Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 51 din 12 februarie 2004  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 2 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin   Legea nr. 180/2002     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 51 din 12 februarie 2004 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 186 din 3 martie 2004
Nicolae Popa - preşedinte
Costicã Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Lucian Stângu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Dana Titian - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent şef
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 2 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Corina Gealan" - S.R.L. din Bragadiru în Dosarul nr. 2.754/2003 al Judecãtoriei Buftea.
La apelul nominal rãspunde autorul excepţiei, prin avocat Ion Bunescu, cu delegaţie la dosar, precum şi Consiliul Concurenţei, prin consilier juridic Irina Peth'f6, cu delegaţie la dosar.
Autorul excepţiei solicitã admiterea acesteia, întrucât apreciazã cã <>art. 2 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 încalcã dispoziţiile constituţionale ale art. 108 alin. (2), care stabileşte cã hotãrârile Guvernului se emit pentru organizarea executãrii legilor [art. 108 alin. (2), anterior revizuirii şi republicãrii Constituţiei - art. 107 alin. (2)]. În consecinţã, considerã cã, potrivit acestei prevederi constituţionale, atunci când legea nu dispune cã anumite fapte constituie contravenţii, nici prin hotãrârea Guvernului emisã pentru executarea ei acestea nu pot fi stabilite. Mai aratã cã atât "aplicarea legii", cât şi "organizarea executãrii legii" privesc administrarea sau punerea în practicã a unui ansamblu de norme şi de reguli juridice pe care le stabileşte legea însãşi, astfel cã între acestea nu se poate face distincţie. În sfârşit, se aratã cã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 599/2000 , emisã în vederea aplicãrii <>Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, se stabilesc contravenţii pentru neraportarea ajutoarelor de stat, deşi legea nu conţine dispoziţii în acest sens. Depune note scrise.
Consiliul Concurenţei solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã. Considerã cã în noţiunea de "organizare a executãrii legii" sunt cuprinse inclusiv mãsurile privind sancţionarea încãlcãrii legii. Apreciazã, de asemenea, cã voinţa legiuitorului constituant a fost de a permite şi autoritãţii publice care are ca atribuţie organizarea executãrii unei anumite legi sã stabileascã şi sã sancţioneze contravenţii. Depune la dosarul cauzei note scrise.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiatã, arãtând cã legiuitorul a lãsat Guvernului posibilitatea stabilirii mãsurilor de organizare a executãrii legilor, astfel încât prin hotãrâri de Guvern se pot stabili şi sancţiuni pentru contravenţii, dar numai în mãsura în care acest lucru e necesar pentru organizarea executãrii legii.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 5 iunie 2003, pronunţatã în Dosarul nr. 2.754/2003, Judecãtoria Buftea a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 2 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare. Excepţia a fost ridicatã de Societatea Comercialã "Corina Gealan" - S.R.L. din Bragadiru într-o cauzã civilã privind soluţionarea plângerii formulate împotriva unui proces-verbal de constatare a contravenţiei întocmit de Oficiul Concurenţei - Inspectoratul de Concurenţã al Judeţului Ilfov.
În motivarea excepţiei se susţine cã <>art. 2 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 , cu modificãrile ulterioare, care prevede cã prin legi, ordonanţe sau hotãrâri ale Guvernului se pot stabili şi sancţiona contravenţii în toate domeniile de activitate, "este neconstituţional în mãsura în care acesta este înţeles cã printr-o hotãrâre de Guvern datã în aplicarea unei anumite legi se pot stabili şi sancţiona contravenţii, deşi în legea respectivã nu sunt prevãzute acele contravenţii". În consecinţã, se considerã cã dispoziţiile de lege criticate sunt în contradicţie cu dispoziţiile art. 107 alin. (2) din Constituţie [devenit art. 108 alin. (2)], întrucât hotãrârile Guvernului sunt subsecvente legilor în aplicarea cãrora au fost emise, neputând depãşi cadrul de reglementare al acestora.
Judecãtoria Buftea apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este întemeiatã, deoarece, deşi conform art. 107 alin. (2) din Constituţie hotãrârile Guvernului se emit pentru organizarea executãrii legilor, din prevederile de lege criticate rezultã cã se pot stabili contravenţii prin hotãrâre a Guvernului, cu toate cã legea în aplicarea cãreia aceasta a fost emisã nu instituie nici o contravenţie.
