Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 501 din 20 aprilie 2010  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 149 si art. 155^1 din Codul de procedura civila, ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2006  privind unele masuri pentru asigurarea bunei functionari a instantelor judecatoresti si parchetelor si pentru prorogarea unor termene, ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 154/2007  pentru prorogarea termenului prevazut la art. III din titlul XVI al Legii nr. 247/2005  privind reforma in domeniile proprietatii si justitiei, precum si unele masuri adiacente si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 137/2008  pentru prorogarea unor termene    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 501 din 20 aprilie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 149 si art. 155^1 din Codul de procedura civila, ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2006 privind unele masuri pentru asigurarea bunei functionari a instantelor judecatoresti si parchetelor si pentru prorogarea unor termene, ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 154/2007 pentru prorogarea termenului prevazut la art. III din titlul XVI al Legii nr. 247/2005 privind reforma in domeniile proprietatii si justitiei, precum si unele masuri adiacente si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 137/2008 pentru prorogarea unor termene

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 410 din 21 iunie 2010

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 149 şi 155^1 din Codul de procedurã civilã, ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 50/2006 privind unele mãsuri pentru asigurarea bunei funcţionãri a instanţelor judecãtoreşti şi parchetelor şi pentru prorogarea unor termene, ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 154/2007 pentru prorogarea termenului prevãzut la <>art. III din titlul XVI al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietãţii şi justiţiei, precum şi unele mãsuri adiacente şi ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 137/2008 pentru prorogarea unor termene, excepţie ridicatã de Ionuţ Bogdan Luca şi Traian Meşter în Dosarul nr. 7.733/271/2008 al Judecãtoriei Oradea - Secţia civilã.
La apelul nominal se prezintã, pentru Ministerul Public Parchetul de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, consilierul juridic Valentin Cristian Ţundrea, cu delegaţie de reprezentare depusã la dosar. Lipsesc celelalte pãrţi, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza se aflã în stare de judecatã.
Partea prezentã solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate, invocând jurisprudenţa Curţii. În susţinere depune note scrise.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere, invocând, în acest sens, jurisprudenţa Curţii Constituţionale.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 7 decembrie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 7.733/271/2008, Judecãtoria Oradea - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 149 şi art. 155^1 din Codul de procedurã civilã, ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 50/2006 privind unele mãsuri pentru asigurarea bunei funcţionãri a instanţelor judecãtoreşti şi parchetelor şi pentru prorogarea unor termene, ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 154/2007 pentru prorogarea termenului prevãzut la <>art. III din titlul XVI al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietãţii şi justiţiei, precum şi unele mãsuri adiacente şi ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 137/2008 pentru prorogarea unor termene.
Excepţia a fost ridicatã de Ionuţ Bogdan Luca şi Traian Meşter.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin, în esenţã, cã prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 137/2008 contravin art. 21 din Constituţie, deoarece prorogarea termenelor de implementare a mãsurilor privind înregistrarea şedinţelor de judecatã este de naturã sã restrângã accesul liber la justiţie. Cu privire la celelalte dispoziţii legale atacate, autorii excepţiei nu au arãtat motivele de neconstituţionalitate.
Judecãtoria Oradea - Secţia civilã considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
Potrivit <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatului Poporului considerã cã excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 154/2007 şi ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 137/2008 este inadmisibilã, iar în ceea ce priveşte prevederile art. 149 şi 155^1 din Codul de procedurã civilã, precum şi ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 137/2008 , apreciazã cã acestea sunt constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, susţinerile pãrţii prezente, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile de lege criticate, raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, în ordinea invocãrii textelor de lege criticate, este urmãtorul:
- art. 149 şi 155^1 din Codul de procedurã civilã;
- <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2006 privind unele mãsuri pentru asigurarea bunei funcţionãri a instanţelor judecãtoreşti şi parchetelor şi pentru prorogarea unor termene, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 566 din 30 iunie 2006, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 77/2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 227 din 7 aprilie 2009;
