Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 51 din 19 martie 1998  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 28 alin. 1 lit. g) din Legea nr. 12/1974 privind piscicultura si pescuitul    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 51 din 19 martie 1998 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 28 alin. 1 lit. g) din Legea nr. 12/1974 privind piscicultura si pescuitul

EMITENT: Curtea Constitutionala
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 160 din 22 aprilie 1998
Ioan Muraru - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Viorel Mihai Ciobanu - judecãtor
Mihai Constantinescu - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Victor Dan Zlatescu - judecãtor
Ioan Griga - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent

Pe rol, pronunţarea asupra exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 28 alin. 1 lit. g) din Legea nr. 12/1974 privind piscicultura şi pescuitul, invocatã de Capatana Pavel în Dosarul nr. 10.368/1997 al Judecãtoriei Galaţi.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publica din 12 martie 1998 şi au fost consemnate în încheierea din aceeaşi data, când, având nevoie de timp pentru a delibera, Curtea a amânat pronunţarea pentru data de 17 martie 1998 şi apoi, datoritã imposibilitãţii întrunirii completului, pentru data de 19 martie 1998.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 29 octombrie 1997, pronunţatã în Dosarul nr. 10.368/1997, Judecãtoria Galaţi a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate vizând <>art. 28 alin. 1 lit. g) din Legea nr. 12/1974 privind piscicultura şi pescuitul, invocatã, prin apãrãtor, de cãtre Capatana Pavel.
În încheierea de sesizare nu se menţioneazã în mod expres temeiul invocarii neconstitutionalitatii, dar în Dosarul Judecãtoriei Galaţi nr. 337/1996, în care s-a invocat excepţia de neconstituţionalitate, se afla un memoriu scris, din care rezulta fãrã dubiu aprecierea ca textul atacat restrânge în mod neconstitutional dreptul de proprietate, contravenind art. 49 din legea fundamentalã.
Exprimandu-şi opinia, instanta de judecata, retinand ca nicaieri drepturile persoanei fizice nu sunt recunoscute ca fiind absolute, ca deţinerea mijloacelor de pescuit la care se referã textul atacat constituie un pericol social, precum şi ca astfel de restrictii sunt prevãzute şi în reglementãri internaţionale, apreciazã ca excepţia este nefondata.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicatã, s-au solicitat puncte de vedere preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului.
În punctul de vedere al Guvernului se apreciazã, în esenta, ca prevederea atacatã a fost înscrisã în lege ca rezultat al pericolului social pe care îl reprezintã deţinerea neautorizata a unor mijloace de pescuit asupra fondului piscicol, iar art. 15 alin. (1) din Constituţie prevede ca cetãţenii au nu numai drepturile şi libertãţile consacrate prin legea fundamentalã şi prin alte legi, ci şi obligaţiile prevãzute de acestea. Pe de alta parte, se menţioneazã ca şi prin convenţii şi acorduri internaţionale se prevãd obligaţii şi interdicţii cu privire la pescuitul în apele internaţionale, inclusiv cu privire la tipul uneltelor de pescuit. În consecinta, excepţia de neconstituţionalitate a <>art. 28 alin. 1 lit. g) din Legea nr. 12/1974 este apreciatã ca nefondata.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale atacate, raportate la prevederile Constituţiei şi ale Legii nr. 47/1992, republicatã, retine urmãtoarele:
În temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 23 din Legea nr. 47/1992, Curtea este competenta sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost legal sesizatã.
Potrivit <>art. 28 alin. 1 lit. g) din Legea nr. 12/1974 , constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda deţinerea, cu orice titlu, de navoade, voloace, setci, ave, prostovoale, varse, de cãtre persoanele fizice neautorizate.
Se apreciazã ca prin dispoziţia atacatã se restrânge dreptul de proprietate, incalcandu-se prevederile art. 49 din Constituţie.
Potrivit textului constituţional invocat, exerciţiul unor drepturi sau al unor libertãţi poate fi restrâns prin lege, dacã se impune pentru motivele arãtate de text, sub condiţia ca restrangerea sa fie proporţionalã cu situaţia care a determinat-o şi sa nu atinga existenta dreptului sau a libertãţii.
Textul legal atacat ca neconstitutional vizeazã dreptul de proprietate, iar nu exerciţiul acestuia, astfel ca în cauza de fata nu-şi gãsesc aplicarea dispoziţiilor art. 49 din Constituţie. Examinarea constituţionalitãţii urmeazã sa se facã în raport cu dispoziţiile art. 41 alin. (1) din Constituţie, care garanteazã dreptul de proprietate, dar prevede în acelaşi timp ca prin lege se stabilesc conţinutul şi limitele acestuia.
Rezulta din prevederile constituţionale ale art. 41 alin. (1), teza a doua, ca, prin lege, pot fi stabilite anumite limite ale dreptului de proprietate. Aceste limite pot sa priveasca fie obiectul dreptului, fie unele atribute ale acestuia, ele fiind stabilite pentru apãrarea unor interese sociale şi economice ori a drepturilor altor persoane. Altfel spus, legiuitorul poate institui, în interes general, un regim special cu privire la producerea, deţinerea sau circulaţia unor bunuri. Esenţial este ca aceste limite sa fie stabilite prin lege.
În speta, legiuitorul a prevãzut, prin textul atacat, ca persoanele neautorizate nu pot deţine instrumentele de pescuit menţionate. Scopul acestei limitãri este protecţia fondului piscicol, deci a unui interes general. Cum aceasta limitare este stabilitã prin lege, textul atacat nu contravine prevederilor art. 41 alin. (1) din Constituţie şi deci excepţia de neconstituţionalitate invocatã este neîntemeiatã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi al art. 1, al art. 2, al art. 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 28 alin. 1 lit. g) din Legea nr. 12/1974 privind piscicultura şi pescuitul, invocatã de Capatana Pavel în Dosarul nr. 10.368/1997 al Judecãtoriei Galaţi.
Definitiva.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 19 martie 1998.


PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU

Magistrat-asistent,
Doina Suliman

----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016