Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 55 din 14 ianuarie 2009  asupra sesizarii de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii pentru modificarea   Legii tinerilor nr. 350/2006     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 55 din 14 ianuarie 2009 asupra sesizarii de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii pentru modificarea Legii tinerilor nr. 350/2006

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 46 din 27 ianuarie 2009

În temeiul prevederilor art. 146 lit. a) din Constituţie şi al <>art. 15 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, la data de 24 octombrie 2008, Preşedintele României a solicitat Curţii Constituţionale sã se pronunţe asupra constituţionalitãţii Legii pentru modificarea <>Legii tinerilor nr. 350/2006 .
Sesizarea de neconstituţionalitate a fost înregistratã la Curtea Constituţionalã sub nr. 11.474 din 24 octombrie 2008 şi constituie obiectul Dosarului nr. 2.099A/2008.
În motivarea sesizãrii de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã prevederile <>art. II din Legea pentru modificarea Legii tinerilor nr. 350/2006 , potrivit cãrora, "În termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, Fundaţia Naţionalã pentru Tineret, înfiinţatã la data de 27 ianuarie 2007 prin actul constitutiv autentificat sub nr. 183 din 29 ianuarie 2007 la Biroul Notarial CONFIDES, se va reorganiza potrivit prevederilor prezentei legi, schimbându-şi denumirea în Consiliul Naţional al Fundaţiilor pentru Tineret", sunt contrare dispoziţiilor constituţionale ale art. 1 alin. (4) referitoare la separaţia puterilor în stat. Apreciazã cã Parlamentul, ca unicã putere legiuitoare a ţãrii, nu poate interveni în atribuţiile autoritãţii judecãtoreşti, încãlcând prin aceasta dispoziţiile constituţionale ale art. 124 alin. (1) privind înfãptuirea justiţiei şi ale art. 40 alin. (1) relative la dreptul de asociere. În acest sens, invocã <>Decizia nr. 333/2002 , prin care Curtea Constituţionalã, fãcând referire la dreptul de asociere, a statuat cã, "fiind un drept fundamental al cetãţenilor, de el nu pot beneficia agenţii economici sau, ca în cauzã, agenţii imobiliari sau agenţiile imobiliare. Asocierea agenţilor economici în asociaţii sau uniuni la nivel regional sau naţional este posibilã însã pe baze contractuale".
Totodatã, se susţine cã prevederile <>art. 14 alin. (2) din Legea pentru modificarea Legii tinerilor nr. 350/2006 , potrivit cãrora "Patrimoniul Consiliului Naţional al Fundaţiilor pentru Tineret este constituit din imobilele - construcţii şi terenuri - care au fost în posesia structurilor centrale ale fostei Uniuni a Tineretului Comunist [...]", contravin dispoziţiilor constituţionale ale art. 44 referitoare la garantarea proprietãţii private, deoarece Consiliul Naţional al Fundaţiilor pentru Tineret devine proprietar asupra unor imobile care nu s-au aflat în proprietatea Uniunii Tineretului Comunist, ci doar în posesia acesteia.
În fine, se invocã şi <>Decizia nr. 600/2005 , în care Curtea Constituţionalã a reţinut faptul cã un act normativ nu poate avea ca obiect de reglementare un interes personal, ci un interes general, statuând în acest sens cã, "în ipoteza în care, însã, reglementarea specialã, diferitã de cea constitutivã de drept comun, are caracter individual, fiind adoptatã intuitu personae, ea înceteazã de a mai avea legitimitate, dobândind caracter discriminatoriu şi, prin aceasta, neconstituţional".
