Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 544 din 28 iunie 2006  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 43/2006 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 544 din 28 iunie 2006 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 43/2006 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 568 din 30 iunie 2006

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent şef

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 43/2006 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, excepţie ridicatã direct de Avocatul Poporului, în temeiul art. 146 lit. d) teza a doua din Constituţie.
La apelul nominal rãspunde, pentru Guvernul României, Ministerul Finanţelor Publice, prin domnul consilier juridic Mihnea Trofimescu, în baza delegaţiei depuse la dosar, constatându-se lipsa autorului excepţiei.
Reprezentantul Guvernului solicitã Curţii acordarea unui nou termen de judecatã în vederea formulãrii unui punct de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, în condiţiile prevãzute de <>Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale. Depune note scrise.
Reprezentantul Ministerului Public nu se opune acordãrii termenului solicitat.
Curtea, deliberând, respinge cererea formulatã, întrucât lipsa punctelor de vedere ale autoritãţilor prevãzute de <>Legea nr. 47/1992 , care nu sunt obligatorii pentru judecãtori, nu împiedicã Curtea sã soluţioneze excepţia ridicatã, iar reprezentantul Guvernului a depus note scrise la dosar.
Cauza fiind în stare de judecatã, se dã cuvântul reprezentantului Guvernului, care menţioneazã cã susţine poziţia exprimatã în notele scrise depuse la dosar.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, întrucât apreciazã cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 43/2006 nu încalcã dispoziţiile din Constituţie invocate de autorul acesteia.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Cu Adresa nr. 6.516 din 26 iunie 2006, Avocatul Poporului a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 43/2006 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 525 din 19 iunie 2006. Excepţia a fost ridicatã în temeiul art. 146 lit. d) teza a doua din Constituţie.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine cã ordonanţa de urgenţã criticatã a fost adoptatã cu încãlcarea prevederilor constituţionale ale art. 115, referitoare la "Delegarea legislativã", cu menţionarea expresã a alin. (4), (5) şi (6). Se mai susţine cã natura juridicã a Curţii de Conturi este de instituţie fundamentalã a statului, iar aceastã ordonanţã de urgenţã îi afecteazã regimul juridic, ceea ce contravine art. 73 alin. (3) lit. l) din Constituţie, potrivit cãruia organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi se reglementeazã prin lege organicã. Autorul excepţiei invocã, de asemenea, şi încãlcarea prevederilor constituţionale ale art. 1 alin. (4) care consacrã principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în stat, în cadrul democraţiei constituţionale, şi ale alin. (5) privind obligativitatea respectãrii Constituţiei şi a legilor ţãrii, ale art. 61 alin. (1) potrivit cãruia "Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român şi unica autoritate legiuitoare a ţãrii", precum şi ale art. 140 intitulat "Curtea de Conturi".

