Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE Nr. 5 din 10 martie 1995  privind aprobarea solutiilor referitoare la aplicarea unitara a prevederilor unor articole din   Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata, republicata, modificata si completata prin   Ordonanta Guvernului nr. 9/1995     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE Nr. 5 din 10 martie 1995 privind aprobarea solutiilor referitoare la aplicarea unitara a prevederilor unor articole din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata, republicata, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 9/1995

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 96 din 19 mai 1995
ANEXA 1
-------

SOLUŢII
referitoare la aplicarea prevederilor unor articole din Ordonanta Guvernului
nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adãugatã, republicatã, modificatã şi
completatã prin <>Ordonanta Guvernului nr. 9/1995 *)
---------------------------
*) <>Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 a fost republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 3 din 11 ianuarie 1995, iar <>Ordonanta Guvernului nr. 9/1995 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 20 din 31 ianuarie 1995.

Articolul 2
1. Operaţiunile efectuate de societãţile comerciale şi societãţile agricole care executa prestaţii pentru prelucrarea produselor vegetale aparţinînd persoanelor fizice, cu plata în natura, intra în sfera de aplicare a T.V.A. astfel:
- produsele predate cultivatorilor scutiţi de T.V.A. în temeiul art. 6 lit. A. e) din ordonanta, sub forma de zahãr, ulei, tuica, vin, fãina, malai etc. nu reprezintã transfer al dreptului de proprietate şi nu se supun taxei pe valoarea adãugatã;
- produsele reţinute de societãţile comerciale prelucratoare pentru prestaţiile executate se supun T.V.A. la livrarea acestora ca atare sau sub forma prelucrata, în condiţiile prevãzute de art. 10, 11 şi 12 din ordonanta.
Produsele reţinute potrivit prevederilor de mai sus, care au fost utilizate în scop personal sau care au fost puse la dispoziţia altor persoane fizice sau juridice în mod gratuit, se supun prevederilor art. 2 pct. 2.2. din ordonanta.
2. Încadrarea în plafoanele în limita cãrora pot fi predate bunuri şi prestate servicii cu titlu gratuit se determina pe baza datelor raportate prin bilanţul anual. Depãşirea plafonului susmentionat reprezintã operaţiune impozabilã. Taxa pe valoarea adãugatã aferentã depãşirii de mai sus se include în decontul întocmit pentru luna în care agenţii economici au termen de depunere a bilanţului anual.
Articolul 3
1. Corpul gardienilor publici nu intra în sfera de aplicare a T.V.A., fiind organizat ca instituţie publica a carei activitate nu are ca scop obţinerea de profit, ci aceea de paza şi apãrare a bunurilor, a ordinii şi liniştii publice, a vieţii şi integritãţii persoanelor.
2. Valorificarea de cãtre direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat a bunurilor confiscate potrivit legii nu intra în sfera de aplicare a T.V.A. Vînzarea prin comisionari a bunurilor proprietate de stat se supune T.V.A. numai pentru partea reprezentind comisionul agentului economic prin care se valorifica bunurile.
Articolul 6 lit. A. a)
Staţiunile balneare care presteazã cumulat servicii de cazare, masa şi tratament a cãror contravaloare este decontatã pe baza de bilete de tratament sînt scutite de T.V.A.
Serviciile de cazare şi/sau masa decontate separat (nu pe baza de bilete de tratament) sînt supuse T.V.A., potrivit legii.
Articolul 6 lit. A. e)
Sînt scutite de T.V.A.:
- livrãrile de bunuri efectuate de gospodãriile agricole individuale, cãrora li s-a reconstituit sau li s-a constituit dreptul de proprietate asupra terenurilor agricole şi care le folosesc şi le exploateazã în mod individual;
- livrãrile de bunuri efectuate de asociaţiile constituite conform <>art. 2 din Legea nr. 36/1991 .
Articolul 6 lit. A. h)
Instituţiile de asigurãri şi reasigurari sînt scutite de T.V.A. pentru sumele încasate de la asiguraţi.
Despãgubirile acordate asiguraţilor includ şi T.V.A. cuprinse în devizele întocmite de unitãţile prestatoare care sînt înregistrate ca plãtitoare de T.V.A.
Articolul 6 lit. A. i) 1
Sînt scutite de T.V.A. lucrãrile de construcţii, amenajãri, reparaţii şi întreţinere, executate pentru cimitire, ca: zidire cavouri, sãpat gropi, chituit capace cripta, inhumarea şi deshumarea decedatilor.
Sînt, de asemenea, scutite obiectele de uz funerar ca: sicrie şi garnituri sicrie, cruci, respecte, coroane şi jerbe din flori naturale şi artificiale, luminari, exclusiv cele decorative şi cele pentru nunti şi botezuri.
Scutirile de mai sus se aplica pentru livrãrile de bunuri şi prestãrile de servicii executate de unitãţi special autorizate.
