Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 544 din 13 mai 2008  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 17 din Legea nr. 550/2002 privind vanzarea spatiilor comerciale proprietate privata a statului si a celor de prestari de servicii, aflate in administrarea consiliilor judetene sau a consiliilor locale, precum si a celor aflate in patrimoniul regiilor autonome de interes local    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 544 din 13 mai 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 17 din Legea nr. 550/2002 privind vanzarea spatiilor comerciale proprietate privata a statului si a celor de prestari de servicii, aflate in administrarea consiliilor judetene sau a consiliilor locale, precum si a celor aflate in patrimoniul regiilor autonome de interes local

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 449 din 16 iunie 2008

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Mihaela Ionescu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 17 din Legea nr. 550/2002 privind vânzarea spaţiilor comerciale proprietate privatã a statului şi a celor de prestãri de servicii, aflate în administrarea consiliilor judeţene sau a consiliilor locale, precum şi a celor aflate în patrimoniul regiilor autonome de interes local, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Dura Bet Construct" - S.A. din Brãila în Dosarul nr. 1.220/113/2007 al Tribunalului Brãila - Secţia comercialã şi contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza este în stare de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, întrucât nu au intervenit elemente noi, de naturã sã determine reconsiderarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 22 ianuarie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 1.220/113/2007, Tribunalul Brãila - Secţia comercialã şi contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 17 din Legea nr. 550/2002 privind vânzarea spaţiilor comerciale proprietate privatã a statului şi a celor de prestãri de servicii, aflate în administrarea consiliilor judeţene sau a consiliilor locale, precum şi a celor aflate în patrimoniul regiilor autonome de interes local. Excepţia a fost ridicatã de Societatea Comercialã "Dura Bet Construct" - S.A. din Brãila într-o cauzã privind acţiunea în contencios administrativ formulatã de aceasta în contradictoriu cu pârâta Consiliul Local al Municipiului Brãila, având ca obiect obligarea de a vinde, prin negociere directã, spaţiul comercial situat în Str. Şcolilor nr. 1, etaj.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã prevederile de lege criticate "dezavantajeazã" comerciantul care a ocupat în mod legal spaţiul şi l-a îngrijit faţã de un terţ strãin de imobil. Aratã cã se îngrãdeşte dreptul comerciantului beneficiar al contractului de închiriere de a cumpãra spaţiul prin negociere directã, acesta fiind nevoit sã participe la licitaţie publicã cu strigare alãturi de alte persoane. De asemenea, susţine cã este încãlcat şi accesul liber la justiţie.
Tribunalul Brãila - Secţia comercialã şi contencios administrativ apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este întemeiatã, întrucât termenul de 30 de zile îngrãdeşte accesul chiriaşului, beneficiar al unui contract legal, la cumpãrarea spaţiului prin negociere directã.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã prevederile <>art. 17 din Legea nr. 550/2002 sunt constituţionale. În acest sens, fãcând referire la <>decizia Curţii nr. 609/2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 889 din 1 noiembrie 2006, aratã cã acestea nu contravin dispoziţiilor art. 16 din Constituţie, de vreme ce nu conţin mãsuri prin care sã se instituie privilegii ori discriminãri în privinţa unor categorii de persoane aflate în situaţii identice. De asemenea, apreciazã cã prevederile criticate nu încalcã sub niciun aspect liberul acces la justiţie.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiect al excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. 17 din Legea nr. 550/2002 privind vânzarea spaţiilor comerciale proprietate privatã a statului şi a celor de prestãri de servicii, aflate în administrarea consiliilor judeţene sau a consiliilor locale, precum şi a celor aflate în patrimoniul regiilor autonome de interes local, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 803 din 5 noiembrie 2002, având urmãtorul conţinut:
"(1) În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi persoanele prevãzute la art. 16 vor depune o solicitare scrisã de cumpãrare la sediul vânzãtorului.
(2) Dupã expirarea termenului prevãzut la alin. (1) spaţiile comerciale pentru care nu s-a depus solicitarea de cumpãrare se vor vinde prin licitaţie publicã cu strigare, în condiţiile prezentei legi."
Textele constituţionale invocate sunt cele ale art. 16 referitoare la egalitatea cetãţenilor în faţa legii şi a autoritãţilor publice şi ale art. 21 privind accesul liber la justiţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observã cã, potrivit <>art. 17 din Legea nr. 550/2002 , persoanele prevãzute la art. 16 din aceeaşi lege (comercianţii, prestatorii de servicii persoane fizice sau juridice care folosesc spaţiul comercial în baza unui contract de închiriere, concesiune, locaţie de gestiune, asociere în participaţiune sau leasing, încheiat în condiţiile legii şi valabil la data intrãrii în vigoare a legii) pot sã cumpere, prin negociere directã, spaţiul comercial, dacã au depus o solicitare scrisã de cumpãrare la sediul vânzãtorului, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a legii. Curtea reţine cã alin. (2) al art. 17 din aceeaşi lege prevede cã vânzarea spaţiilor comerciale prin licitaţie publicã cu strigare are loc numai în situaţia în care nu s-a depus solicitare de cumpãrare, prin negociere directã, în termenul stabilit de alin. (1) al aceluiaşi articol.
Curtea constatã cã textele de lege criticate conţin prevederi prin care statul îşi exercitã dreptul de a hotãrî în privinţa modului de vânzare a bunurilor din proprietatea sa privatã.
Aşa fiind, Curtea reţine cã <>art. 17 din Legea nr. 550/2002 nu conţine mãsuri prin care sã se instituie privilegii ori discriminãri în privinţa unor categorii de persoane aflate în situaţii identice. Se are în vedere cã persoanele care pot cumpãra spaţiile comerciale prin negociere directã nu sunt în aceeaşi situaţie juridicã cu cele care le pot cumpãra prin licitaţie publicã cu strigare. În consecinţã, Curtea nu poate reţine încãlcarea prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie.
De altfel, Curtea constatã cã prevederile art. 17 alin. (2) au mai fost supuse controlului de constituţionalitate, prin raportare la dispoziţiile <>art. 16 alin. (1) din Constituţie, prin Decizia nr. 417/2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 338 din 1 mai 2008, reţinându-se cã dispoziţiile legale criticate nu contravin principiului egalitãţii în drepturi a cetãţenilor.
În ceea ce priveşte invocarea dispoziţiilor art. 21 din Constituţie, Curtea constatã cã acestea, referindu-se la accesul liber la justiţie, nu au incidenţã în cauzã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 17 din Legea nr. 550/2002 privind vânzarea spaţiilor comerciale proprietate privatã a statului şi a celor de prestãri de servicii, aflate în administrarea consiliilor judeţene sau a consiliilor locale, precum şi a celor aflate în patrimoniul regiilor autonome de interes local, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Dura Bet Construct" - S.A. din Brãila în Dosarul nr. 1.220/113/2007 al Tribunalului Brãila - Secţia comercialã şi contencios administrativ.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 13 mai 2008.

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Mihaela Ionescu

------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016