Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 522 din 8 mai 2008  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 48 alin. (2) din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 522 din 8 mai 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 48 alin. (2) din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 370 din 15 mai 2008

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent-şef

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 48 alin. (2) din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autoritãţilor administraţiei publice locale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Emil Moise în Dosarul nr. 3.064/200/2008 al Judecãtoriei Buzãu - Secţia civilã.
La apelul nominal lipseşte autorul excepţiei, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza este în stare de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 24 aprilie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 3.064/200/2008, Judecãtoria Buzãu - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 48 alin. (2) din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autoritãţilor administraţiei publice locale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Excepţia a fost ridicatã de Emil Moise cu ocazia soluţionãrii contestaţiei formulate împotriva Hotãrârii nr. 30 din 22 aprilie 2008 a Biroului Electoral de Circumscripţie nr. 1 al Municipiului Buzãu.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine cã textul de lege criticat este contrar prevederilor art. 1 alin. (3), art. 11 alin. (1), art. 20, 37 şi 53 din Constituţia României şi ale art. 1.3 din Codul de bune practici în materie electoralã, adoptat prin Rezoluţia nr. 1.320/2003 a Adunãrii Parlamentare a Consiliului Europei.
În acest sens, autorul excepţiei aratã cã instituirea condiţiei ca "pentru funcţia de primar, candidaţii independenţi trebuie sã prezinte o listã de susţinãtori care sã cuprindã minimum 2% din numãrul total al alegãtorilor înscrişi în listele electorale permanente şi în listele electorale complementare din circumscripţia pentru care candideazã" este "disproporţionatã şi incompatibilã" cu garanţiile oferite de Constituţie pentru exercitarea drepturilor politice şi cu reglementãrile internaţionale ale Adunãrii Parlamentare a Consiliului Europei. Astfel, potrivit art. 1.3, intitulat Admiterea candidaturilor din Codul de bune practici în materie electoralã, prezentarea candidaturilor individuale poate fi condiţionatã de un numãr minim de semnãturi, însã nu mai mare de 1% din numãrul persoanelor cu drept de vot din circumscripţiile electorale constituite.
Instanţa de judecatã opineazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, deoarece dispoziţiile de lege criticate nu contravin prevederilor constituţionale invocate. Condiţia impusã de aceste dispoziţii legale este necesarã pentru "prevenirea exercitãrii abuzive a drepturilor electorale."
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi .29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 48 alin. (2) din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autoritãţilor administraţiei publice locale, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 333 din 17 mai 2007, dispoziţii modificate şi completate prin <>art. I pct. 9 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 32/2008 privind modificarea <>Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autoritãţilor administraţiei publice locale şi pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 334/2006 privind finanţarea activitãţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 217 din 21 martie 2008.
Aceste dispoziţii de lege au urmãtorul conţinut: "Pentru funcţia de primar, candidaţii independenţi trebuie sã prezinte o listã de susţinãtori, care trebuie sã cuprindã minimum 2% din numãrul total al alegãtorilor înscrişi în listele electorale permanente şi în listele electorale complementare din circumscripţia pentru care candideazã, dar nu mai puţin de 200 în cazul comunelor, 300 în cazul oraşelor, 1.000 în cazul municipiilor şi sectoarelor municipiului Bucureşti şi 5.000 în cazul municipiului Bucureşti. Candidaţii independenţi pentru funcţia de preşedinte al consiliului judeţean trebuie sã prezinte o listã de susţinãtori, care sã cuprindã minimum 2% din numãrul total al alegãtorilor înscrişi în listele electorale permanente şi în listele electorale complementare din circumscripţia pentru care candideazã, dar nu mai puţin de 3.000."
Aşa cum s-a arãtat, autorul excepţiei susţine cã textul de lege supus controlului contravine prevederilor constituţionale şi reglementãrii internaţionale invocate întrucât condiţioneazã ca, pentru funcţia de primar, candidaţii independenţi sã prezinte o listã de susţinãtori care sã cuprindã minimum 2% din numãrul total al alegãtorilor înscrişi în listele electorale permanente şi în listele electorale complementare din circumscripţia pentru care candideazã.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţionalã constatã cã prevederile constituţionale invocate nu interzic reglementarea condiţiilor în care urmeazã sã fie exercitate drepturile electorale, în scopul garantãrii acestor drepturi şi asigurãrii caracterului efectiv al exercitãrii lor.
În acest sens, Curtea reţine cã instituirea minimului de 2% din numãrul total al alegãtorilor înscrişi în listele electorale permanente şi în listele electorale complementare din circumscripţia pentru care se candideazã reprezintã o garanţie a exercitãrii dreptului de a fi ales, prin descurajarea eventualelor candidaturi abuzive, de naturã sã împiedice buna desfãşurare şi finalizarea procesului electoral.
Principiul stabilirii unui numãr minim de susţinãtori este formulat, de altfel, expres, în rezoluţia Adunãrii Parlamentare a Consiliului Europei la care se referã autorul excepţiei, iar procentul prevãzut în aceastã rezoluţie are în mod evident caracterul unei recomandãri şi nu înlãturã posibilitatea stabilirii prin legile naţionale a unui barem rezonabil diferit.
În consecinţã, constatând cã dispoziţiile <>art. 48 alin. (2) din Legea nr. 67/2004 impun o condiţie necesarã, rezonabilã şi legitimã pentru exercitarea dreptului de a fi ales, ce nu constituie o piedicã în prezentarea candidaturilor electorale, Curtea urmeazã sã respingã ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 48 alin. (2) din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autoritãţilor administraţiei publice locale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Emil Moise în Dosarul nr. 3.064/200/2008 al Judecãtoriei Buzãu - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 8 mai 2008.

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016