Articolul 6 lit. A. i) 5
Sînt scutite de T.V.A.:
1. operaţiunile care intra în sfera impozitului pe spectacole, reglementate prin <>Hotãrîrea Guvernului nr. 679/1991 şi prin <>Normele metodologice nr. 6174/1991 de aplicare a acesteia, elaborate de Ministerul Finanţelor, sumele încasate din vînzarea biletelor şi abonamentelor pentru care se datoreazã impozitul pe spectacole de cãtre unitatea de exploatare, precum şi sumele repartizate din încasãri proprietarilor şi difuzorilor de filme, în activitatea de exploatare şi difuzare de filme cinematografice pentru public;
2. operaţiunile care intra în sfera de aplicare a impozitului pe activitatea de taximetrie reglementate prin <>art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1992 , aprobatã şi modificatã prin Legea nr. 114/1992, care se referã la persoanele fizice autorizate potrivit Decretului-lege nr. 54/1990, precum şi la colaboratorii cu autoturisme proprii ai societãţilor comerciale care desfãşoarã activitate de taximetrie;
3. operaţiunile supuse taxelor pentru acordarea licenţelor în vederea practicãrii jocurilor de noroc, potrivit <>Ordonanţei Guvernului nr. 16/1993 , care sînt reglementate prin Hotãrîrea Guvernului nr. 486/1992 ce defineste tipurile, formele şi sistemele de jocuri de noroc.
Articolul 6 lit. A. i) 6
a) Vînzarea de cãrţi, inclusiv dictionare şi enciclopedii, ziare şi reviste, este scutitã de T.V.A. independent de modul de realizare: directa, prin intermediari, pe baza de abonament. Nu sînt scutite de T.V.A. încasãrile pentru reclama şi publicitate, precum şi tipariturile realizate exclusiv în scopuri comerciale, de reclama şi publicitate, cum sînt: cãrţi de telefon, Mersul trenurilor, Pagini naţionale şi altele asemenea.
b) Activitãţile posturilor de radio şi televiziune, altele decît de reclama şi publicitate, sînt scutite de T.V.A., atît la unitãţile care realizeazã programele cît şi la cele care le difuzeazã.
Lucrãrile efectuate la domiciliul clienţilor pentru recepţia programelor audiovizuale sînt supuse taxei pe valoarea adãugatã.
c) Sumele obţinute din vînzarea formularelor comune prevãzute în <>Hotãrîrea Guvernului nr. 768/1992 nu sînt supuse taxei pe valoarea adãugatã, atît la unitãţile care le tiparesc cît şi la cele de distribuire.
Articolul 6 i) 11
Produsele scutite de T.V.A. cuprinse la poziţia 6 "Proteze şi produse ortopedice" din lista-anexa la ordonanta sînt:
a) proteze articulare, articole şi aparate de ortopedie, inclusiv centurile şi bandajele medico-chirurgicale şi cirjele;
b) articole şi aparate pentru fracturi;
c) proteze oculare;
d) stimulatoare cardiace;
e) aparatele pentru facilitarea auzului la surzi;
f) alte aparate care se poarta, se duc în mina sau se implanteaza în organism pentru compensarea unor deficiente sau infirmitãţi.
Articolele şi aparatele pentru proteze dentare livrate de agenţii economici înregistraţi ca plãtitori de T.V.A. sînt supuse cotei de 9% .
Articolul 7
Agenţii economici care au solicitat scoaterea din evidenta ca plãtitori de taxa pe valoarea adãugatã în baza <>Ordonanţei Guvernului nr. 9/1995 , inclusiv cei care iniţial au fost înregistraţi prin opţiune, vor fi luati în evidenta numai dupã depãşirea plafonului de 50 milioane lei anual.
Articolul 12
1. Operaţiunile legate, import-export, realizate de cãtre agenţii economici cu activitate de comerţ exterior, privind: importul de produse energetice şi materii prime de baza legat de exportul de produse liberalizate la export, precum şi importul de materiale, componente, subansambluri, echipamente şi utilaje pentru producţie legat de exportul de produse finite rezultate, sînt supuse T.V.A. astfel:
a) la intrarea bunurilor în ţara importatorul este obligat sa întocmeascã declaraţia vamalã de import, sa plãteascã T.V.A. aferentã şi, corespunzãtor, sa-şi exercite dreptul de deducere în condiţiile prevãzute de reglementãrile legale în vigoare;
b) bunurile din import predate producãtorilor în vederea realizãrii produselor ce urmeazã a fi exportate, a cãror contravaloare reprezintã plata importului, se factureaza la preţuri negociate plus T.V.A.;
c) produsele realizate de unitãţile producãtoare, livrate unitãţilor cu activitate de comerţ exterior pentru plata bunurilor din import primite de la aceştia, se factureaza la preţurile negociate plus T.V.A.
Exigibilitatea T.V.A. aferentã operaţiunilor prevãzute la lit. b) şi c) de mai sus ia naştere, atît la furnizor cît şi la beneficiar, la data livrãrii produselor la export.
Operaţiunile de import legat de export vor fi justificate cu urmãtoarele documente:
- licenta de operaţiune eliberata de Ministerul Comerţului;
- contractele încheiate de agentul economic cu activitate de comerţ exterior cu partenerul extern şi cu producãtorii interni, din care sa rezulte ca operaţiunile nu se fac cu plata, ci prin compensaţii valorice;
- documentele prevãzute la <>cap. IX pct. 9.6. din Normele pentru aplicarea Ordonanţei Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adãugatã, aprobate prin <>Hotãrîrea Guvernului nr. 973/1994 .
2. Exigibilitatea taxei pe valoarea adãugatã, aferentã avansurilor încasate de agenţii economici care au cistigat licitaţii pentru efectuarea obiectivelor finanţate din credite acordate de organismele financiare internaţionale (B.I.R.D., B.E.R.D. etc.) statului roman sau garantate de acesta, ia naştere la data stabilirii debitului clientului pe baza de factura.
