Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 530 din 13 mai 2008  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 44 lit. i) din Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civila si ale   art. 4 alin. (2) lit. l) din Ordonanta Guvernului nr. 41/2003 privind dobandirea si schimbarea pe cale administrativa a numelor persoanelor fizice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 530 din 13 mai 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 44 lit. i) din Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civila si ale art. 4 alin. (2) lit. l) din Ordonanta Guvernului nr. 41/2003 privind dobandirea si schimbarea pe cale administrativa a numelor persoanelor fizice

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 526 din 11 iulie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 44 lit. i) din Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilã şi ale <>art. 4 alin. (2) lit. l) din Ordonanţa Guvernului nr. 41/2003 privind dobândirea şi schimbarea pe cale administrativã a numelor persoanelor fizice, excepţie ridicatã, din oficiu, de Judecãtoria Braşov în Dosarul nr. 1.723/197/2007.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza se aflã în stare de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public solicitã respingerea excepţiei ca neîntemeiatã. În acest sens, aratã cã textul de lege criticat nu contravine dispoziţiilor constituţionale, întrucât este dreptul persoanei de a dispune de ea însãşi, acesta fiind un aspect al vieţii intime.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 14 septembrie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 1.723/197/2007, Judecãtoria Braşov a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 44 lit. i) din Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilã şi ale <>art. 4 alin. (2) lit. l) din Ordonanţa Guvernului nr. 41/2003 privind dobândirea şi schimbarea pe cale administrativã a numelor persoanelor fizice, excepţie ridicatã, din oficiu, de instanţa de judecatã.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine cã dispoziţiile de lege criticate, care impun existenţa unei hotãrâri judecãtoreşti definitive şi irevocabile de încuviinţare a schimbãrii sexului, contravin normelor constituţionale invocate, întrucât "respectarea vieţii private presupune dreptul de a întreţine şi de a stabili relaţii cu celelalte fiinţe umane, în special în domeniul afectiv pentru dezvoltarea şi împlinirea propriei personalitãţi în vederea stabilirii de relaţii afective, sexuale şi sociale. Prin urmare este o decizie personalã privind viaţa sa privatã, iar necesitatea cererii pronunţãrii justiţiei care ţine de viaţa privatã a persoanei nu poate fi consideratã decât ca o imixtiune a justiţiei, cu încãlcarea dreptului individual la viaţã privatã".
Potrivit <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã excepţia ca neîntemeiatã, arãtând cã menţiunile ce se înscriu în actele de stare civilã ale unei persoane în baza unei hotãrâri judecãtoreşti ţin exclusiv de natura juridicã a actelor de stare civilã, şi, drept urmare, nu poate fi vorba de amestecul unei autoritãţi în viaţa intimã a unei persoane câtã vreme schimbarea sexului constituie opţiunea persoanei în cauzã.
Avocatul Poporului considerã cã prevederile de lege criticate sunt neconstituţionale, fiind contrare dreptului fundamental la viaţa intimã, familialã şi privatã. Astfel, condiţionarea dreptului persoanei fizice de a dispune de ea însãşi de obţinerea încuviinţãrii prealabile prin hotãrâre judecãtoreascã a schimbãrii sexului este contrarã art. 26 din Constituţie. În acest sens, este invocatã jurisprudenţa Curţii Constituţionale care a statuat cã dreptul persoanei de a dispune de ea însãşi, dacã nu încalcã drepturile şi libertãţile altora, ordinea publicã sau bunele moravuri, trebuie sã constituie obiect de ocrotire din partea autoritãţilor. Se aratã cã în jurisprudenţa sa Curtea Europeanã a Drepturilor Omului a statuat cã noţiunea de viaţã privatã este o noţiune cu un conţinut mai larg. Ea cuprinde integritatea fizicã şi moralã a persoanei şi uneori poate sã înglobeze aspecte ale identitãţii fizice şi sociale ale unui individ. Elemente cum ar fi identificarea sexualã, numele, orientarea sexualã şi viaţa sexualã ţin de sfera protejatã de art. 8 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale. Prin urmare, instituirea controlului judiciar în aceastã materie contravine obligaţiei autoritãţilor publice de a respecta şi a ocroti viaţa intimã, familialã şi privatã, respectiv a dreptului persoanei de a dispune de ea însãşi.
