Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 541 din 24 mai 2012  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (4) din Legea nr. 119/2010 privind stabilirea unor masuri in domeniul pensiilor, precum si ale art. 7 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2011 privind stabilirea unor masuri in domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniti din sistemul de aparare, ordine publica si siguranta nationala    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 541 din 24 mai 2012 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (4) din Legea nr. 119/2010 privind stabilirea unor masuri in domeniul pensiilor, precum si ale art. 7 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2011 privind stabilirea unor masuri in domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniti din sistemul de aparare, ordine publica si siguranta nationala

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 469 din 10 iulie 2012

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Cãtãlina Gliga

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (4) din Legea nr. 119/2010 privind stabilirea unor mãsuri în domeniul pensiilor, precum şi ale art. 7 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2011 privind stabilirea unor mãsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniţi din sistemul de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã, excepţie ridicatã de Iulian Petrescu în Dosarul nr. 46.784/3/2010 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale şi care constituie obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 757D/2011.
    La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã.

                                    CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 3 iunie 2011, pronunţatã în Dosarul nr. 46.784/3/2010, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (4) din Legea nr. 119/2010 privind stabilirea unor mãsuri în domeniul pensiilor, precum şi ale art. 7 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2011 privind stabilirea unor mãsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniţi din sistemul de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã.
    Excepţia a fost ridicatã de Iulian Petrescu cu prilejul soluţionãrii unei acţiuni civile având ca obiect contestaţia formulatã împotriva deciziei de recalculare a pensiei de serviciu.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã dispoziţiile art. 5 alin. (4) din Legea nr. 119/2010 sunt neconstituţionale, întrucât prevãd cã, în situaţiile în care nu pot fi dovedite veniturile salariale obţinute, la determinarea punctajului mediu anual, pentru calcularea pensiei, se utilizeazã salariul mediu brut pe economie. Or, aratã cã existã dovezi ale veniturilor realizate, însã acestea se aflã la dispoziţia Ministerului Apãrãrii Naţionale, precum şi a celorlalte unitãţi de siguranţã naţionalã, iar pensionarul nu le poate procura. De asemenea, aratã cã dispoziţiile art. 7 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2011 sunt retroactive, deoarece prevãd reţinerea din pensie a sumelor care depãşeau suma cuvenitã, potrivit legii.
    Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã.
    În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
    Guvernul, invocând jurisprudenţa Curţii Constituţionale concretizatã prin deciziile nr. 873/2010, nr. 1.237/2010 şi nr. 1.612/2010, aratã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele de vedere solicitate cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 5 alin. (4) din Legea nr. 119/2010 privind stabilirea unor mãsuri în domeniul pensiilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 441 din 30 iunie 2010, dispoziţii potrivit cãrora "În cazul pensiilor prevãzute la alin. (1), pentru perioadele care constituie stagiu de cotizare şi pentru care nu pot fi dovedite venituri de naturã salarialã, la determinarea punctajului mediu anual se utilizeazã salariul mediu brut pe economie din perioadele respective."
    De asemenea, obiect al excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie şi dispoziţiile art. 7 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2011 privind stabilirea unor mãsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniţi din sistemul de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 81 din 31 ianuarie 2011, dispoziţii potrivit cãrora: "Sumele de platã se vor achita pânã cel târziu la data de 31 decembrie 2012, iar sumele de recuperat se reţin din drepturile de pensie, în condiţiile legii."
    Autorul excepţiei nu indicã textele constituţionale pretins a fi încãlcate, arãtând doar cã dispoziţiile de lege criticate aduc atingere pensiei dobândite şi sunt retroactive. Având în vedere aceste critici, Curtea apreciazã cã autorul excepţiei are în vedere prevederile constituţionale ale art. 47 alin. (2) privind dreptul la pensie şi al art. 15 alin. (2) referitor la neretroactivitatea legii civile.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate privind dispoziţiile art. 5 alin. (4) din Legea nr. 119/2010, Curtea constatã cã, la data formulãrii criticii de neconstituţionalitate, intrase deja în vigoare Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2011. Obiectivul acestui din urmã act normativ a fost tocmai acela de a institui o procedurã care sã îndepãrteze neajunsurile procesului de recalculare a pensiei, aşa cum acesta fusese reglementat prin dispoziţiile Legii nr. 119/2010 şi ale Hotãrârii Guvernului nr. 735/2010 pentru recalcularea pensiilor stabilite potrivit legislaţiei privind pensiile militare de stat, a pensiilor de stat ale poliţiştilor şi ale funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciarelor, conform Legii nr. 119/2010 privind stabilirea unor mãsuri în domeniul pensiilor, hotãrâre publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 527 din 28 iulie 2010, neajunsuri constând, în primul rând, în dificultãţi de dovedire a veniturilor realizate pe perioada activã profesional. În acest sens, art. 1 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2011 a prevãzut în mod expres cã: "Obligaţia identificãrii şi transmiterii la casele de pensii sectoriale a veniturilor realizate lunar de cãtre fiecare beneficiar, în vederea efectuãrii revizuirii prevãzute la alin. (1), revine instituţiilor din sistemul de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã în cadrul cãrora beneficiarul şi-a desfãşurat activitatea."
    Aşa fiind, Curtea apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (4) din Legea nr. 119/2010, aşa cum a fost formulatã de autorul excepţiei, a rãmas fãrã obiect.
    Cât priveşte critica de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2011, Curtea reţine cã aceasta este neîntemeiatã, de vreme ce aceste dispoziţii nu prevãd aplicarea lor pentru perioade anterioare intrãrii în vigoare a ordonanţei amintite, respectiv anterior datei de 31 ianuarie 2011.
    Faptul cã, în aplicarea dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 119/2010, instituţiile implicate în procesul de revizuire au acţionat mai repede ori mai târziu nu reprezintã o chestiune de constituţionalitate, ci una de aplicare a legii.

    Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                În numele legii
                                    DECIDE:

    1. Respinge, ca inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (4) din Legea nr. 119/2010 privind stabilirea unor mãsuri în domeniul pensiilor, excepţie ridicatã de Iulian Petrescu în Dosarul nr. 46.784/3/2010 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
    2. Respinge, ca neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2011 privind stabilirea unor mãsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniţi din sistemul de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã, excepţie ridicatã de acelaşi autor în acelaşi dosar al aceleiaşi instanţe.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 24 mai 2012.


                      PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                                AUGUSTIN ZEGREAN

                              Magistrat-asistent,
                            Patricia Marilena Ionea

                                     -----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016