Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 506 din 6 martie 2008  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 36 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 506 din 6 martie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 36 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 412 din 2 iunie 2008

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 36 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, excepţie ridicatã de Florin Ciulu în Dosarul nr. 2.106/54/2007 al Curţii de Apel Craiova - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publicã din 15 aprilie 2008, în prezenţa autorului excepţiei şi în lipsa celorlalte pãrţi, legal citate, când Curtea, având în vedere cererea de amânare a pronunţãrii formulatã de autorul excepţiei, a amânat pronunţarea pentru data de 22 aprilie 2008 şi apoi pentru 6 mai 2008.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 7 februarie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 2.106/54/2007, Curtea de Apel Craiova - Secţia contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 36 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 80/1995 , excepţie ridicatã de Florin Ciulu în cauza ce are ca obiect judecarea litigiului privind statutul cadrelor militare.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã prevederile <>art. 36 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 80/1995 sunt neconstituţionale în raport cu dispoziţiile art. 4 alin. (2), art. 16 alin. (1) şi art. 41 din Constituţie, deoarece prevãd o limitare a vârstei la 35 de ani pentru cei menţionaţi a proveni ofiţeri în activitate.
Curtea de Apel Craiova - Secţia contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã excepţia este neîntemeiatã. Se aratã cã prin impunerea unor condiţii de avansare a cadrelor militare nu se aduce atingere dreptului la muncã sau principiului constituţional al egalitãţii în drepturi.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale. Se aratã cã acestea se aplicã în mod egal tuturor celor aflaţi în situaţia prevãzutã de normele legale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile autorului excepţiei şi ale procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 36 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 155 din 20 iulie 1995.
Textele de lege criticate au urmãtorul conţinut: - Art. 36 alin. 1 lit. e): "Ofiţerii în activitate provin din: [_] e) maiştri militari şi subofiţeri în activitate, absolvenţi cu diplomã de licenţã ai instituţiilor civile de învãţãmânt superior, cu profil corespunzãtor specialitãţilor militare, care au vârsta de cel mult 35 de ani."
Autorul excepţiei susţine cã prevederile legale criticate sunt neconstituţionale în raport cu urmãtoarele texte din Constituţie: art. 4 alin. (2) referitor la egalitatea între cetãţeni, art. 16 alin. (1) referitor la egalitatea în drepturi şi art. 41 privind munca şi protecţia socialã a muncii.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã urmãtoarele:
Critica de neconstituţionalitate, prin invocarea prevederilor art. 4 alin. (2) şi art. 16 alin. (1) din Legea fundamentalã, este neîntemeiatã. Dispoziţiile <>art. 36 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 80/1995 reglementeazã provenienţa ofiţerilor în activitate, pe care o limiteazã la vârsta de 35 de ani. Autorul excepţiei criticã tocmai aceastã limitare legalã, considerând-o discriminatorie.
- Art. 4 alin. (2) care se coreleazã cu art. 16 alin. (1), texte constituţionale invocate în susţinerea excepţiei, vizeazã egalitatea în drepturi între cetãţeni, determinând criteriile nediscriminãrii, şi anume: rasa, naţionalitatea, originea etnicã, religia, opinia, apartenenţa politicã şi averea sau originea socialã. Stabilirea prin textul de lege criticat a unei vârste maxime referitoare la provenienţa ofiţerilor nu creeazã nicio discriminare în cadrul acestora, deoarece vârsta, prin ea însãşi, nu constituie un criteriu în acest sens. Legiuitorul poate stabili pentru anumite categorii socioprofesionale mãsuri specifice desfãşurãrii în condiţii optime a activitãţii în acele domenii, inclusiv limitarea provenienţei personalului în funcţie de o anumitã vârstã. Rezultã cã, sub acest aspect, dispoziţiile constituţionale nu sunt încãlcate.
În legãturã cu invocarea, în susţinerea excepţiei, a dispoziţiilor art. 41 din Constituţie, Curtea constatã cã textul constituţional nu este încãlcat, deoarece condiţionarea prin reglementãrile legale criticate a avansãrii cadrelor militare în anumite funcţii nu înseamnã sub nicio formã o îngrãdire a dreptului la muncã, ci, aşa cum s-a mai arãtat, stabilirea unor mãsuri corespunzãtoare domeniului reglementat.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,


CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 36 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, excepţie ridicatã de Florin Ciulu în Dosarul nr. 2.106/54/2007 al Curţii de Apel Craiova - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie. Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 6 mai 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta

----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016