Articolul 13
1. Pentru determinarea bazei de impozitare, aferentã livrãrilor plãtite în devize cãtre beneficiari din ţara, furnizorul este obligat sa emita concomitent, atît factura în devize cît şi factura în lei, utilizînd cursul de referinta stabilit de Banca Nationala a României valabil pentru ziua în care a avut loc livrarea.
2. Agenţii economici care au cistigat licitaţii pentru realizarea unor obiective de investiţii finanţate din credite acordate de organisme financiare internaţionale statului roman sau garantate de acesta determina baza de impozitare în condiţiile stabilite prin contractele încheiate.
3. Agenţii economici care presteazã servicii de intermediere în turism vor determina baza de impozitare la prestarea efectivã a serviciilor, ca diferenţa între preţul plãtit de client şi suma facturatã de prestatorii care au executat material serviciile utilizate de client.
4. Pentru animale şi pãsãri vii destinate tãierii, pentru grîu şi lapte de vacã, pentru care se acorda prime de la bugetul de stat, taxa pe valoarea adãugatã se calculeazã la preţul de achiziţie din care se scade prima de la bugetul de stat.
Exemplu:
--------
- preţul de achiziţie 2.100 lei/kg
- prima de la buget 650 lei/kg
- baza de impozitare T.V.A. 1.450 lei/kg.
Articolul 14
Sumele încasate de la bugetul de stat de cãtre agenţii economici înregistraţi la organele fiscale ca plãtitori de T.V.A. şi care sînt destinate finanţãrii investiţiilor, acoperirii diferenţelor de preţ şi de tarif, finanţãrii stocurilor de produse cu destinaţie specialã, nu se cuprind în baza de impozitare.
Taxa pe valoarea adãugatã aferentã bunurilor şi serviciilor achiziţionate, destinate realizãrii obiectivelor de investiţii finanţate în condiţiile de mai sus, se deduce în conformitate cu prevederile art. 18-21 din ordonanta.
Cu sumele deduse, potrivit legii, este obligatorie reîntregirea disponibilitãţilor pentru investiţii. În cursul anului financiar sumele respective pot fi utilizate numai pentru plati aferente aceluiaşi obiectiv de investiţii pentru care s-au primit alocaţiile de la bugetul de stat.
La încheierea exerciţiului financiar, sumele deduse şi neutilizate potrivit alineatului precedent se vireazã la bugetul de stat în conturile şi la termenele stabilite prin instrucţiuni emise de Ministerul Finanţelor.
Articolul 15
1. Ambalajele care circula prin facturare se supun T.V.A. la livrare, urmînd ca la restituire sa se efectueze regularizarea prevãzutã la art. 15 din ordonanta, potrivit instrucţiunilor de completare a decontului T.V.A.
Ambalajele de circulaţie (navete, sticle, borcane etc.) la schimb între furnizorii de marfa şi clienţi nu se factureaza şi nu se supun T.V.A.
În condiţiile în care clienţii nu deţin cantitãţile de ambalaje necesare efectuãrii schimbului prevãzut mai sus, pot primi de la furnizorii de marfa ambalajele necesare în schimbul unei garanţii depuse acestora fãrã facturare şi fãrã T.V.A.
Periodic se vor factura şi se vor supune T.V.A. cantitãţile de ambalaje date în garanţie şi scoase din uz la clienţi ca urmare a distrugerii, uzurii, lipsurilor etc.
Regimul circulaţiei ambalajelor pe baza de schimb se aplica în mod obligatoriu în relaţiile cu agenţii economici neplatitori de T.V.A.
2. Sumele necuprinse în baza de impozitare la furnizori sau prestatori de servicii potrivit art. 14 şi 15 din ordonanta atrag corespunzãtor pierderea dreptului de deducere la beneficiari. În acest scop beneficiarilor le revin urmãtoarele obligaţii:
a) sa înregistreze în jurnalul pentru cumpãrãri valoarea facturilor şi taxa pe valoarea adãugatã, corectate cu reducerile acordate de furnizori şi, respectiv, cu influentele rezultate din refuzurile fãcute;
b) sa solicite şi sa urmãreascã primirea de la furnizori a facturilor corectate, potrivit art. 28 din ordonanta.
Articolul 17
1. Cotele de T.V.A. care se aplica pentru acţiunile de vinatoare organizate cu vinatori strãini sînt urmãtoarele:
- cota de 18% pentru serviciile prestate în România referitoare la efectuarea formalitãţilor legale pentru obţinerea vizelor de trecere a frontierei cu arme şi muniţii, organizarea vinatorii, transportul în fondurile de vinatoare, asigurarea de ghizi-interpreti, servicii de cazare, masa şi altele de aceasta natura;
- cota zero pentru trofeele cinegetice pentru care se întocmesc facturi externe şi a cãror contravaloare se încaseazã în valuta.
2. Cota de 9% se aplica la:
a) carne de animale şi pãsãri domestice, inclusiv organe şi mãruntaie, vîndute în stare proaspãta, ca produse şi conserve.
Organele şi maruntaiele cuprind:
1) limba (inclusiv slungul);
2. creierul;
3) inima;
4) plaminii;
5) ficatul;
6) splina;
7) rinichii;
8) maduvioarele;
9) ugerul;
10) pancreasul;
11) timusul;
12) burta de bovine şi ovine;
13) stomacul de porc;
14) mate de bovine, porcine, ovine;
15) osinza, bazari de porc, prapur (epiplon).
