Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 551 din 16 decembrie 2004  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   Legii nr. 329/2003 privind exercitarea profesiei de detectiv particular    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 551 din 16 decembrie 2004 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Legii nr. 329/2003 privind exercitarea profesiei de detectiv particular

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 79 din 24 ianuarie 2005
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Dana Titian - procuror
Valentina Bãrbãţeanu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>Legii nr. 329/2003 privind exercitarea profesiei de detectiv particular, excepţie ridicatã de Bebe Dana în Dosarul nr. 325/2004 al Curţii de Apel Alba Iulia - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate, considerând cã este vãdit neîntemeiatã, întrucât art. 2 din Constituţie nu prevede supunerea legilor spre aprobare pe calea referendumului. Legea criticatã nu încalcã nici prevederile constituţionale ale art. 4, aceasta reglementând cadrul specific de exercitare a profesiei de detectiv particular.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea nr. 18 din 30 iunie 2004, pronunţatã în Dosarul nr. 325/2004, Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>Legii nr. 329/2003 privind exercitarea profesiei de detectiv particular.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de reclamantul Bebe Dana într-o cauzã civilã având ca obiect obligarea Inspectoratului General al Poliţiei Române şi a Inspectoratului Judeţean de Poliţie Hunedoara la eliberarea, pe numele reclamantului, a atestatului de detectiv particular.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia considerã cã <>Legea nr. 329/2003 este în întregime neconstituţionalã, întrucât nu a fost votatã prin referendum, conform art. 2 din Constituţie, şi deoarece la adoptarea acesteia nu a fost respectatã procedura prevãzutã de Constituţie. În acest sens afirmã cã "legea a fost promulgatã înainte de a fi adoptatã, respectiv înainte de a fi sesizat Preşedintele României, în vederea promulgãrii". De asemenea, mai susţine cã legea criticatã "este discriminatorie în raport cu celelalte societãţi şi profesii", aflându-se în contradicţie cu ansamblul prevederilor Constituţiei.
Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia comercialã şi de contencios administrativ apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, pentru cã "adoptarea şi promulgarea <>Legii nr. 329/2004 s-a fãcut în concordanţã cu prevederile constituţionale referitoare la modalitatea de adoptare şi promulgare a legilor". Apreciazã, de asemenea, cã legea criticatã nu conţine dispoziţii discriminatorii, ci, dimpotrivã, "oferã garanţia respectãrii valorilor fundamentale ale unei societãţi de drept, delimitând cadrul de exercitare a profesiei de detectiv particular şi persoanele care pot sã exercite aceastã profesie".
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi instituţiei Avocatul Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, procedura de adoptare a <>Legii nr. 329/2004 fiind "în strictã concordanţã cu dispoziţiile constituţionale cuprinse în Secţiunea a 3-a, Legiferarea, din Capitolul I al Titlului III din Constituţia României, nemodificatã". În acest sens aratã cã adoptarea legii criticate s-a fãcut, de cãtre cele douã Camere ale Parlamentului, la data de 26 iunie 2003, cu procedura prevãzutã de art. 74 alin. (1) din Constituţia nemodificatã, iar dupã adoptare a fost promulgatã prin <>Decretul nr. 464 din 7 iulie 2003 . Dupã promulgare, legea a fost numerotatã şi datatã, devenind <>Legea nr. 329 din 8 iulie 2003 . În continuare, apreciazã cã legea ce constituie obiectul excepţiei de neconstituţionalitate nu încalcã nici prevederile art. 2 din Constituţie, acestea neprevãzând obligativitatea supunerii aprobãrii prin referendum a legilor. Precizeazã cã, în conformitate cu art. 151 alin. (3) din Constituţie, doar în cazul legilor de revizuire a Constituţiei este obligatorie aprobarea acestora prin referendum, pentru celelalte legi procedura de legiferare fiind prevãzutã distinct în Legea fundamentalã. În ceea ce priveşte critica privind caracterul discriminatoriu al <>Legii nr. 329/2003 în raport cu celelalte societãţi sau profesii, aratã cã aceasta "are un obiect distinct, specific de reglementare, iar dispoziţiile pe care le conţine exprimã voinţa legiuitorului", observând, totodatã, cã autorul excepţiei nu precizeazã prevederile constituţionale care ar fi încãlcate de dispoziţiile legii criticate.
Avocatul Poporului apreciazã cã nu poate fi primitã critica de neconstituţionalitate a <>Legii nr. 329/2003 faţã de art. 16 alin. (1) din Constituţie. Aceasta, deoarece dispoziţiile legii criticate nu instituie privilegii sau discriminãri între persoanele prevãzute de ipoteza normei juridice, prevederile sale aplicându-se tuturor persoanelor atestate în condiţiile legii în discuţie şi care desfãşoarã activitãţi specifice de investigare. Referitor la critica privind încãlcarea dispoziţiilor art. 76 şi ale art. 77 din Constituţie, opineazã cã "numai Curtea Constituţionalã poate stabili dacã procedura prin care s-a adoptat legea privind exercitarea profesiei de detectiv particular este cea conformã cu dispoziţiile constituţionale".