În plus, se considerã cã ar fi necesarã emiterea unui act normativ care sã reglementeze aceastã problemã care nu este abordatã unitar în rândul statelor europene şi care a fãcut obiectul unor procese aflate pe rolul Curţii Europene a Drepturilor Omului şi Curţii de Justiţie a Comunitãţilor Europene, acestea pronunţându-se în favoarea cãsãtoriilor transsexualilor în conformitate cu noua lor identitate sexualã şi în favoarea modificãrii actelor de stare civilã şi a altor documente utilizate în viaţa de toate zilele ca urmare a unei operaţii de schimbare de sex. Este invocatã, în sensul celor arãtate mai sus, jurisprudenţa Curţii Europene (Cauzele Christine Goodwin şi Royaume Uni contra Marii Britanii, cazul K.B. contra Agenţiei Naţionale pentru Serviciile de Sãnãtate şi Secretarului de Stat pentru Sãnãtate din Marea Britanie, recurs prealabil, 7 ianuarie 2004).
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile de lege criticate raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei îl reprezintã prevederile <>art. 44 lit. i) din Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 282 din 11 noiembrie 1996, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale <>art. 4 alin. (2) lit. l) din Ordonanţa Guvernului nr. 41/2003 privind dobândirea şi schimbarea pe cale administrativã a numelor persoanelor fizice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 68 din 2 februarie 2003, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 323/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 510 din 15 iulie 2003.
Textele de lege criticate au urmãtoarea redactare:
- <>Art. 44 lit. i) din Legea nr. 119/1996 : "În actele de naştere şi, atunci când este cazul, în cele de cãsãtorie sau de deces se înscriu menţiuni cu privire la modificãrile intervenite în starea civilã a persoanei, în urmãtoarele cazuri:
[...]
i) schimbarea sexului, dupã rãmânerea definitivã şi irevocabilã a hotãrârii judecãtoreşti.";
- <>Art. 4 alin. (2) lit. l) din Ordonanţa Guvernului nr. 41/2003 : "(2) Sunt considerate ca întemeiate cererile de schimbare a numelui în urmãtoarele cazuri:
[...]
l) când persoanei i s-a încuviinţat schimbarea sexului prin hotãrâre judecãtoreascã rãmasã definitivã şi irevocabilã şi solicitã sã poarte un prenume corespunzãtor, prezentând un act medico-legal din care sã rezulte sexul acesteia."
Dispoziţiile constituţionale invocate ca fiind încãlcate sunt cele ale art. 22 alin. (1) privind dreptul la viaţã şi la integritate fizicã şi psihicã, coroborat cu art. 34 alin. (1) privind dreptul la ocrotirea sãnãtãţii, şi ale art. 26 referitor la viaţa intimã familialã şi privatã.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine urmãtoarele:
Textele de lege criticate reglementeazã situaţia în care în actele de naştere şi, atunci când este cazul, în cele de cãsãtorie sau de deces se înscriu menţiuni cu privire la modificãrile intervenite în starea civilã a persoanei, şi anume când persoanei i s-a încuviinţat schimbarea sexului prin hotãrâre judecãtoreascã definitivã şi irevocabilã şi solicitã sã poarte un prenume corespunzãtor, prezentând un act medico-legal din care sã rezulte sexul acesteia.
Autorul excepţiei considerã cã prevederile de lege criticate contravin art. 22 alin. (1), art. 26 şi art. 34 alin. (1) din Constituţie, întrucât dreptul persoanei cu privire la schimbarea sexului este o decizie personalã privind viaţa sa privatã, pentru care nu este necesarã o hotãrâre judecãtoreascã.
Analizând aceste critici, Curtea constatã cã ele sunt neîntemeiate. Menţiunile ce se înscriu în actele de stare civilã în temeiul unei hotãrâri judecãtoreşti ţin exclusiv de natura juridicã a acestor acte, precum şi de statutul juridic al persoanei, având ca scop o corectã evidenţã a populaţiei. Având în vedere acest regim al actelor de stare civilã, Curtea reţine cã încuviinţarea schimbãrii sexului prin hotãrâre judecãtoreascã definitivã şi irevocabilã este necesarã pentru înscrierea menţiunilor referitoare la modificarea intervenitã în starea civilã a persoanei, astfel cã nu poate fi vorba de intervenţia instanţelor judecãtoreşti în viaţa intimã a unei persoane, aşa cum susţine autorul excepţiei, acesta rãmânând sã decidã asupra hotãrârii luate.
Aşadar, schimbarea sexului constituie o opţiune a persoanei în cauzã, cu efecte însã asupra statutului sãu social care ţine de ordinea publicã.

Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 44 lit. i) din Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilã şi ale <>art. 4 alin. (2) lit. l) din Ordonanţa Guvernului nr. 41/2003 privind dobândirea şi schimbarea pe cale administrativã a numelor persoanelor fizice, excepţie ridicatã, din oficiu, de Judecãtoria Braşov în Dosarul nr. 1.723/197/2007.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 13 mai 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof.univ.dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Maria Bratu

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016