Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 594 din 9 decembrie 1997  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a   Ordonantei Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 594 din 9 decembrie 1997 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 83 din 20 februarie 1998
Ioan Muraru - preşedinte
Mihai Constantinescu - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu- judecãtor
Victor Dan Zlatescu - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent

Pe rol, pronunţarea asupra exceptiei de neconstituţionalitate a <>Ordonanţei Guvernului nr. 18/1994 privind mãsuri pentru întãrirea disciplinei financiare a agenţilor economici, invocatã de Societatea Comercialã "Gama Forest" - S.R.L. Iaşi în Dosarul nr. 10.688/1996, aflat pe rolul Judecãtoriei Iaşi.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publica din data de 27 noiembrie 1997, în prezenta reprezentantului Ministerului Public şi în lipsa pãrţilor legal citate, şi au fost consemnate în încheierea de la acea data, când Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat pronunţarea la data de 4 decembrie 1997 şi apoi, pentru data de 9 decembrie 1997.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 13 decembrie 1996, pronunţatã de Judecãtoria Iaşi, în Dosarul nr. 10.688/1996, a fost sesizatã Curtea Constituţionalã pentru a soluţiona excepţia de neconstituţionalitate a <>Ordonanţei Guvernului nr. 18/1994 privind mãsuri pentru întãrirea disciplinei financiare a agenţilor economici, invocatã de Societatea Comercialã "Gama Forest" - S.R.L., Iaşi.
În motivarea exceptiei se susţine ca <>Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 este neconstitutionala, deoarece nu a fost supusã spre aprobare Parlamentului în termenul prevãzut de legea de abilitare, iar legea de aprobare a ordonanţei nu a fost adoptatã în regim de urgenta, astfel cum se prevazuse în legea de abilitare, incalcandu-se astfel prevederile art. 51, art. 58, art. 72, art. 101 şi ale art. 114 din Constituţie.
Instanta apreciazã ca intemeiata excepţia de neconstituţionalitate, având în vedere data adoptãrii legii de aprobare a ordonanţei.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicatã, au fost solicitate puncte de vedere preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului asupra exceptiei invocate.
În punctul de vedere al Guvernului se susţine ca excepţia invocatã este neîntemeiatã, deoarece nici ordonanta ce face obiectul exceptiei şi nici legea de aprobare a acestei ordonanţe nu incalca nici un text al Constituţiei. În acest sens se arata ca <>Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 a fost emisã în baza Legii nr. 4/1994 de abilitare a Guvernului de a emite ordonanţe şi a fost aprobatã prin Legea nr. 12 din 3 februarie 1995, prin care au fost eliminate dispoziţiile art. 1 şi ale art. 4 pct. 8, mentinandu-se celelalte dispoziţii. De asemenea, se precizeazã ca art. 114 din Constituţie, care constituie temeiul constituţional al ordonanţei, precum şi legea de abilitare nu impun ca ordonanta sa fi fost aprobatã într-un anumit termen, iar faptul ca legea de aprobare nu a fost adoptatã în regim de urgenta nu are nici o semnificatie asupra efectelor acesteia.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au trimis punctele lor de vedere solicitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de cãtre judecãtorul-raportor, concluziile procurorului şi prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 18 din 21 ianuarie 1994 , raportate la dispoziţiile Constituţiei şi ale Legii nr. 47/1992, republicatã, retine urmãtoarele:
În temeiul art 144 lit. c) din Constituţie şi al prevederilor art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicatã, Curtea Constituţionalã este competenta sa soluţioneze excepţia cu care a fost sesizatã.
Din cuprinsul exceptiei rezulta ca se invoca doua motive de neconstituţionalitate, şi anume:
1. <>Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 a fost emisã la data de 21 ianuarie 1994, dar Guvernul nu a supus-o spre aprobare pana la prima şedinţa a Parlamentului, adicã pana la împlinirea termenului de abilitare, ceea ce atrage încetarea efectelor sale, potrivit art. 114 alin. (3) din Constituţie;
2. ordonanta este neconstitutionala, deoarece legea de aprobare a acesteia nu a fost elaborata în regim de urgenta, astfel cum se prevede la art. 3 din legea de abilitare.
Pentru motivele arãtate, se considera ca au fost incalcate prevederile art. 51, art. 58, art. 72, art. 101. art. 107 şi ale art. 114 din Constituţie.
Cu privire la primul motiv invocat, Curtea constata ca ordonanta a fost depusa în termen spre aprobare Parlamentului.
Potrivit Hotãrârii Guvernului din 29 ianuarie 1994, s-a supus Senatului spre adoptare proiectul de lege pentru aprobarea unor ordonanţe ale Guvernului, emise în baza Legii nr. 4/1994 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe, inclusiv <>Ordonanta nr. 18 din 21 ianuarie 1994 . Deci, sesizarea Senatului s-a fãcut înainte de expirarea termenului de abilitare. Ca urmare, <>Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 a fost aprobatã de Parlament prin Legea nr. 12 din 3 februarie 1995, fiind eliminate dispoziţiile art. 1 şi ale art. 4 pct. 8 şi mentinandu-se celelalte dispoziţii.
Cat priveşte cel de al doilea motiv de neconstituţionalitate, şi anume faptul ca aprobarea nu s-a fãcut în regim de urgenta, aceasta nu are semnificatia încãlcãrii unei dispoziţii constituţionale, ci a unei prevederi din legea de abilitare. Astfel, cum s-a statuat însã prin Decizia nr. 68/1993, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 12 din 19 ianuarie 1994, "Curtea Constituţionalã desfãşoarã numai un control de constitutionalitate şi nu unul legat de aplicarea unei legi organice sau ordinare". De aceea motivul de neconstituţionalitate invocat nu poate fi reţinut.

Asa fiind, excepţia de neconstituţionalitate a <>Ordonanţei Guvernului nr. 18/1994 nu este intemeiata, urmând a fi respinsã.

Pentru motivele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a <>Ordonanţei Guvernului nr. 18/1994 privind mãsuri pentru întãrirea disciplinei financiare a agenţilor economici, invocatã de Societatea Comercialã "Gama Forest" - S.R.L. Iaşi prin încheierea din 13 decembrie 1996, pronunţatã în Dosarul nr. 10.688/1996 al Judecãtoriei Iaşi.
Definitiva.
Pronunţatã în şedinţa publica din 9 decembrie 1997.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU

Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta

-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016