Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 510 din 6 octombrie 2005  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 15 lit. p) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 510 din 6 octombrie 2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit. p) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.057 din 26 noiembrie 2005
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Mãdãlina Ştefania Diaconu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 15 lit. p) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicatã de Federalcoop Constanţa în Dosarul nr. 48/2005 al Judecãtoriei Mangalia.
La apelul nominal se prezintã autorul excepţiei, prin consilier juridic, lipsind celelalte pãrţi, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Autorul excepţiei, Federalcoop Constanţa, solicitã admiterea excepţiei de neconstituţionalitate a <>art. 15 lit. p) din Legea nr. 146/1997 , pe care îl considerã neconstituţional "prin raportare la prevederile <>Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al imobilelor preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, dar şi referitor la art. 16 din Constituţie". Astfel, aratã cã persoana care revendicã un imobil şi unitatea deţinãtoare a acestuia sunt tratate în mod diferit, deoarece persoana îndreptãţitã la restituire nu plãteşte taxã de timbru, în vreme ce unitatea deţinãtoare, care revendicã o parte din imobil sau cere despãgubiri pentru îmbunãtãţirile substanţiale aduse acestuia, este obligatã la plata unei sume mari, cu titlu de taxã de timbru.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, arãtând cã plata taxelor sau impozitelor reprezintã o obligaţie constituţionalã a cetãţenilor, iar textul legal criticat nu face diferenţieri între contribuabili pe criterii arbitrare.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 14 martie 2005, pronunţatã în Dosarul nr. 48/2005, Judecãtoria Mangalia a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor a <>art. 15 lit. p) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru. Excepţia a fost ridicatã de cãtre Federalcoop Constanţa cu prilejul soluţionãrii unei contestaţii la executare.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia a arãtat, sumar, cã invocã "neconstituţionalitatea <>art. 15 lit. p) din Legea nr. 146/1997 raportatã la <>art. 51 din Legea nr. 10/2001 , în raport cu art. 16 din Constituţia României", fãrã a-şi prezenta însã argumentele pe care înţelege sã îşi întemeieze critica de neconstituţionalitate.
Judecãtoria Mangalia apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã, arãtând cã nemulţumirea autorului acesteia se leagã, în principal, de faptul cã nu a fost scutit de taxa de timbru în baza <>Legii nr. 10/2001 , iar nu de încãlcarea vreunui text din Constituţie.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia ridicatã.
Guvernul apreciazã cã textele de lege criticate nu contravin dispoziţiilor constituţionale invocate. Astfel, autorul excepţiei îşi raporteazã critica mai degrabã la <>art. 55 din Legea nr. 10/2001 , decât la un text din Constituţie. "Aşa fiind, este evident cã cele invocate de semnatarul excepţiei nu reprezintã o problemã de constituţionalitate, ci vizeazã modul de interpretare şi de aplicare a normelor în discuţie de cãtre instanţa de judecatã." De altfel, potrivit practicii constante a Curţii Constituţionale, textul de lege criticat de autorul excepţiei nu face nici o discriminare între contribuabili şi nu constituie o atingere adusã principiului egalitãţii în drepturi consacrat de Legea fundamentalã.
Avocatul Poporului aratã cã textul de lege criticat este constituţional. Astfel, faţã de prevederile art. 16 din Constituţie, se constatã cã "instituirea de cãtre legiuitor a unor scutiri de taxe de timbru pentru anumite categorii de cereri nu face nici o diferenţiere între contribuabili şi nu constituie o discriminare sau o atingere adusã principiului constituţional al egalitãţii în drepturi [...]." Totodatã, stabilirea şi dimensionarea taxelor judiciare de timbru reprezintã atribuţia exclusivã a legiuitorului, potrivit art. 139 alin. (1) din Constituţie, care prevede cã "Impozitele, taxele şi orice alte venituri ale bugetului de stat şi ale bugetului asigurãrilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege". În acest sens, Curtea Constituţionalã s-a pronunţat prin <>Decizia nr. 162/2003 . Mai mult, dispoziţiile <>art. 15 lit. p) din Legea nr. 146/1997 sunt constituţionale şi pentru faptul cã, potrivit art. 21 din Legea nr. 147/1996, "[...] instanţa judecãtoreascã, pe baza unor criterii clare şi în condiţiile prevãzute de art. 74-81 din Codul de procedurã civilã, poate acorda înlesniri (scutiri, reduceri, eşalonãri sau amânãri) la plata taxelor judiciare de timbru".