Portiunile comestibile rezultate din prelucrarea carcasei se includ în noţiunea de carne, respectiv: cap, picioare, urechi, buze, grãsimi (inclusiv slanina), oase, sorici, cozi de porc.
Produsele din carne supuse cotei de 9% sînt: salamuri, cirnati, afumaturi, sunca, toba, pastrama, slanina prelucrata, aspicuri şi racituri, alte preparate din carne.
Preparatele culinare, semipreparatele de tip "Gospodina" preparatele şi conservele din carne cu legume, paste fainoase, orez sau altele asemenea sînt supuse cotei de 18%;
b) peste şi produse din peste, inclusiv semiconserve şi conserve, exclusiv icre.
Produsele din peste supuse cotei de 9% sînt: peste sarat, peste afumat, semiconserve şi conserve de peste în suc propriu, în ulei sau în sos tomat, pasta de peste.
Preparatele culinare şi semipreparatele tip "Gospodina" sînt supuse cotei de 18%;
c) lapte, lapte praf şi produse lactate.
Produsele lactate supuse cotei de 9% sînt: unt, brinzeturi (proaspete, maturate, fermentate, framintate, topite, simple şi cu adaosuri), smintina, iaurt cu şi fãrã adaosuri, lapte batut, lapte acidofil cu şi fãrã adaosuri, sana, frisca, produse lactate proaspete din lapte smintinit cu şi fãrã adaosuri, produse lactate proaspete din brinza şi smintina, produse lactate concentrate cu şi fãrã zahãr.
Inghetata este supusã cotei de 18%;
d) uleiuri şi grãsimi comestibile, cum sînt: uleiuri comestibile vegetale, margarina, untura, ulei de peste.
Produsele prevãzute la lit. a)-d) de mai sus, vîndute prin unitãţile de alimentaţie publica sau care practica adaos comercial de alimentaţie publica, sînt supuse cotei de 18%;
e) medicamente de uz uman şi veterinar, substanţe farmaceutice, plante medicinale, aparatura de tehnica medicalã şi alte bunuri destinate exclusiv utilizãrii în scopuri medicale, chirurgicale, dentare sau veterinare.
Sînt supuse cotei de 9%:
1) medicamentele şi produsele biologice de uz uman prevãzute în nomenclatorul Ministerului Sãnãtãţii;
2) medicamentele de uz veterinar prevãzute în nomenclatorul Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei;
3) substantele farmaceutice livrate sub forma de pulberi, granule, soluţii sau alte forme de aceasta natura şi care urmeazã sa fie transformate în medicamente de cãtre unitãţile producãtoare;
4) plantele medicinale prevãzute în nomenclatorul Ministerului Sãnãtãţii şi Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei;
5) aparatura de tehnica medicalã;
6) alte bunuri destinate exclusiv utilizãrii în scopuri medicale, chirurgicale, dentare sau veterinare, cum sînt:
- articole şi aparate pentru proteze dentare;
- ceruri dentare sau compozitii pentru amprente dentare; alte compozitii pentru utilizare în stomatologie pe baza de ipsos;
- aliaje pe baza de aur şi argint folosite exclusiv în stomatologie;
- plãci şi filme fotografice pentru folosinta medicalã, dentara sau veterinara;
- vata, tifon, bandaje şi articole similare (pansamente, plasture, cataplasme etc.) impregnate sau acoperite cu substanţe farmaceutice sau condiţionate pentru vînzarea în scopuri medicale, chirurgicale, dentare sau veterinare;
- manusi pentru chirurgie;
- sticlarie de laborator, sanitarã sau farmaceutica, chiar gradata sau calibrata;
- sterilizatoare medico-chirurgicale;
- ambulante;
- vehicule autoradiologice, chirurgicale, care dentare;
- lentile corectoare pentru ochelari;
- rame şi monturi de ochelari;
- ochelari de corectie;
- termometre medicale şi veterinare.
Sînt supuse cotei de 9% numai acele produse care au fost omologate în scopurile prevãzute la alineatul precedent şi care sînt destinate folosirii exclusiv în scopurile respective. Produsele care se livreaza atît în scopuri medicale, dentare sau veterinare, cît şi în alte scopuri, de exemplu: reactivi, mobilier, mijloace de transport, aparate electrice şi alte bunuri de uz gospodãresc, sînt supuse cotei de 18% .
3. Cota zero de T.V.A. pentru bunurile şi serviciile destinate realizãrii unor obiective pe teritoriul României, prevãzute de art. 17 lit. C.f), se aplica dacã sînt îndeplinite urmãtoarele condiţii:
3.1. obiectivele ce urmeazã a fi realizate sa fie:
a) nominalizate în hotãrîri ale Guvernului;
b) prevãzute în acorduri, protocoale, înţelegeri încheiate cu guverne strãine sau organizaţii internaţionale;
c) destinate unor scopuri cu caracter umanitar, social-filantropic, de apãrare a sãnãtãţii, cultural, artistic, educativ, ştiinţific, religios, sportiv.
3.2. finanţarea sa fie asigurata din:
a) fondul de contrapartida constituit din contravaloarea în lei a ajutoarelor primite de România sub forma de bunuri şi servicii;
b) ajutoare sau împrumuturi nerambursabile acordate de guverne strãine şi organisme internaţionale, altele decît cele cuprinse la lit. a) de mai sus;
c) fonduri ale organizaţiilor nonprofit şi de caritate, inclusiv ale cultelor religioase din strãinãtate şi din ţara, constituite şi din donaţii ale persoanelor fizice şi juridice.
