Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 57 din 26 ianuarie 2006  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (2) si   art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 57 din 26 ianuarie 2006 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (2) si art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 164 din 21 februarie 2006
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 alin. (2) şi <>art. 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat, excepţie ridicatã de Gheorghe Onofrei în Dosarul nr. 3.499/C/2005 al Tribunalului Botoşani - Secţia civilã.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, reprezentantul Ministerului Public solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca nefondatã.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 16 septembrie 2005, pronunţatã în Dosarul nr. 3.499/C/2005, Tribunalul Botoşani - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 alin. (2) şi <>art. 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat. Excepţia a fost ridicatã de Gheorghe Onofrei într-un litigiu cu Casa Teritorialã de Pensii Botoşani pentru recalcularea pensiei.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã, prin recalcularea pensiei dupã data intrãrii în vigoare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 , iar nu de la data de 1 aprilie 2001, data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 19/2000 , se încalcã principiul universalitãţii drepturilor şi a obligaţiilor, consacrat de art. 15 alin. (1) din Constituţie, şi se menţin inegalitãţile între drepturile acordate diferitelor categorii de pensionari, în raport cu data înscrierii la pensie.
Tribunalul Botoşani - Secţia civilã apreciazã cã excepţia ridicatã este neîntemeiatã, având în vedere cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 modificã <>Legea nr. 19/2000 sub aspectul datei de la care se vor recalcula pensiile stabilite sub imperiul legislaţiei anterioare, iar aceste dispoziţii se aplicã deopotrivã tuturor pensionarilor aflaţi în aceeaşi situaţie.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã cã textele legale criticate nu contravin art. 15 alin. (1) din Constituţie şi nici nu creeazã discriminãri între diferitele categorii de pensionari, ci, dimpotrivã, contribuie la înlãturarea, în timp, a discrepanţelor inerente între cei pensionaţi sub imperiul legii anterioare şi cei pensionaţi dupã intrarea în vigoare a noii reglementãri, invocând în acest sens jurisprudenţa Curţii Constituţionale.
Avocatul Poporului considerã cã dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale, fiind în deplinã concordanţã cu principiul potrivit cãruia cetãţenii beneficiazã de drepturile şi libertãţile consacrate prin Constituţie şi prin alte legi şi au obligaţiile prevãzute de acestea.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 2 alin. (2) şi <>art. 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 119 din 7 februarie 2005, aprobatã prin <>Legea nr. 78/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 301 din 11 aprilie 2005. Aceste dispoziţii legale sunt:
- Art. 2 alin. (2): "Procedura de recalculare se desfãşoarã începând cu data intrãrii în vigoare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã pânã la data de 1 ianuarie 2006.";
- Art. 3: "(1) Plata sumelor rezultate în urma recalculãrii pensiilor se face eşalonat, în etape.
(2) Prima etapã de platã a drepturilor de pensii recalculate se stabileşte pentru luna martie 2005, în cazul persoanelor ale cãror drepturi de pensie s-au deschis pânã în anul 1980 inclusiv.
(3) Celelalte etape de platã a drepturilor de pensie recalculate se stabilesc prin hotãrâri ale Guvernului."
Autorul excepţiei considerã cã dispoziţiile legale atacate contravin prevederilor constituţionale ale art. 15 alin. (1) potrivit cãrora cetãţenii beneficiazã în mod egal de drepturile prevãzute de Constituţie şi de celelalte legi.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine cã la elaborarea noii legislaţii privind sistemul public de pensii s-a prevãzut iniţial, la <>art. 180 din Legea nr. 19/2000 , recalcularea, începând cu data intrãrii în vigoare a acestei legi, a tuturor pensiilor stabilite conform legislaţiei anterioare şi aflate în platã. Ulterior, constatându-se cã nu sunt resurse financiare suficiente pentru plata tuturor pensiilor în cuantumurile ce ar rezulta în urma recalculãrii lor conform noilor reglementãri legale, art. 180 a fost modificat, înainte de intrarea în vigoare a legii, prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 49/2001 , renunţându-se la determinarea datei de la care se va face recalcularea, prevãzându-se doar stabilirea punctajului pentru toate pensiile, punctaj ce se va avea în vedere ulterior la recalcularea şi recorelarea pensiilor anterior stabilite. În aceste condiţii, data de la care se va face recalcularea pensiilor şi etapizarea acordãrii pensiilor în cuantumurile rezultate din operaţia de recalculare sunt reglementate prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 .
Curtea reţine cã, potrivit prevederilor art. 47 alin. (2) din Constituţie, condiţiile de exercitare a dreptului la pensie şi la alte forme de asistenţã socialã se stabilesc prin lege şi, prin urmare, este dreptul exclusiv al legiuitorului de a modifica sau completa legislaţia în materie şi de a stabili data de la care opereazã recalcularea, însã orice prevedere nouã poate fi aplicatã numai de la data intrãrii sale în vigoare, pentru a respecta principiul neretroactivitãţii legii, consacrat de art. 15 alin. (2) din Constituţie.
Totodatã, Curtea observã cã modificãrile succesive ale legislaţiei fac ca beneficiarii drepturilor de asigurãri sociale sã obţinã valori diferite, în raport cu legislaţia care a fost în vigoare la data stabilirii drepturilor lor. Astfel, data diferitã a înscrierii la pensie plaseazã pensionarii în situaţii deosebite, tratamentul juridic diferenţiat fiind justificat de situaţia diferitã a beneficiarilor dreptului la pensie, determinatã de data naşterii dreptului, ceea ce nu constituie privilegii sau discriminãri.
Recalcularea şi recorelarea pensiilor anterior stabilite sunt prevãzute de lege pentru eliminarea inechitãţilor reprezentate de diferenţele existente în cuantumul pensiilor acordate pentru stagii de cotizare identice, iar diferenţele menţinute pânã la finalizarea operaţiunilor de recalculare şi de recorelare nu contravin principiului universalitãţii drepturilor şi obligaţiilor, consacrat constituţional prin art. 15 alin. (1), întrucât toţi cetãţenii beneficiazã de drepturile prevãzute de legile în vigoare la data acordãrii drepturilor respective.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 alin. (2) şi <>art. 3 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem de asigurãri sociale de stat, excepţie ridicatã de Gheorghe Onofrei în Dosarul nr. 3.499/C/2005 al Tribunalului Botoşani - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 26 ianuarie 2006.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean
__________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016