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>Legii nr. 329/2003 privind exercitarea profesiei de detectiv particular, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 530 din 23 iulie 2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, legea criticatã contravine dispoziţiilor art. 2 din Constituţie, al cãror conţinut este urmãtorul:
- Art. 2: "(1) Suveranitatea naţionalã aparţine poporului român, care o exercitã prin organele sale reprezentative, constituite prin alegeri libere, periodice şi corecte, precum şi prin referendum.
(2) Nici un grup şi nici o persoanã nu pot exercita suveranitatea în nume propriu."
Din motivarea excepţiei se deduce cã autorul acesteia îşi întemeiazã critica de neconstituţionalitate şi pe prevederile art. 76 şi ale art. 77 din Constituţie, care au urmãtorul cuprins:
- Art. 76: "(1) Legile organice şi hotãrârile privind regulamentele Camerelor se adoptã cu votul majoritãţii membrilor fiecãrei Camere.
(2) Legile ordinare şi hotãrârile se adoptã cu votul majoritãţii membrilor prezenţi din fiecare Camerã.
(3) La cererea Guvernului sau din proprie iniţiativã, Parlamentul poate adopta proiecte de legi sau propuneri legislative cu procedurã de urgenţã, stabilitã potrivit regulamentului fiecãrei Camere.";
- Art. 77: "(1) Legea se trimite, spre promulgare, Preşedintelui României. Promulgarea legii se face în termen de cel mult 20 de zile de la primire.
(2) Înainte de promulgare, Preşedintele poate cere Parlamentului, o singurã datã, reexaminarea legii.
(3) Dacã Preşedintele a cerut reexaminarea legii ori dacã s-a cerut verificarea constituţionalitãţii ei, promulgarea legii se face în cel mult 10 zile de la primirea legii adoptate dupã reexaminare sau de la primirea deciziei Curţii Constituţionale, prin care i s-a confirmat constituţionalitatea."
De asemenea, autorul excepţiei susţine cã <>Legea nr. 329/2003 este contrarã tuturor prevederilor Constituţiei. Din examinarea excepţiei de neconstituţionalitate se observã cã nu poate fi reţinutã critica de neconstituţionalitate întemeiatã pe dispoziţiile art. 2 din Constituţie, întrucât acest text constituţional atribuie poporului român suveranitatea naţionalã, stabilind modalitãţile de exercitare a acesteia. Textul din Constituţie invocat nu prevede nicidecum necesitatea supunerii legilor aprobãrii prin referendum în vederea adoptãrii acestora. Urmãrind procesul legislativ de adoptare a <>Legii nr. 329/2003 , se observã cã a fost respectatã procedura reglementatã în secţiunea a 3-a, intitulatã Legiferarea, din capitolul I al titlului III din Constituţie. Astfel, la 26 iunie 2003 a fost dezbãtut şi adoptat separat în plenul Camerei Deputaţilor şi în plenul Senatului raportul comisiei de mediere asupra proiectului de lege şi, tot în aceeaşi zi, legea a fost depusã la secretarii generali ai celor douã Camere, în vederea exercitãrii dreptului de sesizare a Curţii Constituţionale asupra constituţionalitãţii legii. Pe data de 3 iulie 2003, legea a fost trimisã Preşedintelui României în vederea promulgãrii, aceasta fiind promulgatã prin <>Decretul nr. 464 din 7 iulie 2003 . Pe 8 iulie 2003, <>legea a fost înregistratã sub nr. 329/2003 şi, ulterior, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 530 din 23 iulie 2003. Din aceastã succesiune temporalã se desprinde concluzia cã nu este întemeiatã critica autorului excepţiei conform cãreia "legea a fost promulgatã înainte de a fi adoptatã, respectiv înainte de a fi sesizat Preşedintele României, în vederea promulgãrii".
Nici susţinerea referitoare la caracterul discriminatoriu al acestei legi "în raport cu celelalte societãţi şi profesii" nu poate fi primitã. Conform art. 4 alin. (2) din Constituţie, este interzisã discriminarea cetãţenilor pe criterii de rasã, de naţionalitate, de origine etnicã, de limbã, de religie, de sex, de opinie, de apartenenţã politicã, de avere sau de origine socialã. Legea în discuţie nu poate fi consideratã neconstituţionalã nici sub acest aspect, întrucât nu instituie nici discriminãri, nici privilegii destinatarilor sãi, prevederile sale aplicându-se în mod egal tuturor celor ce desfãşoarã acele activitãţi ce cad sub incidenţa ei. Curtea Constituţionalã a statuat prin numeroase decizii cã principiul egalitãţii nu înseamnã uniformitate, aşa încât, dacã la situaţii egale trebuie sã corespundã un tratament egal, la situaţii diferite tratamentul juridic nu poate fi decât diferit. De aceea nu sunt excluse, ci, dimpotrivã, sunt admise soluţii legislative diferite pentru situaţii diferite. Nu poate fi fãcutã o apreciere a tratamentului juridic aplicat unei persoane decât prin raportare la grupul profesional din care aceasta face parte, fiecare profesie având reguli proprii de exercitare.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>Legii nr. 329/2003 privind exercitarea profesiei de detectiv particular, excepţie ridicatã de Bebe Dana în Dosarul nr. 325/2004 al Curţii de Apel Alba Iulia - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 16 decembrie 2004.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Valentina Bãrbãţeanu
---------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016