Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
DECIZIE nr. 52 din 31 ianuarie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 268 alin. (5) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal
Ioan Vida - preşedinte Nicolae Cochinescu - judecãtor Acsinte Gaspar - judecãtor Petre Ninosu - judecãtor Ion Predescu - judecãtor Puskas Valentin Zoltan - judecãtor Tudorel Toader - judecãtor Augustin Zegrean - judecãtor Ion Tiucã - procuror Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 268 alin. (5) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Don Pedro" - S.R.L. din Târgovişte în Dosarul nr. 4.389/120/2007 al Tribunalului Dâmboviţa - Secţia comercialã şi de contencios administrativ. La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã. Cauza fiind în stare de judecatã, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele: Prin Încheierea din 11 octombrie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 4.389/120/2007, Tribunalul Dâmboviţa - Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 268 alin. (5) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de Societatea Comercialã "Don Pedro" - S.R.L. în dosarul cu numãrul de mai sus, având ca obiect soluţionarea cererii de anulare a hotãrârii Consiliului Local al Municipiului Târgovişte privind stabilirea taxei prevãzute de art. 268 alin. (5) din Codul fiscal. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã dispoziţiile criticate sunt neconstituţionale, deoarece legiuitorul a promovat o imprevizibilitate normativã, ceea ce contravine principiului statului de drept. Tribunalul Dâmboviţa - Secţia comercialã şi de contencios administrativ nu şi-a exprimat opinia asupra temeiniciei excepţiei de neconstituţionalitate. Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate. Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, deoarece stabilirea prin lege a obligaţiei de platã a anumitor impozite sau taxe, ca şi a eventualelor scutiri de la plata acestora, ţine de opţiunea exclusivã a legiuitorului, cu condiţia ca aceste reglementãri sã se aplice uniform pentru situaţii egale, condiţie respectatã prin dispoziţiile criticate. Avocatul Poporului considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, deoarece stabilirea în sarcina unei categorii de comercianţi a unei taxe pentru eliberarea sau vizarea anualã a unei autorizaţii reprezintã o opţiune a legiuitorului, în deplinã concordanţã cu prevederile art. 139 alin. (2) din Constituţie. Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat Curţii Constituţionale punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele: Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate. Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 268 alin. (5) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, dispoziţii introduse prin <>Legea nr. 343/2006 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 662 din 1 august 2006, având urmãtorul cuprins: "Comercianţii a cãror activitate se desfãşoarã potrivit Clasificãrii activitãţilor din economia naţionalã - CAEN, aprobatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 656/1997 , cu modificãrile ulterioare, în clasa 5530 - restaurante şi 5540 - baruri, datoreazã bugetului local al comunei, oraşului sau municipiului, dupã caz, în a cãrui razã administrativ teritorialã se aflã amplasatã unitatea sau standul de comercializare, o taxã pentru eliberarea/vizarea anualã a autorizaţiei privind desfãşurarea activitãţii de alimentaţie publicã, stabilitã de cãtre consiliile locale în sumã de pânã la 3.000 lei. La nivelul municipiului Bucureşti, aceastã taxã se stabileşte de cãtre Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi se face venit la bugetul local al sectorului în a cãrui razã teritorialã se aflã amplasatã unitatea sau standul de comercializare". Excepţia de neconstituţionalitate este raportatã la prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (3) referitoare la statul de drept, ale art. 45 privind libertatea economicã şi ale art. 135 alin. (2) lit. a) privind obligaţia statului de a asigura libertatea comerţului. Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã dispoziţiile criticate din codul fiscal stabilesc, în sarcina comercianţilor ce desfãşoarã anumite activitãţi, obligaţia plãţii - cãtre bugetul local - a unei taxe pentru eliberarea sau vizarea anualã a autorizaţiei privind desfãşurarea activitãţii de alimentaţie publicã, stabilitã de cãtre consiliile locale în sumã de pânã la 3.000 lei. Curtea constatã cã dispoziţiile criticate dau expresie prevederilor art. 56 alin. (1) din Legea fundamentalã, potrivit cãrora cetãţenii au obligaţia sã contribuie la cheltuielile publice, prin impozite şi taxe. Totodatã, în conformitate cu art. 139 alin. (2) din Constituţie, impozitele şi taxele locale se stabilesc de consiliile locale sau judeţene "în limitele şi în condiţiile legii". Din aceste prevederi constituţionale rezultã dreptul exclusiv al legiuitorului de a stabili impozite datorate bugetului, astfel încât nu se poate susţine cã dispoziţiile criticate contravin art. 135 alin. (2) lit. a) din Constituţie privind obligaţia statului de a asigura libertatea comerţului. De asemenea, Curtea reţine cã susţinerile autorului excepţiei de neconstituţionalitate, potrivit cãrora instituirea unei taxe pentru eliberarea sau vizarea anualã a autorizaţiei privind desfãşurarea activitãţii de alimentaţie publicã contravine libertãţii economice, sunt neîntemeiate, deoarece, în conformitate cu prevederile art. 45 din Constituţie, accesul liber al persoanei la o activitate economicã şi la libera iniţiativã se realizeazã "în condiţiile legii". Cu privire la pretinsa încãlcare a prevederilor art. 1 alin. (3) din Constituţie, potrivit cãrora România este stat de drept, Curtea constatã cã acestea nu au relevanţã în soluţionarea prezentei excepţii de neconstituţionalitate.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ În numele legii DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 268 alin. (5) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Don Pedro" - S.R.L. din Târgovişte în Dosarul nr. 4.389/120/2007 al Tribunalului Dâmboviţa - Secţia comercialã şi de contencios administrativ. Definitivã şi general obligatorie. Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 31 ianuarie 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE, prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent, Ioana Marilena Chiorean
--------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email