Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 503 din 16 noiembrie 2004  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritatii judecatoresti si cele ale   art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 503 din 16 noiembrie 2004 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritatii judecatoresti si cele ale art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 53 din 17 ianuarie 2005

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Daniela Ramona Mariţiu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. III alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 33/2001 privind unele mãsuri referitoare la salarizarea funcţionarilor publici şi a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum şi a personalului din organele autoritãţii judecãtoreşti şi cele ale <>art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001 , excepţie ridicatã de Stanciu Elena Melania, Florescu Elisabeta, Popescu Aida Oana, Manea Iulia Lãcrãmioara, Steliana Drãghiţã, Gheorghe Bãdescu Ioana Cristina, Alexandru Niculina, Ciobanu Corina, Constantinescu Luchian Constantin, Cioatã Andreea, Cristus Nicoleta, Ghiţã Lucia Ecaterina, Gãinã Carmen Veronica, Mera Luciana, Marcu Eleni Cristina, Neniţã Simona, Pãcuraru Maria, Popa Marinela, Savonea Lia, Sandu Gheorghiţa, Sega Marius, Terceanu Valeriu Mihail, Tripãduş Maria, Corbu Corina, Bãdoiu Cãtãlin, Giurcã Teodora, Niţu Daniela, Rolea Gabriela, Nãstase Tatiana Gabriela, Cornea Adina, Mirea Ecaterina Mariana, Bãlan Carmen, Rãducu Olimpia, Mocanu Elisabeta, Bãtrânu Nicoleta, Dãnãilã Veronica, Gavriş Marilena, Grigore Daniela, Ilie Nadia, Duminecã Virginia, Pârvu Magdalena, Bura Vasilica, Haraga Cristian, Cucu Olimpia, Duţã Rodica, Trestianu Viorica, Prelipcean Iulia, Holban Mãdãlina, Mihalcea Doiniţa, Prujoiu Veronica, Bogdãnescu Mãdãlina, Andreescu Daniela, Gavrilescu Elena, Ionescu Ana, Bornaz Beatrice, Burlacu Rozalia, Buzatu Marinela, Drãghici Andreea, Şerban Luminiţa, Istodorescu Mariana, Antoşicã Elena, Nuţã Liliana, Neagu Elena, Popa Fãnela, Popa Constanţa, Rãduţ Manuela, Gustea Rodica, Croitoru Mihaela, Toma Elena, Dobre Tinca, Ardeleanu Maria, Ispas Valentina, David Elena, Mâţoaicã Marina, Vasile Mãdãlina, Roceanu Mihaela, Onofrei Stãnica, Marin Luminiţa, Zamfir Elena, Epure Venera, Tucã Irina, Tãnase Ilonka, Angelescu Mihaela, Duncã Raluca Meda, Vasile Mihai, Ion Aurica, Boiciu Eleonora, Ioniţã Mariana, Ursu Diana, Milea Drãguţa, Tudose Badea Marius, Florescu Gabriela, Albulescu Claudia, Angheluţã Ioana, Bãdin Tania, Bãlaşa Adrian, Bogdan Ioana, Brânzoiu Laurenţiu, Bunea Tatiana Loredana, Ceauşescu Maria, Chiriţã Marina, Chiujdea Brânduşa, Ciobotaru Simona, Coman Georgeta, Crãciunescu Cristiana, Dudu Daniela Anica, Frunzã Lucia, Gavrea Loneta, Gheorghe Bãdescu Renato, Herea Dana, Marian Diana, Micu Ileana Gabriela, Mitrea Adina, Mocanu Alexandra, Moroşanu Raluca, Pleşa Laura, Pãştilã