Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 55 din 13 aprilie 1999  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 5 lit. a) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 55 din 13 aprilie 1999 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 lit. a) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 263 din 9 iunie 1999
Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 5 lit. a) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, ridicatã de Ilie Mircea Rai în Dosarul nr. 1.796/1998 al Curţii Supreme de Justiţie - Secţia civilã.
La apelul nominal rãspunde Ilie Mircea Rai, lipsind Regia Generalã de Apa Bucureşti, cu care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecata, se da cuvântul autorului exceptiei de neconstituţionalitate, Ilie Mircea Rai, care solicita admiterea acesteia, deoarece: taxele de timbru aplicate activitãţilor privind creaţia intelectualã reprezintã o grava încãlcare "a procesului muncii"; taxa judiciarã este "anacronica fata de societatea contemporana", "descurajeaza activitatea creativa" şi are scopul de "a submina economia nationala", fiind "o diversiune a spionajului strãin".
Prin notele scrise pe care le depune în şedinţa publica, susţinute şi oral, Ilie Mircea Rai invoca şi excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 15 lit. a) din Legea nr. 146/1997 , pe care le apreciazã ca fiind contrare dispoziţiilor art. 5 din aceeaşi lege, astfel încât cele doua texte din legea criticata incalca prevederile constituţionale ale art. 21 alin. (1) privind accesul liber la justiţie, ale art. 30 referitoare la libertatea de exprimare, ale art. 38 care reglementeazã munca şi protecţia socialã a muncii, ale art. 50 privind fidelitatea fata de ţara, ale art. 51 privind respectarea Constituţiei şi legilor, ale art. 134 alin. (2) lit. b) şi c) referitoare la obligaţiile statului privind protejarea intereselor naţionale în activitatea economicã, financiarã şi valutarã, precum şi stimularea cercetãrii ştiinţifice naţionale.
Reprezentantul Ministerului Public, având cuvântul, pune concluzii de respingere a exceptiei ca nefondata, deoarece, asa cum însãşi Curtea Constituţionalã a statuat prin numeroase decizii anterioare, accesul la justiţie nu este gratuit.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 14 octombrie 1998, pronunţatã în Dosarul nr. 1.796/1998, Curtea Suprema de Justiţie - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 5 lit. a) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicatã de Ilie Mircea Rai, cu motivarea ca aceste prevederi legale "descurajeaza activitatea creativa, sunt anacronice fata de societatea contemporana şi au scopul de a submina economia nationala". Autorul exceptiei nu indica nici un text constituţional care este încãlcat prin prevederile <>art. 5 din Legea nr. 146/1997 .
Prin notele scrise, depuse la dosar în şedinţa publica din 13 aprilie 1999, se invoca şi excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 15 lit. a) din Legea nr. 146/1997 , cu motivarea ca art. 5 şi art. 15 lit. a) din aceasta lege conţin dispoziţii contrare şi, prin urmare, ele se anuleazã reciproc. În ceea ce priveşte dispoziţiile <>art. 5 din Legea nr. 146/1997 , se considera ca acestea incalca prevederile constituţionale ale art. 21 alin. (1) privind accesul liber la justiţie, ale art. 30 referitor la libertatea de exprimare, ale art. 38 care reglementeazã munca şi protecţia socialã a muncii, ale art. 50 privind fidelitatea fata de ţara, ale art. 51 privind respectarea Constituţiei şi a legilor, ale art. 134 alin. (2) lit. b) şi c) referitoare la obligaţiile statului privind protejarea intereselor naţionale în activitatea economicã, financiarã şi valutarã, precum şi stimularea cercetãrii ştiinţifice naţionale.
Exprimandu-şi opinia, Curtea Suprema de Justiţie - Secţia civilã apreciazã ca excepţia invocatã este neîntemeiatã.
Potrivit <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, au fost solicitate punctele de vedere ale preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului.
Preşedintele Camerei Deputaţilor, în punctul sau de vedere, considera ca excepţia, "fiind de ordin pur formal", este neîntemeiatã.
În punctul de vedere comunicat de Guvern se arata ca excepţia este nemotivatã, nesesizand aspecte de neconstituţionalitate.
Preşedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale preşedintelui Camerei Deputaţilor şi Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, notele scrise, depuse de autorul exceptiei, susţinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale atacate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
În temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie şi al <>art. 23 şi urmãtoarele din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea Constituţionalã este competenta sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 5 lit. a) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie cu care a fost sesizatã prin Încheierea din 14 octombrie 1998 a Curţii Supreme de Justiţie - Secţia civilã.
Curtea Constituţionalã nu se poate pronunţa asupra exceptiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 15 lit. a) din Legea nr. 146/1997 , deoarece aceasta a fost ridicatã direct în fata Curţii, iar nu a instanţei judecãtoreşti care a fost investitã cu soluţionarea cauzei.