3.3. Cota zero se realizeazã astfel:
a) prin exercitarea dreptului de deducere de cãtre beneficiarii obiectivelor de mai sus, dacã aceştia sînt plãtitori de T.V.A.
b) prin restituirea, de cãtre organul fiscal, a T.V.A. aferentã aprovizionarilor destinate realizãrii obiectivelor ai cãror beneficiari nu sînt plãtitori de T.V.A.
c) prin facturarea, de cãtre furnizorii şi prestatorii care participa la realizarea obiectivului, a bunurilor livrate şi a serviciilor prestate fãrã T.V.A., cu exercitarea dreptului de deducere a T.V.A. aferentã intrãrilor destinate realizãrii obiectivului, pe baza unui certificat eliberat de Direcţia generalã a impozitelor indirecte din Ministerul Finanţelor.
Certificatul va fi eliberat la solicitarea beneficiarului, pe baza contractului încheiat cu furnizorul bunurilor sau prestatorul serviciului şi a documentelor din care sa rezulte modalitatea de finanţare.
4. Restituirea T.V.A. aferentã obiectivelor ai cãror beneficiari sînt neplatitori de T.V.A. (lit. b) de mai sus) se efectueazã prin Direcţia generalã a finanţelor publice şi controlului financiar de stat a municipiului Bucureşti, conform Ordinului ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 54 din 17 ianuarie 1994, pe baza aprobãrii date de Direcţia generalã a impozitelor indirecte din Ministerul Finanţelor, a documentaţiei avizate de direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti.
Documentaţia necesarã restituirii va cuprinde:
- cererile de restituire a T.V.A. (model cuprins în anexa la prezentele soluţii), avizate de organul fiscal teritorial;
- facturi sau alte documente legale din care sa rezulte cuantumul T.V.A.;
- dovada plãţii bunurilor sau a serviciilor achiziţionate pentru care se solicita restituirea T.V.A.;
- documente din care sa rezulte modalitatea de finanţare.
Cererile de restituire se vor depune la organul fiscal spre avizare trimestrial, cel mai tirziu pînã la finele lunii urmãtoare încheierii unui trimestru, şi vor fi justificate numai cu documente aferente cumpãrãrilor efectuate în trimestrul pentru care se solicita rambursarea de T.V.A. Nedepunerea în termen şi necuprinderea tuturor documentelor justificative vor atrage pierderea dreptului de restituire.
Articolul 19
1. Dreptul de deducere a T.V.A. înscrisã în documentele pentru cumpãrãri se determina în funcţie de data facturii, a chitanţei fiscale sau a altui document legal, dacã acestea s-au primit pînã la data întocmirii decontului T.V.A.
Documentele primite dupã data întocmirii decontului aferent lunii în care bunurile au fost recepţionate se includ în deconturile întocmite pentru lunile urmãtoare.
2. În jurnalul pentru cumpãrãri se înscriu toate documentele aferente intrãrilor de bunuri şi servicii pentru nevoile firmei indiferent de destinaţia lor, pentru realizarea de operaţiuni impozabile sau operaţiuni scutite, dreptul de deducere a T.V.A. aferentã intrãrilor urmînd a fi stabilit pe baza pro ratei.
3. Prestatorii de servicii de transport de marfa, de cãlãtori sau accesorii transportului au dreptul de deducere a taxei pe valoarea adãugatã aferentã intrãrilor de bunuri şi servicii, independent de faptul ca acestea au fost destinate transportului pe parcurs extern sau intern, cu respectarea celorlalte condiţii prevãzute la cap. VI din ordonanta.
4. Pentru bunurile acordate de cãtre furnizori clienţilor, în vederea stimulãrii vinzarilor în condiţiile prevãzute în contractele încheiate, conform prevederilor <>art. 14 lit. a) din ordonanta, modificat prin Ordonanta Guvernului nr. 9/1995 , agenţii economici vor exercita dreptul de deducere a taxei pe valoarea adãugatã aferentã intrãrilor.
Articolul 21 lit. b)
1. Societãţile comerciale care au ca obiect de activitate, atît contractarea şi achiziţionarea de animale şi pãsãri vii cît şi industrializarea şi comercializarea produselor rezultate, beneficiazã de dreptul de rambursare în condiţiile prevãzute de Normele pentru aplicarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adãugatã, aprobate prin <>Hotãrîrea Guvernului nr. 973/1994 , pentru societãţile agricole.
2. Sumele nerambursate total sau parţial la termenele legale ca urmare a neîndeplinirii condiţiilor prevãzute în norme se raporteazã în decontul T.V.A. întocmit în luna în care s-a primit avizul negativ al organului fiscal. Condiţia prevãzutã la prima liniuta a pct. 10.12 din norme se aplica pentru facturile neachitate la data efectuãrii verificãrii cererii de rambursare.
3. Suma stabilitã la pct. 2.5. din cererea de rambursare reprezintã plafonul maxim admisibil. Suma de rambursat cuvenitã pentru export nu poate depãşi suma prevãzutã în cererea de rambursare la pct. 2.2. Diferenţa dintre sume va fi tratata în felul urmãtor:
- în cazul în care suma de la pct. 2.5. este mai mica decît suma de la pct. 2.2., diferenţa reprezintã T.V.A. aferentã unor aprovizionari destinate unui export ulterior şi se va prelua în soldul lunii urmãtoare;
- în cazul în care suma înscrisã la pct. 2.5 este mai mare decît cea înscrisã la pct. 2.2., diferenţa reprezintã suma necuvenita şi nu va fi preluatã în soldul lunii urmãtoare.
