Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 512 din 15 iunie 2006  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 78 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 512 din 15 iunie 2006 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 614 din 17 iulie 2006
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 78 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicatã de Gheorghe Dorin Henegar în Dosarul nr. 2.102/3/2006 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã, asigurãri sociale, contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se prezintã partea Ministerul Apãrãrii Naţionale, prin consilier juridic Gabriela Pãunescu. Lipseşte autorul excepţiei, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza este în stare de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Apãrãrii Naţionale solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã. În acest sens aratã cã <>art. 78 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 nu este contrar principiului constituţional al egalitãţii în drepturi, întrucât tratamentul juridic diferenţiat pe care îl instituie are în vedere situaţiile obiectiv diferite în care se aflã pensionarii în funcţie de data pensionãrii.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiatã.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 28 martie 2006, pronunţatã în Dosarul nr. 2.102/3/2006, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã, asigurãri sociale, contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 78 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicatã de Gheorghe Dorin Henegar cu prilejul soluţionãrii contestaţiei formulate împotriva deciziei de recalculare a pensiei militare de stat.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia aratã cã la actualizarea pensiilor militare stabilite pe baza legislaţiei în vigoare înainte de <>Legea nr. 164/2001 nu se mai regãseşte pensia suplimentarã, în timp ce, pentru cei care se pensioneazã dupã data de 10 aprilie 2001, data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 164/2001 , se aplicã procente de majorare la pensia stabilitã, proporţionale cu perioada în care au achitat contribuţia pentru pensia suplimentarã. Prin urmare, considerã cã aceste dispoziţii legale sunt contrare principiului constituţional al egalitãţii în drepturi, deoarece privilegiazã cadrele militare în activitate, care se pensioneazã în baza prevederilor <>Legii nr. 164/2001 , şi îi discrimineazã pe cei cãrora pensia le-a fost stabilitã anterior datei de intrare în vigoare a acestei legi.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã, asigurãri sociale, contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã excepţia ridicatã nu este întemeiatã. În acest sens aratã cã data pensionãrii, care poate fi anterioarã sau ulterioarã intrãrii în vigoare a noii reglementãri în materie, genereazã situaţii juridice diferite care impun şi justificã un tratament juridic diferenţiat.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã, sens în care invocã argumentele reţinute de Curtea Constituţionalã în <>Decizia nr. 559/2005 şi <>Decizia nr. 278/2006 prin care a examinat constituţionalitatea <>art. 78 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 .
Avocatul Poporului considerã cã prevederile <>art. 78 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 sunt neconstituţionale, întrucât determinã împãrţirea nejustificatã a aceleiaşi categorii de persoane în persoane care beneficiazã de sporul prevãzut de acest text de lege şi persoane care nu beneficiazã de acest spor, deşi îndeplinesc aceleaşi condiţii legale. Astfel, faptul cã unele cadre militare se pensioneazã în condiţiile <>Legii nr. 164/2001 , iar altele au ieşit la pensie în condiţiile legislaţiei anterioare nu reprezintã o motivare obiectivã şi rezonabilã de naturã sã justifice un tratament juridic diferit aplicabil acestora.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţia României, ale art. 1 alin. (2) şi ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 78 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 748 din 14 octombrie 2002, dispoziţii potrivit cãrora "(1) Pentru cadrele militare în activitate care se pensioneazã în condiţiile prezentei legi şi care au contribuit la fondul de pensie suplimentarã se acordã la stabilirea pensiei, în condiţiile art. 22-24, un spor procentual de:
a) 3% pentru o vechime a contribuţiei între 5-15 ani;
b) 6% pentru o vechime a contribuţiei între 15-25 de ani;
c) 9% pentru o vechime a contribuţiei peste 25 de ani."
În opinia autorului excepţiei, textul de lege criticat contravine dispoziţiilor art. 16 alin. (1) din Constituţie, care consacrã egalitatea cetãţenilor în faţa legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri, şi dispoziţiilor art. 14 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, care interzic discriminarea.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã <>art. 78 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 a mai fost supus controlului de constituţionalitate în raport cu aceleaşi critici formulate ca şi în prezenta cauzã. În acest sens este <>Decizia nr. 278 din 21 martie 2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 346 din 17 aprilie 2006, în care Curtea a statuat cã "dispoziţiile <>art. 78 din Legea nr. 164/2001 [...] vizeazã situaţia cadrelor militare care se pensioneazã în condiţiile acestei legi, situaţia cadrelor militare ce au ieşit la pensie în condiţiile legislaţiei anterioare fiind reglementatã de art. 79, care prevede posibilitatea recalculãrii pensiilor. Prin urmare, nu sunt încãlcate dispoziţiile constituţionale care consacrã egalitatea în drepturi." De asemenea, a reţinut cã "drepturile de pensie stabilite anterior intrãrii în vigoare a acestor reglementãri legale nu sunt atinse, iar actualizarea, recalcularea şi recorelarea acelor pensii se pot face numai în favoarea beneficiarilor. În acest sens sunt şi dispoziţiile art. 79 alin. (1) lit. a), care se referã la actualizarea cuantumului pensiei «în platã», cât şi ale art. 80, care confirmã faptul cã pensiile suplimentare sunt pãstrate, fiind contopite cu celelalte pensii acordate militarilor în pensiile militare, potrivit înţelesului dat de noile reglementãri".
Având în vedere cã în cauzã nu au intervenit elemente noi care sã justifice reconsiderarea jurisprudenţei Curţii, atât soluţia, cât şi considerentele deciziei invocate îşi menţin valabilitatea şi în prezenta cauzã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 78 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicatã de Gheorghe Dorin Henegar în Dosarul nr. 2.102/3/2006 al Tribunalului Bucureşti Secţia a VIII-a conflicte de muncã, asigurãri sociale, contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 15 iunie 2006.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea

----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016