Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 514 din 19 aprilie 2011  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 93/2009 privind unele masuri pentru intarirea controlului in scopul combaterii transporturilor ilicite de marfuri si art. 14 alin. (1) lit. e) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12/2006 pentru stabilirea unor masuri de reglementare a pietei pe filiera cerealelor si a produselor procesate din cereale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 514 din 19 aprilie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 93/2009 privind unele masuri pentru intarirea controlului in scopul combaterii transporturilor ilicite de marfuri si art. 14 alin. (1) lit. e) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12/2006 pentru stabilirea unor masuri de reglementare a pietei pe filiera cerealelor si a produselor procesate din cereale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 383 din 1 iunie 2011

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Doina Suliman - magistrat-asistent-şef

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 93/2009 privind unele mãsuri pentru întãrirea controlului în scopul combaterii transporturilor ilicite de mãrfuri şi art. 14 alin. (1) lit. e) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 12/2006 pentru stabilirea unor mãsuri de reglementare a pieţei pe filiera cerealelor şi a produselor procesate din cereale, excepţie ridicatã de Romicã Stredie în Dosarul nr. 15.168/325/2009 al Judecãtoriei Timişoara.
    La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate.

                                     CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 8 februarie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 15.168/325/2009, Judecãtoria Timişoara a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 93/2009 privind unele mãsuri pentru întãrirea controlului în scopul combaterii transporturilor ilicite de mãrfuri şi art. 14 alin. (1) lit. e) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 12/2006 pentru stabilirea unor mãsuri de reglementare a pieţei pe filiera cerealelor şi a produselor procesate din cereale.
    Excepţia a fost ridicatã de petentul Romicã Stredie, prin avocat, într-o cauzã civilã având ca obiect anularea unui procesverbal de contravenţie.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã dispoziţiile legale menţionate încalcã prevederile constituţionale ale art. 115 alin. (4), art. 11 alin. (1) şi (2), art. 148 alin. (2) şi art. 44 alin. (8). În acest sens, aratã cã Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 93/2009 contravine art. 115 alin. (4) din Constituţie, deoarece "Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţã numai în situaţii extraordinare a cãror reglementare nu poate fi amânatã, având obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acestora". Or, Guvernul nu a motivat existenţa unei situaţii extraordinare.
    În continuare, autorul excepţiei considerã cã dispoziţiile de lege criticate încalcã "principiul încrederii legitime în stabilitatea reglementãrilor consacrat în jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene de la Luxemburg". Astfel, prin Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 93/2009 au fost modificate "peste noapte" dispoziţiile art. 4 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, dispoziţii referitoare la intrarea în vigoare a normelor juridice în materie contravenţionalã.
    În fine, autorul excepţiei mai susţine cã textele legale criticate contravin art. 44 alin. (8) din Constituţie, deoarece exclud posibilitatea dovedirii ulterioare a provenienţei produselor transportate, produse confiscate, dacã, pe timpul transportului, nu sunt însoţite de documente justificative ale provenienţei lor.
    Instanţa de judecatã considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
    Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 3/2009 privind unele mãsuri pentru întãrirea controlului în scopul combaterii transporturilor ilicite de mãrfuri, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 457 din 1 iulie 2009, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 89/2010, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 351 din 27 mai 2010, şi ale art. 14 alin. (1) lit. e) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 12/2006 pentru stabilirea unor mãsuri de reglementare a pieţei pe filiera cerealelor şi a produselor procesate din cereale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 184 din 27 februarie 2006, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 225/2006, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 501 din 9 iunie 2006.
    Textele de lege atacate au urmãtoarea redactare:
    - Art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 93/2009:
    "Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 12/2006 pentru stabilirea unor mãsuri de reglementare a pieţei pe filiera cerealelor şi a produselor procesate din cereale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 184 din 27 februarie 2006, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 225/2006, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
    1. La articolul 14 alineatul (1), dupã litera d) se introduce o nouã literã, litera e), cu urmãtorul cuprins:
    e) transportul în scop comercial al cerealelor sau al produselor de panificaţie, neînsoţite de documentele prevãzute de lege care sã justifice provenienţa licitã a acestora, cu amendã de la 3.000 lei la 5.000 lei, confiscarea mãrfii şi a mijlocului de transport marfã utilizat în acest scop, dacã acesta aparţine contravenientului sau dacã nu existã contract legal de cãrãuşie.