Rãzvan, Popescu Andreea, Rãdac Cristina, Rãdulescu Iulia, Stârcea Monica, Stãnoiu Adina, Stemate Daniela, Stoian Mihaela, Stoica Andreea, Ştefan Cristina, Umbreş Alexandru, Vãrzaru Maria, Vîlceleanu Cristina, Vlãdescu Liliana, Zamfir Doru Cãtãlin, Lazãr Zefira Marioara, Constantinescu Rodica Elena, Acasandrei Nicoleta, Barbu Raluca, Bothaza Andreea, Bunget Andreea, Carabulea Elena, Drãgoescu Gabriela, Fãrãgãu Lavinia, Gãvarnã Carmen, Marian Erika, Mustãţea Aurelia Lorena, Negrea Cristina Maria, Niculescu Andreea, Onu Gabriel Julieta, Popescu Maria, Radu Brãteni Elena, Râmboacã Raluca, Ştefan Elena Isabela, Singer Valentina, Stãncescu Petra, Stãncescu Veronica Georgeta, Tãnase Ionela Mariana, Zambilã Luana, Ghiurcã Mihaela, Ionescu Luminiţa, Costache Magda, Soare Carmen, Ionescu Cristiana, Dinescu Iuliana, Boc Florenţa, Bãlan Arleziana, Dincã Victoria, Neculae Florentina, Toma Lucica, Lazãr Cristina, Apostolescu Elena, Eftimie Marius, Morariu Elena, Eftimie Minodora Corina, Firoiu Mihai, Marin Ştefan, Petcu Valentina, Ionescu Georgeta, Dragomir Elena, Ispas Doina, Mielu Maria, Rãdoi Silviu, Dragnea Elena, Braticevici Tudor, Popa Cãtãlin, Morozova Gabriela, Cristea Mariana, Giorgi Camelia, Herţug Ana, Istrate Angela, Lupu Cristina, Radu Daniela, Creţescu Emanuela, Burcea Lucica, Axinte Mihaela, Spircu Mirela, Tandalache Mariana, Radu Miţa, Morãreţ Cosmin, Anghel Mariana, Bãdulescu Simona, Bãltãreţu Claudia, Bãltãreţu George, Ioniţã Gheorghiţa, Popovici Mihaela, Marin Gabriela, Tudosie Cristina, Grosu Emi Daniela, Trandafirescu Jeni, Iagãr Adriana, Licu Ilie, Tricã Raluca, Bucãu Amelia, Martin Bianca, Sãndulescu Melania, Pãun Vera, Armeanu Sofica, Baciu Cristina, Costache Daniela, Georgescu Elena, Sandu Iuliana, Ştefan Daniela, Voicu Florentina, Bogoi Mirela, Erghelie Constanţa, Paraschiv Irina, Voicu Ioana, Marin Paul Antonio, Marin Mihaela, Radu Daniela, Eftimie Rãdiţa, Constantinescu Mariana, Beloiu Alina Daniela, Cotta Florica, Ion Ionela, Mihãilescu Steliana, Moisescu Constanţa, Nãvalã Maria, Panã Silvia, Pod Mirela, Rãdulescu Mãdãlina, Stegaru Georgeta, Ţãndãrescu Bianca, Telechi Cornelia, Iconomu Costicã, Radu Laura, Tãnãsescu Daniela Ileana, Podosu Coralia Constantina, Vlaicu Anca, Bãdoiu Enrica, Lupu Miruna, Roşu Elena, Segãrcianu Cornelia, Nãstase Diana Gabriela, Corbeanu Camelia, Mancea Steliana şi Bãdoiu Cãtãlin Gabriel în dosarele nr. 4.980/LM/2004, nr. 5.350/LM/2004, respectiv nr. 5.346/LM/2004 ale Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi litigii de muncã.
La apelul nominal rãspunde Ministerul Justiţiei, prin consilier juridic Angelica Bratu, lipsind celelalte pãrţi, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Curtea, având în vedere cã excepţiile de neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 433D/2004, nr. 491D/2004 şi nr. 540D/2004 au conţinut identic, pune în discuţie, din oficiu, problema conexãrii cauzelor.
