Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 547 din 4 decembrie 1997  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 9 din Ordonanta Guvernului nr. 13/1995 privind unele masuri de accelerare a procesului de restructurare a regiilor autonome si a societatilor comerciale cu capital majoritar de stat, de intarire a disciplinei financiare si de imbunatatire a decontarilor in economie    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 547 din 4 decembrie 1997 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 din Ordonanta Guvernului nr. 13/1995 privind unele masuri de accelerare a procesului de restructurare a regiilor autonome si a societatilor comerciale cu capital majoritar de stat, de intarire a disciplinei financiare si de imbunatatire a decontarilor in economie

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 143 din 8 aprilie 1998
Ioan Murau - preşedinte
Mihai Constantinescu - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Victor Dan Zlatescu - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent

Pe rol, pronunţarea asupra exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 9 din Ordonanta Guvernului nr. 13/1995 privind unele mãsuri de accelerare a procesului de restructurare a regiilor autonome şi a societãţilor comerciale cu capital majoritar de stat, de intarire a disciplinei financiare şi de imbunatatire a decontãrilor în economie, invocatã de Societatea Comercialã "Biofort" - S.A. Craiova în Dosarul nr. 215/C/1996 a Curţii de Apel Craiova - Secţia de contencios administrativ şi comercial.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publica din data de 27 noiembrie 1997 şi au fost consemnate în încheierea din aceeaşi data, când, având nevoie de timp pentru a delibera, Curtea a amânat pronunţarea pentru data de 4 decembrie 1997.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Curtea de Apel Craiova - Secţia de contencios administrativ şi comercial, prin Încheierea din 5 decembrie 1996, pronunţatã în Dosarul nr. 215/C/1996, a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 9 din Ordonanta Guvernului nr. 13/1995 , invocatã de Societatea Comercialã "Biofort" - S.A. Craiova.
În motivarea exceptiei se susţine ca <>art. 9 din Ordonanta Guvernului nr. 13/1995 , prin care s-a dispus eşalonarea plãţilor pe o perioada de 3 ani şi jumãtate şi au fost anulate penalitãţile de întârziere, contravine dispoziţiilor art. 114 alin. (1) şi ale art. 134 alin. (2) din Constituţie. De asemenea, se susţine ca art. 1.088 din Codul civil şi art. 43 din Codul comercial, fiind dispoziţii prevãzute în legi organice, potrivit art. 72 alin. (3) lit. k) din Constituţie, nu puteau fi modificate printr-o ordonanta a Guvernului.
Exprimandu-şi opinia, instanta de judecata apreciazã ca "strict formal, Guvernul nu poate pe calea ordonanţelor sa modifice prevederi din legi organice, întrucât ar incalca dispoziţiile art. 114 alin. (1) din Constituţie".
În scopul soluţionãrii cauzei, conform prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicatã, s-au solicitat puncte de vedere preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului.
Comisia juridicã, de numiri, disciplina, imunitãţi şi validari a Senatului, în punctul de vedere exprimat, considera ca prevederile <>art. 9 din Ordonanta Guvernului nr. 13/1995 sunt constituţionale, iar excepţia ridicatã este neîntemeiatã.
În punctul de vedere al Guvernului se apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate este intemeiata, "imixtiunea statului în activitatea agenţilor economici nefiind permisã într-o economie de piata".
În continuare se arata ca, ulterior invocarii exceptiei de neconstituţionalitate, <>Ordonanta Guvernului nr. 13/1995 a fost abrogatã, cu excepţia art. 16, în temeiul art. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 10/1997 cu privire la diminuarea blocajului financiar şi a pierderilor din economie, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 72 din 22 aprilie 1997.
Preşedintele Camerei Deputaţilor nu a comunicat punctul sau de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Comisiei juridice, de numiri, disciplina, imunitãţi şi validari a Senatului, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţilor, concluziile procurorului, dispoziţiile atacate, raportate la prevederile Constituţiei şi ale Legii nr. 47/1992, republicatã, constata urmãtoarele:
<>Art. 9 din Ordonanta Guvernului nr. 13/1995 prevedea ca "pentru perioada de la instituirea regimului special de supraveghere economico-financiarã şi pana la încheierea acordurilor de conciliere, datoriile restante ale agenţilor economici prevãzuţi la art. 2, cãtre regiile autonome şi societãţile comerciale cu capital majoritar de stat, stabilite în contractele şi convenţiile încheiate, pot fi amânate la plata şi nu se calculeazã dobânzi sau penalitãţi asupra acestora". În continuare se reglementeazã procedura de încheiere a acordurilor de conciliere.
Între data sesizãrii şi data soluţionãrii exceptiei de neconstituţionalitate <>Ordonanta Guvernului nr. 13/1995 a fost abrogatã, cu excepţia art. 16, în mod expres prin dispoziţiile art. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 10/1997 cu privire la eliminarea blocajului financiar şi a pierderilor din economie, aprobatã prin Legea nr. 151 din 24 iulie 1997, publicatã în Monitorul Oficial la României, Partea I, nr. 172 din 28 iulie 1997.
În aceste condiţii, Curtea Constituţionalã fiind competenta, potrivit art. 144 lit. c) din Constituţie, sa se pronunţe numai asupra constituţionalitãţii legilor sau ordonanţelor în vigoare, excepţia invocatã a rãmas fãrã obiect, dispoziţiile considerate ca neconstituţionale fiind abrogate expres şi, ţinând seama de prevederile art. 23 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992, urmeazã sa fie respinsã ca inadmisibila.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi al art. 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 9 din Ordonanta Guvernului nr. 13/1995 privind unele mãsuri de accelerare a procesului de restructurare a regiilor autonome şi a societãţilor comerciale cu capital majoritar de stat, de intarire a disciplinei financiare şi de imbunatatire a decontãrilor în economie, invocatã de Societatea Comercialã "Biofort" - S.A. Craiova în Dosarul nr. 215/C/1996 al Curţii de Apel Craiova - secţia de contencios administrativ şi comercial.
Definitiva.
Pronunţatã în şedinţa publica din 4 decembrie 1997.


PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU

Magistrat-asistent,
Doina Suliman

----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016