    2. La articolul 14, alineatul (3) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    (3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la alin. (1) lit. a)-d) se fac de cãtre persoane împuternicite în acest scop de la Ministerul Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, iar a celor prevãzute la alin. (1) lit. e) se fac de cãtre Garda Financiarã şi personalul anume desemnat din cadrul Poliţiei Române."
    Art. 14 alin. (1) lit. e) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 12/2006: "Urmãtoarele fapte constituie contravenţii şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã: [...]
    e) transportul în scop comercial al cerealelor sau al produselor de panificaţie, neînsoţite de documentele prevãzute de lege care sã justifice provenienţa licitã a acestora, cu amendã de la 3.000 lei la 5.000 lei, confiscarea mãrfii şi a mijlocului de transport marfã utilizat în acest scop, dacã acesta aparţine contravenientului sau dacã nu existã contract legal de cãrãuşie."
    Articolul unic al Ordonanţei Guvernului nr. 6/2009 pentru modificarea termenului privind sancţionarea contravenţiilor prevãzute de art. 14 alin. (1) lit. e) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 12/2006 pentru stabilirea unor mãsuri de reglementare a pieţei pe filiera cerealelor şi a produselor procesate din cereale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 473 din 9 iulie 2009, prevede cã, "Prin derogare de la dispoziţiile art. 4 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 180/2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, dispoziţiile art. 14 alin. (1) lit. e) din Ordonanţa de urgentã a Guvernului nr. 12/2006 pentru stabilirea unor mãsuri de reglementare a pieţei pe filiera cerealelor şi a produselor procesate din cereale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 184 din 27 februarie 2006, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 225/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se aplicã de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe."
    Autorul criticii de neconstituţionalitate susţine cã dispoziţiile legale menţionate încalcã prevederile constituţionale ale art. 115 alin. (4) referitoare la adoptarea ordonanţelor de urgenţã, art. 11 alin. (1) şi (2) privind dreptul internaţional şi dreptul intern, art. 148 alin. (2) privind integrarea în Uniunea Europeanã şi art. 44 alin. (8) privind caracterul licit al dobândirii averii.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine, referitor la înfrângerea art. 115 alin. (4) din Constituţie prin adoptarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 93/2009, cã, aşa cum rezultã din nota de fundamentare ce însoţeşte aceastã ordonanţã, existenţa situaţiei extraordinare şi a urgenţei de care textul constituţional menţionat condiţioneazã adoptarea acesteia, este justificatã prin "constatãrile din practicã ale autoritãţilor abilitate sã aplice prevederile legale care reglementeazã transportul de produse accizabile, cereale şi produse procesate din cereale, ce au evidenţiat amplificarea activitãţilor comerciale ilicite, în care sunt implicaţi operatorii economici ce se ocupã cu comercializarea şi transportul acestor categorii de produse". De aceea, s-a impus "intervenţia legislativã de urgenţã, în sensul perfecţionãrii instrumentelor legale necesare pentru prevenirea şi combaterea acestor activitãţi". De asemenea, reglementarea criticatã s-a impus "cu atât mai mult cu cât s-a înregistrat o creştere a numãrului de transporturi ilicite de produse accizabile, diversificându-se concomitent formele de realizare a acestor fapte ilicite. De asemenea, în perioada campaniei agricole de varã se amplificã activitãţile comerciale ilicite în care sunt implicaţi operatorii economici ce se ocupã cu comercializarea şi transportul cerealelor, fiind momentul în care se creeazã stocuri ilicite de cereale, ce ulterior sunt utilizate pentru tranzacţii comerciale sau producţia de panificaţie neînregistratã".
    Cât priveşte celelalte aspecte invocate de autorul excepţiei în motivarea acesteia, Curtea constatã cã acesta nu formuleazã o veritabilã criticã de neconstituţionalitate, ci, în realitate, solicitã modificarea dispoziţiilor de lege criticate. Or, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constituţionalã se pronunţã numai asupra constituţionalitãţii actelor cu privire la care a fost sesizatã, fãrã a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului.
    Astfel, aşa cum rezultã din motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, aceasta vizeazã, pe de-o parte, aspecte ce ţin de modificarea textului de lege criticat, iar, pe de altã parte, aspecte ce ţin de interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor de lege criticate, ceea ce intrã în competenţa instanţei de judecatã învestite cu soluţionarea litigiului în cadrul cãreia s-a invocat excepţia de neconstituţionalitate, eventualele greşeli ale acesteia putând fi îndreptate prin exercitarea cãilor de atac.

    Pentru motivele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                În numele legii
                                     DECIDE:
    Respinge ca inadmisibilã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 93/2009 privind unele mãsuri pentru întãrirea controlului în scopul combaterii transporturilor ilicite de mãrfuri şi art. 14 alin. (1) lit. e) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 12/2006 pentru stabilirea unor mãsuri de reglementare a pieţei pe filiera cerealelor şi a produselor procesate din cereale, excepţie ridicatã de Romicã Stredie în Dosarul nr. 15.168/325/2009 al Judecãtoriei Timişoara.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 19 aprilie 2011.

            PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                     AUGUSTIN ZEGREAN

                  Magistrat-asistent-şef,
                       Doina Suliman

                                   ----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016