Atât consilierul juridic al Ministerului Justiţiei, cât şi reprezentantul Ministerului Public sunt de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, în temeiul <>art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 , dispune conexarea dosarelor nr. 491D/2004 şi nr. 540D/2004 la Dosarul nr. 433D/2004, care este primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecatã, consilierul juridic al Ministerului Justiţiei pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate. În acest sens aratã cã art. 53 din Constituţie face parte din capitolul "Drepturi şi libertãţi fundamentale", având în vedere drepturile din acest capitol. Drepturile reglementate de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 33/2001 nu se regãsesc printre drepturile fundamentale reglementate de Constituţie, prevederile art. 53 din Constituţie nefiind incidente în cauza dedusã judecãţii. În concluzie, aratã cã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. III alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 33/2001 şi ale <>art. 12 alin. (4) din Legea nr. 743/2001 este neîntemeiatã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilã. În acest sens aratã cã, pe de-o parte, drepturile reglementate de dispoziţiile de lege criticate nu sunt prevãzute de dispoziţiile constituţionale, iar pe de altã parte, textele criticate s-au aplicat pe o perioadã determinatã.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin încheierile din 8 iulie 2004, 5 august 2004 şi 6 septembrie 2004, pronunţate în dosarele nr. 4.980/LM/2004, nr. 5.350/LM/2004 şi, respectiv, nr. 5.346/LM/2004, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi litigii de muncã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. III alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 33/2001 privind unele mãsuri referitoare la salarizarea funcţionarilor publici şi a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum şi a personalului din organele autoritãţii judecãtoreşti şi cele ale <>art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001 .
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorii acesteia susţin cã dispoziţiile de lege criticate sunt neconstituţionale, deoarece suspendarea aplicãrii unei legi prin care se recunoaşte un drept echivaleazã cu restrângerea exerciţiului acelui drept, fãrã a exista vreuna dintre situaţiile în care art. 53 din Constituţie permite restrângerea exerciţiului unor drepturi.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi litigii de muncã opineazã în sensul cã excepţia de neconstituţionalitate este întemeiatã. În acest sens aratã cã suspendarea aplicãrii dispoziţiilor care prevãd acordarea unei prime de vacanţã prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 33/2001 şi prelungirea termenului de suspendare prin <>Legea nr. 743/2001 echivaleazã cu restrângerea exerciţiului dreptului de a beneficia de prima de vacanţã, aducând atingere existenţei acestui drept, fãrã a fi incidente vreuna dintre situaţiile prevãzute de dispoziţiile art. 53 din Constituţie.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia ridicatã.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. Aratã cã dispoziţiile criticate nu privesc drepturi fundamentale ale cetãţenilor, statuate de Constituţie. Prima de concediu este un drept salarial suplimentar, care nu este prevãzut de Constituţie, ci a fost reglementat cu scopul îmbunãtãţirii calitãţii vieţii salariaţilor, în mãsura în care resursele financiare ale bugetului permit aceasta, dispoziţiile art. 53 din Constituţie nefiind relevante în cauza dedusã judecãţii.
Avocatul Poporului, în ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. III alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 33/2001 faţã de art. 53 din Constituţie, aratã cã aceasta este neîntemeiatã. Astfel, suspendarea aplicãrii unor dispoziţii legale în baza cãrora se acordã magistraţilor prima pentru concediul de odihnã nu pune în discuţie restrângerea exerciţiului unor drepturi sau libertãţi fundamentale. În ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 12 alin. (4) din Legea nr. 743/2001 faţã de cele ale art. 53 din Constituţie, aratã cã, potrivit principiului anualitãţii bugetului de stat, care este de naturã constituţionalã, <>Legea nr. 743/2001 a fost în vigoare în cursul anului 2002, perioadã pentru care s-a aprobat bugetul de stat. Astfel, actul normativ care conţine textul criticat nu mai este în vigoare, fiind incidente prevederile <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , excepţia dispoziţiilor <>art. 12 alin. (4) din Legea nr. 743/2001 fiind inadmisibilã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. III alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 33/2001 privind unele mãsuri referitoare la salarizarea funcţionarilor publici şi a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum şi a personalului din organele autoritãţii judecãtoreşti, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 108 din 2 martie 2001, precum şi dispoziţiile <>art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 784 din 11 decembrie 2001, textele de lege criticate având urmãtorul conţinut:
- <>Art. III alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 33/2001 : "De asemenea, se suspendã pânã la data de 1 ianuarie 2002 aplicarea prevederilor art. 41 1 alin. (1) care cuprind dispoziţii referitoare la acordarea primei pentru concediul de odihnã şi ale art. 45 alin. (1) referitoare la cuantumul sporului cu care se plãtesc orele lucrate peste durata normalã a timpului de muncã din <>Legea nr. 50/1996 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului din organele autoritãţii judecãtoreşti, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 563 din 18 noiembrie 1999, modificatã şi completatã prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 83/2000 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 50/1996 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului din organele autoritãţii judecãtoreşti, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 425 din 1 septembrie 2000, precum şi aplicarea prevederilor art. IV referitoare la acordarea primei cu ocazia plecãrii în concediul de odihnã din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 237/2000 pentru modificarea <>Legii nr. 21/1999 pentru prevenirea şi sancţionarea spãlãrii banilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 614 din 29 noiembrie 2000.";
- <>Art. 12 alin. (4) din Legea nr. 743/2001 : "Termenele prevãzute la <>art. III din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 33/2001 privind unele mãsuri referitoare la salarizarea funcţionarilor publici şi a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum şi a personalului din organele autoritãţii judecãtoreşti, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 386/2001 , se prelungesc pânã la data de 31 decembrie 2002."
Autorul excepţiei susţine cã dispoziţiile legale criticate încalcã prevederile constituţionale cuprinse în art. 53 alin. (1), ce au urmãtorul conţinut:
- Art. 53 alin. (1): "Exerciţiul unor drepturi sau al unor libertãţi poate fi restrâns numai prin lege şi numai dacã se impune, dupã caz, pentru: apãrarea securitãţii naţionale, a ordinii, a sãnãtãţii ori a moralei publice, a drepturilor şi a libertãţilor cetãţenilor; desfãşurarea instrucţiei penale; prevenirea consecinţelor unei calamitãţi naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav."
Prin <>art. I pct. 38 din Ordonanţa Guvernului nr. 83/2000 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 50/1996 a fost introdus articolul 41^1, care dispune cã magistraţii şi celelalte categorii de personal salarizate în baza acestei legi au dreptul pe perioada concediului de odihnã, pe lângã indemnizaţia de concediu, la o primã egalã cu indemnizaţia brutã sau, dupã caz, salariul de bazã brut, din luna anterioarã plecãrii în concediu, care se impoziteazã separat. Prin art. III alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului a fost suspendatã aplicarea acestor prevederi pânã la data de 1 ianuarie 2002, acest termen fiind prelungit, succesiv, prin <>Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001 şi <>Legea bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2002 nr. 744/2001 , <>Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002 şi <>Legea bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2003 nr. 632/2002 , <>Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003 şi <>Legea bugetului asigurãrilor sociale de stat pe anul 2004 nr. 519/2003 şi prin <>Legea nr. 511/2004 , pânã la data de 31 decembrie 2002, 31 decembrie 2003, 31 decembrie 2004, respectiv 31 decembrie 2005.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã textul art. 53 din Constituţie stabileşte condiţiile şi limitele restrângerii exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi. El are în vedere însã drepturile şi libertãţile fundamentale înscrise în capitolul II al titlului II din Constituţia României, nu şi alte drepturi. Or, cele cuprinse în dispoziţiile de lege criticate se referã la beneficiul unor drepturi salariale suplimentare, cum este şi prima de concediu, ceea ce nu constituie un drept constituţional fundamental, prevederile art. 53 din Constituţie nefiind incidente în cauzã.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 , cu majoritate de voturi,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. III alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 33/2001 privind unele mãsuri referitoare la salarizarea funcţionarilor publici şi a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum şi a personalului din organele autoritãţii judecãtoreşti şi cele ale <>art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001 , excepţie ridicatã în dosarele nr. 4.980/LM/2004, nr. 5.350/LM/2004, respectiv nr. 5.346/LM/2004, ale Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi litigii de muncã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 16 noiembrie 2004.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Daniela Ramona Mariţiu

______________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016