Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 598 din 9 decembrie 1997  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a   art. 6 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei financiar-valutare, aprobata prin   Legea nr. 131/1996     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 598 din 9 decembrie 1997 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a art. 6 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei financiar-valutare, aprobata prin Legea nr. 131/1996

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 105 din 6 martie 1998
Ioan Muraru - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Viorel Mihai Ciobanu - judecãtor
Mihai Constantinescu - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Victor Dan Zlatescu - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent

Pe rol, pronunţarea asupra exceptiei de neconstituţionalitate a <>art. 6 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 , invocatã de Bontas Alexandru, administratorul Societãţii Comerciale "Oil Super Market" - S.R.L. Piatra-Neamt, în Dosarul nr. 3.199/1997 al Judecãtoriei Piatra-Neamt.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publica din data de 4 decembrie 1997, în prezenta reprezentantului Ministerului Public şi în lipsa pãrţilor legal citate, şi au fost consemnate în încheierea de la acea data, când Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat pronunţarea pentru data de 9 decembrie 1997.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Judecãtoria Piatra-Neamt, prin Încheierea din 15 mai 1997, a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a <>art. 6 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 , ridicatã de Bontas Alexandru, administratorul Societãţii Comerciale "Oil Super Market" - S.R.L. Piatra-Neamt.
Excepţia a fost invocatã într-un litigiu având ca obiect anularea unui proces-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor, încheiat de Garda financiarã Neamt, prin care s-a dispus confiscarea unei sume de bani, în temeiul prevederilor <>art. 6 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 , pentru încãlcarea dispoziţiilor art. 5 lit. c) din aceeaşi ordonanta.
Prin excepţia invocatã se considera ca aceste prevederi sunt neconstituţionale, întrucât contravin dispoziţiilor art. 49 şi ale art. 134 alin. (2) lit. a) din Constituţie.
La intervenţia Curţii Constituţionale, instanta de judecata şi-a exprimat opinia asupra exceptiei de neconstituţionalitate invocatã, apreciind ca este intemeiata.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, astfel cum a fost modificatã prin Legea nr. 138/1997, s-au solicitat puncte de vedere preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului.
În punctul de vedere al Guvernului se apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate nu este intemeiata, deoarece art. 49 şi art. 134 alin. (2) lit. a) din Constituţie, invocate de autorul exceptiei, "...nu au nici o relevanta în cauza şi nu au fost incalcate de prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/1996 ". În opinia Guvernului <>Ordonanta nr. 15/1996 constituie "...cadrul legal de o importanta deosebita în aceasta perioada, în domeniul financiar-valutar".
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale atacate, raportate la prevederile Constituţiei şi ale Legii nr. 47/1992, republicatã, retine urmãtoarele:
În temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie şi al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicatã, Curtea este competenta sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate invocatã.
<>Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind întãrirea disciplinei financiar-valutare prevedea la art. 5 ca persoanele juridice pot efectua plati în numerar cãtre alte persoane juridice în limita unui plafon zilnic maxim de 5.000.000 lei, iar la art. 6 alin. 1, ca efectuarea de plati sau de încasãri în numerar între persoane juridice, peste plafonul prevãzut la art. 5 lit. c) constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu confiscarea sumei care depãşeşte plafonul şi cu amenda.
Aceasta ordonanta a fost aprobatã de Parlament prin <>Legea nr. 131/1996 , cu unele modificãri, mentinandu-se dispoziţiile cuprinse în art. 5 şi 6.
Prin Ordonanta Guvernului nr. 26 din 22 august 1997, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 208 din 26 august 1997, <>Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 a fost modificatã şi completatã. Astfel, plafonul zilnic maxim prevãzut la art. 5 lit. c) a fost fixat la 20.000.000 lei, iar în dispoziţiile art. 6 alin. 1 sancţiunea confiscãrii sumei ce depasea plafonul prevãzut nu se mai regaseste.
În speta, critica de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 6 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 priveşte stabilirea unui plafon al plãţilor în numerar, care se susţine ca ar contraveni prevederilor art. 49 şi ale art. 134 alin. (2) lit. a) din Constituţie.
Asupra constituţionalitãţii <>art. 6 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 Curtea s-a mai pronunţat prin Decizia nr. 6 din 16 ianuarie 1997, rãmasã definitiva prin nerecurare şi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 42 din 14 martie 1997, considerând textul criticat ca fiind constituţional. Prin decizia menţionatã, dispoziţiile <>art. 6 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 au fost analizate şi prin raportare la art. 49 şi art. 134 alin. (2) lit. a) din Constituţie, reţinându-se ca acestea nu contravin prevederilor constituţionale referitoare la restrangerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi şi ca statul are obligaţia, potrivit art. 134 alin. (2) lit. a) din legea fundamentalã, sa apere interesele de ordin general, pentru întãrirea disciplinei financiar-valutare şi evitarea evaziunii fiscale, iar agenţii economici trebuie sa se integreze în acest cadru general, în concordanta cu interesul naţional.
Cele stabilite prin Decizia nr. 6/1997 îşi menţin valabilitatea şi în cauza de fata, deoarece nu au intervenit elemente noi care sa determine schimbarea soluţiei adoptate.
Stabilirea unui plafon pentru efectuarea plãţilor sau încasãrilor în numerar între persoanele juridice nu reprezintã o problema de contencios constituţional, ci una de politica legislativã, ea fiind de atributul exclusiv al legiuitorului, în cadrul competentei sale deplin consfinţite de art. 58 alin. (1) din Constituţie.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 6 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind întãrirea disciplinei financiar-valutare, aprobatã prin <>Legea nr. 131/1996 , invocatã de Bontas Alexandru, administratorul Societãţii Comerciale "Oil Super Market" - S.R.L. Piatra-Neamt în Dosarul nr. 3.199/1997 al Judecãtoriei Piatra-Neamt.
Definitiva.
Pronunţatã în şedinţa publica din 9 decembrie 1997.

PREŞEDINTELE CURŢII
CONSTITUŢIONALE,
prof.univ.dr. IOAN MURARU

Magistrat-asistent,
Florentina Geangu

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016