4. Agenţii economici care realizeazã exclusiv livrãri la export de produse cu ciclu lung de fabricaţie vor completa, în luna în care s-a realizat exportul, cap. II din cererea de rambursare.
Articolul 25 lit. B
1. Documentele ce se întocmesc de cãtre agenţii economici pentru exportul de bunuri sînt:
a) exportul pe baza de comision:
- unitãţile producãtoare emit facturi interne (potrivit <>Hotãrîrii Guvernului nr. 768/1992 ) inscriind "cota zero de T.V.A." şi menţiunea "export în comision";
- unitãţile exportatoare în comision înscriu pe o copie xerox a facturii externe şi a declaraţiei vamale de export denumirea unitãţii producãtoare. Înscrierea se va face sub semnatura persoanelor autorizate şi cu aplicarea ştampilei care angajeazã societatea comercialã exportatoare. Documentele astfel completate se transmit unitãţilor producãtoare;
- pentru comisionul cuvenit, unitatea exportatoare emite facturi cãtre unitatea producãtoare aplicind cota zero de T.V.A.
b) exportul realizat de unitãţile exportatoare care acţioneazã în nume propriu:
- unitãţile producãtoare emit facturi aplicind cota de T.V.A. corespunzãtoare livrãrilor la intern.
În cazul în care, potrivit contractului încheiat între producãtor şi exportator, livrarea produselor cãtre beneficiarul extern se face direct de unitatea producãtoare, aceasta emite factura interna cãtre unitatea exportatoare aplicind cota zero de T.V.A. şi menţioneazã ca marfa s-a expediat direct beneficiarului extern. La factura se anexeazã copia declaraţiei vamale de export vizata de organele vamale şi copia documentului de transport internaţional;
- unitãţile exportatoare emit facturi externe şi întocmesc facturi interne;
c) export realizat direct de unitatea producãtoare:
- unitãţile producãtoare emit facturi interne, aplicind cota zero de T.V.A. şi facturi externe corespunzãtoare.
d) pentru produsele contractate cu parteneri externi care dispun livrarea cãtre un agent economic din ţara în vederea prelucrãrii lor pentru produse de export pentru acelaşi partener:
- contractul sau dispoziţia scrisã a partenerului extern din care sa rezulte produsele, cantitãţile şi agentul economic din ţara la care se face livrarea;
- factura externa;
- dovada încasãrii contravalorii mãrfii în valuta.
Valoarea facturilor interne aferente bunurilor şi serviciilor exportate direct sau prin intermediari se determina pe baza preţurilor externe transformate în lei la cursul de referinta stabilit de B.N.R., valabil pentru ziua în care se emite factura externa.
2. Cota zero de T.V.A. se aplica numai livrãrilor de bunuri la export justificate prin:
- factura externa;
- declaraţia vamalã de export vizata de organele vamale;
- documentul de transport internaţional.
Toate documentele de mai sus sînt obligatorii pentru fiecare livrare de bunuri de transport.
3. Documentele ce se întocmesc de cãtre agenţii economici pentru exportul de servicii de natura celor prevãzute de <>cap. IX din normele aprobate prin Hotãrîrea Guvernului nr. 973/1994 , precum şi de natura altor servicii comandate de beneficiari cu sediul în strãinãtate, sînt:
a) factura externa;
b) dovada încasãrii contravalorii facturii prestaţiei efectuate sau, dupã caz, dovada introducerii în banca a documentelor de încasare în valuta.
Pentru serviciile prestate fãrã contract sau comanda de la firma externa se aplica cota zero pe baza documentelor legale în care se consemneazã prestarea serviciului şi a documentelor de mai sus.
4. Bunurile predate ca aport la capitalul social al altei societãţi comerciale nu se factureaza şi nu se includ în decontul T.V.A.
Soluţii privind T.V.A. aferentã unor operaţiuni
specifice agriculturii
1. Operaţiunile efectuate de societãţile agricole constituite în baza <>Legii nr. 31/1990 şi <>Legii nr. 36/1991 pentru exploatarea terenurilor agricole aparţinînd persoanelor fizice cãrora li s-a reconstituit sau li s-a constituit dreptul de proprietate se supun T.V.A. astfel:
a) produsele agricole predate persoanelor fizice menţionate mai sus nu reprezintã transfer al dreptului de proprietate şi nu se supun T.V.A.;
b) produsele reţinute de societãţile agricole pentru lucrãrile agricole pe care le-au efectuat se supun T.V.A. la vînzarea lor, ca atare sau sub forma prelucrata, cãtre alte persoane fizice sau juridice. În mod corespunzãtor se va proceda în situaţiile prevãzute de art. 2 pct. 2.2. din ordonanta;
c) produsele aparţinînd persoanelor fizice menţionate la pct. 1 de mai sus, care sînt valorificate la terţi prin intermediul societãţilor agricole menţionate la lit. b), nu se supun T.V.A., nu se reflecta în jurnalele şi deconturile privind T.V.A. la societãţile agricole respective.
2. Lucrãrile agricole executate de societãţile comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura ("Agromec"-uri şi alte societãţi) se supun T.V.A. în mod diferenţiat în funcţie de beneficiar şi de forma de plata, astfel:
2.1. lucrãrile agricole executate cu plata în bani în favoare producãtorilor agricoli, indiferent de forma de organizare, sînt supuse T.V.A. în condiţiile prevãzute de ordonanta.