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate. De asemenea, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 , cu modificãrile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este neîntemeiatã. În acest sens aratã cã textul de lege criticat trebuie interpretat "în contextul general al actului normativ, din care reiese cã prin hotãrâri ale Guvernului se pot stabili contravenţii numai prin raportare la prevederi legale în vigoare, în mãsura în care este necesar pentru organizarea executãrii şi executarea în concret a legii". Mai aratã cã "stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor prin hotãrâri ale Guvernului, aşa cum sunt reglementate prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 , se plaseazã în interiorul sferei <organizãrii executãrii legii>, fiind conforme cu prevederile art. 107 alin. (2) din Constituţie".
Avocatul Poporului apreciazã cã textul de lege criticat este constituţional. În acest sens aratã cã, potrivit art. 107 alin. (2) din Constituţie, hotãrârile Guvernului se emit pentru organizarea executãrii legilor. Or, ordonanţele emise de Guvern cuprind norme cu o forţã juridicã egalã cu cea a legii, motiv pentru care hotãrârile se pot da şi în executarea unei ordonanţe.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului şi ale pãrţilor, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, republicatã, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. 2 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , prevederi al cãror conţinut este urmãtorul:
Art. 2 alin. (1): "Prin legi, ordonanţe sau hotãrâri ale Guvernului se pot stabili şi sancţiona contravenţii în toate domeniile de activitate."
În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, aceste dispoziţii de lege contravin art. 107 alin. (2) din Constituţie, devenit, potrivit Constituţiei republicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, cu reactualizarea şi renumerotarea textelor, art. 108 alin. (2). Prevederile menţionate au urmãtorul conţinut:
Art. 108 alin. (2): "Hotãrârile se emit pentru organizarea executãrii legilor."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea reţine urmãtoarele:
<>Art. 2 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 , astfel cum a fost modificat şi completat prin <>Legea nr. 180/2002 , dispune cã prin legi, ordonanţe sau hotãrâri ale Guvernului se pot stabili şi sancţiona contravenţii în toate domeniile de activitate. În opinia autorului excepţiei, aceastã din urmã prevedere a textului, potrivit cãreia Guvernul poate stabili şi sancţiona contravenţii, este neconstituţionalã, deoarece, conform art. 108 alin. (2) din Constituţie, republicatã, hotãrârile se emit numai pentru organizarea executãrii legii. Or, în speţã, prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 599/2000 pentru aprobarea procedurilor de raportare, monitorizare şi informare în aplicarea <>Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat se stabilesc şi se sancţioneazã contravenţii neprevãzute de lege.
Analizând aceste susţineri, Curtea observã cã noţiunea de organizare a executãrii legii din cuprinsul art. 108 alin. (2) al Constituţiei republicate are un sens mai larg decât cea privind aplicarea legii, şi anume prin hotãrâri ale Guvernului pot fi dispuse mãsuri organizatorice, financiare, instituţionale sau sancţionatorii în vederea stabilirii cadrului necesar pentru ducerea la îndeplinire a dispoziţiilor legii. Aşadar, legiuitorul nu mai stabileşte întotdeauna direct, prin lege, contravenţii şi sancţiuni, ci, chiar în sensul textului constituţional invocat, aceastã competenţã revine autoritãţii publice însãrcinate cu organizarea executãrii legii.
În consecinţã, Curtea nu poate reţine cã prevederile <>art. 2 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , care atribuie Guvernului, în mod expres, competenţa de a stabili şi sancţiona prin hotãrâre anumite fapte ce constituie încãlcãri ale legii, sunt neconstituţionale.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, republicatã, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al <>art. 23 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA

În numele legii

DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 2 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Corina Gealan" - S.R.L. din Bragadiru în Dosarul nr. 2.754/2003 al Judecãtoriei Buftea.
Definitivã şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 12 februarie 2004.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent şef,
Gabriela Dragomirescu

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016