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 16 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 , sesizarea a fost transmisã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra sesizãrii de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã cã sesizarea de neconstituţionalitate este întemeiatã sub aspectul criticii aduse prevederilor <>art. II din Legea pentru modificarea Legii tinerilor nr. 350/2006 şi neîntemeiatã sub aspectul criticii aduse prevederilor art. 14 alin. (2) din aceeaşi lege, pentru urmãtoarele considerente:
Fundaţia Naţionalã pentru Tineret, a cãrei reorganizare urmeazã a se realiza, potrivit prevederilor <>art. II din Legea pentru modificarea Legii tinerilor nr. 350/2006 , este o persoanã juridicã de drept privat, fãrã scop patrimonial, constituitã în temeiul <>Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, şi este supusã regimului juridic reglementat de acest act normativ. În acest sens, aratã cã, potrivit acestui din urmã act normativ, dobândirea personalitãţii juridice a asociaţiei se realizeazã prin înscrierea în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor aflat la grefa judecãtoriei în a cãrei circumscripţie teritorialã îşi are sediul, iar reorganizarea, prin fuziune şi divizare, cât şi dizolvarea asociaţiei sunt modalitãţi de încetare a existenţei asociaţiei, aflate în competenţa exclusivã a adunãrii generale a asociaţilor. În aceste condiţii, aratã cã reorganizarea asociaţiei în temeiul Legii pentru modificarea <>Legii tinerilor nr. 350/2006 nu constituie o reorganizare în sensul prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 , fiind contrarã acestor din urmã reglementãri speciale privind regimul persoanelor juridice de drept privat, precum şi reglementãrilor generale privind regimul persoanelor juridice, prevãzute de <>Decretul nr. 31/1954 . Având în vedere toate acestea, considerã cã prevederile criticate sunt neconstituţionale, fiind contrare atât dispoziţiilor art. 1 alin. (4) referitoare la separaţia puterilor în stat, cât şi dispoziţiilor alin. (5) al aceluiaşi articol privind principiul legalitãţii. În acest sens, face referire la <>Decizia Curţii Constituţionale nr. 333/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 95 din 17 februarie 2003, în care s-a reţinut cã "Guvernul nu poate printr-o ordonanţã sã modifice sau sã desfiinţeze o hotãrâre judecãtoreascã de constituire a unei asociaţii, indiferent de natura ei, fãrã ca prin aceasta sã încalce principiul separaţiei puterilor în stat. [...] agenţii imobiliari, persoane fizice sau societãţi comerciale, constituiţi în Asociaţia Românã a Agenţiilor Imobiliare în temeiul unei hotãrâri judecãtoreşti, sunt obligaţi sã alcãtuiascã o uniune unicã, cu caracter de monopol, prin reorganizarea Asociaţiei, şi sã-şi desfãşoare activitatea potrivit acestor dispoziţii, deşi astfel de uniuni pot fi constituite în exclusivitate pe baze contractuale şi nu prin acte de putere".
Totodatã, considerã cã prevederile <>art. II din Legea pentru modificarea Legii tinerilor nr. 350/2006 , care obligã reprezentanţii fundaţiilor judeţene pentru tineret, constituite pe baza acordului asociaţilor lor, sã facã parte din Fundaţia Naţionalã pentru Tineret, care îşi schimbã denumirea în Consiliul Naţional al Fundaţiilor pentru Tineret, constituitã la rândul ei în baza acordului propriilor asociaţi, este neconstituţionalã, fiind contrarã principiului libertãţii de asociere a membrilor acestor persoane juridice de drept privat, de vreme ce se impune prin lege apartenenţa la o altã persoanã juridicã de drept privat.
În ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 14 alin. (2) din Legea pentru modificarea Legii tinerilor nr. 350/2006 , aratã cã acestea reiau, pe fond, conţinutul prevederilor în vigoare ale articolului menţionat şi precizeazã cã acestea au mai fãcut obiectul controlului de constituţionalitate prin <>Decizia nr. 272/2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 332 din 25 aprilie 2008, Curtea Constituţionalã constatând cã acestea sunt constituţionale. Apreciazã cã problema stabilirii titularului dreptului de proprietate asupra imobilelor, a valabilitãţii titlurilor cu care aceste imobile - construcţii şi terenuri - au intrat în patrimoniul Consiliului Naţional al Fundaţiilor pentru Tineret reprezintã o chestiune de fapt care este de competenţa instanţei de judecatã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra sesizãrii de neconstituţionalitate.
Fundaţia Naţionalã pentru Tineret a depus la dosar un memoriu, înregistrat la Curtea Constituţionalã sub nr. 12.737 din 24 noiembrie 2008, prin care solicitã sã se respingã sesizarea, deoarece legea criticatã este constituţionalã.

CURTEA,

examinând sesizarea de neconstituţionalitate, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, dispoziţiile legii criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. a) din Constituţie şi celor ale <>art. 1, 10, 15, 16 şi 18 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze sesizarea de neconstituţionalitate.