2.2. lucrãrile agricole executate cu plata în natura în favoarea societãţilor agricole cu personalitate juridicã sînt impozabile şi se reflecta în documente, atît la prestator cît şi la beneficiar, ca operaţiuni distincte, astfel:
a) societatea comercialã prestatoare factureaza valoarea lucrãrilor executate societãţilor agricole la data preluãrii produselor, aplicind tarifele negociate plus T.V.A. Exigibilitatea taxei colectate şi deductibile, aferentã lucrãrilor agricole executate, ia naştere, atît la prestator cît şi la beneficiar, la data preluãrii, respectiv predãrii produselor prevãzute în contractele încheiate între pãrţi. Nu se admite facturarea esalonata a lucrãrilor în funcţie de data executãrii acestora;
b) societatea agricolã factureaza produsele predate societãţilor comerciale prestatoare pentru lucrãrile executate, la preţurile negociate plus T.V.A. Exigibilitatea T.V.A. colectata ia naştere la data întocmirii documentelor de predare-recepţie a produselor agricole sau, dupã caz, la data eliberãrii buletinului de analiza prin care se stabilesc parametrii de calitate în funcţie de care se stabileşte preţul;
2.3. lucrãrile executate cu plata în natura în favoarea producãtorilor agricoli individuali sau asociaţiilor constituite în baza <>art. 2 din Legea nr. 36/1991 sînt considerate cheltuieli efectuate în contul produselor agricole ce urmeazã a fi reţinute dupã recoltare şi nu se supun T.V.A. Produsele reţinute de societãţile comerciale prestatoare în contul lucrãrilor agricole executate sînt supuse T.V.A. la data livrãrii cãtre Regia Autonomã "Romcereal" sau vinzarii la alte persoane fizice sau juridice, ca atare sau prelucrate în alte produse.
Produsele utilizate în scopurile prevãzute la art. 2 pct. 2.2. din ordonanta sînt supuse T.V.A., iar obligaţia plãţii acesteia se determina potrivit prevederilor art. 11 lit. c) din ordonanta.
3. Avansurile acordate producãtorilor agricoli individuali şi asociaţiilor agricole constituite în baza <>art. 2 din Legea nr. 36/1991 de cãtre agenţii economici special mandatati de stat, conform <>art. 11 din Legea nr. 83/1993 , intra în sfera de aplicare a T.V.A. astfel:
3.1. avansurile acordate direct producãtorilor agricoli prevãzuţi la pct. 3, în bani sau în materii prime şi materiale, finanţate din creditele angajate prin agenţii economici special autorizaţi nu se supun T.V.A., întrucît acestea reprezintã, pentru agenţii economici care le-au acordat, cheltuieli în contul produselor agricole pe care urmeazã a le primi la recoltare.
Avansurile acordate în condiţiile legii se reflecta în contabilitate cu ajutorul contului 409 "Furnizori - debitori";
3.2. avansurile acordate producãtorilor agricoli prevãzuţi la pct. 3 de cãtre agenţii economici special mandatati de stat prin intermediul societãţilor comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura nu sînt supuse T.V.A.
Agenţii economici special mandatati de stat reflecta în contabilitate avansurile acordate în condiţiile de mai sus, sub forma de bani, de materii prime şi materiale, în contul 409 "Furnizori - debitori";
3.3. societãţile comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura evidenţiazã materiile prime şi materialele primite în contul avansurilor acordate producãtorilor agricoli de cãtre Regia Autonomã "Romcereal" sau alt agent economic mandatat de stat în contul 8033 "Valori materiale primite în pãstrare sau custodie".
Pe baza proceselor-verbale de recepţie a lucrãrilor agricole executate se efectueazã scãderea din gestiune a materiilor prime şi a materialelor consumate prin creditarea contului menţionat mai sus.
Societãţile comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura datoreazã T.V.A. pentru lucrãrile agricole consemnate în procesele-verbale de recepţie, semnate de producãtorul agricol şi reprezentantul agentului economic care achitã în bani lucrãrile executate.
Pe baza procesului-verbal de recepţie, prestatorul este obligat sa emita factura cãtre agentul economic special mandatat de stat, care achitã contravaloarea lucrãrilor executate şi T.V.A. aferentã. Aceasta factura nu se transmite şi nu se înregistreazã în evidentele producãtorilor agricoli.
4. Avansurile acordate în bani, în materii prime şi materiale, direct producãtorilor agricoli - persoane juridice -, de cãtre agenţii economici special mandatati de stat, în baza actelor normative menţionate la pct. 3 de mai sus, nu se supun T.V.A. şi se înregistreazã în contul 409 "Furnizori - debitori", şi, respectiv, în contul 419 "Clienţi - creditori", la unitatea primitoare.
Dreptul de deducere a T.V.A. aferentã materiilor prime şi materialelor achiziţionate de cãtre agenţii economici special mandatati de stat şi folosite conform prevederilor actelor normative indicate la pct. 3 se exercita de cumpãrãtor în condiţiile prevãzute în prezentele soluţii referitoare la aplicarea art. 19 din ordonanta.
Dupã recoltare, producãtorii agricoli - persoane juridice - factureaza produsele predate cãtre Regia Autonomã "Romcereal" sau alt agent economic special mandatat de stat, la preţurile negociate plus 18% T.V.A., şi regularizeazã diferenţa dintre valoarea totalã a facturii, inclusiv T.V.A., şi avansul primit reflectat în contul 419 "Clienţi - creditori".
