Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 606 din 12 mai 2011  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 58 lit. q) si art. 59 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 606 din 12 mai 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 58 lit. q) si art. 59 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 509 din 19 iulie 2011

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Valentina Bãrbãţeanu - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 58 lit. q) şi art. 59 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Lorion" - S.R.L. din Botoşani în Dosarul nr. 23.480/245/2009 al Tribunalului Iaşi - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
    La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, arãtând cã nu se impune reconsiderarea celor stabilite prin Decizia Curţii Constituţionale nr. 191 din 13 martie 2007.

                               CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 10 iunie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 23.480/245/2009, Tribunalul Iaşi - Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 58 lit. q) şi art. 59 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Lorion" - S.R.L. din Botoşani într-o cauzã civilã.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã textele de lege criticate sunt neconstituţionale întrucât stabilesc în mod greşit cã societãţii comerciale îi aparţine culpa nerespectãrii graficului de traseu, deşi aceasta a efectuat în mod corespunzãtor instructajul conducãtorului auto, iar, potrivit prevederilor art. 59 alin. (2) din Normele privind organizarea şi efectuarea transporturilor rutiere şi a activitãţilor conexe acestora aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 1.892/2006, obligaţia respectãrii graficului de circulaţie cade în sarcina conducãtorului auto.
    Tribunalul Iaşi - Secţia comercialã şi de contencios administrativ considerã cã dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale, reiterând cele reţinute de Curtea Constituţionalã în Decizia nr. 191 din 13 martie 2007.
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                               CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 58 lit. q) şi art. 59 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 655 din 22 iulie 2005, astfel cum au fost modificate prin Legea de aprobare nr. 102/2006, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 398 din 9 mai 2006, şi prin Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 74/2008, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 451 din 17 iunie 2008. Ulterior sesizãrii Curţii Constituţionale cu soluţionarea prezentei excepţii de neconstituţionalitate, a fost emisã Ordonanţa Guvernului nr. 27/2010 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 616 din 31 august 2010, care modificã, printre altele, şi art. 59 alin. (1). Din notele scrise ale autorului şi din încheierea de sesizare rezultã, însã, cã în ceea ce priveşte art. 59 alin. (1) este criticatã doar lit. a) din acest text de lege. Prin urmare, Curtea va examina, prin prezenta decizie, constituţionalitatea dispoziţiilor art. 58 lit. q) şi art. 59 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005. Textele de lege criticate au urmãtoarea redactare:
    - Art. 58 lit. q): "Constituie contravenţii urmãtoarele fapte: (...)
    q) nerespectarea prevederilor licenţei de traseu, ale autorizaţiei de transport internaţional sau ale graficului de circulaţie.";
    - Art. 59 alin. (1): "(1) Se sancţioneazã cu amendã aplicatã întreprinderilor sau operatorilor de transport rutier români sau strãini, dupã caz:
    a) de la 1.000 lei la 1.500 lei, faptele prevãzute la art. 58 lit. a), b), e), i), q), aa) şi aj)".
    În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, textele de lege criticate contravin dispoziţiilor din Constituţie cuprinse în art. 16 alin. (1) şi (2) care consacrã egalitatea cetãţenilor în faţa legii şi a autoritãţilor publice şi în art. 21 privind accesul liber la justiţie.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observã cã textele de lege criticate reglementeazã una dintre faptele care constituie contravenţii în materia transportului rutier, prevãzând şi sancţiunea corespunzãtoare sãvârşirii acesteia. Autorul excepţiei îşi axeazã critica pe pretinsa neconstituţionalitate a acestora, determinatã de sancţionarea contravenţionalã a întreprinderilor sau a operatorilor de transport rutier, iar nu a conducãtorilor auto, pentru nerespectarea prevederilor licenţei de traseu, ale autorizaţiei de transport internaţional sau ale graficului de circulaţie.
    Instanţa de control constituţional s-a mai pronunţat asupra unei probleme similare, statuând, prin Decizia nr. 191 din 13 martie 2007, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 236 din 5 aprilie 2007, cã o asemenea soluţie legislativã se justificã prin raportul de prepuşenie existent între operatorul auto şi angajatul acestuia, conducãtorul auto, raport în virtutea cãruia comitentul are posibilitatea şi obligaţia de a impune conducãtorului auto respectarea exigenţelor impuse de reglementãrile care constituie cadrul general pentru organizarea, efectuarea şi asigurarea desfãşurãrii transporturilor rutiere. Ca urmare, sancţiunea contravenţionalã prevãzutã de lege este consecinţa legalã a încãlcãrii dispoziţiilor cuprinse în actul normativ la care se referã critica de neconstituţionalitate.
    Cu acelaşi prilej, Curtea a reţinut cã nu sunt nesocotite dispoziţiile art. 16 alin. (1) şi (2) din Constituţie, întrucât principiul cuprins în acestea priveşte egalitatea cetãţenilor în faţa legii şi a autoritãţilor publice, iar nu egalitatea de tratament juridic între societatea comercialã şi persoana fizicã. De altfel, textele de lege criticate nu conţin nicio dispoziţie cu caracter discriminatoriu în raport cu criteriile egalitãţii în drepturi prevãzute de art. 4 alin. (2) din Constituţie. De asemenea, Curtea a observat cã prevederile art. 59 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 nu sunt de naturã sã împiedice contravenientul sã conteste sancţiunea contravenţionalã aplicatã, acesta beneficiind, astfel, de dreptul de acces liber la justiţie garantat de art. 21 din Legea fundamentalã.
    Pentru identitate de raţiune, considerentele şi soluţia pronunţatã prin decizia menţionatã sunt valabile şi în cauza de faţã.

    Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                        CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                            În numele legii
                               DECIDE:

    Respinge, ca neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 58 lit. q) şi art. 59 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Lorion" - S.R.L. din Botoşani în Dosarul nr. 23.480/245/2009 al Tribunalului Iaşi - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 12 mai 2011.


             PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                       AUGUSTIN ZEGREAN

                      Magistrat-asistent,
                     Valentina Bãrbãţeanu
                         ________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016