Obiectul sesizãrii de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile Legii pentru modificarea <>Legii tinerilor nr. 350/2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 648 din 27 iulie 2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, având urmãtorul conţinut:
"<>Art. I. - Legea tinerilor nr. 350/2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 648 din 27 iulie 2006, cu modificãrile ulterioare, se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
1. La Capitolul III, titlul Secţiunii a 2-a va avea urmãtorul cuprins:
«Fundaţiile judeţene pentru tineret şi a municipiului Bucureşti şi Consiliul Naţional al Fundaţiilor pentru Tineret».
2. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins:
«Art. 14. - (1) Consiliul Naţional al Fundaţiilor pentru Tineret este persoanã juridicã de drept privat şi de utilitate publicã, autonomã, neguvernamentalã, apoliticã şi fãrã scop lucrativ, a cãrei adunare generalã este constituitã din reprezentanţii fundaţiilor judeţene pentru tineret şi a municipiului Bucureşti.
(2) Patrimoniul Consiliului Naţional al Fundaţiilor pentru Tineret este constituit din imobilele - construcţii şi terenuri - care au fost în posesia structurilor centrale ale fostei Uniuni a Tineretului Comunist, respectiv fondurile bãneşti şi alte active care au aparţinut acestora la data de 22 decembrie 1989, precum şi din imobilele, fondurile materiale şi financiare dobândite în timpul funcţionãrii sale.
(3) Sediul Consiliului Naţional al Fundaţiilor pentru Tineret se aflã în municipiul Bucureşti.
(4) Modul de organizare şi funcţionare, precum şi alte prevederi privind Consiliul Naţional al Fundaţiilor pentru Tineret se stabilesc prin regulamentul intern de organizare şi funcţionare, în conformitate cu legislaţia în vigoare.»
Art. II. - În termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, Fundaţia Naţionalã pentru Tineret, înfiinţatã la data de 27 ianuarie 2007 prin actul constitutiv autentificat sub nr. 183 din 29 ianuarie 2007 la Biroul notarial CONFIDES, se va reorganiza potrivit prevederilor prezentei legi, schimbându-şi denumirea în Consiliul Naţional al Fundaţiilor pentru Tineret.
Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, în condiţiile art. 77 alin. (2), cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã."
Critica de neconstituţionalitate constã, în esenţã, în susţinerea cã redactarea textelor de lege criticate este neconformã cu urmãtoarele dispoziţii constituţionale:
- Art. 1 alin. (4) din Constituţie, conform cãruia "Statul se organizeazã potrivit principiului separaţiei şi echilibrului puterilor - legislativã, executivã şi judecãtoreascã - în cadrul democraţiei constituţionale.";
- Art. 40 alin. (1) din Constituţie, care prevede cã "Cetãţenii se pot asocia liber în partide politice, în sindicate, în patronate şi în alte forme de asociere.";
- Art. 44 din Constituţie, potrivit cãruia "(1) Dreptul de proprietate, precum şi creanţele asupra statului, sunt garantate. Conţinutul şi limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privatã este garantatã şi ocrotitã în mod egal de lege, indiferent de titular. Cetãţenii strãini şi apatrizii pot dobândi dreptul de proprietate privatã asupra terenurilor numai în condiţiile rezultate din aderarea României la Uniunea Europeanã şi din alte tratate internaţionale la care România este parte, pe bazã de reciprocitate, în condiţiile prevãzute prin lege organicã, precum şi prin moştenire legalã.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decât pentru o cauzã de utilitate publicã, stabilitã potrivit legii, cu dreaptã şi prealabilã despãgubire.
(4) Sunt interzise naţionalizarea sau orice alte mãsuri de trecere silitã în proprietate publicã a unor bunuri pe baza apartenenţei sociale, etnice, religioase, politice sau de altã naturã discriminatorie a titularilor.
(5) Pentru lucrãri de interes general, autoritatea publicã poate folosi subsolul oricãrei proprietãţi imobiliare, cu obligaţia de a despãgubi proprietarul pentru daunele aduse solului, plantaţiilor sau construcţiilor, precum şi pentru alte daune imputabile autoritãţii.
(6) Despãgubirile prevãzute în alineatele (3) şi (5) se stabilesc de comun acord cu proprietarul sau, în caz de divergenţã, prin justiţie.