5. Operaţiunile rezultate din aplicarea <>Legii arendãrii nr. 16/1994 intra în sfera de aplicare a T.V.A. astfel:
5.1. arendaşul, persoana fizica, avînd calitatea de agricultor, este scutit de T.V.A. în baza art. 6 lit. A. e) din ordonanta.
5.2. arendaşul, persoana juridicã, este plãtitor de T.V.A. dacã din activitatea economicã, inclusiv din exploatarea bunurilor agricole arendate, realizeazã venituri totale de peste 50 milioane lei;
5.3. arenda plãtitã în natura nu se supune T.V.A. potrivit art. 6 lit. A. i) 7 din ordonanta, atît la arendaş cît şi la proprietar, uzufructuar sau alt deţinãtor legal de bunuri agricole;
5.4. arenda primitã în bani este scutitã de T.V.A. potrivit art. 6 lit. A. i) 7 din ordonanta.
6. Drepturile cuvenite persoanelor fizice cãrora le-a fost stabilitã calitatea de acţionar în baza prevederilor <>art. 36 din Legea fondului funciar nr. 18/1991 , constind în produse agricole reprezentind echivalentul valoric a cel puţin 600 kg grîu STAS la hectar, conform <>Legii nr. 48/1994 , nu sînt supuse T.V.A.
Cînd plata drepturilor se face în natura, cu alte produse decît cele prevãzute de lege, operaţiunea se supune T.V.A. la furnizor, iar baza de impozitare se determina potrivit art. 13 lit. d) din ordonanta.
7. Livrãrile de îngrãşãminte chimice efectuate în baza <>Legii nr. 83/1993 privind sprijinul acordat de stat producãtorilor agricoli sînt supuse T.V.A. Unitãţile care distribuie ingrasamintele chimice producãtorilor agricoli includ T.V.A. facturatã de furnizori în preţul de achiziţie a ingrasamintelor care se acoperã prin alocaţii bugetare. Acestor unitãţi nu li se aplica prevederile art. 2 pct. 2.2. din ordonanta pentru ingrasamintele predate cu titlu gratuit producãtorilor agricoli, iar operaţiunile respective nu se cuprind în decont.
Alte precizãri
1. Plafonul de scutire de 10 milioane lei prevãzut în normele aprobate prin <>Hotãrîrea Guvernului nr. 973/1994 , precum şi în declaraţiile IMP 1 pentru acordarea codului fiscal se înlocuieşte cu 50 milioane lei.
2. Agenţii economici care devin plãtitori de T.V.A. vor corecta preţurile materiilor, materialelor, produselor şi mãrfurilor existente în stoc la începutul lunii în care au fost luati în evidenta ca plãtitori de T.V.A. Corectarea se face numai prin calcule directe, pe baza de liste de inventariere, în care se consemneazã:
- denumirea bunului şi cantitatea existenta în stoc;
- denumirea furnizorului, numãrul şi data facturii emise de acesta;
- preţul unitar, exclusiv T.V.A.;
- cota şi valoarea unitarã a T.V.A.
Suma T.V.A. determinata potrivit celor de mai sus se înregistreazã în contul 4426 "T.V.A. deductibilã" prin stornarea aceleiaşi sume din contul contabil aferent stocului.
3. Agenţii economici care nu au fost înregistraţi ca plãtitori de T.V.A. în baza pct. 11.5. din norme şi care, ulterior livreaza şi bunuri sau presteazã servicii impozabile, depasind în total plafonul de 50 milioane lei, sînt obligaţi sa depunã cerere de înregistrare ca plãtitori de T.V.A., fiind luati în evidenta cu data de 1 a lunii în care realizeazã operaţiuni impozabile.
ANEXA 1 a.
---------
CERERE
de restituire a taxei pe valoarea adãugatã
----------------------------------------------------------------------------
| 1. | Denumirea unitãţii ........................... |
| 2. | Adresa: |
| | Localitatea ................, str. ..................... nr. ....... |
| | Sectorul ..........., Codul poştal ..........., codul fiscal ....... |
| | Judeţul .......................... |
----------------------------------------------------------------------------
În conformitate cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 3/1992 , republicatã, art. 17, lit. C. f), prin prezenta solicitam restituirea taxei pe valoarea adãugatã, plãtitã pentru bunurile şi serviciile achiziţionate, destinate realizãrii unor obiective pe teritoriul României cu finanţare directa, asigurata din ajutoare sau împrumuturi nerambursabile acordate de guverne strãine, de organisme internaţionale, precum şi de organizaţii nonprofit şi de caritate.
Se anexeazã documentele (se marcheaza cu x):
_
- factura | |
-
_
- chitanţa fiscalã | |
-
_
- alte documente | |
-
Restituirea este aferentã obiectivului:
..........................................................................
Solicitam restituirea în contul nr. ..........................., deschis la
...........................................................................
Finanţarea este asigurata din .............................................
Conducãtorul unitãţii .................. Semnatura ...............


----------------------------------------------------------------------------
| CADRU REZERVAT ORGANULUI FISCAL TERITORIAL |
| |
| Avizam restituirea T.V.A. pentru suma de ................... lei |
| Nu avizam restituirea sumei de ............. lei din urmãtoarele motive : |
| .......................................................................... |
| .......................................................................... |
| Numele persoanei care aproba restituirea ................ Funcţia ........ |
| Semnatura ............... Data ............... |
| |
----------------------------------------------------------------------------
-----------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016