Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
DECIZIE nr. 601 din 21 septembrie 2006 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitatii de luptator in rezistenta anticomunista persoanelor condamnate pentru infractiuni savarsite din motive politice, persoanelor impotriva carora au fost dispuse, din motive politice, masuri administrative abuzive, precum si persoanelor care au participat la actiuni de impotrivire cu arme si de rasturnare prin forta a regimului comunist instaurat in Romania
Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 601 din 21 septembrie 2006  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitatii de luptator in rezistenta anticomunista persoanelor condamnate pentru infractiuni savarsite din motive politice, persoanelor impotriva carora au fost dispuse, din motive politice, masuri administrative abuzive, precum si persoanelor care au participat la actiuni de impotrivire cu arme si de rasturnare prin forta a regimului comunist instaurat in Romania    Twitter Facebook
Cautare document

DECIZIE nr. 601 din 21 septembrie 2006 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitatii de luptator in rezistenta anticomunista persoanelor condamnate pentru infractiuni savarsite din motive politice, persoanelor impotriva carora au fost dispuse, din motive politice, masuri administrative abuzive, precum si persoanelor care au participat la actiuni de impotrivire cu arme si de rasturnare prin forta a regimului comunist instaurat in Romania

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 889 din 1 noiembrie 2006
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Cristina Cãtãlina Turcu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 5 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã persoanelor condamnate pentru infracţiuni sãvârşite din motive politice, persoanelor împotriva cãrora au fost dispuse, din motive politice, mãsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la acţiuni de împotrivire cu arme şi de rãsturnare prin forţã a regimului comunist instaurat în România, excepţie ridicatã de Sultana Ianuşi şi Iancu Caciauna în Dosarul nr. 289/CA/2005 al Curţii de Apel Constanţa - Secţia comercialã, maritimã şi fluvialã, contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se prezintã unul dintre autorii excepţiei, Sultana Ianuşi, lipsind celãlalt autor al excepţiei şi partea Comisia pentru constatarea calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Preşedintele constatã cauza în stare de judecatã şi acordã cuvântul pe fond.
Sultana Ianuşi solicitã admiterea excepţiei de neconstituţionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, apreciind cã se impune pãstrarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale în materie.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 13 februarie 2006, pronunţatã în Dosarul nr. 289/CA/2005, Curtea de Apel Constanţa - Secţia comercialã, maritimã şi fluvialã, contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 5 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã persoanelor condamnate pentru infracţiuni sãvârşite din motive politice, persoanelor împotriva cãrora au fost dispuse, din motive politice, mãsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la acţiuni de împotrivire cu arme şi de rãsturnare prin forţã a regimului comunist instaurat în România. Excepţia a fost ridicatã de Sultana Ianuşi şi Iancu Caciauna într-o acţiune în contencios administrativ având ca obiect soluţionarea unei contestaţii împotriva unei decizii a Comisiei pentru constatarea calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã, prin care s-a respins cererea autorilor excepţiei de recunoaştere a calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã, ca tardiv introdusã.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia considerã cã dispoziţiile <>art. 5 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 214/1999 , "în partea referitoare la restrângerea exercitãrii acestui drept pânã la data de 31 decembrie 2003", contravin prevederilor constituţionale ale art. 16, ale art. 21 alin. (1), (2) şi (3) şi ale art. 53. În acest sens aratã cã textul de lege criticat "restrânge exercitarea unui drept la reparaţii [...] prin instituirea unui termen limitã, de decãdere, pentru obţinerea despãgubirilor cuvenite", aducând astfel atingere prevederilor art. 53 din Constituţie. Totodatã, apreciazã autorii excepţiei, "fixarea unui termen limitã este un privilegiu pentru cei care au cunoscut existenţa legii reparatorii", constituind însã o discriminare a celor care, necunoscând existenţa acestei legi, nu şi-au valorificat dreptul şi cãrora, prin instituirea termenului respectiv, le este împiedicat accesul la justiţie.
Curtea de Apel Constanţa - Secţia comercialã, maritimã şi fluvialã, contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã textul de lege criticat nu aduce atingere dispoziţiilor art. 16 şi 21 din Constituţie, deoarece, pe de o parte, "instituirea unui termen în cadrul cãruia se poate valorifica un drept, nu poate crea o stare de inegalitate, de discriminare între persoanele aflate în aceeaşi situaţie", iar, pe de altã parte, termenele respective nu sunt de naturã "sã îngrãdeascã accesul liber la justiţie, finalitatea lor fiind de a-l facilita prin asigurarea unui climat de ordine, indispensabil exercitãrii în condiţii optime a acestui drept constituţional".
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, invocând în acest sens jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.
Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile legale criticate sunt neconstituţionale. În acest sens aratã, în esenţã, cã "prevederile textului de lege criticat contravin principiului constituţional al egalitãţii în drepturi" întrucât "condiţioneazã acordarea calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã de obligaţia de a introduce cererea în vederea acordãrii acesteia, într-un anumit termen, fapt ce creeazã o discriminare între persoane aflate în situaţii identice, fãrã ca aceasta sã fie justificatã în mod obiectiv şi rezonabil". De asemenea, se aratã cã "instituirea prin dispoziţiile legale indicate a obligaţiei de a introduce cererea în vederea acordãrii calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã într-un anumit termen este contrarã dispoziţiilor art. 1 alin. (3) din Constituţie". Totodatã, se mai considerã cã textul de lege criticat aduce atingere şi "prevederilor constituţionale privind dreptul la un nivel de trai decent" întrucât "statul nu poate fi un simplu observator, ci un participant activ care trebuie sã intervinã pentru a asigura protecţia cetãţenilor sãi şi respectarea drepturilor şi libertãţilor acestora".
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile autorului excepţiei prezent, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Autorii excepţiei susţin cã sunt neconstituţionale dispoziţiile <>art. 5 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 214/1999 "în partea referitoare la restrângerea exercitãrii acestui drept pânã la data de 31 decembrie 2003".
Aşa fiind, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, asupra cãruia Curtea se va pronunţa prin prezenta decizie, îl constituie dispoziţiile <>art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã persoanelor condamnate pentru infracţiuni sãvârşite din motive politice, persoanelor împotriva cãrora au fost dispuse, din motive politice, mãsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la acţiuni de împotrivire cu arme şi de rãsturnare prin forţã a regimului comunist instaurat în România (publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 650 din 30 decembrie 1999), aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 568/2001 (publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 30 octombrie 2001).
Textul art. 5 alin. (1) a suferit, ulterior aprobãrii <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 214/1999 prin <>Legea nr. 568/2001 , douã modificãri - prin care s-a prelungit termenul de depunere a cererilor, mai întâi prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 64/2002 (publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 647 din 31 august 2002), şi apoi prin <>Legea nr. 670/2002 (publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 935 din 20 decembrie 2002), astfel cã, în prezent, textul are urmãtorul cuprins: "Cererea poate fi introdusã de persoana condamnatã sau supusã unei mãsuri administrative abuzive ori, dupã decesul acesteia, de soţul sau rudele pânã la gradul al patrulea inclusiv, pânã cel târziu la 31 decembrie 2003."
Examinând excepţia, Curtea Constituţionalã constatã cã asupra constituţionalitãţii dispoziţiilor <>art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 214/1999 s-a mai pronunţat, prin deciziile nr. 466 din 20 septembrie 2005, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 962 din 31 octombrie 2005, şi nr. 248 din 9 martie 2006, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 318 din 10 aprilie 2006. Cu aceste prilejuri, Curtea a examinat dispoziţiile <>art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 214/1999 faţã de prevederile art. 16 alin. (1) şi art. 21 alin. (1) din Constituţie, reţinând urmãtoarele: "Instituirea unui termen înãuntrul cãruia titularul unui drept subiectiv îşi poate exercita prerogativa conferitã de lege nu contravine principiului egalitãţii în drepturi, atât timp cât tuturor persoanelor vizate de ipoteza normei le este aplicabil acelaşi tratament juridic, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri."
De asemenea, Curtea a mai reţinut cã "exercitarea unui drept de cãtre titularul sãu nu poate avea loc decât într-un anumit cadru, prestabilit de legiuitor, cu respectarea anumitor exigenţe, între care şi stabilirea unor termene, dupã a cãror expirare valorificarea respectivului drept nu mai este posibilã. Neexercitarea dreptului în termenul stabilit de lege, datoritã lipsei de diligenţã a titularului acestuia, nu poate fi consideratã consecinţa îngrãdirii liberului acces la justiţie al persoanelor care au pierdut posibilitatea valorificãrii dreptului."
Pentru aceste considerente nu se poate reţine nici critica privind încãlcarea prevederilor art. 53 din Constituţie referitoare la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi.
Totodatã, Curtea observã cã legiuitorul, având în vedere numãrul mare al celor ce solicitã acordarea calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã şi care, din diverse motive, nu au depus cereri pentru acordarea acestei calitãţi la termenele succesive stabilite anterior, a acordat un nou termen de 6 luni pentru depunerea cererii. Astfel, potrivit <>art. II din Legea nr. 173/2006 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 214/1999 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 438 din 22 mai 2006, "Se acordã un termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, în care persoanele condamnate sau supuse unei mãsuri administrative abuzive ori, dupã decesul acestora, soţul sau rudele pânã la gradul al patrulea inclusiv pot depune cerere pentru constatarea calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã".

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitãţii de luptãtor în rezistenţa anticomunistã persoanelor condamnate pentru infracţiuni sãvârşite din motive politice, persoanelor împotriva cãrora au fost dispuse, din motive politice, mãsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la acţiuni de împotrivire cu arme şi de rãsturnare prin forţã a regimului comunist instaurat în România, excepţie ridicatã de Sultana Ianuşi şi Iancu Caciauna în Dosarul nr. 289/CA/2005 al Curţii de Apel Constanţa - Secţia comercialã, maritimã şi fluvialã, contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 21 septembrie 2006.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Cristina Cãtãlina Turcu

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016