Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 556 din 6 iulie 2006  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 57 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 556 din 6 iulie 2006 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 57 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 685 din 10 august 2006

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Marinela Mincã - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 57 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicaţiilor, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Star XXL" - S.R.L. Rãdãuţi în Dosarul nr. 62/2006 (nr. vechi 145/2/2006) al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal, rãspunde, pentru partea Autoritatea Naţionalã de Reglementare în Comunicaţii, reprezentantul legal cu delegaţie la dosar şi se constatã lipsa autorului excepţiei, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul pãrţii prezente pune, în principal, concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilã, deoarece autorul excepţiei nu a motivat cererea şi, în subsidiar, ca neîntemeiatã, deoarece dispoziţiile legale criticate nu contravin prevederilor constituţionale invocate. În acest sens depune şi concluzii scrise.
Reprezentantul Ministerului Public solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilã, deoarece autorul acesteia nu a arãtat în ce constã contrarietatea dispoziţiilor <>art. 57 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 79/2002 cu prevederile din Legea fundamentalã invocate.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 9 martie 2006, pronunţatã în Dosarul nr. 62/2006 (nr. vechi 145/2/2006), Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 57 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicaţiilor, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Star XXL" - S.R.L. Rãdãuţi în dosarul de mai sus având ca obiect soluţionarea unei acţiuni în contencios administrativ.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã textul legal criticat pune contravenientul în situaţia de a nu mai putea continua activitatea pentru care a fost înfiinţatã societatea şi, în consecinţã, de a nu mai putea onora contractele încheiate cu furnizorii de programe TV şi cu abonaţii reţelei de televiziune prin cablu. Or, o asemenea împrejurare este de naturã a restrânge libertatea economicã garantatã de Legea fundamentalã.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal opineazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, deoarece desfãşurarea unei activitãţi comerciale licite şi în condiţii de liberã concurenţã nu este îngrãditã de reglementarea şi stabilirea unui cadru legal concret ori de respectarea unor termene prevãzute în domeniul specializat.
Potrivit <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, deoarece mãsura sancţionatorie a suspendãrii activitãţii nu aduce atingere dispoziţiilor constituţionale invocate. Astfel, statul are obligaţia de a acţiona pentru apãrarea intereselor generale ale societãţii, iar agenţii economici trebuie sã se integreze cadrului constituţional în concordanţã cu interesul public. În situaţia în care prin activitatea desfãşuratã nu au fost aduse încãlcãri ale legii penale, sancţiunea administrativã poate fi contestatã în instanţã potrivit principiului constituţional al liberului acces la justiţie.
Avocatul Poporului considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, deoarece dispoziţiile legale criticate nu aduc atingere principiului constituţional referitor la libertatea individualã care garanteazã exercitarea liberei iniţiative şi accesul persoanei la o activitate economicã "în condiţiile legii", ci, dimpotrivã, nu face decât sã sancţioneze nerespectarea unor astfel de condiţii legale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã constatã cã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 57 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicaţiilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 457 din 27 iunie 2002, cu urmãtorul conţinut: "Dacã în termen de 90 de zile de la data scadenţei furnizorul nu achitã tariful şi penalitãţile datorate, ANRC sau I.G.C.T.I., dupã caz, îi poate suspenda sau retrage dreptul de a mai furniza reţele ori servicii de comunicaţii electronice pe baza autorizaţiei generale sau licenţa de utilizare a frecvenţelor radioelectrice ori a resurselor de numerotaţie."
Autorul excepţiei de neconstituţionalitate susţine cã prin dispoziţiile legale criticate sunt încãlcate prevederile constituţionale ale art. 45 referitoare la Libertatea economicã şi art. 53 referitoare la Restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã invocarea, în motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, a art. 45 şi 53 din Legea fundamentalã nu este pertinentã, dat fiind cã aceste texte constituţionale se referã la drepturile şi libertãţile fundamentale ale cetãţenilor, iar autorul excepţiei este persoanã juridicã.
Dispoziţia sancţionatorie cuprinsã în <>art. 57 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 79/2002 nu contravine principiilor consacrate prin Legea fundamentalã, dimpotrivã, constituie un instrument de garantare a îndeplinirii obligaţiei de respectare a legii, prevãzutã de art. 1 alin. (5) din Constituţie.
În acest sens, este de reţinut cã, potrivit art. 47 şi art. 48 din actul normativ menţionat, furnizorii de reţele şi de servicii de comunicaţii electronice autorizaţi în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã datoreazã Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Comunicaţii un tarif de monitorizare, iar, potrivit art. 19, au obligaţia sã plãteascã un tarif de utilizare a spectrului şi de utilizare a resurselor de numerotaţie. Aplicarea de penalizãri şi suspendarea dreptului de a mai furniza reţele ori servicii de comunicaţii electronice pe baza autorizaţiei generale sau licenţa de utilizare a frecvenţelor radioelectrice ori a resurselor de numerotaţii constituie, în acest caz, mijloace de garantare a respectãrii legii, în concordanţã cu prevederile Constituţiei.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 57 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicaţiilor, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Star XXL" - S.R.L. Rãdãuţi în Dosarul nr. 62/2006 (nr. vechi 145/2/2006) al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 6 iulie 2006.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Afrodita Laura Tutunaru

--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016