CURTEA,

examinând sesizarea Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile reprezentantului Ministerului Public şi notele scrise depuse la dosar de Ministerul Finanţelor Publice, în calitate de reprezentant al Guvernului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã constatã cã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 32 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 43/2006 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 525 din 19 iunie 2006.
Autorul excepţiei considerã cã ordonanţa criticatã încalcã, în ordinea invocãrii lor, dispoziţiile constituţionale ale art. 115 alin. (4), (5) şi (6), art. 73 alin. (3) lit. l), art. 1 alin. (4) şi (5), art. 61 alin. (1) şi ale art. 140 - "Curtea de Conturi". Aceste texte din Constituţie prevãd:
- Art. 115 alin. (4), (5) şi (6): "(4) Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţã numai în situaţii extraordinare a cãror reglementare nu poate fi amânatã, având obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acestora.
(5) Ordonanţa de urgenţã intrã în vigoare numai dupã depunerea sa spre dezbatere în procedurã de urgenţã la Camera competentã sã fie sesizatã şi dupã publicarea ei în Monitorul Oficial al României. Camerele, dacã nu se aflã în sesiune, se convoacã în mod obligatoriu în 5 zile de la depunere sau, dupã caz, de la trimitere. Dacã în termen de cel mult 30 de zile de la depunere, Camera sesizatã nu se pronunţã asupra ordonanţei, aceasta este consideratã adoptatã şi se trimite celeilalte Camere care decide de asemenea în procedurã de urgenţã. Ordonanţa de urgenţã cuprinzând norme de natura legii organice se aprobã cu majoritatea prevãzutã la articolul 76 alineatul (1).
(6) Ordonanţele de urgenţã nu pot fi adoptate în domeniul legilor constituţionale, nu pot afecta regimul instituţiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertãţile şi îndatoririle prevãzute de Constituţie, drepturile electorale şi nu pot viza mãsuri de trecere silitã a unor bunuri în proprietate publicã.";
- Art. 73 alin. (3) lit. l): "(3) Prin lege organicã se reglementeazã: [...]; l) organizarea şi funcţionarea Consiliului Superior al Magistraturii, a instanţelor judecãtoreşti, a Ministerului Public şi a Curţii de Conturi;";
- Art. 1 alin. (4) şi (5): "(4) Statul se organizeazã potrivit principiului separaţiei şi echilibrului puterilor - legislativã, executivã şi judecãtoreascã - în cadrul democraţiei constituţionale.
(5) În România, respectarea Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor este obligatorie.";
- Art. 61 alin. (1): "Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român şi unica autoritate legiuitoare a ţãrii."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea reţine urmãtoarele:
<>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 43/2006 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi este neconstituţionalã în sensul celor ce se vor arãta în continuare.
Potrivit art. 140 alin. (1) din Constituţie, Curtea de Conturi exercitã controlul asupra modului de formare, de administrare şi de întrebuinţare a resurselor financiare ale statului şi ale sectorului public. Acelaşi articol al Constituţiei reglementeazã relaţiile dintre Curtea de Conturi şi Parlament, numirea şi revocarea membrilor instituţiei, durata mandatului şi statutul acestora.
Prin rolul sãu, Curtea de Conturi face parte din instituţiile fundamentale ale statului, activitatea sa fiind indispensabilã asigurãrii suportului financiar al funcţionãrii tuturor organelor statului. Natura Curţii de Conturi de instituţie fundamentalã a statului este deopotrivã subliniatã de statutul constituţional al acesteia, ca şi de faptul cã organizarea şi funcţionarea sa, adicã regimul sãu juridic, se reglementeazã, potrivit art. 73 alin. (3) lit. l) din Constituţie, prin lege organicã.
Luând în considerare aceste elemente definitorii, Curtea Constituţionalã constatã cã reglementarea organizãrii şi funcţionãrii Curţii de Conturi prin ordonanţã de urgenţã a Guvernului contravine prevederilor art. 115 alin. (6) din Constituţie, conform cãrora ordonanţele de urgenţã "nu pot afecta regimul instituţiilor fundamentale ale statului".
Pentru aceleaşi considerente, Curtea Constituţionalã constatã cã adoptarea ordonanţei de urgenţã analizate încalcã şi dispoziţiile art. 61 alin. (1) din Constituţia României, conform cãrora "Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român şi unicã autoritate legiuitoare a ţãrii", prevederile art. 73 alin. (3) lit. l), precum şi principiul separaţiei puterilor consacrat prin art. 1 alin. (4) din Constituţie. În acest sens, Curtea Constituţionalã reţine cã reglementarea pe calea ordonanţelor şi a ordonanţelor de urgenţã constituie, aşa cum se prevede expres în art. 115 din Constituţie, o atribuţie exercitatã de Guvern în temeiul delegãrii legislative, iar depãşirea limitelor acestei delegãri, stabilite prin însuşi textul Constituţiei, reprezintã o imixtiune nepermisã în competenţa legislativã a Parlamentului, altfel spus, o violare a principiului separaţiei puterilor în stat.

Faţã de cele de mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d), al art. 31 alin. (4) şi al <>art. 32 şi 33 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Admite excepţia de neconstituţionalitate ridicatã direct de Avocatul Poporului, în temeiul art. 146 lit. d) teza a doua din Constituţie, şi constatã cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 43/2006 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 525 din 19 iunie 2006, este neconstituţionalã.
Definitivã şi general obligatorie.
Decizia se comunicã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernului şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 28 iunie 2006.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent şef,
Gabriela Dragomirescu

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016