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 15 lit. p) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, dispoziţii potrivit cãrora:
"Sunt scutite de taxe judiciare de timbru acţiunile şi cererile, inclusiv cele pentru exercitarea cãilor de atac, referitoare la:
[...] p) orice alte acţiuni, cereri sau acte de procedurã pentru care se prevãd, prin legi speciale, scutiri de taxã judiciarã de timbru."
Din susţinerea neconstituţionalitãţii acestor texte de lege reiese cã autorul excepţiei invocã încãlcarea prevederilor art. 16 alin. (1) şi (2) din Constituţie, potrivit cãrora:
"(1) Cetãţenii sunt egali în faţa legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã prevederile <>Legii nr. 146/1997 au fost supuse în numeroase rânduri controlului de constituţionalitate, iar, prin numeroase decizii, instanţa de contencios constituţional a respins criticile de neconstituţionalitate ca neîntemeiate. În acest sens sunt <>Decizia nr. 202 din 29 aprilie 2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 520 din 9 iunie 2004, <>Decizia nr. 151 din 25 martie 2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 340 din 19 aprilie 2004, <>Decizia nr. 373 din 2 octombrie 2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 801 din 13 noiembrie 2003, ori <>Decizia nr. 509 din 18 noiembrie 2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 69 din 20 ianuarie 2005.
În aceste decizii, Curtea a statuat cã stabilirea cuantumului taxelor de timbru, precum şi posibilitatea scutirii anumitor subiecte de drept de la plata acestora nu aduc atingere principiului egalitãţii în drepturi, deoarece nu fac diferenţieri între contribuabili pe criterii arbitrare. Cu privire la obligativitatea plãţii taxelor de timbru, Curtea a arãtat cã Legea fundamentalã nu instituie nici o interdicţie cu privire la taxele în justiţie, aşa încât este legal şi firesc ca justiţiabilii care trag un folos nemijlocit din activitatea desfãşuratã de autoritãţile judecãtoreşti sã contribuie la acoperirea cheltuielilor acestora. Mai mult, potrivit dispoziţiilor art. 53 alin. (1) din Constituţie, în conformitate cu care "Cetãţenii au obligaţia sã contribuie, prin impozite şi prin taxe, la cheltuielile publice", plata taxelor sau impozitelor reprezintã o obligaţie constituţionalã a cetãţenilor. Pe de altã parte, Curtea a arãtat cã echivalentul taxelor judiciare de timbru este integrat în valoarea cheltuielilor de judecatã stabilite de instanţa de judecatã prin hotãrârea pe care o pronunţã în cauzã, plata acestora revenind pãrţii care cade în pretenţii.
De asemenea, nici scutirea anumitor subiecte de drept de la plata taxei de timbru nu este neconstituţionalã dacã este prevãzutã prin lege şi este justificatã, în mod obiectiv şi raţional, aşa cum este cazul, spre exemplu, în <>art. 17 din Legea nr. 146/1997 sau în legi speciale.
Întrucât nu au intervenit elemente noi, de naturã a determina reconsiderarea jurisprudenţei în materie a Curţii Constituţionale, argumentarea şi soluţia reţinute în deciziile menţionate mai sus îşi menţin valabilitatea şi în prezenta cauzã.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 15 lit. p) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicatã de Federalcoop Constanţa în Dosarul nr. 48/2005 al Judecãtoriei Mangalia.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 6 octombrie 2005.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Mãdãlina Ştefania Diaconu

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016