- <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 154/2007 pentru prorogarea termenului prevãzut la <>art. III din titlul XVI al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietãţii şi justiţiei, precum şi unele mãsuri adiacente, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 883 din 21 decembrie 2007, aprobatã prin <>Legea nr. 127/2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 413 din 2 iunie 2008;
- <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 137/2008 pentru prorogarea unor termene, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 745 din 4 noiembrie 2008, aprobatã prin <>Legea nr. 100/2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 251 din 15 aprilie 2009.
Dispoziţiile constituţionale considerate a fi încãlcate sunt cele ale art. 21 din Constituţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine urmãtoarele:
I. În ceea ce priveşte excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 149 şi 155^1 din Codul de procedurã civilã, ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 50/2006 , precum şi ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 154/2007 , Curtea constatã cã nu este motivatã. Se încalcã astfel dispoziţiile <>art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 , potrivit cãrora "Sesizãrile trebuie fãcute în formã scrisã şi motivate". Textul de lege fiind imperativ, încãlcarea prevederilor sale are drept consecinţã imposibilitatea exercitãrii controlului de constituţionalitate, astfel cã excepţia de neconstituţionalitate referitoare la acestea urmeazã a fi respinsã ca inadmisibilã.
II. Analizând prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 137/2008 , Curtea constatã cã termenul prevãzut la <>art. III din titlul XVI al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietãţii şi justiţiei, precum şi unele mãsuri adiacente, de la care se aplicã dispoziţiile <>art. 13 din Legea nr. 304/2004 , referitoare la înregistrarea şedinţelor de judecatã, precum şi termenul prevãzut la <>art. 136 din Legea nr. 304/2004 , privind preluarea de cãtre Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a atribuţiilor Ministerului Justiţiei referitoare la gestionarea bugetului curţilor de apel, al tribunalelor, al tribunalelor specializate şi al judecãtoriilor, au fost prorogate la data de 1 ianuarie 2011 prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 114/2009 privind unele mãsuri financiar-bugetare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 919 din 29 decembrie 2009.
Prorogarea termenului prevãzut la <>art. III din titlul XVI al Legii nr. 247/2005 , precum şi a termenului prevãzut la <>art. 136 din Legea nr. 304/2004 la data de 1 ianuarie 2011 a avut în vedere, potrivit motivãrii <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 114/2009 , evoluţia crizei economice în anul 2009, precum şi extinderea acesteia în cursul anului 2010. Acest lucru a impus luarea de urgenţã a unor mãsuri pentru a se putea asigura respectarea angajamentelor asumate de România prin semnarea acordurilor de împrumut cu organismele financiare internaţionale, acorduri absolut necesare pentru stabilitatea economicã a României, pentru atingerea ţintelor de deficit ale bugetului general consolidat în anul 2010.
De altfel, Curtea, prin <>Decizia nr. 1.385 din 29 octombrie 2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 874 din 15 decembrie 2009, a statuat cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 137/2008 prorogã unele termene în vederea unei bune administrãri a justiţiei ca serviciu public, ţinând seama, aşa cum rezultã din motivarea acestei ordonanţe, de gravele consecinţe de ordin procedural care ar putea apãrea în activitatea de judecatã din cauza inexistenţei suportului tehnic necesar şi care ar putea fi invocate în cadrul proceselor pe rolul instanţelor de judecatã.
Considerentele reţinute în aceastã decizie îşi menţin valabilitatea şi în cauza de faţã, întrucât nu au intervenit elemente noi, de naturã a determina o reconsiderare a jurisprudenţei Curţii.

Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

1. Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 149 şi art. 155^1 din Codul de procedurã civilã, ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 50/2006 privind unele mãsuri pentru asigurarea bunei funcţionãri a instanţelor judecãtoreşti şi parchetelor şi pentru prorogarea unor termene şi ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 154/2007 pentru prorogarea termenului prevãzut la <>art. III din titlul XVI al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietãţii şi justiţiei, precum şi unele mãsuri adiacente, excepţie ridicatã de Ionuţ Bogdan Luca şi Traian Meşter în Dosarul nr. 7.733/271/2008 al Judecãtoriei Oradea - Secţia civilã.
2. Respinge ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 137/2008 pentru prorogarea unor termene, excepţie ridicatã de aceiaşi autori în acelaşi dosar al aceleiaşi instanţe.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 20 aprilie 2010.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Maria Bratu

----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016