Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 52 din 20 februarie 2001  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 10 alin. (1) lit. a)-e) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 52 din 20 februarie 2001 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 10 alin. (1) lit. a)-e) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 274 din 28 mai 2001

Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent şef

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 10 alin. (1) lit. a)-e) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, excepţie ridicatã de Carmen Cucu în Dosarul nr. 1.633/2000 al Judecãtoriei Focsani.
La apelul nominal se prezintã Aurelia Raducan, lipsind celelalte pãrţi, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Partea prezenta solicita respingerea exceptiei ca fiind neîntemeiatã, considerând ca dispoziţiile legale criticate nu contravin prevederilor Constituţiei.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca autorul exceptiei nu şi-a întemeiat critica pe motive de neconstituţionalitate, ci pe modul de interpretare şi aplicare a unor dispoziţii legale, solicitandu-se Curţii Constituţionale sa pronunţe o decizie interpretativa, ceea ce este contrar prevederilor <>art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, retine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 27 aprilie 2000, pronunţatã în Dosarul nr. 1.633/2000, Judecãtoria Focsani a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 10 alin. (1) lit. a)-e) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, excepţie ridicatã de Carmen Cucu.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se arata ca "în mãsura în care art. 10 se interpreteazã în sensul ca ocuparea unui post vacant din învãţãmânt trebuie sa se facã în ordinea situaţiilor specificate la lit. a)-e) şi nu în sensul ca fiecare situaţie este o modalitate de ocupare a unui post, se aduce atingere dispoziţiilor specificate la art. 38 alin. (1) şi (2) din Constituţie care consacra protecţia socialã a locurilor de munca, care impune asigurarea unui loc de munca".
Judecãtoria Focsani, exprimandu-şi opinia, apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate nu este intemeiata, deoarece dispoziţiile <>art. 10 alin. (1) lit. a)-e) din Legea nr. 128/1997 nu sunt contrare dispoziţiilor art. 38 alin. (1) şi (2) din Constituţie, textul de lege criticat vizând "aspectul organizatoric al ocupãrii posturilor în învãţãmânt, fãrã ca prin aceasta sa se aducã atingere dreptului la munca ori dreptului de a alege profesia sau locul de munca".
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate.
Guvernul, în punctul sau de vedere, considera ca excepţia ridicatã este neîntemeiatã, deoarece reglementarea legalã criticata "constituie o aplicare directa a prevederilor constituţionale ale <>art. 38 alin. (1), întrucât personalul didactic care, potrivit Legii nr. 128/1997 , a ocupat prin concurs un post didactic are posibilitatea sa se transfere, la cerere, în aceeaşi localitate sau în localitatea unde îşi are domiciliul, în limitele aceluiaşi regim de mediu (dacã este în mediul urban sau în mediul rural) şi în unitãţi de învãţãmânt echivalente sau într-o treapta inferioarã de învãţãmânt". Se considera ca prin textul legal ce constituie obiectul exceptiei se ocroteşte dreptul personalului didactic de a ocupa un post în specialitate prin concurs, iar în acest mod sunt respectate prevederile constituţionale privind dreptul la munca şi protecţie socialã stabilite de art. 38 alin. (1) şi (2) din Constituţie.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, susţinerile partii prezente, concluziile procurorului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 10 alin. (1) lit. a)-e) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 158 din 16 iulie 1997, dispoziţii care au urmãtorul cuprins: "(1) Ordinea ocupãrii posturilor didactice din învãţãmântul de stat este:
a) pretransferarea personalului didactic, la cerere, în aceeaşi localitate sau în localitatea unde îşi are domiciliul, în limitele aceluiaşi regim de mediu, în unitãţi de învãţãmânt echivalente sau într-o treapta inferioarã de învãţãmânt, respectând prevederile art. 7 şi ale art. 13 alin. (5), care se aplica în mod corespunzãtor; dacã postul este solicitat de doua sau mai multe persoane, se organizeazã concurs;
b) transferarea personalului didactic titular disponibilizat prin restrangere de activitate sau prin desfiinţarea unor unitãţi şcolare; transferul se efectueazã în unitãţi şcolare echivalente sau într-o treapta inferioarã de învãţãmânt, în specialitate, în limitele aceluiaşi regim de mediu, rural sau urban, ori din mediul urban în mediul rural;
c) detasarea în interesul învãţãmântului, prin concurs specific;
d) ocuparea, prin concurs, a posturilor declarate vacante;
e) detasarea, la cererea persoanelor interesate, prin concurs specific;"
Aceste dispoziţii sunt apreciate de autorul exceptiei ca fiind contrare prevederilor art. 38 alin. (1) şi (2) din Constituţie, potrivit cãrora: "(1) Dreptul la munca nu poate fi îngrãdit. Alegerea profesiei şi alegerea locului de munca sunt libere.
(2) Salariaţii au dreptul la protecţia socialã a muncii. Mãsurile de protecţie privesc securitatea şi igiena muncii, regimul de munca al femeilor şi al tinerilor, instituirea unui salariu minim pe economie, repausul sãptãmânal, concediul de odihna plãtit, prestarea muncii în condiţii grele, precum şi alte situaţii specifice."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca nu pot fi analizate susţinerile autorului acesteia referitoare la o eventuala interpretare neconstitutionala a dispoziţiilor <>art. 10 alin. (1) lit. a)-e) din Legea nr. 128/1997 (interpretare data de organele învãţãmântului sau de instanta judecãtoreascã). Într-adevãr, potrivit <>art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã, "În exercitarea controlului, [...] Curtea Constituţionalã nu se poate pronunţa asupra modului de interpretare şi aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar Constituţiei". Prin urmare, întrucât în speta nu se evidenţiazã "înţelesul contrar Constituţiei", ci se critica un posibil mod de interpretare, excepţia urmeazã sa fie respinsã ca fiind inadmisibila.
De altfel, Curtea retine ca, potrivit art. 123 alin. (1) din Constituţie, "Justiţia se înfãptuieşte în numele legii" şi astfel interpretarea şi aplicarea corecta a legii se realizeazã de instanţele judecãtoreşti.

Fata de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 12, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 10 alin. (1) lit. a)-e) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, excepţie ridicatã de Carmen Cucu în Dosarul nr. 1.633/2000 al Judecãtoriei Focsani.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 20 februarie 2001.


PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent şef,
Claudia Miu


────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016