Potrivit art. 144 lit. c) din Constituţie şi <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, aceasta "hotãrãşte asupra excepţiilor ridicate în fata instanţelor judecãtoreşti privind neconstituţionalitatea legilor şi ordonanţelor". Rezulta, pe cale de interpretare, ca instanta de contencios constituţional nu hotãrãşte asupra excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate direct în fata sa. Soluţia contrarã nu poate fi primitã şi pentru aceea ca astfel s-ar incalca prevederile <>art. 23 alin. (4) din Legea nr. 47/1992 , conform cãrora pãrţile trebuie sa îşi exprime punctele de vedere în legatura cu excepţia de neconstituţionalitate, depunând dovezile şi probele pe care le considera necesare şi exercitandu-şi astfel drepturile procesuale ce le aparţin. Mai mult, însãşi instanta de judecata este obligatã sa îşi exprime opinia cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã şi sa sesizeze, prin încheiere motivatã, Curtea Constituţionalã. De asemenea, Curtea Constituţionalã hotãrãşte asupra exceptiei de neconstituţionalitate nu numai pe baza sesizãrii prin încheierea instanţei de judecata, dar şi în limitele acestei sesizãri. Orice demers al Curţii Constituţionale, dincolo de limitele sesizãrii, ar avea drept consecinta ignorarea prevederilor constituţionale şi ale legii sale organice privind imposibilitatea sesizãrii ei din oficiu.
În acest sens sunt şi deciziile Curţii Constituţionale nr. 97 din 24 octombrie 1995, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 8 din 17 ianuarie 1996, precum şi nr. 150 din 3 iunie 1997, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 202 din 21 august 1997.
În consecinta, prin prezenta decizie Curtea Constituţionalã urmeazã a se pronunţa numai cu privire la excepţia de neconstituţionalitate a <>art. 5 lit. a) din Legea nr. 146/1997 , care prevede: "Cererile formulate în domeniul drepturilor de autor şi de inventator se taxeaza dupã cum urmeazã:
a) cereri pentru recunoaşterea dreptului de autor şi a celor conexe, pentru constatarea încãlcãrii acestora şi repararea prejudiciilor, inclusiv plata drepturilor de autor şi a sumelor cuvenite pentru opere de arta, precum şi pentru luarea de mãsuri în scopul prevenirii producerii unor pagube iminente sau pentru asigurarea repararii acestora ... 100.000 lei." Autorul exceptiei de neconstituţionalitate considera ca aceste prevederi legale contravin art. 21 alin. (1) din Constituţie privind accesul liber la justiţie.
Examinând aceasta sustinere, Curtea constata ca textul constituţional potrivit cãruia "Orice persoana se poate adresa justiţiei pentru apãrarea drepturilor, a libertãţilor şi a intereselor sale legitime" nu prevede gratuitatea justiţiei. Prin urmare, regula este cea a timbrarii acţiunilor în justiţie, excepţiile fiind posibile numai în mãsura în care sunt stabilite de legiuitor. Taxa de timbru este o modalitate de acoperire, în parte, a cheltuielilor pe care le implica serviciul public al justiţiei. Potrivit legii, contribuţia justitiabilului, prin avansarea unei pãrţi din aceste cheltuieli, poate fi recuperatã de la partea care cade în pretenţii.
Cu privire la susţinerile conform cãrora taxele de timbru percepute în temeiul textului criticat "descurajeaza activitatea creativa" şi "submineaza economia nationala", incalcand astfel prevederile art. 134 alin. (2) lit. b) şi c) din Constituţie, se constata ca statul, în temeiul acestor dispoziţii constituţionale, are obligaţia de a proteja interesele naţionale în activitatea economicã, financiarã şi valutarã, precum şi de a stimula cercetarea ştiinţificã nationala, asa cum de altfel afirma şi autorul exceptiei. Dar îndeplinirea acestor obligaţii nu implica scutirea de la plata taxelor de timbru pentru valorificarea în justiţie a dreptului de autor sau de inventator.
În legatura cu celelalte sustineri invocate de autorul exceptiei, privind încãlcarea prevederilor constituţionale ale art. 30, referitoare la libertatea de exprimare, ale art. 38, care reglementeazã munca şi protecţia socialã a muncii, ale art. 50, privind fidelitatea fata de ţara, ale art. 51, privind respectarea Constituţiei şi a legilor, Curtea constata ca acestea nu pot fi primite, întrucât sunt, în mod evident, irelevante şi de aceea nesemnificative pentru soluţionarea exceptiei formulate în cauza.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 5 lit. a) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicatã de Ilie Mircea Rai în Dosarul nr. 1.796/1998 al Curţii Supreme de Justiţie - Secţia civilã.
Definitiva.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 13 aprilie 1999.

PREŞEDINTELE CURŢII
CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu
------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016