Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 496 din 29 septembrie 2005  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 12 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 496 din 29 septembrie 2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 919 din 14 octombrie 2005
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Florentina Baltã - procuror
Cristina Toma - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 12 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicatã de Cornel Rusu în Dosarul nr. 1.127/Asig./2005 al Curţii de Apel Braşov - Secţia conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
La apelul nominal rãspunde Ministerul Apãrãrii Naţionale - Direcţia legislaţie şi asistenţã juridicã, prin consilier juridic Sorin Chirigiu. Lipsã autorul excepţiei, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Având cuvântul, reprezentantul Ministerului Apãrãrii Naţionale solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate. Considerã cã dispoziţiile de lege criticate nu sunt discriminatorii, întrucât acestea se aplicã tuturor cadrelor militare prevãzute de ipoteza normei juridice, fãrã a face vreo diferenţiere în cadrul acestei categorii. Aratã cã principiul egalitãţii nu înseamnã uniformitate, astfel încât, dacã la situaţii egale trebuie sã corespundã un tratament egal, la situaţii diferite tratamentul nu poate fi decât diferit. Invocã în acest sens jurisprudenţa Curţii Constituţionale, respectiv deciziile nr. 70/1993 şi nr. 192/2000. Depune note scrise pentru respingerea excepţiei.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca fiind neîntemeiatã, întrucât dispoziţiile <>art. 12 din Legea nr. 164/2001 nu contravin prevederilor art. 16 din Constituţie. Aratã cã la situaţii juridice diferite se aplicã tratament juridic diferit, textul de lege criticat fiind aplicabil tuturor cadrelor militare prevãzute de ipoteza normei juridice.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 8 iunie 2005, pronunţatã în Dosarul nr. 1.127/Asig./2005, Curtea de Apel Braşov - Secţia conflicte de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 12 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicatã de Cornel Rusu într-o cauzã ce are ca obiect o cerere pentru stabilirea pensiei militare de stat.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine cã <>art. 12 din Legea nr. 164/2001 prevede, contrar principiului consacrat de art. 16 alin. (1) din Constituţie, un criteriu discriminatoriu pentru acordarea pensiei de serviciu la limitã de vârstã, potrivit cãruia numai cadrele militare în activitate pot beneficia de aceastã pensie.
Curtea de Apel Braşov - Secţia conflicte de muncã şi asigurãri sociale apreciazã cã dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale, întrucât stabilirea condiţiilor speciale pentru acordarea unei anumite categorii de pensii nu aduce atingere principiului egalitãţii cetãţenilor în faţa legii.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia ridicatã.
Guvernul considerã cã reglementarea dedusã controlului de constituţionalitate se aplicã tuturor celor aflaţi în situaţia prevãzutã în ipoteza normei legale, fãrã nici o discriminare pe considerente arbitrare, astfel încât critica referitoare la încãlcarea dispoziţiilor art. 16 alin. (1) din Constituţie nu este întemeiatã. Aratã cã legiuitorul a optat pentru reglementarea, prin condiţii speciale, a criteriilor de acordare a pensiei de serviciu pentru limita de vârstã a cadrelor militare.
Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile <>art. 12 din Legea nr. 164/2001 sunt constituţionale, întrucât acestea se aplicã tuturor cadrelor militare prevãzute în ipoteza normei juridice, fãrã a se aduce atingere principiului egalitãţii în drepturi, iar tratamentul juridic diferit se justificã prin situaţia diferitã în care se aflã anumite categorii de cadre militare.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului şi dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 12 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 748 din 14 octombrie 2002, având urmãtorul cuprins: "Au dreptul la pensie de serviciu pentru limitã de vârstã cadrele militare în activitate care îndeplinesc cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) vârsta de 55 de ani;
b) vechime minimã în serviciu de 30 de ani bãrbaţii şi 25 de ani femeile, din care efectiv ca militar 15 ani bãrbaţii şi 10 ani femeile."
Autorul excepţiei susţine cã dispoziţiile legale criticate încalcã prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie, care au urmãtorul conţinut: "Cetãţenii sunt egali în faţa legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţionalã constatã cã aceasta este neîntemeiatã şi, în consecinţã, urmeazã a fi respinsã pentru urmãtoarele considerente:
Potrivit principiului neretroactivitãţii legii, consacrat de <>art. 15 alin. (2) din Constituţie, dispoziţiile Legii nr. 164/2001 pot fi aplicate numai de la data intrãrii lor în vigoare. Art. 3 din aceastã lege prevede cã: "De prevederile prezentei legi beneficiazã cadrele militare în activitate, în rezervã sau în retragere, denumite în continuare cadre militare, precum şi urmaşii acestora."
Criteriile şi condiţiile de acordare a pensiei militare de stat diferã în anumite privinţe, în raport cu categoria de cadre militare de care aparţin solicitanţii. Astfel, art. 12 din lege prevede dreptul la pensia de serviciu pentru limitã de vârstã al cadrelor militare în activitate care au vârsta de 55 de ani şi vechimea corespunzãtoare în muncã şi ca militar.
De pensie militarã pot beneficia şi cadrele militare în rezervã, care la data trecerii în rezervã nu îndeplineau condiţiile de pensionare. În acest caz, însã, pensia militarã se acordã, potrivit dispoziţiilor art. 15 din aceeaşi lege, la îndeplinirea vârstelor standard prevãzute de <>Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale şi dacã au aceeaşi vechime minimã ca militar.
Este evident cã persoanele care se pensioneazã ca militari activi se aflã într-o situaţie obiectiv diferitã faţã de cele care au fost trecute în rezervã la o datã la care nu îndeplineau condiţiile de pensionare ori pentru cã nu aveau împlinitã vârsta sau pentru cã nu aveau încã vechimea totalã necesarã.
Situaţiile obiectiv diferite în care se aflã diferiţi cetãţeni impun şi un tratament juridic diferenţiat, fãrã ca aceasta sã reprezinte un privilegiu pentru unii dintre aceştia şi discriminare pentru alţii.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 12 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicatã în faţa Curţii de Apel Braşov - Secţia conflicte de muncã şi asigurãri sociale de Cornel Rusu în Dosarul nr. 1.127/Asig./2005.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 29 septembrie 2005.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Cristina Toma
--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016