Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 511 din 29 mai 2007  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 51 alin. (1) pct. 1 lit. A din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deseurilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 511 din 29 mai 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 51 alin. (1) pct. 1 lit. A din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deseurilor

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 410 din 19 iunie 2007

Ion Predescu - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 51 alin. (1) pct. 1 lit. A din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Euro Metal Works"-S.R.L. din Timişoara în Dosarul nr. 1.232/221/2006 al Judecãtoriei Deva.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 17 ianuarie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 1.232/221/2006, Judecãtoria Deva a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 51 alin. (1) pct. 1 lit. A din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 78/2000 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Euro Metal Works" - S.R.L. din Timişoara.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul excepţiei susţine cã dispoziţiile <>art. 51 alin. (1) pct. 1 lit. A din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 78/2000 contravin, în ordinea invocãrii lor, prevederilor constituţionale ale art. 44 alin. (2) teza întâi referitoare la garantarea şi ocrotirea proprietãţii private şi ale art. 16 alin. (1) care consacrã egalitatea cetãţenilor în faţa legii, coroborate cu prevederile art. 11 alin. (1) şi (2) şi ale art. 20 alin. (1). Se aratã, în acest sens, cã prevederile de lege criticate contravin normelor constituţionale invocate, deoarece acestea stabilesc şi permit agenţilor constatatori "sã aprecieze dupã propria lor voinţã cui doresc sã atribuie rãspunderea contravenţionalã - persoanei fizice sau juridice" şi totodatã sã aplice "sancţiuni diferenţiate".
Judecãtoria Deva apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate invocatã este neîntemeiatã.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
Avocatul Poporului considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. Aratã cã prevederile legale criticate nu încalcã dispoziţiile constituţionale invocate de autorul excepţiei.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 51 alin. (1) pct. 1 lit. A din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 283 din 22 iunie 2000, astfel cum au fost modificate şi completate prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 61/2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 790 din 19 septembrie 2006, dispoziţii care au urmãtorul cuprins: "(1) Urmãtoarele fapte constituie contravenţie şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã: A. Cu amendã de la 200 lei la 2.000 lei pentru persoanele fizice şi de la 10.000 lei la 20.000 lei pentru persoanele juridice[...]."
Autorul excepţiei considerã cã acest text de lege contravine prevederilor constituţionale ale art. 44 alin. (2) teza întâi referitoare la garantarea şi ocrotirea proprietãţii private şi ale art. 16 alin. (1) care consacrã egalitatea cetãţenilor în faţa legii, coroborate cu prevederile art. 11 alin. (1) şi (2) şi art. 20 alin. (1).
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã urmãtoarele:
Critica de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 51 alin. (1) pct. 1 lit. A din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor vizeazã, în esenţã, maniera în care agentul constatator a respectat, în speţã, procedura legalã de aplicare a amenzii contravenţionale, precum şi modalitatea de stabilire în concret a acesteia. Ca atare, Curtea constatã cã susţinerile autorului excepţiei se referã, în realitate, la aspecte legate de aplicarea textelor de lege criticate de cãtre organele abilitate şi nu se constituie într-o veritabilã criticã de neconstituţionalitate, care sã reflecte relaţia de contrarietate între textele de lege atacate şi normele constituţionale invocate. Ele reprezintã, mai degrabã, motive specifice unei plângeri contravenţionale formulate în faţa instanţei de judecatã, astfel cã nu pot fi reţinute de cãtre instanţa de contencios constituţional.
De altfel, Curtea constatã cã prevederile de lege criticate nu aduc nicio atingere dreptului de proprietate privatã ale cãrui conţinut şi limite sunt stabilite de lege. Dispoziţiile <>art. 51 alin. (1) pct. 1 lit. A din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 78/2000 reprezintã norme coercitive, instituind sancţiuni contravenţionale pentru operatorii economici care nu respectã prevederile legale referitoare la regimul deşeurilor.
Totodatã, Curtea reţine cã dispoziţiile legale criticate nu aduc atingere principiului egalitãţii cetãţenilor în faţa legii, întrucât se aplicã tuturor celor aflaţi în situaţia reglementatã de ipoteza normei juridice, fãrã a institui privilegii sau discriminãri pe considerente arbitrare.
Referitor la încãlcarea dispoziţiilor art. 11 alin. (1) şi (2) şi ale art. 20 alin. (1) din Legea fundamentalã, Curtea constatã cã aceste prevederi constituţionale nu au incidenţã în cauza dedusã judecãţii.

Faţã de cele arãtate, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 51 alin. (1) pct. 1 lit. A din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Euro Metal Works" - S.R.L. din Timişoara în Dosarul nr. 1.232/221/2006 al Judecãtoriei Deva.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 29 mai 2007.

PREŞEDINTE,
ION PREDESCU

Magistrat-asistent,
Florentina Geangu

------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016