(7) Dreptul de proprietate obligã la respectarea sarcinilor privind protecţia mediului şi asigurarea bunei vecinãtãţi, precum şi la respectarea celorlalte sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului.
(8) Averea dobânditã licit nu poate fi confiscatã. Caracterul licit al dobândirii se prezumã.
(9) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infracţiuni ori contravenţii pot fi confiscate numai în condiţiile legii.";
- Art. 124 alin. (1) din Constituţie, care prevede cã "Justiţia se înfãptuieşte în numele legii".
Examinând sesizarea, Curtea constatã cã dispoziţiile <>art. II din Legea pentru modificarea Legii tinerilor nr. 350/2006 sunt contrare prevederilor art. 40 alin. (1) din Constituţie referitoare la dreptul de asociere.
Potrivit <>art. 14 alin. (1) din Legea tinerilor nr. 350/2006 , Fundaţia Naţionalã pentru Tineret este persoanã juridicã de drept privat şi de utilitate publicã, autonomã, neguvernamentalã, nepoliticã şi fãrã scop lucrativ, a cãrei adunare generalã este constituitã din reprezentanţii fundaţiilor judeţene pentru tineret şi a municipiului Bucureşti, care îşi exprimã adeziunea la scopul acesteia. Or, Curtea constatã cã acest organism, Fundaţia Naţionalã pentru Tineret, prin schimbarea denumirii în Consiliul Naţional al Fundaţiilor pentru Tineret, ce are ca scop domeniul tinerilor, respectiv stimularea participãrii la viaţa comunitãţii şi realizarea protecţiei sociale a acestora, nu are reprezentativitate la nivel naţional, deoarece şi-au exprimat adeziunea la realizarea scopului sãu doar o parte dintre fundaţiile judeţene pentru tineret.
De altfel, obligarea fundaţiilor judeţene pentru tineret care şi-au exprimat anterior adeziunea sã facã parte din Fundaţia Naţionalã pentru Tineret este contrarã principiului libertãţii de asociere a membrilor acesteia, de vreme ce se impune, prin lege, apartenenţa la o altã persoanã juridicã de drept privat, Consiliul Naţional al Fundaţiilor pentru Tineret.
În ceea ce priveşte critica potrivit cãreia dispoziţiile <>art. 14 alin. (2) din Legea pentru modificarea Legii tinerilor nr. 350/2006 contravin prevederilor art. 44 din Constituţie, Curtea reţine cã şi aceasta este întemeiatã, întrucât se transferã în patrimoniul Consiliului Naţional al Fundaţiilor pentru Tineret imobile care s-au aflat în posesia Uniunii Tineretului Comunist, imobile care, anterior anului 1990, au fost folosite pentru "instruirea practicã a tineretului pentru apãrarea patriei".
În fine, Curtea reţine cã modificãrile propuse prin legea criticatã sunt imprecise şi inadecvate, întrucât sunt utilizate expresii a cãror sferã de cuprindere nu poate fi determinatã. De aceea, Curtea constatã cã, în condiţiile în care, prin legea criticatã, sunt reglementate mãsuri insuficient elaborate, cu efect evident neconstituţional, este necesarã înlãturarea acestora.
Potrivit argumentelor expuse, Curtea considerã cã prevederile Legii pentru modificarea <>Legii tinerilor nr. 350/2006 sunt neconstituţionale.

Pentru considerentele arãtate, în temeiul art. 146 lit. a) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 11 alin. (1) lit. A.a), al art. 15 alin. (1) şi al <>art. 18 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 , cu majoritate de voturi,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Constatã cã dispoziţiile Legii pentru modificarea <>Legii tinerilor nr. 350/2006 sunt neconstituţionale.
Definitivã şi general obligatorie.
Decizia se comunicã preşedintelui României, preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului şi primului-ministru şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Dezbaterea a avut loc la data de 14 ianuarie 2009 şi la aceasta au participat: Ioan Vida, preşedinte, Nicolae Cochinescu, Aspazia Cojocaru, Acsinte Gaspar, Petre Lãzãroiu, Ion Predescu, Puskas Valentin Zoltan, Tudorel Toader şi Augustin Zegrean, judecãtori.

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016