Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 595 din 9 decembrie 1997  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 6 alin. 1 si 2 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei financiar-valutare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 595 din 9 decembrie 1997 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. 1 si 2 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei financiar-valutare

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 103 din 5 martie 1998
Ioan Muraru - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Viorel Mihai Ciobanu - judecãtor
Mihai Constantinescu - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu- judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Victor Dan Zlatescu - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent

Pe rol, pronunţarea asupra exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 6 alin. 1 şi 2 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind întãrirea disciplinei financiar-valutare, invocatã de cãtre Deji Sorin Radu în Dosarul nr. 17.798/1996, aflat pe rolul Judecãtoriei Cluj-Napoca.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publica din data de 4 decembrie 1997, în prezenta reprezentantului Ministerului Public şi în lipsa pãrţilor legal citate, şi au fost consemnate în încheierea de la acea data, când Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat pronunţarea pentru data de 9 decembrie 1997.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Sentinta civilã nr. 3.581 din 24 martie 1997, pronunţatã de Judecãtoria Cluj-Napoca în Dosarul nr. 17.798/1996, a fost sesizatã Curtea Constituţionalã pentru a soluţiona excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 6 alin. 1 şi 2 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind întãrirea disciplinei financiar-valutare, aprobatã şi modificatã prin Legea nr. 131/1996, invocatã de Deji Sorin Radu.
Din sentinta de sesizare rezulta ca excepţia de neconstituţionalitate a fost invocatã cu referire la <>art. 6 alin. 1 şi 2 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 , care incalca principiul garantarii dreptului de proprietate al persoanelor fizice şi juridice, consacrat expres în art. 41 şi art. 135 alin. (6) din Constituţie, texte potrivit cãrora proprietatea este inviolabilã, ceea ce înseamnã ca, o data dobândit în mod legal un bun, acesta face parte definitiv din patrimoniul proprietarului; o lege ulterioara nu poate sa afecteze însãşi substanta dreptului de proprietate.
Garda financiarã Cluj solicita respingerea exceptiei de neconstituţionalitate a <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/1996 , considerând ca excepţia este neîntemeiatã şi nelegalã, întrucât dreptul de proprietate, ca drept subiectiv patrimonial face parte din patrimoniu.
În opinia instanţei de judecata, excepţia de neconstituţionalitate invocatã în cauza este nefondata, întrucât sumele de bani plãtite unor persoane juridice peste plafonul legal prevãzut de <>art. 5 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 au fost folosite ilicit, pentru sãvârşirea unei contravenţii prevãzute la <>art. 6 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 şi sancţionatã prin alin. 2 din acelaşi articol.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicatã, au fost solicitate puncte de vedere preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, asupra exceptiei invocate.
Guvernul, în punctul sau de vedere, arata ca excepţia de neconstituţionalitate este, referitor la dispoziţia <>art. 6 alin. 1 şi 2 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 , rãmasã fãrã obiect în ceea ce priveşte sancţiunea confiscãrii sumelor ce depãşesc plafonul prevãzut la art. 5 alin. 2 lit. c) şi neîntemeiatã în ceea ce priveşte sancţiunea amenzii contravenţionale.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele de vedere solicitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, care are, în ceea ce priveşte excepţia de neconstituţionalitate, valoarea unei încheieri, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile <>art. 6 alin. 1 şi 2 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 , raportate la dispoziţiile Constituţiei şi ale Legii nr. 47/1992, republicatã, retine:
În temeiul art 144 lit. c) din Constituţie şi al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicatã, Curtea Constituţionalã este competenta sa soluţioneze excepţia cu care a fost sesizatã.
<>Art. 6 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 , a cãrui neconstituţionalitate se invoca, prevede ca efectuarea de plati sau de încasãri în numerar între persoanele juridice peste plafonul prevãzut la art. 5 lit. c) constituie contravenţie.
Cat priveşte posibilitatea de confiscare a sumelor care depãşesc plafonul de 5 milioane lei, ea a fost eliminata prin modificarea adusã textului de Ordonanta Guvernului nr. 26/1997 prin art. I pct. 2, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 208 din 26 august 1997. Excepţia de neconstituţionalitate cu privire la aceasta dispoziţie a rãmas, asadar, fãrã obiect.
Asupra constituţionalitãţii prevederilor <>art. 6 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 , privind sancţiunea contravenţionalã, Curtea Constituţionalã s-a pronunţat prin mai multe decizii, cum este Decizia nr. 6 din 16 ianuarie 1997, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 42 din 14 martie 1997, statuand ca textul este constituţional. Deoarece nu au intervenit elemente de natura sa fie reconsiderate motivele avute în vedere, nu exista nici un temei pentru a schimba practica respectiva.
Este adevãrat ca deciziile Curţii nu au avut în vedere decât <>art. 6 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 , nu şi alin. 2 al acelui articol, dar soluţia de principiu priveşte, neîndoielnic, în egala mãsura, şi textul alin. 2 în vechea redactare - preluatã în forma actuala a art. 6 - care nu face decât sa stabileascã, valoric, amenzile prevãzute la alin. 1.
Asa fiind, excepţia urmeazã sa fie respinsã ca nefondata cat priveşte ambele alineate ale art. 6 din ordonanta.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c), al art. 145 alin. (2) din Constituţia României, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 6 alin. 1 şi 2 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind întãrirea disciplinei financiar-valutare, invocatã de Deji Sorin Radu în Dosarul nr. 17.798/1996 al Judecãtoriei Cluj-Napoca.
Definitiva.
Pronunţatã în şedinţa publica din 9 decembrie 1997.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU

Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016