariului mediu brut anual, iar punctajul lunar, pe baza salariului mediu brut din luna respectivã. Aceasta, însã, nu constituie o problemã de constituţionalitate, ci una de aplicare a legii, a cãrei soluţionare aparţine competenţei instanţei judecãtoreşti.
În consecinţã, dispoziţiile legale supuse controlului de constituţionalitate vizeazã doar modul de calcul al pensiei, care, potrivit art. 47 alin. (2) din Constituţie, se stabileşte prin lege, fãrã sã aducã vreo atingere dreptului fundamental la pensie. Aceste dispoziţii legale dau expresie prevederilor constituţionale menţionate, fãrã sã creeze privilegii sau discriminãri, determinând doar diferenţieri rezonabile între drepturile de pensie ale persoanelor aflate în situaţii diferite în raport cu veniturile realizate în timpul activitãţii şi cu contribuţiile individuale de asigurãri sociale.
Având în vedere considerentele expuse, Curtea constatã cã nu este încãlcat nici art. 20 din Constituţie, deoarece nu existã neconcordanţe între tratatele internaţionale privind drepturile omului, menţionate de autorul excepţiei, şi prevederile legale criticate.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 23 alin. (4) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Pavel Petcu în Dosarul nr. 6.786/115/2006 al Tribunalului Caraş-Severin - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 19 iunie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta

------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016